2018-08-22, 19:57
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om du går in på Google Trends och knappar in Alternativ för Sverige så ser du att trendkurvan följer Yougovs mönster. Först en jättetopp när partiet bildades och några småtoppar när riksdagsmän anslöt sig, sedan stiltje fram till sommaren för att nu öka kraftigt.

Mycket möjligt att AfS faktiskt backade i opinionen.

Ok, intressant. Då kan vi titta där istället och se hur det går. Sedan bekräftas trenden då sannolikt i YouGov.
Citera
2018-08-22, 19:59
Medlem
MCMLXXVIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorDaiquiri
Jadu, 2002, känns som en avlägsen tid. En miljon asylsökande senare nu liksom... Känns i alla fall som ifall 4,8% i "övriga" på Yougov stämmer måste fan Afs ha 3-3,5% av det minst. Håller med om att det skulle vara en megaskräll.

Imponerande att höra att det låg valsedlar utlagda. Vet inte hur det är med nya partier förresten om de rapporteras in på valnatten? Är det handskrivna valsedlar, som det lär vara en del med Afs, så sätts de under "övriga" och läggs in i det totala valresultatet först under kontrollräkningen på Länsstyrelsen efter valet.

Har också tänkt på det. FI redovisades på valnatten av Valmyndigheten så samma borde väl gälla AfS om de får runt tre procent men man vet aldrig med våra PK-myndigheter.

https://data.val.se/val/val2014/valnatt/R/rike/index.html
Citera
2018-08-22, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Håller med. Men samtidigt kan jag erkänna att jag förmodligen har en ålderstigen syn på det hela. Trumps strategi gick ju hem, och AfS verkar ju ha liknande.

Visserligen är trumps situation inte alls jämförbar med AfS, men en sak jag kom att tänka på är: Hur kommer åldersfördelningen bland de AfS-röstande att se ut? Även om AfS har riksdagskandidater i ett brett åldersspann, ca 25-60 år, tror jag att medelåldern hos deras väljare är låg. Därför kan foldern visa sig vara helt rätt.

Men, vem vet? Jag tippar, att kanske majoriteten av AfS väljare kommer att utgöras av män under 35, och rätt stor andel förstagångsväljare. Men nu baserar jag detta enbart på alla torgmöten jag sett online. publikens sammansättning och de, som kommit fram och talat med Kasselstrand och grabbarna efteråt.

Synpunkter?
Citera
2018-08-22, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Är glatt överraskad över denna blygsamma ökning. I första YouGov visades övriga på 4,1%, varav enligt YouGov AfS stod för nära 2%. De fick massiv kritik och Metro fick sedan ligga lågt med detta. Lite märkligt sjönk sedan Övriga till som lägst 3,4%. I juli redovisades 4,7% och det låg i korten att man igen skulle försöka dämpa siffrorna. Alla som håller på med statistik vet att man kan i stort visa lite vad man vill eftersom rådata alltid måste viktas och vägas, men det finns gränser om man inte vill skämma ut sig helt efter valet.

Min övertygelse var en minskning men AfS är starka och man visar ännu en ökning, om än blygsam.

Tror att YouGov vill göra två mätningar till och nu går nog inte AfS att trycka tillbaka i kommande mätningar. Sannolikt ser vi strax under 6% i nästa och över i den allra sista då de förmodligen tvingas att särredovisa AfS.

AfS behöver nu lite extra hjälp av några smarta som stödröstar in dem från M och SD så att AfS inte riskerar att hamna strax under 4%, vilket vore synnerligen olyckligt för Sverige.

Hade tänkt förtidsrösta på SD, för trodde AfS inte har någon chans till riksdagen.
Men senaste Yuogov gav övriga partier 4,8 %, exklusive Fi.

Röstningen får vänta, och förhoppningsvis kommer någon OM med 2,5-3 % för AfS!

Får försöka övertala många SD-are rösta på ett parti, som önskar verklig förändring!
Citera
2018-08-22, 20:06
Bannlyst
Citat:
Jag tror också, tyvärr, bara på en chans. Vet att AfS gärna torgför att detta inte är sista, utan första chansen. Vi kan alla se hur censuren tilltar. Kan inte tänka mig att AfS får vara kvar på sociala medier, ha bankkontot kvar, o.s.v.. Fyra år är lång tid och sannolikt slår man till 2019 och till valet 2022 har väljarna glömt AfS.

Tror etablissemanget blev lite tagen på sängen. Man visste så klart om AfS men räknade nog med lågt stöd. Nu kan man inte innan valet gå för hårt fram utan att det väcker för stor uppmärksamhet. Tror man helt missbedömt kraften i AfS och retoriken.

Jag lutar därför mer och mer åt att det är nu eller aldrig som gäller för AfS. Partiet kan t.o.m. vara olagligt till nästa val. Det blir dock i princip omöjligt att kasta ut dem om de kommer in 2018 och dessutom växer i opionionen.
Tänk Trump och Brexit, globalisterna gjorde en felbedömning, de är gamla och trodde inte att internet skulle påverka valen så mycket. Nu har de fattat att det var tack vare sociala medier och olika forum osv som gjorde att brexit vann.

Man ser det överallt, de stänger ner hela skiten nu så att det inte kan hända igen när det är mid term elections och 2022. Man hör det i retoriken, nya lagar dyker upp, nya myndigheter startas.

Jag har fan en dålig magkänsla. Det är så jävla tydligt att det existerar en riktig ondska där ute. Gott vs ont det är vad valet kommer handla om. Därför man blir så jävla lack på alla idioter som röstar SD och inte fattar bättre.
Citera
2018-08-22, 20:08
Medlem
MandarinSallads avatar
Röstar man SD i detta läge är man totalt jävla blåst i skallen. Finns bara ett parti och det är Alternativ för Sverige.
Citera
2018-08-22, 20:09
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandarinSallad
Röstar man SD i detta läge är man totalt jävla blåst i skallen. Finns bara ett parti och det är Alternativ för Sverige.
SD 2018 och AfS 2022 känns mer vettigt.
Citera
2018-08-22, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HectorDaiquiri
Jadu, 2002, känns som en avlägsen tid. En miljon asylsökande senare nu liksom... Känns i alla fall som ifall 4,8% i "övriga" på Yougov stämmer måste fan Afs ha 3-3,5% av det minst. Håller med om att det skulle vara en megaskräll.

Imponerande att höra att det låg valsedlar utlagda. Vet inte hur det är med nya partier förresten om de rapporteras in på valnatten? Är det handskrivna valsedlar, som det lär vara en del med Afs, så sätts de under "övriga" och läggs in i det totala valresultatet först under kontrollräkningen på Länsstyrelsen efter valet.

Jag tror det ska finnas valsedlar i näst intill alla vallokaler i landet. 1400 aktivister som är organiserade och har blivit tilldelade sina specifika områden har till uppgift att lägga ut valsedlar i vallokalerna där.
Citera
2018-08-22, 20:11
Medlem
MandarinSallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
NEJ, har du ens sett YouGovs opinionsmätning?
Citera
2018-08-22, 20:12
Medlem
Citat:
Jag tror också, tyvärr, bara på en chans. Vet att AfS gärna torgför att detta inte är sista, utan första chansen. Vi kan alla se hur censuren tilltar. Kan inte tänka mig att AfS får vara kvar på sociala medier, ha bankkontot kvar, o.s.v.. Fyra år är lång tid och sannolikt slår man till 2019 och till valet 2022 har väljarna glömt AfS.

Tror etablissemanget blev lite tagen på sängen. Man visste så klart om AfS men räknade nog med lågt stöd. Nu kan man inte innan valet gå för hårt fram utan att det väcker för stor uppmärksamhet. Tror man helt missbedömt kraften i AfS och retoriken.

Jag lutar därför mer och mer åt att det är nu eller aldrig som gäller för AfS. Partiet kan t.o.m. vara olagligt till nästa val. Det blir dock i princip omöjligt att kasta ut dem om de kommer in 2018 och dessutom växer i opionionen.

Det är trots Förbuds-Sverige inte så lätt att förbjuda politiska organisationer. För att förbjuda AfS skulle sannolikt en grundlagsändring krävas, vilket inte skulle kunna genomföras förrän efter valet 2022. Dessutom skulle den grundlagsändringen vara ett kvitto på att Sverige blivit en diktatur. Jag tror inte att etablissemanget är så korkat, att det skulle genomföra det. Hellre söker man bibehålla den inarbetade demokraturen.

Men det är däremot viktigt att AfS kommer in av andra skäl: finansiering, hålla geisten uppe - och den alltjämt pågående massinvandringen. Ytterligare (S)-märkt valboskap i hundratusental kommer att ha invandrat till 2022.
Citera
2018-08-22, 20:12
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare

Det där har vi fått läsa 698 gånger i den här tråden. Detta till trots så kommer vi att rösta på AfS redan detta val. Lär dig leva med det.
Citera
2018-08-22, 20:15
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Visserligen är trumps situation inte alls jämförbar med AfS, men en sak jag kom att tänka på är: Hur kommer åldersfördelningen bland de AfS-röstande att se ut? Även om AfS har riksdagskandidater i ett brett åldersspann, ca 25-60 år, tror jag att medelåldern hos deras väljare är låg. Därför kan foldern visa sig vara helt rätt.

Men, vem vet? Jag tippar, att kanske majoriteten av AfS väljare kommer att utgöras av män under 35, och rätt stor andel förstagångsväljare. Men nu baserar jag detta enbart på alla torgmöten jag sett online. publikens sammansättning och de, som kommit fram och talat med Kasselstrand och grabbarna efteråt.

Synpunkter?

Eftersom du bad om synpunkter ska jag ge min.

Var på AfS torgmöte på stureplan i början av sommarn och då var publiken väldigt blandad. Några få blattar som körde facebook live och mesta dels svenskar, från ung ålder till äldre, blandat med män och kvinnor.

De som gick fram och pratade med represantanter efter mötet var främst yngre (arga? ) grabbar. Men publiken var, som sagt, väldigt blandad.

För övrigt är detta tredje valet jag får rösta i, om det är av intresse. Röstade SD 2010 och 2014.
Senast redigerad av .SMOrcimus.PriME 2018-08-22 kl. 20:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in