2018-08-21, 22:30
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Kan inte annat än att hålla med Binju här, mycket bra inlägg som pedagogiskt förklarar möjliga och rimliga förklaringar till polisens resonemang här.

Men som även du notknappare skriver, jag har inget minne av att det framkommit att MP någonsin gick ut för att leta? Allt detta sammantaget får en ju att tänka att polisen måste haft en väldigt tydlig bild av hur läget var med henne under dessa första dagar men att detta visade sig fel. Att de arbetade efter som du säger att hon verkligen var vid liv men undangömd mot sin vilja och att det därför var brådskande
men inte så akut som om hon låg skadad någonstans. Man undrar vad i hemmet som kunde tyda på det och som du säger om det inte var blod så bör det ju ha varit digitala spår eller om barnen hört något. Men har lite svårt att föreställa mig hur bevis som kunnat indikera människorov specifikt men inte mord kunnat vara formulerade. Massa blod borde ju ha föranlett desperation att ev ändå skicka ut MP direkt men så blev det ju inte. Så man undrar vad de fann
Angående vad som kan finnas digitalt. Kan man tänka sig att hon, ifall hon inte avled direkt kvällen den 14 maj, rentav fått iväg något slags larm eller liknande som visat att hon var vid liv påföljande dag varpå polisen agerade som de gjorde i ett slags gisslandrama där de inte ville ge GM uppmärksamhet utan invagga hen i falsk trygghet? Eller att mördaren haft någon digital pryl som tillhörde henne och som indikerat att hon kunnat ha rört på sig dagen därpå?

Ni vet min teori, men det här handlar inte om den.
Polisens agerande är faktiskt helt korrekt när det handlar om kidnappning. Det värsta som kan hända är att en ensam kidnappare är den enda som vet var offret finns, men på något sätt förolyckas eller grips och på så sätt inte kan hålla offret vid liv t ex med vatten, eller leda polisen till offret så hens liv kan räddas.
Därför är det viktigt att GM inte drabbas av panik och t ex bara lämnar BO. Att rädda BO's liv är högsta prio. INTE att ta fast GM.
Att ta in SD för förhör och sedan snabbt släppa honom är logiskt. Man vill ju inte hålla honom ifrån att vårda sig om BO.
Man vill invänta ev kontakt från GM t ex gällande lösensumma o dyl. Det är viktigt att GM tror att polisen inte är inblandad eftersom BO då svävar i större fara.
Av samma anledning vill man inte ha MP eller geocoachare som skrämmer iväg GM.
Det är av dessa skäl som gärningsbeskrivningen är så oerhört viktig. Det handlar om liv eller död för BO beroende på vilken man väljer. Dvs vid ett "vanligt" försvinnande är det naturligtvis viktigt att leta om BO ligger skadad någonstans. Eftersom så många vuxna frivilligt avviker några dagar av olika anledningar har dock inte polisen anledning att leta, varken lagligt eller resursmässigt.
Däremot Missing People samt anhöriga och allmänhet såklart.
Vid kidnappning gäller de försiktighetsåtgärder jag beskrev ovan. Man inväntar en kontakt, vilken brukar komma snabbt.
Vid människorov är läget ett helt annat. GM är inte ute efter att få ut en lösensumma utan har ett personligt skäl att röva bort personen. Det kan vara egna eller andras barn, det kan handla om svartsjuka, sexuellt utnyttjande (bunkerläkaren), eller hämnd.
Att polisen väntade och sedan gick ut med människorov, betyder att de först väntade på kontakt från GM, men de hade starka indikationer på att hon faktiskt var bortrövad.
För en svensk, frånskild vuxen kvinna utan sociala problem är det otroligt ovanligt. Tekniska spår räcker inte, det måste finnas en annan, känd hotbild.

Nu resonerar jag enligt min hypotes. Jag tror nämligen att LW hade just ett sådant ovanligt men extremt farligt hot mot sig sedan 2016. Kommer till det i ett senare inlägg.
Men just för tillfället tror jag att polisen gjorde precis som man ska. Och på köpet fick man flera dagars marginal för att göra det man skulle utan att någon visste vilken exakt dag det hände, varken före eller efter.
Citera
2018-08-21, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Bodde tidigare i slutet av en gata med liknande upplägg som LWs. Vägen utanför huset ledde åt ena hållet djupare in i bostadsområdet, åt andra hållet låg 4 hus till och sedan en liten vändplan mot berg/grönområde. Nu tolkar man ju ofta saker utifrån ens egen referensram, på gott och ont. Men jag brukade ofta "ta med mig" kändliga diskussioner ut för att undvika stora öron och nyfikna ögon.
Vid dessa tillfällen strosade vi mest fram och tillbaka på gatan ner mot vändplanen, där det var mer ostört även från grannar, medan vi pratade. Vi var aldrig på väg någonstans, och minns inte att jag någonsin låste eftersom huset var inom synhåll nästan hela tiden.

Hur det gick till i detta fall vet jag givetvis inte, men det kan ju ha varit något åt det hållet. Eftersom det fanns halvinslagna paket och barn hemma tänker jag att de inte gick iväg mot en särskild plats, utan mest gick. Och att samtalet hettade till någonstans där i slutet av gatan. Kanske passerade en bil, eller volymen ökade så pass att någon tog tag i den andras arm och drog med sig denne in i buskaget. Väl i skyddet av ett bullerplank fanns troligtvis större utrymme att släppa på spärrarna och gräla, vilket sedan gick över styr. Bara en tanke.

En mycket bra tanke. Detta indikerar också att hon lämnade sina göromål för att träffa någon person värd att träffa just då. Hon valde att avbryta det hon höll på med för att träffa någon. Dels var det sent på kvällen, hon skulle på resa till Norge och hennes son fyllde år. Hon hade en hel del på gång och klockan var relativt sent, hon kanske inte ens var klar och hade mer kvar att göra innan hon skulle lägga sig. Att då avbryta mitt uppe i allting för att träffa någon bör den personen varit någon hon känner och av någon anledning behöver träffa just då.
Alltså knappast en random person -
Citera
2018-08-21, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82
Du får tro vad du vill om Co/ till U*F säkerhetsklassad och vi tror vad vi vill
Bli inte förvånad om nästa man Å*a Hi*ing tar in är U*F

Varför tror du att han skall tas in? På vilka grunder i sådana fall? Har du någon information som du vill delge gällande honom?
Citera
2018-08-21, 22:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
En flerstegsraket i upptrappade spänningar ser jag som ganska troligt. Fast min tanke är att dessa steg inte togs just där och då, utan snarare har byggts upp över tid. Resultatet av ett infekterat sår, som aldrig läker för att man inte kan sluta klia.
Samtidigt har det ju helt klart kulminerat just denna kväll, av någon anledning. Om uppgifterna om hörvittnet stämmer har hon lämnat hemmet självmant och gått gatan ner och pratat med någon hon känner. Strax därefter är hon död. Känns som att någonting väldigt allvarligt och oväntat måste ha inträffat i luckan mellan lugnt samtal och dödsskrik.

Det fetade menar jag också, men fick inte till någon lödig formulering.

Det är det som är nyckeln till det accelererande sammanbrottet. Han måste ev. ganska länge ha gått och tänkt, ”nu gör hon som jag vill, annars slår jag ihjäl henne”, eller ngt åt det hållet. Ett mentalt ultimatum inför ett skrämmande alternativ. Ett alternativt och ”realistiskt” svar/strategi för ”nej” har inte existerat, pga av arrogans, förtvivlan, stress, oro, okunnighet, oerfarenhet etc. Detta ”slår ihjäl”, som mental bearbetning av problemet i förväg, motsvarar ett (döds-)hot projicerat mot personen vid ett ”nej”, ett, bokstavligen, förakt för personens existens och vilja, och, också, en betydande ovilja att handskas med konsekvenserna av den andres nej. Eller att öht finna sig i att bli emotsagd. Kanske.
(Ibland sammanhänger det förstås med kollision av oförenliga personligheter som bäst löses genom att gå åt skilda håll och inte se tillbaka...)

Jag såg av en händelse ”The third floor flat” av Christie samtidigt nu — och kunde se mördaren (i återberättad retrospekt) trycka av pistolen av precis samma skäl (fast mer överlagt kallblodigt), samtidigt som jag nådde slutsatsen ovan — utan att min tankegång alls byggde på avsnittet. (Serien känns ju lite tramsig, men i trohet till christies intentioner, antar jag.)

Det är ju inte så märkvärdigt egentligen, men en aggression av det slaget behöver spännas över tid. Den andre personens (i tv-filmen) ondska och dumhet (och ressentiment) gör ju inte saken lättare att handskas med.

David Suchet har nånting ändå får man ju säga. De senare säsongerna är mer spännande gjorda, har jag hört, och minns en del vad gäller förtätad stämning oförglömliga avsnitt el filmer.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-21 kl. 22:53.
Citera
2018-08-21, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Faktum är att Lena hittades mördad bakom planket och den absolut troligaste och enklaste anledningen till det är att hon själv tagit sig till platsen tillsammans med GM eller för att möta upp GM. Detta indikerar starkt för att GM är en person som Lena känner väl och som hittar i bostadsområdet.
Jag förstår inte varför vissa envist försöker krångla till det hela. Mordplatsen är högst troligt även fyndplats. Hon blev bragd om livet en stenkast från sin bostad av någon hon känner så pass bra, att hon hastigt lämnar bostaden sent på kvällen.

Hur och varför de hamnade bakom planket har mindre betydelse, men ATT hon hittades där är det vi har att utgå ifrån. Antingen är detta en planerad händelse av GM - att få Lena bakom planket eller så har man "bara" hamnat där av en händelse. Vad upprinnelsen till mordet är behöver man inte alltid få ett svar på. Bara att de faktiskt är så.

Engångsmördare kan inte alltid ens själva redogöra för deras handlingar, bara konstatera att det blev så. Ofta handlar det om starka känslor som hat, svartsjuka, heder, obesvarad kärlek etc.
och det första slaget kommer oplanerat och förvånar både GM och BO. Sedan är det igång.

Vad jag vill ha sagt är att fyndplatsen i sig (i detta fall) inte kan varken utesluta eller innesluta en viss person som GM. Det kan vara tillfälligheter som gör att man dödar, det finns många orsaker till hur och varför man hamnar i en sådan situation att man blir en GM, men det är b. la. omständigheter och förhållanden på platsen i kombination med känslor mot BO som till slut kan vara avgörande för hur GM väljer att ta livet av en person. Ofta ligger det ett missbruk eller psykisk ohälsa med i botten.

Engångsmördare är en "vem som helst". Oftast dödar de den (en person) person som på något sätt väcker mycket starka känslor hos denne. Det är också vanligt att det är någon närstående.
Dessa personer har ofta inget missbruk eller psykiska sjukdomar, utan är välfungerande i samhället. De har arbete, familj och vänner, de är trevliga och hjälpsamma. De har inget som kan förvarna sin omgivning. Inte ens de själva kan veta innan vad de är kapabla till. De ser bara svart och så är det försent.

Tyvärr, tror jag att Lena råkade ut för en sådan person.

När jag läser detta så inser jag att det alltså bara finns en kandidat som betett sig enligt ritningarna.
I alla fall vad vi vet?
Citera
2018-08-21, 22:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det finns mycket att kommentera i ditt intressanta inlägg. Begränsar mig till ribricerimgen "människorov" respektive "förvunnen person" .
Människorov (kidnappning) föranleder framförallt sk, inre spaning (läs vem eller vilka har fört bort offret) vilket var orsaken till att sök i närområdet inte utfördes i fallet Wesström.

Enligt uppgift var Lenas förvinnande efter första samtal rubricerat som försvunnen men efter inledande förhör med UW på plats i LWs bostad då anmälan togs upp och med visst stöd av digital information ändras det till "människorov" vilket enligt chefen för polisens hundförare Mats Ruba var orsaken till att BO inte hittades förens efter drygt 5 dygn trots närheten. Svårt att bortse från misstaget som gav GM flera oväderliga dygns försprång.

Man kan lätt förledas tro att ett grovt brott som människorov skulle ge mer resurser och bättre sök i närområdet än försvunnen person som inte är ett brott alls vilket är fel. Andra resurser framförallt till inre spaning är bättre beskrivet.
Kort sagt man ödslar inte resurser på att leta efter en kropp om man tror någon blivit bortförd mot sin vilja.

Ja, väldigt tråkigt att brottsrubriceringen människorov skulle vara orsak till att LWs kropp inte hittades på dessa fem dagar.

Vilket man nu verkligen inte kan förstå heller. Hur kan det vara uteslutet att ett människorov inte innebär att ett mord har begåtts? Hur kan det innebära att man inte söker i närområdet?

Sedan om det har med UW
Citera
2018-08-21, 22:45
Medlem
Citat:
Faktum är att Lena hittades mördad bakom planket och den absolut troligaste och enklaste anledningen till det är att hon själv tagit sig till platsen tillsammans med GM eller för att möta upp GM. Detta indikerar starkt för att GM är en person som Lena känner väl och som hittar i bostadsområdet.
Jag förstår inte varför vissa envist försöker krångla till det hela. Mordplatsen är högst troligt även fyndplats. Hon blev bragd om livet en stenkast från sin bostad av någon hon känner så pass bra, att hon hastigt lämnar bostaden sent på kvällen.

Hur och varför de hamnade bakom planket har mindre betydelse, men ATT hon hittades där är det vi har att utgå ifrån. Antingen är detta en planerad händelse av GM - att få Lena bakom planket eller så har man "bara" hamnat där av en händelse. Vad upprinnelsen till mordet är behöver man inte alltid få ett svar på. Bara att de faktiskt är så.

Engångsmördare kan inte alltid ens själva redogöra för deras handlingar, bara konstatera att det blev så. Ofta handlar det om starka känslor som hat, svartsjuka, heder, obesvarad kärlek etc.
och det första slaget kommer oplanerat och förvånar både GM och BO. Sedan är det igång.

Vad jag vill ha sagt är att fyndplatsen i sig (i detta fall) inte kan varken utesluta eller innesluta en viss person som GM. Det kan vara tillfälligheter som gör att man dödar, det finns många orsaker till hur och varför man hamnar i en sådan situation att man blir en GM, men det är b. la. omständigheter och förhållanden på platsen i kombination med känslor mot BO som till slut kan vara avgörande för hur GM väljer att ta livet av en person. Ofta ligger det ett missbruk eller psykisk ohälsa med i botten.

Engångsmördare är en "vem som helst". Oftast dödar de den (en person) person som på något sätt väcker mycket starka känslor hos denne. Det är också vanligt att det är någon närstående.
Dessa personer har ofta inget missbruk eller psykiska sjukdomar, utan är välfungerande i samhället. De har arbete, familj och vänner, de är trevliga och hjälpsamma. De har inget som kan förvarna sin omgivning. Inte ens de själva kan veta innan vad de är kapabla till. De ser bara svart och så är det försent.

Tack för ett insiktsfullt inlägg!
Citera
2018-08-21, 22:47
Medlem
Philomenas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Ni vet min teori, men det här handlar inte om den.
Polisens agerande är faktiskt helt korrekt när det handlar om kidnappning. Det värsta som kan hända är att en ensam kidnappare är den enda som vet var offret finns, men på något sätt förolyckas eller grips och på så sätt inte kan hålla offret vid liv t ex med vatten, eller leda polisen till offret så hens liv kan räddas.
Därför är det viktigt att GM inte drabbas av panik och t ex bara lämnar BO. Att rädda BO's liv är högsta prio. INTE att ta fast GM.
Att ta in SD för förhör och sedan snabbt släppa honom är logiskt. Man vill ju inte hålla honom ifrån att vårda sig om BO.
Man vill invänta ev kontakt från GM t ex gällande lösensumma o dyl. Det är viktigt att GM tror att polisen inte är inblandad eftersom BO då svävar i större fara.
Av samma anledning vill man inte ha MP eller geocoachare som skrämmer iväg GM.
Det är av dessa skäl som gärningsbeskrivningen är så oerhört viktig. Det handlar om liv eller död för BO beroende på vilken man väljer. Dvs vid ett "vanligt" försvinnande är det naturligtvis viktigt att leta om BO ligger skadad någonstans. Eftersom så många vuxna frivilligt avviker några dagar av olika anledningar har dock inte polisen anledning att leta, varken lagligt eller resursmässigt.
Däremot Missing People samt anhöriga och allmänhet såklart.
Vid kidnappning gäller de försiktighetsåtgärder jag beskrev ovan. Man inväntar en kontakt, vilken brukar komma snabbt.
Vid människorov är läget ett helt annat. GM är inte ute efter att få ut en lösensumma utan har ett personligt skäl att röva bort personen. Det kan vara egna eller andras barn, det kan handla om svartsjuka, sexuellt utnyttjande (bunkerläkaren), eller hämnd.
Att polisen väntade och sedan gick ut med människorov, betyder att de först väntade på kontakt från GM, men de hade starka indikationer på att hon faktiskt var bortrövad.
För en svensk, frånskild vuxen kvinna utan sociala problem är det otroligt ovanligt. Tekniska spår räcker inte, det måste finnas en annan, känd hotbild.

Nu resonerar jag enligt min hypotes. Jag tror nämligen att LW hade just ett sådant ovanligt men extremt farligt hot mot sig sedan 2016. Kommer till det i ett senare inlägg.
Men just för tillfället tror jag att polisen gjorde precis som man ska. Och på köpet fick man flera dagars marginal för att göra det man skulle utan att någon visste vilken exakt dag det hände, varken före eller efter.

Tack både KSP och Tjackarnismyg för två genomtänkta och kloka, sansade inlägg. Ja, mycket tyder väl på att hon följt med frivilligt till planket som då både är FP och MP och att mordet var gjort i hastigt mod därav svårt att klarlägga bland alla MGMs vem det kan vara då en person som tidigare är ostraffad och lever ett stabilt familjeliv t ex inte blir så uppenbar som om det vore en person känd för att må dåligt eller ha kriminell belastning. Och som sagt, tyder på starka känslor då mot LW som antagligen byggs upp under en längre tid vilket iaf får mig att vilja utesluta nyare personer i hennes krets som t ex UWs ev nya flickvän eller liknande möjlig person som känt LW för lite länge för att hysa agg om det nu inte är en helt galen person.

Intressant att höra dina tankar Tjackarn kring hur polisen kan hantera kidnappning och människorov och jag blir bara mer fundersam vad som gjorde att de genast misstänkte människorov och vilken hotbild som kunde finnas mot henne. Det har ju funnits en del uppslag kring ev hotbilder och i selfien som någon nämnt som sonen tagit så syns en övervakningskamera, kan bara vara en slump men eller ha suttit hemma hos UW men kan ju även ha funnits hos LW vilket kunnat indikera något. Kring större hotbilder så tänker jag i ett antal olika alternativt bara spontant taget ur luften från tidigare diskussioner här i tråden och utan inbördes rangordning: a) ev stalkning från MH mot UW som även omfattat LW som kunnat riskera gå överstyr om man ska tolka hennes blogg kritiskt (vilket jag vet att jag kan göra så jag överanalyserar), b) om det stämmer att SD utsatt henne för mer än anmälningarna vilket vissa i tråden gjort gällande, c) något kring hennes arbete i antingen församling eller med utslussning då båda yrkena är högst sociala där hon kommer andra människor nära och kan få stora förtroenden från människor i kriser i livet som sedan innebär att de får en osund känsla av att stå nära henne och därmed innebära hot för henne i en förlängning. Men oavsett så borde hotbilden då varit så stor att polisen redan var införstådd och redo att om något hände henne så var scenariot kidnappning inte alls orimlig varpå det valde att satsa på att lägga äggen direkt i denna korg?
Citera
2018-08-21, 22:49
Medlem
Citat:

Jättebra alltihop!

Hur vanligt är det att engångsmördare bara kan fortsätta sin vardag utan att folk runtomkring ser en förändring?
Försöker minnas fall, men i de jag kommer på har de själva ofta läckt till slut på olika vis.
Det är väl Mats Alm då som bet ihop till sista blodsdroppen, men även hans beteende blev ju lustigt efter.
Tänker, anhöriga vill inte ta in att skiftning i beteende beror på skuld, utan väljer att tro det beror på psykisk press efter att ha blivit oskyldigt anklagad

Om anhöriga, vänner osv tänker ett varv till kan de ju bli viktiga för att avslöja mördaren.

Till dig Mördarjävel: du börjar känna dig trygg nu va, men många, många fall klaras plötsligt upp lång tid efter. Detta är fortfarande kort tid efter även om vi i tråden är hyperfrustrerade. Du kommer aldrig kunna slappna av!
De runt dig kanske stöttar, men alla har funderingar. Din vandel är inte vit längre
Citera
2018-08-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Då börjar faktafelen komma för att få in det mer passande mot SD.
Det är 148m plus runda hörn och buskage. Det är ingen plats man slinker in till.

Därför känns allt med ”prata ut” och hemlig dejt fel. Någon av dom (troligast GM) var på väg någonstans. Jag ser inte SD i detta, utan jag ser en random eller JH som LW försöker resonera med eller komma ikapp.
Med en random är det ett par och det är dessa hörvittnet hör.
Varför skulle det vara mer passande mot SD att påtala att hon bodde så nära FP att hon i stort sett passerade det när hon gick utanför huset? Det får du gärna förklara.
Citera
2018-08-21, 22:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det finns mycket att kommentera i ditt intressanta inlägg. Begränsar mig till ribricerimgen "människorov" respektive "förvunnen person" .
Människorov (kidnappning) föranleder framförallt sk, inre spaning (läs vem eller vilka har fört bort offret) vilket var orsaken till att sök i närområdet inte utfördes i fallet Wesström.

Enligt uppgift var Lenas förvinnande efter första samtal rubricerat som försvunnen men efter inledande förhör med UW på plats i LWs bostad då anmälan togs upp och med visst stöd av digital information ändras det till "människorov" vilket enligt chefen för polisens hundförare Mats Ruba var orsaken till att BO inte hittades förens efter drygt 5 dygn trots närheten. Svårt att bortse från misstaget som gav GM flera oväderliga dygns försprång.

Man kan lätt förledas tro att ett grovt brott som människorov skulle ge mer resurser och bättre sök i närområdet än försvunnen person som inte är ett brott alls vilket är fel. Andra resurser framförallt till inre spaning är bättre beskrivet.
Kort sagt man ödslar inte resurser på att leta efter en kropp om man tror någon blivit bortförd mot sin vilja.

Ja, väldigt, väldigt tråkigt att brottsrubriceringen människorov skulle vara orsak till att LWs kropp inte hittades på dessa fem dagar.

Vilket man nu verkligen inte kan förstå heller. Hur kan det vara uteslutet att ett människorov inte innebär att ett mord har begåtts? Det kan ju varitett mord från början redan, men också mynnat i ett mord under tiden. Hur kan det innebära att man inte söker i närområdet?

Vad UW har sagt i det första förhöret och vad som framkommit av den digitala informationen vet vi inte och vad som fått polis att dra den slutsatsen att det var ett människorov.

Kanske man rubricerar det automatiskt till människorov när man har en person som tydligt inte har försvunnit frivillig t men man inte har några bevis för att personen är avliden heller. Just för att få de extra resurserna?
Citera
2018-08-21, 23:08
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82
Det har någon skrivit i tråden att Le* a dog 14Maj är det inte sant?

Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Nu har jag försökt reda ut lite mer om varför begravning och gravsättning dröjer. Jag har denna gång talat med Fonus. Tidigare har jag även talat med Skatteverket.

LW blev funnen mördad. Då polisen förstod att begravning inom en månad inte var möjlig har den som är beställare av begravningen (oftast en anhörig) på uppmaning av polisen begärt anstånd hos Skatteverket. Det anståndet/uppskovet verkar kunna sträcka sig över obegränsad tid om det från polisen anses nödvändigt.

Som jag förstod det måste även en tydlig dödsfallsorsak från Rättsmedicin ha inkommit till Skatteverket innan begravning är genomförbar. Jag fick då jag var i kontakt med Skatteverket veta att Rättsmedicin i Linköping hade skickat ett dödsfallsintyg till dem om att LW avled 2018-05-14. Personen från rättsmedicin (som skickade intyget) heter Ale*andra Lazar*vic. Jag blev själv idag osäker på om Rättsmedicin hittills endast uppgett att LW avlidit och när men inte hur hon togs av daga.

I vissa fall kan (enligt Fonus) begravningsbeställaren, oftast anhörig, få lov att ”låna” kroppen av Rättsmedicin under en begravningsceremoni men därefter ska den i så fall direkt återföras, enligt Fonus. Vid mordfall skulle det enligt Fonus förmodligen inte tillåtas.

Längre än så här kommer jag inte idag. Hoppas informationen kan vara till någon form av lindring i frustrationen kring varför LW fortfarande inte begravts. Polisen råder över om och när så kan ske, vad jag förstått.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, väldigt, väldigt tråkigt att brottsrubriceringen människorov skulle vara orsak till att LWs kropp inte hittades på dessa fem dagar.

Vilket man nu verkligen inte kan förstå heller. Hur kan det vara uteslutet att ett människorov inte innebär att ett mord har begåtts? Det kan ju varitett mord från början redan, men också mynnat i ett mord under tiden. Hur kan det innebära att man inte söker i närområdet?

Vad UW har sagt i det första förhöret och vad som framkommit av den digitala informationen vet vi inte och vad som fått polis att dra den slutsatsen att det var ett människorov.

Kanske man rubricerar det automatiskt till människorov när man har en person som tydligt inte har försvunnit frivillig t men man inte har några bevis för att personen är avliden heller. Just för att få de extra resurserna?

Jag ställer mig samma frågor. Hur kan man utesluta att människorov inte innebär att även mord har begåtts redan? Tidigare ikväll så funderade jag över hypotesen att LW ändå varit vid liv efter försvinnandet uppdagades och då lämnat något slags digitalt spår/larm som visat att hon var borta men ej död varpå rubriceringen blev som den blev. Men då skulle ju uppgifterna som Clouded grävt fram inte stämma från skatteverket? Ifrågasätter alltså inte dig Clouded utan menar att Skatteverket som borde ha fått info från polis borde ha gett information då som utesluter detta scenario. Om LW är bekräftat död den 14 maj kan hon ju inte ha gett ifrån sig livstecken dagen därpå, eller kan GM ha gjort något som ändå fått polisen att arbeta efter detta initialt för att sedan konstatera då de fann henne att hon avlidit direkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in