2018-08-22, 16:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Björns fru är född och uppvuxen i Alvesta. De gifte sig 2011. Hon har 3 barn från tidigare förhållande, den yngsta är född 2003. Således flyttade inte Björn till Alvesta 2001 för den nuvarande kärlekens skull iallafall.

Det är helt korrekt. Katrin har tre barn, födda 1996, 1998 och 2003. Barnen har samma pappa och han heter inte Björn.
Citera
2018-08-22, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Jag håller delvis med att det kan vara på det viset. Det blir för nära.
Men jag tänker på alla uttalanden och hans utmärkande beteende vid vissa lägen genom åren även har nått UA. Hon har väl reagerat på snacket om att han har erkänt på fyllan tex...sedan kommer det ytterligare fler saker genom åren. Tror du inte hon vid tiden tog ett snack och frågade vad allt kom ifrån och kanske fick höra hans version eller..? Menar att även om det gäller en nära vän och man får till sej tillräckligt många indicier och rykten så blir ett ifrågasättande naturligt.
Det är här jag inte får ihop det...om det skulle vara så att BW är inblandad så är det svårt att se hans koppling till UA i de tidiga åren.
Sedan har jag även försökt att få Freja att svara på hur tongångarna gick då PR blev huvudmisstänkt.
Även här skulle det vara av intresse hur det disskuterades då i kretsen.
Jag tror inte att någon nära vågar lyfta på locket eller ens glänta på det. Dels är de rädda för vad de ska få fram och dels är de rädda för att såra den de misstänker om den är oskyldig. Man skulle nog akta sig väldigt noga för att visa att man är misstänksam mot en vän om man inte har helt klart för sig att man är rätt ute.
Citera
2018-08-22, 16:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Men jag tänker på alla uttalanden och hans utmärkande beteende vid vissa lägen genom åren även har nått UA. Hon har väl reagerat på snacket om att han har erkänt på fyllan tex...sedan kommer det ytterligare fler saker genom åren. Tror du inte hon vid tiden tog ett snack och frågade vad allt kom ifrån och kanske fick höra hans version eller..? Menar att även om det gäller en nära vän och man får till sej tillräckligt många indicier och rykten så blir ett ifrågasättande naturligt.
Det är här jag inte får ihop det...om det skulle vara så att BW är inblandad så är det svårt att se hans koppling till UA i de tidiga åren.
Sedan har jag även försökt att få Freja att svara på hur tongångarna gick då PR blev huvudmisstänkt.

Citat:
Jag tror inte att någon nära vågar lyfta på locket eller ens glänta på det. Dels är de rädda för vad de ska få fram och dels är de rädda för att såra den de misstänker om den är oskyldig. Man skulle nog akta sig väldigt noga för att visa att man är misstänksam mot en vän om man inte har helt klart för sig att man är rätt ute.

Det känns väl som ganska osannolikt att U (eller G) skulle ha "tagit ett snack" med BW utan att låta anklagande med osämja som följd. Även om BW enligt uppgifter i tråden tidigt ska ha varit inne på flera förhör är det ju inte förrän kanske då 2001 som polisen pratar med honom igen (om det nu var så). Då hade det ju gått många år, och det som hände låg för långt tillbaka i tiden. Men visst kan de ha nuddat vid ämnet redan runt 1992, men garanterat att BW - om han skulle vara inblandad - elegant styrde undan situationen med typ "det förstår ni väl att jag aldrig skulle kunna vara inblandad, jag var ju Helenas vän".
Citera
2018-08-22, 16:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Björns fru är född och uppvuxen i Alvesta. De gifte sig 2011. Hon har 3 barn från tidigare förhållande, den yngsta är född 2003. Således flyttade inte Björn till Alvesta 2001 för den nuvarande kärlekens skull iallafall.

Nej exakt, att BW skulle ha flyttat för kärleken skull har jag aldrig trott. Jag känner mig ganska övertygad om varför han valde att lämna Mariestad för gott 2001.
Tack för ny info - bra grävt!
Citera
2018-08-22, 17:40
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Det är svårt att veta hur mycket kontakt BW och UA verkligen hade efter -92 och hur den kontakten i sådant fall såg ut. Jag tror knappast att UA ställde BW mot väggen på ett tidigt stadie, chocken och att fam. mådde extremt dåligt gjorde nog att UA mest försökte hålla sig flytande och få vardagen att fungera, åtminstone det första året efter försvinnandet. Prinzezzan hade uppgift om att BW i första hand var HAs vän, det kan i sådant fall också ha påverkat kontakten mellan UA och BW när Helena inte längre fanns med.
Sedan ska man heller inte glömma att BW flyttade från Mariestad redan vid årsskiftet dec -94/ jan -95 så jag är inte alls säker på att BW och UA har haft några djupare samtal under årens lopp. Hon har nog snarare litat blåögt på BW i egenskap av att han var en nära vän till Helena men mer än så är det kanske inte. Att dom sedan är "vänner" på Facebook i nutid så att säga betyder förmodligen ingenting.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-22 kl. 17:43.
Citera
2018-08-22, 17:48
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Helt klart är det så, och det här är ju en situation som verkligen har gynnat BW och varit till hans fördel om han nu är Helenas baneman.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-22 kl. 17:57.
Citera
2018-08-22, 18:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det är svårt att veta hur mycket kontakt BW och UA verkligen hade efter -92 och hur den kontakten i sådant fall såg ut. Jag tror knappast att UA ställde BW mot väggen på ett tidigt stadie, chocken och att fam. mådde extremt dåligt gjorde nog att UA mest försökte hålla sig flytande och få vardagen att fungera, åtminstone det första året efter försvinnandet. Prinzezzan hade uppgift om att BW i första hand var HAs vän, det kan i sådant fall också ha påverkat kontakten mellan UA och BW när Helena inte längre fanns med.
Sedan ska man heller inte glömma att BW flyttade från Mariestad redan vid årsskiftet dec -94/ jan -95 så jag är inte alls säker på att BW och UA har haft några djupare samtal under årens lopp. Hon har nog snarare litat blåögt på BW i egenskap av att han var en nära vän till Helena men mer än så är det kanske inte. Att dom sedan är "vänner" på Facebook i nutid så att säga betyder förmodligen ingenting.

Ang. det jag fetmarkerat.

Då har jag nog uttryckt mig otydligt. Jag tror det var divadnil som skrev att BW var nära vän med Helena, och då skrev jag att han "åtminstone var vän" med Helena. Jag vet inte om de var "nära vän" med varandra, men åtminstone "vän"

Som jag förstått det var det syster U som var närmast vän med BW, men att Helena åtminstone var vän med BW, d v s att jag inte vet om de vara nära.
Senast redigerad av Prinzezzan 2018-08-22 kl. 18:16.
Citera
2018-08-22, 18:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Visst kan det vara som du säger, men jag tror ändå att syster U kanske inte ställt honom mot väggen och "grillat" honom. Men måste tänka på att U flyttade ganska omgående från Mariestad (året efter Helenas försvinnande?), och man inte vet hur nära kontakt de har haft efter det. Jag har för mig att U sade vid något tillfälle att hon inte orakade/kunde bo kvar i stan, se skogsdungen dagligen o s v.

Inledningsvis så kanske det inte var aktuellt med tankar på BW som inblandad. I och med att BW drog igång den första skallgångskedjan, tog initiativ till insamlingen m.m., så kanske han inte kom på tal angående detta. Jag vet inte.
Citera
2018-08-22, 18:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det känns väl som ganska osannolikt att U (eller G) skulle ha "tagit ett snack" med BW utan att låta anklagande med osämja som följd. Även om BW enligt uppgifter i tråden tidigt ska ha varit inne på flera förhör är det ju inte förrän kanske då 2001 som polisen pratar med honom igen (om det nu var så). Då hade det ju gått många år, och det som hände låg för långt tillbaka i tiden. Men visst kan de ha nuddat vid ämnet redan runt 1992, men garanterat att BW - om han skulle vara inblandad - elegant styrde undan situationen med typ "det förstår ni väl att jag aldrig skulle kunna vara inblandad, jag var ju Helenas vän".

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Visst kan det vara som du säger, men jag tror ändå att syster U kanske inte ställt honom mot väggen och "grillat" honom. Men måste tänka på att U flyttade ganska omgående från Mariestad (året efter Helenas försvinnande?), och man inte vet hur nära kontakt de har haft efter det. Jag har för mig att U sade vid något tillfälle att hon inte orakade/kunde bo kvar i stan, se skogsdungen dagligen o s v.

Inledningsvis så kanske det inte var aktuellt med tankar på BW som inblandad. I och med att BW drog igång den första skallgångskedjan, tog initiativ till insamlingen m.m., så kanske han inte kom på tal angående detta. Jag vet inte.

Jag tror att vi har täckt in det mesta nu. Jag är övertygad om att BW aldrig har varit föremål för vare sig samtal med - eller misstankar från - U och G. Det är nog i första hand via den här tråden som misstankarna kan ha väckts mot honom - möjligen att polisen kan ha yppat något väldigt diffust vid något tillfälle.
Citera
2018-08-22, 18:29
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Tror inte på att någon vill köra runt med lik i lasten någon längre sträcka.

Det är bara drygt 15 mil till Nässjö från Mariestad, ca 2 timmars bilresa, det är inte mycket med tanke på att det (i ett extremt utsatt och pressat läge) kan ha gett honom fri tillgång till en avsides belägen fastighet dvs. morföräldrarnas hus/ mammans barndomshem i Nässjö som -92 mycket väl kan ha stått tomt och där det dessutom kan ha funnits gott om mark att gräva ner en kropp. Tänk vilken lättnad att slippa känna hetsen och stressen över att befinna sig i Mariestad med ett lik på halsen, att då istället få komma bort och jobba ostört med det här som han måste bli klar med.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-22 kl. 18:34.
Citera
2018-08-22, 18:52
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bickan
...

Låt oss fokusera ett tag på den tredje personen ovan.
BW.
Orsakerna till det är flera enligt oss. En av orsakerna är att - till skillnad från dom andra herrarna - så finns det mycket lite eller inga uppgifter om honom . Detta avseende vad han har för sig efter det han talar med HA på Statt.
Detta är störande på flera sätt. Speciellt eftersom han anses vara den som sannolikt är den siste som talar med HA. ( Förutom GM et al. )
...

Det vi finner märkligt är att det inte finns uppgifter om vad BW gör under den kritiska tiden ca 02.15 -08.00 den 14 / 6.
( Det är med intill visshet gränsande sannolikhet under denna tid som HA dör. )
Särskilt som BW är den person som anses vara den person som talar med HA sist. Hon har berättat för honom att hon skall promenera hem m.m.

Övriga blandade fakta, uppgifter och spekulationer:
BW är sedan tidigare nära vän till både HA och UA.
BW är den som med säkert är en bland de absolut sista som ser och talar med HA.
BW är en av de första som enligt egen uppgift UA ringer på morgonen.
BW är en av de första personer som finns i UA:s och HA:s hem under söndagen.
BW är en av de personer som ” letar ” i området runt hemmet under söndagen.
BW har ” anknytning ” till sjukhuset i M-stad.
BW är bekant med BB som arbetar på sjukhuset.
BW är med och grundar Helena-stiftelsen.
BW är bekant med PU.
BW är vän med PR.

Hela ovanstående inlägg är läsvärt, vill därför inte förkorta det mer utan uppmana att gå tillbaka och läsa det igen.
Tycker annars att det är bra att ni fokuserat på efterförloppet och inte enbart på vad som hände under natten, men vill lyfta tex de här uppgifterna från tidigare i tråden och vill fråga om någon kan vittna mer om BW:s karaktär. Anar att det är en fåfäng fråga men de som har vittnat om hans utspel i efterförloppet har gett en ganska svart-vit bild. Han kanske är sådan?
Citera
2018-08-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Hela ovanstående inlägg är läsvärt, vill därför inte förkorta det mer utan uppmana att gå tillbaka och läsa det igen.
Tycker annars att det är bra att ni fokuserat på efterförloppet och inte enbart på vad som hände under natten, men vill lyfta tex de här uppgifterna från tidigare i tråden och vill fråga om någon kan vittna mer om BW:s karaktär. Anar att det är en fåfäng fråga men de som har vittnat om hans utspel i efterförloppet har gett en ganska svart-vit bild. Han kanske är sådan?

Stod det inte en bil uppe vid BB- BW's ? Var det den som det stod något på? Eller varxdetta senare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in