2016-07-13, 21:46
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tar mig friheten att gå in och svara, fast det inte är till mig.

Om du menar Björ* Berggre* med "BB", så stämmer det du skriver. Om du däremot menar Bo**y Birgersso*, så kände de inte varandra. (Vill förtydliga detta, så att det inte blir några missförstånd.)

Angående Falkenberg, så var inte PK någon träningskamrat till PR. Den enda kopplingen dem emellan ska vara att PR serverat PK på Statt (vilket han ju gjorde en hel del andra också).

Ja, båda bodde väl i Falkenberg och var det inte rent av samtidigt, och båda tränade väl på gym.
Citera
2016-07-13, 22:55
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja, båda bodde väl i Falkenberg och var det inte rent av samtidigt, och båda tränade väl på gym.

Chansen att dom tränade ihop känns stor och dom kanske även pratade lite om Helenafallet... fan X vi kanske är något på spåren
Citera
2016-07-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Chansen att dom tränade ihop känns stor och dom kanske även pratade lite om Helenafallet... fan X vi kanske är något på spåren
I början av april hittades skelettdel från människa på Skrea strand i Falkenberg. I juni gjordes mer fynd. Polisen har nu skickat det på analys.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/nytt-skelettfynd-pa-skrea-strand
Citera
2016-07-14, 15:25
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roga
I början av april hittades skelettdel från människa på Skrea strand i Falkenberg. I juni gjordes mer fynd. Polisen har nu skickat det på analys.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/nytt-skelettfynd-pa-skrea-strand

Tänker du att det kan vara delar av Helena dom hittat ???
Citera
2016-07-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Tänker du att det kan vara delar av Helena dom hittat ???
Vi får vänta och se vad analysen ger för svar. Det finns ju många olösta försvinnanden så det skulle ju vara intressant om det visar sig vara skelett från modern tid. Det fanns en tråd om detta fynd här på flashback och det var där jag hittade informationen men nu verkar inte tråden finnas kvar längre.
Citera
2016-07-15, 02:39
Medlem
Bickans avatar
Tidigare professorn i kriminologi Leif GW Perssons reflektion om HA:s försvinnande:*
"Det är klockrent vem som har gjort det, det är en eller flera av de personer som hon var ute med den kvällen. Någon annan möjlighet är helt utesluten”.//
Så som vi förstått det hela så är det en uppfattning som delats av de olika utredarna som vid olika tillfällen varit involverade i utredningen. Dock med vissa nyans skillnader och med tillägget att det även kan vara en person som HA känner och träffar på vägen hem men inte nödvändigtvis tidigare varit ute med på kvällen / natten.

Om vi börjar med vad vi vet med start i Leif GW Perssons reflektion är att HA med säkerhet träffar GM under kvällen: inne på Statt. Låt oss titta på tre av dom på tråden återkommande kandidaterna.( Det finns fler men låt oss börja med dessa för att inte röra till det ).

PU ( som efter många om och men dels lyckas dra sig till minnes att han var på Statt dels åtminstone hälsar på HA. )
PK ( som utan bekymmer bekräftar att han var på Statt. Han träffar även han HA och samtalar med henne . )
BW ( som träffar HA när hon är på väg att lämna Statt. Även han samtalar med henne. )

Samtliga av ovanstående personer har själva bekräftat dessa uppgifter i förhör med utredarna. Deras uppgifter i denna delen stöds även av ett antal vittnen som hörts av utredarna.( PU och PK även på tråden. BW även i media. )

Vi vet att - för att uttrycka sig försiktigt - så går i vart fall PU och PK:s versioner kraftigt isär. I avseendet vad respektive person tillbringar tiden med efter att HA har lämnat Statt. Det finns för båda herrarna minst sagt graverande uppgifter och påståenden. Dessa finns till stor del på tråden så för den intresserade är det bara backa i sidorna. Låt oss för en stund det ” vila ”. ( För att det nu inte skall bli några missförstånd så finns dessa herrar fortfarande högt upp på vår lista över lista över möjliga GM eller ordentligt inblandade i vad som hänt ).

Låt oss fokusera ett tag på den tredje personen ovan.
BW.
Orsakerna till det är flera enligt oss. En av orsakerna är att - till skillnad från dom andra herrarna - så finns det mycket lite eller inga uppgifter om honom . Detta avseende vad han har för sig efter det han talar med HA på Statt.
Detta är störande på flera sätt. Speciellt eftersom han anses vara den som sannolikt är den siste som talar med HA. ( Förutom GM et al. )

Vi ( och Prinzezzan ) har redan beskrivit i tidigare inlägg hur BW själv placerar sig i anslutning till entrén på Statt, vilket bekräftas av andra vittnen ca 02.00 ge eller ta några minuter. Han träffar HA som är på väg ut från Statt, pratar någon minut med henne. Han uppger mycket riktigt att HA är glad. Hon talar om att hon tänkt att gå hem. Han får en kram. Sedan skils de.
Hur hamnar nu BW på Statt runt 02.00 och vad gör han där? Enligt flera av ” källorna ” har han tillbringat tidtagare delen av natten på en fest i Radbyn i Mariestad. Där han dels blivit blivit avvisad av en kvinna dels varit rejält berusad. Vid 01.30-01.45 lämnar han festen körandes en vit Opel tillsammans med en person vid namn SP ( Sh*ane P*umpfre* ). Färden gick till Statt. Åtminstone för BW. Varken BW eller SP återvänder till festen senare på natten.

Vi har därför några frågor:
1. Vad gör BW efter det att han skilts från HA vid Statt?
2. Vad gör BW mellan kl.02.00 till kl.08.00 på söndagen?
3. Var finns BW när UA ringer honom på morgonen och talar om att HA saknas?

Vad han gör efter det att han anländer till HA:s och UA:s hem på morgonen den 14 / 6 finns det däremot omfattande uppgifter och information om. Även den informationen på tråden. För den som vill få hjälp att hitta den förmedlar vi gärna inläggsnummer och sidor i PM så slipper vi belasta tråden med upprepningar.

Det vi finner märkligt är att det inte finns uppgifter om vad BW gör under den kritiska tiden ca 02.15 -08.00 den 14 / 6.
( Det är med intill visshet gränsande sannolikhet under denna tid som HA dör. )
Särskilt som BW är den person som anses vara den person som talar med HA sist. Hon har berättat för honom att hon skall promenera hem m.m.

Övriga blandade fakta, uppgifter och spekulationer:
BW är sedan tidigare nära vän till både HA och UA.
BW är den som med säkert är en bland de absolut sista som ser och talar med HA.
BW är en av de första som enligt egen uppgift UA ringer på morgonen.
BW är en av de första personer som finns i UA:s och HA:s hem under söndagen.
BW är en av de personer som ” letar ” i området runt hemmet under söndagen.
BW har ” anknytning ” till sjukhuset i M-stad.
BW är bekant med BB som arbetar på sjukhuset.
BW är med och grundar Helena-stiftelsen.
BW är bekant med PU.
BW är vän med PR.
Citera
2016-07-15, 19:34
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rednecksvedala2
Klart dom vet allt detta. Per har varit på förhör. Men när man inte minns eller vill komma ihåg. Då är det inte lätt. Det behövs en kropp för att hitta DNA. Även om hon ligger i vatten så har dom så dom kan ta DNA ändå. så en förövare skulle aldrig berätta var hon är. Kan ju finnas DNA under Bla naglarna

Dom har ju hittat blod på Helenas skor varför kör man inte det mot dom personer som varit intressanta i utredningen det finns liksom inget att förlora.
Citera
2016-07-15, 19:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheExterminator
Dom har ju hittat blod på Helenas skor varför kör man inte det mot dom personer som varit intressanta i utredningen det finns liksom inget att förlora.

Ja, det ska ju finnas spår, men hittills verkar de inte ha vågat att ta fram en profil, då de endast ska ha en chans att utföra detta. Jag skrev om detta i inlägg #9461. Jag citerar:

"Det ska ju gå att duplicera DNA, men enligt Jenvén i magasinet Misstänkt för en del år sedan (diskussion om detta finns någonstans i tråden), så får man bara en enda chans med provet. Skulle det misslyckas så skulle provet vara förstört, och då skulle det inte finnas material kvar. Det ska ju gå att genomföra, men jag vet inte om de fortfarande vill vänta tills andra (mer tillförlitliga?) metoder utvecklats."

Även om det inte skulle våga testa här i Sverige, så måste de kunna konsultera labb som är mer (?) framstående och höra vad de säger. Det kanske skulle funka. Hur länge ska de vänta? Chansa, eller vänta?

Skulle de gå att ta fram en profil så skulle de väl kunna köra den mot de misstänkta som går med på detta? Jag vet inte hur det funkar, och om man kan göra så. Men för mig låter det som en naturlig och logisk väg att gå.
Citera
2016-07-15, 20:05
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det ska ju finnas spår, men hittills verkar de inte ha vågat att ta fram en profil, då de endast ska ha en chans att utföra detta. Jag skrev om detta i inlägg #9461. Jag citerar:

"Det ska ju gå att duplicera DNA, men enligt Jenvén i magasinet Misstänkt för en del år sedan (diskussion om detta finns någonstans i tråden), så får man bara en enda chans med provet. Skulle det misslyckas så skulle provet vara förstört, och då skulle det inte finnas material kvar. Det ska ju gå att genomföra, men jag vet inte om de fortfarande vill vänta tills andra (mer tillförlitliga?) metoder utvecklats."

Även om det inte skulle våga testa här i Sverige, så måste de kunna konsultera labb som är mer (?) framstående och höra vad de säger. Det kanske skulle funka. Hur länge ska de vänta? Chansa, eller vänta?

Skulle de gå att ta fram en profil så skulle de väl kunna köra den mot de misstänkta som går med på detta? Jag vet inte hur det funkar, och om man kan göra så. Men för mig låter det som en naturlig och logisk väg att gå.

Gå med på det är dom nog tvungna till och att tacka nej är inte ett alternativ och som du säger det finns labb tex USA där dom är långt framme.
Citera
2016-07-15, 20:30
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheExterminator
Gå med på det är dom nog tvungna till och att tacka nej är inte ett alternativ och som du säger det finns labb tex USA där dom är långt framme.

Ja, t ex USA och Birmingham (Storbritannien). De verkar ju ha kommit så långt fram nu med denna forskning, att man bara kan hoppas att dessa länder konsulteras.
Citera
2016-07-15, 22:45
Medlem
Eftersom det var passiva bloddroppar uppifrån, utgicks det ifrån att det var Helenas eget blod på skorna.
Kanske inte värt en analys då..

UA kanske omedvetet har uppgifter som är ledande?
Vilka som var med först och lämnade området sist efter första upphittade sandalen.
Ville hon då inte själv se platsen där första spåret var efter H?
När någon är saknad är platsen för spåren efter den saknade det enda man har...
En så stark indikation att något allvarligt hänt i sammanhanget gör platsen än mer aktuell.
Det tog inte lång tid för polisen att finna sko. Gömd var den inte.
Citera
2016-07-15, 23:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Eftersom det var passiva bloddroppar uppifrån, utgicks det ifrån att det var Helenas eget blod på skorna.
Kanske inte värt en analys då..

UA kanske omedvetet har uppgifter som är ledande?
Vilka som var med först och lämnade området sist efter första upphittade sandalen.
Ville hon då inte själv se platsen där första spåret var efter H?
När någon är saknad är platsen för spåren efter den saknade det enda man har...
En så stark indikation att något allvarligt hänt i sammanhanget gör platsen än mer aktuell.
Det tog inte lång tid för polisen att finna sko. Gömd var den inte.

Angående ditt första stycke. Jag citerar ur mitt inlägg (#851):

"Från artikeln "Spårlöst försvunnen - Helena Anderssons kropp hittades aldrig" i kriminalmagasinet Misstänkt (6/09)

[---]

MÖRDARENS DNA

Det enda spår man hittade som eventuellt kan komma från en gärningsman fanns på den ena av Helenas skor.
- Det finns biologiska spår, material som inte är färdigkört. Det innebär att vi inte kan köra det förrän vi har något att jämföra med, för då kommer vi att förstöra spåren, säger Pelle Jenvén.
Spåren innehåller DNA, och skulle i framtiden kunna köras mot en misstänkt gärningsman, men eftersom DNA-spåret är så litet klarar dagens teknik inte av att analysera det och polisen vet inte exakt vad för sorts biologiskt material som det rör sig om.

[---]"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in