2018-08-22, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Det är ett skämt att det kan skilja 5 % mellan olika institutioner. Har det alltid varit såhär? Om man hoppar långt tillbaka i tiden.

Undersökningarna är ett skämt. Glöm inte bort hur det såg ut i valet i USA. Trump hade NOLL chans. Den enda som hade förutsett en trump-seger var en AI-dator, resten trodde på Hillary. Du fick mer pengar på Trump än Hillary av spelbolagen.

Högst märkligt att man gör en undersökning en vecka efter den förra. Det brukar man inte göra. Det brukar komma en i augusti och sen en i september innan valet.

Man kan verkligen inte låta bli att tänka beställningsjobb. Så stora rörelser på en vecka?

Dessutom rekordlågt osäkra väljare jämfört med andra val. Fler vet vad de ska rösta på.

Både ytterpartierna tappar stort på en vecka. V och SD.

Svenskarna måste vara psykopater.
2018-08-22, 15:37
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tror förvisso att deras uppgivenhet snarare är ett tecken på hur energikrävande handlingsförlamning kan vara. S tappar till SD och MP/V samtidigt, M till SD och C samtidigt - allt de kan göra är att sitta stilla i båten och uthärda frågor om regeringsbildning och SD-samarbete för sextusende gången den aktuella veckan.

Nåja, man kan i alla fall inte anklaga Uppdrag Granskning för att stryka PK medhårs. Mitt i valrörelsens slutspurt klämmer de till med en special om våldtäkt och etnicitet:

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ny-kartlaggning-av-valdtaktsdomar-58-procent-av-de-domda-fodda-utomlands

https://www.expressen.se/nyheter/utlandsfodda-en-majoritet-bland-domda-i-valdtaktsfall/

Jo det är intressant faktiskt. Jag är så cynisk att jag tror att man redan gett upp och börjat greppa en ny lian när man sett de hemliga opinionsundersökningarna..
2018-08-22, 15:39
Medlem
De har gått till M & Mp, inte en enda väljare har gått till AfS, garanterat.

Citat:
Ny Novus med statistiskt säkerställd nedgång för SD:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverigedemokraterna-forlorar-stod

S: 25,1 (+0,9)
M: 19,3 (+1,2)
SD: 19,2 (-2,4)
C: 10,0 (+0,4)
V: 8,7 (-0,9)
MP: 6,2 (+1,0)
L: 5,3 (-0,6)
KD: 3,5 (+0,5)

Annat: 2,7 (-0,1)

S+V+MP 40,0 (+1,0)
M+L+C+KD 38,1 (+1,5)

Osäkra 6,9
2018-08-22, 15:39
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
En förutsättning för att SD ska kunna få över 30 procent är att man måste öka betydligt mer än 100 procent i Stockholms och Göteborgs kommun. Vilket jag starkt betvivlar.

Dessa kommuner har runt 1,5 miljoner innevånare tillsammans. Som en jämförelse har hela Norrland runt 1,2 miljoner.

2014 fick SD 6,64 och 9,64 procent i Sthlm resp. GBG.
man var väldigt svaga i Stockholm så en fördubbling där är nog knappast omöjlig.Men frågan är om det räcker?
2018-08-22, 15:43
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Sänker din prognos? hur seriös är du då? ,jag vågar satsa ganska stora pengar på att SD inte får under 30%.
När PRECIS alla andra driver agenda mot SD ,veför skulle inte opinionsinstitut som ligger nära regering och övrig sjuklöver göra det också?
Varför ligger de UTLÄNDSKA opinionsinstitut som låg närmast förra valet (men för lågt) 10 % över de institut som du hyllar?

Vilka institut hyllar jag? Skall man debattera kan man väl åtminstone försöka hålla sig till sanningen och inte tillskriva motparten åsikter tagna ur luften?
Jag ligger nog rätt nära konsesus men 30% är fria fantasier så frågan om seriös bollar jag tillbaka.
Senast redigerad av ZilverZodde 2018-08-22 kl. 15:45.
2018-08-22, 15:46
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Jag röstade SD 2014 men nu blev det AFS. Jag hoppas på att M gör ett katastrofval och UK får sparken på valnatten och att M sen tillsätter en sverigevänlig partiledare som bildar regering med SD och AFS. SD, M och AFS bör väl skrapa ihop till majoritet i ett sånt scenario!
2018-08-22, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Det är ett skämt att det kan skilja 5 % mellan olika institutioner. Har det alltid varit såhär? Om man hoppar långt tillbaka i tiden.

Kolla på siffrorna i tabellen nedanför diagrammet. Det kan skilja ända upp mot 10 procentenheter.

https://val.digital/Party-SD/?toMonth=2015-08

https://val.digital/Party-SD/?toMonth=2016-08

https://val.digital/Party-SD/?toMonth=2017-08

https://val.digital/Party-SD/?toMonth=2018-08
2018-08-22, 16:01
Medlem
arbetets avatar
Då tar jag och gissar:

SD får 24% i nästa YouGov. En nedgång med -1,7%.

Andra gissningen:

Uppfattningen i tråden kommer att vara YouGov nu också har infiltrerats av etablissemanget och deltar i desinformationskampanjen mot SD inför valet.

Ni vet var ni läste detta först.
2018-08-22, 16:06
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
SD har gjort allt för att ses som ett parti likt de andra. Väljarna kan börja tro dem.

Hoppas SD läser detta och tar det till sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Ja, och därför så tappar SD nu till M och S.

SD är ju numera på nästan samma nivå som Moderaterna. Hade någon sagt det för 8 år sedan så hade man garvat ihjäl sig.

SD får skylla sig själva. Jävligt duktigt gjort att lyckas sjabbla bort en solklar förstaplats.

Om SD inte vinner så är jag helt säker på att partiet kommer att försvinna inom 4 år.

Framför allt att SD sjunkit till moderaternas nivå så hade man garvat ihjäl sig.

Citat:
Sänker din prognos? hur seriös är du då? ,jag vågar satsa ganska stora pengar på att SD inte får under 30%.
När PRECIS alla andra driver agenda mot SD ,veför skulle inte opinionsinstitut som ligger nära regering och övrig sjuklöver göra det också?
Varför ligger de UTLÄNDSKA opinionsinstitut som låg närmast förra valet (men för lågt) 10 % över de institut som du hyllar?

Jag tror inte längre SD kommer få över 30%. Hoppas jag har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Evilius

Garanterat?! Jag har gått till AfS, så redan där har du fel. Läser vi bara i den här tråden så förefaller det vara en hel del skribenter som gjort samma sak.
2018-08-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Då tar jag och gissar:

SD får 24% i nästa YouGov. En nedgång med -1,7%.

Andra gissningen:

Uppfattningen i tråden kommer att vara YouGov nu också har infiltrerats av etablissemanget och deltar i desinformationskampanjen mot SD inför valet.

Ni vet var ni läste detta först.
Yougov?
2018-08-22, 16:08
Medlem
Citat:
Vilka fler än Sentio är ”utländska”?

Svenska Yougov är precis som Sifo och Ipsos, de är ett utlandsägt institut som har ett svenskt kontor (i Yougovs fall vid Stureplan) med svensk personal som gör undersökningar lokalt i Sverige för svenska uppdragsgivare som t ex TT/Metro.

Det är rätt fascinerande hur YG har er sagofarbröder lindade runt lillfingret för att de bjöd på 28,8 en gång. Ända sedan dess har ni hittat på fabler om hur YG var grymma på att mäta SD 2014 (de var rätt mediokra) och hur deras särskilda position som ”utländskt” institut gör dem immuna mot svensk PK.
2018-08-22, 16:13
Medlem
Citat:
Vilka fler än Sentio är ”utländska”?

Svenska Yougov är precis som Sifo och Ipsos, de är ett utlandsägt institut som har ett svenskt kontor (i Yougovs fall vid Stureplan) med svensk personal som gör undersökningar lokalt i Sverige för svenska uppdragsgivare som t ex TT/Metro.

Det är rätt fascinerande hur YG har er sagofarbröder lindade runt lillfingret för att de bjöd på 28,8 en gång. Ända sedan dess har ni hittat på fabler om hur YG var grymma på att mäta SD 2014 (de var rätt mediokra) och hur deras särskilda position som ”utländskt” institut gör dem immuna mot svensk PK.

Att Google har kontor i Sverige gör inte företaget svenskt.

Att Volvo Cars har en fabrik på Hisingen gör inte företaget svenskt.

Det är ägarna som talar om för de anställda i alla länder vad som gäller. Inte de anställda eller amatöranalytiker.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-08-22 kl. 16:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in