2018-08-21, 22:49
Medlem
Mycket snack om TV4 väljaropinion. Den är ju bara en sammanfattning av några undersökningar, som redan debatterats i tråden.
Det mest intressanta de senaste dygnen är väl att invandringsfrågan seglat upp som nummer ett hos väljarna. Det brukar alltid vara en framgångsfaktor för SD. Kanske får vi då medvind fram till valet?
2018-08-21, 22:53
Medlem
"Hälften av alla rasistiska hatbrott riktas mot svenskar, nästan inga anmäls"

Källa: BRÅ

Är det kanske något ett parti som SD borde nämna i valrörelsen?
2018-08-21, 23:09
Medlem
volvo 240s avatar
Är det någon mer som tror att det finns ett jätte mörkertal det här valet bland kvinnor? Alltså de säger något annat i OU och sen röstar de SD. För jag har på känn att SD kommer öka nåt enormt bland kvinnliga väljare detta valet. Där har vi den stora skäms/Bradley-effekten detta val. Plus hos många nyfrälsta män.

Och det är bra att AFS visar sinna sanna färger på sina torgmöten där de pratar om ett etniskt homogent Sverige, dvs rasrent. Det plus deras antijudehyss vars film fick 400.000 visningar. Folk genomskådar nu det skitpartiet. Det är ND 2.0.

Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Vet inte hur mycket genomslag det fick i och med utfrågningen, men det var en riktigt bra debatt av Åkesson mot Lööf i Aktuellt precis (hittade ingen egen tråd). Tror just "ta seden dit man kommer" är väldigt viktigt för breda väljargrupper och att utlänningar inte gör väcker mycket ilska hos åtminstone alla jag pratar med.
Låter intressant, går det att länka separat till den debattten? Och angående miljön, det Jimmie säger är ju sunt. Här i Sverige ska vi i första hand satsa på att hjälpa fattiga länder at komma ikapp oss när det gäller miljövänlighet. Stora fattiga länder som Nigeria. och miljöaktivisterna verkar totalt kört fast på global uppvärmning och glömt bort all annan miljöförstöring, som tex framtagning av batterier till elbilar vilket kommer förstöra miljön nåt helt enormt. Ja inte bara framtagningen utan helahanteringen. Och så är de samtidigt kärnkrafdtmotståndare. Kärnkraften borde utvecklas till att bli mer effektiv och ännu säkrare än vad den redan är istället för at läggas ner. Dessutom är ju invandringsvurmarna som är miljötokar verkligen dumma om de inte fattar att ju mer människor som kommer till Europa, när de kan leva som vi gör här så ökar deras "miljöavtryck" helt expendetionellt. Plus bränder våldtäkter kriminalitet islamism och enorma kostnader. Totala galningar som dessutom fortfarande inbillar sig att SD vill slägna ut alla invandrare.
2018-08-21, 23:27
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
TV4 har klimatvecka. SVT har klimatvecka. Sydsvenskan har klimatvecka. P4 har just haft integrationsvecka. Alla dessa är aktivt med i valrörelsen

Det låter lite som Mens, men någon gång tar väl perioden slut?

Miljöfrågorna toppade för flera år sedan, och man kan i princip rösta på valfritt parti och ändå uppnå sin önskan om en bättre miljö.
2018-08-21, 23:42
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Är det någon mer som tror att det finns ett jätte mörkertal det här valet bland kvinnor? Alltså de säger något annat i OU och sen röstar de SD. För jag har på känn att SD kommer öka nåt enormt bland kvinnliga väljare detta valet. Där har vi den stora skäms/Bradley-effekten detta val. Plus hos många nyfrälsta män.

Och det är bra att AFS visar sinna sanna färger på sina torgmöten där de pratar om ett etniskt homogent Sverige, dvs rasrent. Det plus deras antijudehyss vars film fick 400.000 visningar. Folk genomskådar nu det skitpartiet. Det är ND 2.0.

Låter intressant, går det att länka separat till den debatten? Och angående miljön, det Jimmie säger är ju sunt. Här i Sverige ska vi i första hand satsa på att hjälpa fattiga länder at komma ikapp oss när det gäller miljövänlighet. Stora fattiga länder som Nigeria. och miljöaktivisterna verkar totalt kört fast på global uppvärmning och glömt bort all annan miljöförstöring, som tex framtagning av batterier till elbilar vilket kommer förstöra miljön nåt helt enormt. Ja inte bara framtagningen utan helahanteringen. Och så är de samtidigt kärnkrafdtmotståndare. Kärnkraften borde utvecklas till att bli mer effektiv och ännu säkrare än vad den redan är istället för at läggas ner. Dessutom är ju invandringsvurmarna som är miljötokar verkligen dumma om de inte fattar att ju mer människor som kommer till Europa, när de kan leva som vi gör här så ökar deras "miljöavtryck" helt expendetionellt. Plus bränder våldtäkter kriminalitet islamism och enorma kostnader. Totala galningar som dessutom fortfarande inbillar sig att SD vill slägna ut alla invandrare.

Ja, jag är helt övertygad om att det finns ett mycket, mycket stort mörkertal bland kvinnor. Eftersom det "bara" är anekdotiska bevis och inget vetenskapligt så kan jag bara tala för vad jag själv erfarit det senaste året (och speciellt de senaste sex månaderna). Vill inte fördjupa mig i detta eftersom det känns som jag redan håller på att tjata sönder tråden med min käpphäst, som är just mörkertalet i de nya SD-väljargrupper som tillkommit sedan 2014. Är så övertygad man kan bli att antalet kvinnliga SD-väljare kommer att chocka skiten ur programledarna, journalisterna, experterna och tyckarna på valvakan den 9 september. Det är till stor del kvinnorna som kommer att lyfta SD till ännu oanade nivåer i årets val.

När det gäller Åkessons och Lööfs debatt i Aktuellt, kan du se den här:

https://www.youtube.com/watch?v=sX0lr3smmZk

Jimmie känns mer och mer trygg och säker i sina framträdanden. Har sett flera av hans torgmöten och han var briljant i Falun. Det syns att han känner av folkets stora stöd och bara det faktum att det kom drygt 1000 personer i Gävle och lyssnade och 1500 en måndag i Västerås är förbluffande. Sverigedemokraterna drar starkt nu. Tror Lena Mellin mycket väl kan komma att få rätt när hon förra året skrev att valet 2018 blir en slakt.

https://www.youtube.com/watch?v=uxONUKqmvsg
2018-08-21, 23:43
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Återigen gör du dig som representant för folket, vet inte varför du tror du har dom egenskaperna för det har du inte.
Sänker för övrigt min prognos för SD från 21-23 till 20-22 då upward momentum helt försvunnit

Vi hörs den 10e!
2018-08-22, 00:04
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Vi hörs den 10e!
Visst!
Vad är din prognos? (2%enheters spann)??
2018-08-22, 00:24
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Är det någon mer som tror att det finns ett jätte mörkertal det här valet bland kvinnor?

Ja, det finns sannolikt ett enormt stort mörkertal av SD-röstande kvinnor i det här valet. När jag pejlade läget hos kvinnor på min arbetsplats nyligen, så framgår en sak väldigt tydligt: de börjar bli rädda över utvecklingen. Rädda på riktigt.

Jag har sett och hört detta hos så många kvinnor nu. Alla har en berättelse om släkting, eller en vän, eller en vän till en vän som drabbats av mångkulturens brottslighet. Sedan alla skjutningar, våldtäkter och bränder...

De som tidigare försvarat vansinnespolitiken mumlar och ser ner i golvet då de konfronteras med fakta. De tror inte ens på sina egna lögner längre.

Lägg till detta att det är ännu mer stigmatiserande för en kvinna att erkänna att hon ämnar rösta på SD. Bradleyeffekten är betydande.

Bli därför inte förvånade om SD får närmare 30 % än 25 %. Kanske även över 30 %...
Senast redigerad av WordWarrior 2018-08-22 kl. 00:27.
2018-08-22, 00:34
Medlem
Trots att skolorna startat?? så fortsätter det konstruktiva valarbetet. 7 bilar i Uppsala och det kan hända mer i natt. Två explosioner på skolbyggnad i Uddevalla.

Ganska svag insats av Stefan Löfvén ikväll samt stort trubbel inom M, allt bäddar för att SD går frammåt nu om det görs en opartisk OU.
Vi med känsla kan inte ha fel.
Yougov kommer i denna veckan men som jag tidigare sagt, det kan bli en liten eftersläpning och kanske når inte SD 25%, inte helt men nästan.
Men snart borde vi kunna se uppgångar.
2018-08-22, 00:35
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ja, det finns sannolikt ett enormt stort mörkertal av SD-röstande kvinnor i det här valet. När jag pejlade läget hos kvinnor på min arbetsplats nyligen, så framgår en sak väldigt tydligt: de börjar bli rädda över utvecklingen. Rädda på riktigt.

Jag har sett och hört detta hos så många kvinnor nu. Alla har en berättelse om släkting, eller en vän, eller en vän till en vän som drabbats av mångkulturens brottslighet. Sedan alla skjutningar, våldtäkter och bränder...

De som tidigare försvarat vansinnespolitiken mumlar och ser ner i golvet då de konfronteras med fakta. De tror inte ens på sina egna lögner längre.

Lägg till detta att det är ännu mer stigmatiserande för en kvinna att erkänna att hon ämnar rösta på SD. Bradleyeffekten är betydande.

Bli därför inte förvånade om SD får närmare 30 % än 25 %. Kanske även över 30 %...

Nog börjar många bli oroliga på riktigt och samtalet har definitivt ändrats de senaste åren. Problemet är att folk lik förbannat fortsätter att stödja de partier som skapat alla problem, bara de börjar tala om problemen.

SDs uppgång har planat ut. Frågan är såklart vilken nivå de hamnat på. Med tanke på den uppgivenhet som präglar sossar och moderater inför valspurten måste det finnas ett antal interna mätningar som partierna gjort som visar signifikanta tapp i väljarstöd. Jag hoppas bara att SD blir så stora samtidigt som S och M tappar så mycket att rejäla chockvågor sänds genom hela PK-Sverige.
2018-08-22, 02:18
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Visst!
Vad är din prognos? (2%enheters spann)??

26 % +-2 % (Eftersom jag ligger högre tar jag mig friheten att ha de procentenheterna då 2 procentenhet är en lägre procent av ett högra tal).
2018-08-22, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Nog börjar många bli oroliga på riktigt och samtalet har definitivt ändrats de senaste åren. Problemet är att folk lik förbannat fortsätter att stödja de partier som skapat alla problem, bara de börjar tala om problemen.

SDs uppgång har planat ut. Frågan är såklart vilken nivå de hamnat på. Med tanke på den uppgivenhet som präglar sossar och moderater inför valspurten måste det finnas ett antal interna mätningar som partierna gjort som visar signifikanta tapp i väljarstöd. Jag hoppas bara att SD blir så stora samtidigt som S och M tappar så mycket att rejäla chockvågor sänds genom hela PK-Sverige.
Jag tror förvisso att deras uppgivenhet snarare är ett tecken på hur energikrävande handlingsförlamning kan vara. S tappar till SD och MP/V samtidigt, M till SD och C samtidigt - allt de kan göra är att sitta stilla i båten och uthärda frågor om regeringsbildning och SD-samarbete för sextusende gången den aktuella veckan.

Nåja, man kan i alla fall inte anklaga Uppdrag Granskning för att stryka PK medhårs. Mitt i valrörelsens slutspurt klämmer de till med en special om våldtäkt och etnicitet:

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ny-kartlaggning-av-valdtaktsdomar-58-procent-av-de-domda-fodda-utomlands

https://www.expressen.se/nyheter/utlandsfodda-en-majoritet-bland-domda-i-valdtaktsfall/

Senast redigerad av CrispyKreem 2018-08-22 kl. 06:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in