2018-08-22, 14:07
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
För Novus, som mätningen handlar om, var det så.

Maj 7.7%
Juni 8.3%
Juli 8.8%
Aug 8.9%
Aug2 10.6
Sep 10.2%
Sep2 9.5%
Sep3 8.1%
Sep4 9.6%
2018-08-22, 14:10
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Maj 7.7%
Juni 8.3%
Juli 8.8%
Aug 8.9%
Aug2 10.6
Sep 10.2%
Sep2 9.5%
Sep3 8.1%
Sep4 9.6%

En ganska stor nedgång.
2018-08-22, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ny Novus med statistiskt säkerställd nedgång för SD:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverigedemokraterna-forlorar-stod

S: 25,1 (+0,9)
M: 19,3 (+1,2)
SD: 19,2 (-2,4)
C: 10,0 (+0,4)
V: 8,7 (-0,9)
MP: 6,2 (+1,0)
L: 5,3 (-0,6)
KD: 3,5 (+0,5)

Annat: 2,7 (-0,1)

S+V+MP 40,0 (+1,0)
M+L+C+KD 38,1 (+1,5)

Osäkra 6,9

Blir lite fel med M+L+C+Kd eftersom Kd åker ur enligt samma undersökning
2018-08-22, 14:15
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
En ganska stor nedgång.

Brus och cherry-picking!
2018-08-22, 14:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Tycker SD:s EU-motstånd är lite verklighetsfrämmande.
Inte ens hängivna nationalister i Polen och Ungern som totalt motar bort alla blattar vill lämna EU.

Tycker förresten det var bra tidigare utan gränskontroller, tills idiotiska blattekramare i Sverige och Tyskland förstörde alltihop!
Jo, det är väl ingen valvinnare direkt. Men ett parti kan samtidigt inte bara ge upp sina grundåsikter, bara för att få bättre opinionssiffror. Men att direkt stå och raljeramed klimathotet mitt i den varmaste och torraste sommaren i mannaminne var inte speciellt smart. Först tycket jag det var lite "coolt", pga att jag själv är lite av en klimatskeptiker, men efter att han snackt runt med folk, förstår jag att det var hur osmart som helst. Sedan spelar det ingen roll vad han egentligen menade, och att det är ganska rätt egentligen, tonen och det sätt han sade det på har retat folk. Och de fördjupar sig sällan i sådana här uttalanden.

Vi får se i nästa mätning om trenden håller i sig. Jag är rädd att den gjör det. Och hur mycket plockar Afs just nu? Tror inte vi kan räkna bort dem helt och hållet som "procenttjuv" från SD.
2018-08-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinaw
Oddset på att Annie Lööf blir nästa statsminister är nu nere på 5.00, kommer bilderberg få rätt?

Ja det är redan bestämt. Nu väntar vi bara på lite valresultat, lite spin på media så är hon på plats.
2018-08-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobalding
Jaha men ska vi bara säga att sd ökar för bilbränderna utan att veta kanske stämmer mätningarna och bränderna påverkar inte alls. Sd är underskattade men dom minskar i alla mätningar så vi kan inte låtsas att de inte har en svacka som tyvärr kom i helt fel tid.
SD ökade inte ens pga Akilovs terrordåd, varför skulle de öka mätbart pga den miljonte gången det brinner bilar? Det funkar inte så, har aldrig funkat så. Ändå kommer det upp varje gång. "Jaha grabbar gruppvåldtäkt igår nu blire +5% för SD nästa OU!"

7K må ansvara för pissdålig invandringspolitik, men de är inte skyldiga till enskildas handlingar och väljarna sysslar inte heller med den typen av bestraffning. SD ökar till följd av 7Ks egna handlingar och politiska beslut. Migrationsöverenskommelsen. Decemberöverenskommelsen. Det utdragna icke-agerandet under hösten 2015. Gymnasieamnestin.
2018-08-22, 14:19
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
SD är ju både större i Gbg än i Sthlm i ökade i snabbare takt 2010-14. Varför skulle 2018 vara så mycket annorlunda?
med cirkusen kring lars hansson , och jörgen "afghan" fogelklou som ny lokal ledare är det väl snarare ett mer mirakel att sd har nåpgot stöd här.
2018-08-22, 14:21
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Om valdeltagandet är likadant som förra riksdagsvalet, då skulle valresultatet bli så här.

Stockholms Kommun: 80 176 röster

Stockholms Län: 157 143 röster

Då har jag räknat på årets röstberättigade kandidater.

https://data.val.se/val/val2018/alkon/R/rike/alderkon.html#rostberalkon

Valresultat år 2014

Stockholms Kommun: 38 356 röster

Stockholms Län: 74 136 röster

Tackar!
2018-08-22, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
24,5 vore ett bra resultat tycker jag, men samtidigt riktigt surt om sossarna fick 1-2 procentenheter över. Hoppas fortfarande på att de kan tappa ner till 23-24, MP och V får gärna ta deras väljare om inte SD gör det.

I första hand gäller det givetvis för SD att ta röster från sossarna.
Men är övertygad om, det gynnar SD ifall V tar massor med S-röster!

Ett försvagat sosseparti med runt 20 %, och V på 12 % skulle helt spoliera samarbete med borgerliga partier för S!
2018-08-22, 14:23
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, det är väl ingen valvinnare direkt. Men ett parti kan samtidigt inte bara ge upp sina grundåsikter, bara för att få bättre opinionssiffror. Men att direkt stå och raljeramed klimathotet mitt i den varmaste och torraste sommaren i mannaminne var inte speciellt smart. Först tycket jag det var lite "coolt", pga att jag själv är lite av en klimatskeptiker, men efter att han snackt runt med folk, förstår jag att det var hur osmart som helst. Sedan spelar det ingen roll vad han egentligen menade, och att det är ganska rätt egentligen, tonen och det sätt han sade det på har retat folk. Och de fördjupar sig sällan i sådana här uttalanden.
Ja, det var riktigt töntig.
Även EU och abort är ganska idiotiskt.
Citat:
Vi får se i nästa mätning om trenden håller i sig. Jag är rädd att den gjör det. Och hur mycket plockar Afs just nu? Tror inte vi kan räkna bort dem helt och hållet som "procenttjuv" från SD.
Jag tror att SD kommer att återhämta sig något, men man skadan är redan skedd, man har nog förlorat 0-2pe på grund sin oförmåga att hålla käften blir kanske 23-24 istället för 25-26
2018-08-22, 14:29
Medlem
Citat:

Är du medveten om följande;
Sveriges totalskörd av spannmål blir knappt 30 % under den normala, men för hela EU är tappet endast ca 3 %.
Det regn som inte föll i Sverige föll på andra ställen söderut i Europa, där man således fick goda skördar!

Vi kan m.a.o. lätt importera det underskott vi fått i år.

Förresten har vädret de senaste veckorna varit helt normalt med sol och regn, och samma ser prognoserna ut den närmaste tiden!
Bönderna kan således räkna med en god 3:e vallskörd.
Senast redigerad av Hultabultan 2018-08-22 kl. 14:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in