Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Jo, det är väl ingen valvinnare direkt. Men ett parti kan samtidigt inte bara ge upp sina grundåsikter, bara för att få bättre opinionssiffror. Men att direkt stå och raljeramed klimathotet mitt i den varmaste och torraste sommaren i mannaminne var inte speciellt smart. Först tycket jag det var lite "coolt", pga att jag själv är lite av en klimatskeptiker, men efter att han snackt runt med folk, förstår jag att det var hur osmart som helst. Sedan spelar det ingen roll vad han egentligen menade, och att det är ganska rätt egentligen, tonen och det sätt han sade det på har retat folk. Och de fördjupar sig sällan i sådana här uttalanden.
Vi får se i nästa mätning om trenden håller i sig. Jag är rädd att den gjör det. Och hur mycket plockar Afs just nu? Tror inte vi kan räkna bort dem helt och hållet som "procenttjuv" från SD.
Är du medveten om följande;
Sveriges totalskörd av spannmål blir knappt 30 % under den normala, men för hela EU är tappet endast ca 3 %.
Det regn som inte föll i Sverige föll på andra ställen söderut i Europa, där man således fick goda skördar!
Vi kan m.a.o. lätt importera det underskott vi fått i år.
Förresten har vädret de senaste veckorna varit helt normalt med sol och regn, och samma ser prognoserna ut den närmaste tiden!
Bönderna kan således räkna med en god 3:e vallskörd.