2018-08-22, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Så fort en OU kommer med lite lägre SD-siffror så slutar dessa "SD 30%"-röster, alltså inse hur påverkade ni blir.
Varför då bli förvånad över att en OU som gjordes medan bilarna fortfarande brann säger att både S och MP ökar, men SD minskar kraftigt? PROPAGANDA LÖNAR SIG - DET ÄR DÄRFÖR DEN ANVÄNDS. Trådens skribenter bekräftar själva det.
Min farfar kallade sig själv för "realist". Han ansåg att det fanns inga optimister eller pessimister i hans värld, enbart glada idioter och ledsna idioter. Plus några realister... Det ligger något i det...

Jaha men ska vi bara säga att sd ökar för bilbränderna utan att veta kanske stämmer mätningarna och bränderna påverkar inte alls. Sd är underskattade men dom minskar i alla mätningar så vi kan inte låtsas att de inte har en svacka som tyvärr kom i helt fel tid.
2018-08-22, 13:49
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har för mig att det var exakt samma sak 2014. Då tappade SD i opinionen några veckor innan valet, för att sen på valdagen få rekordsiffror. Hur kan det komma sig?
2018-08-22, 13:50
Medlem
flashbacktrolls avatar
Trots SD:s tapp ligger sossarna fortfarande runt 25% och det är riktigt dåliga siffror för dem, S blir definitivt valets stora förlorare om detta står sig till valdagen.

Tror jag sagt det redan men kan säga igen: förra valet låg SD runt 10% i mätningarna innan valet, men landade på 13. Idag ligger partiet runt 20 i mätningarna. Med samma procentuella underskattning är 25% fullt realistiskt.
Medlem
HÅLL UT! Snart kommer valet. Då kan MSM hålla på med sina fejkade OU bäst de vill.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Kan någon vänlig själ som är kunnig på området presentera en ungefärlig prognos över vad det skulle kunna innebära för SD i riksdagsvalet om partiet fördubblades i Stockholm.

Om valdeltagandet är likadant som förra riksdagsvalet, då skulle valresultatet bli så här.

Stockholms Kommun: 80 176 röster

Stockholms Län: 157 143 röster

Då har jag räknat på årets röstberättigade kandidater.

https://data.val.se/val/val2018/alkon/R/rike/alderkon.html#rostberalkon

Valresultat år 2014

Stockholms Kommun: 38 356 röster

Stockholms Län: 74 136 röster
2018-08-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
Trots SD:s tapp ligger sossarna fortfarande runt 25% och det är riktigt dåliga siffror för dem, S blir definitivt valets stora förlorare om detta står sig till valdagen.

Tror jag sagt det redan men kan säga igen: förra valet låg SD runt 10% i mätningarna innan valet, men landade på 13. Idag ligger partiet runt 20 i mätningarna. Med samma procentuella underskattning är 25% fullt realistiskt.

Såklart och det vet MSM!
2018-08-22, 13:52
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har för mig att det var exakt samma sak 2014. Då tappade SD i opinionen några veckor innan valet, för att sen på valdagen få rekordsiffror. Hur kan det komma sig?
Varför sprutar polisen kallt vatten på våldsamma demonstranter? Avkylningseffekt? Distrahering?
2018-08-22, 13:56
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nej.

http://privat.bahnhof.se/wb492673//44%20Main%20frame%202010-2014.html

2014:
Maj 9.2%
Juni 9.6%
Juli 10.1%
Aug 10.6%
Sep 10.5%
2018-08-22, 14:00
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Nej.

http://privat.bahnhof.se/wb492673//44%20Main%20frame%202010-2014.html

2014:
Maj 9.2%
Juni 9.6%
Juli 10.1%
Aug 10.6%
Sep 10.5%

För Novus, som mätningen handlar om, var det så.
2018-08-22, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll

Speloddsen ligger för SD på ett valresultat på ca 24,5 %.

Det som kan ändra på detta är endast 2 saker.
1. Något verkligt spektakulärt brott eller terrordåd inträffar den närmaste tiden med blatte-koppling.
2. SD har något avslöjande i bakfickan mot i första hand S eller M, som kullkastar den nuvarande ställningen.

Hur som helst, skulle inte bli alls förvånad om vi får se mycket stora förändringar bara de sista veckorna, och detta p.g.a. de alternativa mediernas roll, som inte funnits vid något tidigare val.
Detta gäller inte endast SD!
2018-08-22, 14:05
Medlem
flashbacktrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Speloddsen ligger för SD på ett valresultat på ca 24,5 %.

Det som kan ändra på detta är endast 2 saker.
1. Något verkligt spektakulärt brott eller terrordåd inträffar den närmaste tiden med blatte-koppling.
2. SD har något avslöjande i bakfickan mot i första hand S eller M, som kullkastar den nuvarande ställningen.

Hur som helst, skulle inte bli alls förvånad om vi får se mycket stora förändringar bara de sista veckorna, och detta p.g.a. de alternativa mediernas roll, som inte funnits vid något tidigare val.
Detta gäller inte endast SD!

24,5 vore ett bra resultat tycker jag, men samtidigt riktigt surt om sossarna fick 1-2 procentenheter över. Hoppas fortfarande på att de kan tappa ner till 23-24, MP och V får gärna ta deras väljare om inte SD gör det.
2018-08-22, 14:06
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ordningen för YouGov:

I 999 fall av 1000 släpps den mellan onsdag em och torsdag morgon.

Till ordningen hör även att man varje månad börjar diskutera c:a 5-10 dagar innan det förväntade släpptillfället att något mystiskt har hänt som gjort att YouGov har uteblivit (!) eller skjutits fram (!!).

Exempel: Om förväntad tid för publicering är onsdag kväll 22/8, välj ut en tid och veckodag då absolut ingen rimligen bör tro att YouGov borde komma. Låt säga tisdag 13/8, helt fel på alla tänkbara sätt. Den tisdagen skriver man ett inlägg av typen ”Ingen YouGov idag???? Vad fan håller dom på med??? Krismöte??? Panikjustering???”

Förbannat imponerande att du har koll på alla datum, klockslag etc, när det gäller de olika opinionsinstituten. Det "värsta" är att det brukar stämma också. Tidigt i våras någon gång minns jag att det frågades när nästa Sifo, Novus, Yougov - eller vilka det nu var - skulle släppa sin mätning, har för mig att du missade med någon timma...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in