2018-08-22, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Hur realistiskt är det?
Även att gå mot kraftigt minskad asylinvandring kommer man nog inte att lyckas under nästa mandatperiod. 300k enligt migrationsverkets prognos. Vad tror du att det blir? 0, 20k, 50k, 100k, -50k?

Om den politiska viljan finns, är det förstås möjligt att stoppa asylinvandringen i princip över en natt. Ingen asyl beviljas, helt enkelt.

Om du menar att SD ska "få påverka" genom att "ta ansvar", så är ju saken en annan. Då kan det till stor del handla om att lägga grunden för ett återvandringsindustriellt komplex, som med biståndsbudgetens 50 miljarder som grundplåt börjar leta innovativa lösningar att ösa pengar på. Man skulle bokstavligen kunnat använda stålarna till att bygga sverigecentra och anställa kulturlotsar. Rekrytera i utanförskapsområdena och bygg i varje stad i Afghanistan och Somalia.

Till att börja med kan man dock låta bli att dubbla kvotflyktingmottagningen, eller hur?
Citera
2018-08-22, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Jag kopierar mig själv från en annan tråd;

Det går utmärkt. Förutsatt att vi kan få personerna att gå på frivilligt så tar en A380-800 i singelklass utförande 868 passagerare. Kan turister åka det funkar det utmärkt för Svenska återvandrare.*

(Nyord av Orvar : Svenska återvandrare : En fin och beundransvärd person som med kunskap och pengar från Sverige bygger upp länder i Afrika / Mellanöstern)

Sverige kan köpan in 1 st A380-800, kostar ca $450 million (4 Miljarder SEK), det är struntpengar i budgeten. Planet tar 1 T/R per dag till afrika / mellanöstern.*
860 * 7 = 6 000 pers i veckan.. 500 000 / 6 000 = 83 veckor.*

På ca 1 1/2 år har 500 000 av de Svenska återvandrarna åkt till nybyggarländerna och hjälpa till att höja levnadsstandandarden för lokalbefolkningen. De Svensak återvandrarna är verkligen fina och beundransvärda människor. Det kanske till och med finns Svenska nätverk, t.ex. #jagstårinteut, som även kan resa ner och hjälpa till i det kraftfulla engagemeng de Svenska återvandrarna lägger i att bygga upp länder i sydliga regioner.*

Lite förvånad själv när jag räknade på det hur snabbt det gick med bara 1 flygplan.

För övrigt handlar det om att motivera frivillighet. Gör det jobbigt i Sverige, och lätt att åka hem.

Vilka mottagarländer har en flygplats som tar emot en 380?
Problemet är ju att få tillstånd att flyga om det saknas giltiga resehandlingar.

Varför skulle Somalia ta emot några somalier utan pass. Dom skickar ju hem massor med pengar varje månad. En inkomst som försvinner
Du är inte lite naiv om du tror att det bara är att köpa ett plan och börja flyga.
Du anar inte vilken kunskap och kompetens och adminstration det krävs för att få köpa en 380, pengarna är det minsta problemet.
Citera
2018-08-22, 14:02
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Om den politiska viljan finns, är det förstås möjligt att stoppa asylinvandringen i princip över en natt. Ingen asyl beviljas, helt enkelt.

Om du menar att SD ska "få påverka" genom att "ta ansvar", så är ju saken en annan. Då kan det till stor del handla om att lägga grunden för ett återvandringsindustriellt komplex, som med biståndsbudgetens 50 miljarder som grundplåt börjar leta innovativa lösningar att ösa pengar på. Man skulle bokstavligen kunnat använda stålarna till att bygga sverigecentra och anställa kulturlotsar. Rekrytera i utanförskapsområdena och bygg i varje stad i Afghanistan och Somalia.

Till att börja med kan man dock låta bli att dubbla kvotflyktingmottagningen, eller hur?

Jag skulle fråga: hur realistisk är det i dagens Sverige?

Om viljan finns kan man till och med gasa judar.

Men det är ju frågan! Finns det en sådan vilja hos det svenska folket att hålla 500k (eller? enligt AfS) "illegala" i spartanska förhållanden i FN-liknande läger?
Citera
2018-08-22, 14:07
Medlem
robotguras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Problemet är ju att få tillstånd att flyga om det saknas giltiga resehandlingar.

Varför skulle Somalia ta emot några somalier utan pass. Dom skickar ju hem massor med pengar varje månad. En inkomst som försvinner
Du är inte lite naiv om du tror att det bara är att köpa ett plan och börja flyga.
Du anar inte vilken kunskap och kompetens och adminstration det krävs för att få köpa en 380, pengarna är det minsta problemet.

Jag postar samma citat igen eftersom du verkade missa det.
Från AfS hemsida

Citat:
Återvandringsverket ska skyndsamt teckna återvandringsavtal som syftar till att länder ska ta emot sina egna medborgare. Om återvandring ej kan genomföras, till exempel genom att avtal inte har kunnat tecknas med mottagarlandet eller genom att illegala invandrare vägrar uppge sin identitet, ska migranterna placeras i tredje land. Därför vill vi att Sverige tecknar avtal med tredje land som, i utbyte mot ekonomisk kompensation, förbinder sig att ta emot illegala invandrare från Sverige som inte kan återvända hem. Sådana lösningar har realiserats av till exempel Australien som har ett avtal med Kambodja där den senare förbinder sig att ta emot illegala invandrare som inte velat eller kunnat återvända till sitt hemland.

Och vad får dig att tro att Sverige inte har den kompetens eller administration för att köpa en 380?
Citera
2018-08-22, 14:07
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jag skulle fråga: hur realistisk är det i dagens Sverige?

Om viljan finns kan man till och med gasa judar.

Men det är ju frågan! Finns det en sådan vilja hos det svenska folket att hålla 500k (eller? enligt AfS) "illegala" i spartanska förhållanden i FN-liknande läger?

Du jämför alltså förvaring av illegala invandrare med judegasningar? Är du miljöpartist eller?
Citera
2018-08-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Man kan tänka sig att i samarbete med svenska storföretag som t.ex. IKEA öppna legotillverkning av möbler för den växande marknaden i Afrika och Mellanöstern.

Framgångsrika entreprenörer visas upp i media och berättelser om lyckliga återvändare pumpas ut i statskontrollerad TV. Man kombinerar detta med uppgifter om hur positivt det är för det globala klimatet när Somalier vänder hem.

Det är ju också naturligt att de länder som migranterna kommer från måste vara de länder som är i störst behov av svensk humanitär hjälp på plats. Det finns en oemotståndlig logik i detta.

Det Nya Miljonprogrammet har framtiden för sig.
Senast redigerad av Ottokar 2018-08-22 kl. 14:13.
Citera
2018-08-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robotgura
Jag postar samma citat igen eftersom du verkade missa det.
Från AfS hemsida

Och vad får dig att tro att Sverige inte har den kompetens eller administration för att köpa en 380?

Personligen tycker jag att man kan hyra in plan från Ryanair.
Citera
2018-08-22, 14:14
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

Eftersom svenska företag är med och bygger luftbussarna så är det väl inte helt uteslutet att vi nån dag köper en egen luftbuss.
Citera
2018-08-22, 14:14
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du jämför alltså förvaring av illegala invandrare med judegasningar? Är du miljöpartist eller?

Nej, är du dum i huvudet? Jag visar att konditionala bisatser är ganska meningslösa.
Citera
2018-08-22, 14:21
Medlem
orvar2014s avatar
Citat:

Nu har jag i ärlighetens namn inte koll på vilket Pavement classification number Hamid Karzai International Airport har, men dom kan ta ner en C-17 så en A380 borde funka. Men om det inte går kan vi säkert omdirigera några hundra miljoner av biståndspengar till att förbättra den befintliga banan. Allt går om man bara tänker utanför boxen..

Somalierna i fråga kanske skaffar pass om alternativet är vårat nya social housing projekt straxt norr om Kiruna är alternativet. Tror även Somalia kan bli lite mera villiga att att emot både egna och andras medborgare om biståndet knyts till hur många återvändare dom tar emot.. (1 person = 100 000Kr i bistånd). Då tar dom nog med glädje emot både egna och andras medborgare... behöver nog inte ens vara medborgare i något då...

Nu har jag inte heller några höga tankar om den Svenska statsförvaltningen, men vad skulle skilja an A380 från t.ex. C-17, Gripen, Gulfstream eller valfritt flygplan? Klarar Lufthansa av det borde rimligen Svenska staten fixa det. Behöver inte ens köpa in det, var bara ett räkneexempel. Går utmärkt att leasa ink. drift.
Citera
2018-08-22, 14:22
Medlem
Jag efterlyser fortfarande ett tal som handlar om den positiva klimatpåverkan som varje återvändare kommer föra med sig.

Bara att dividera Sveriges totala påverkan per invånare och sedan göra motsvarande övning med respektive mottagarland.

Varje Somalier som återvandrar minskar det totala klimatavtrycket med X ton koldioxid. Isbjörnarna räddas bäst av återvandring.
Citera
2018-08-22, 14:22
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GTvsProjectC
Ja men då gör jag det. Man kan ju förtidsrösta från och med idag så jag drar nog dit. Får offra min identitet men hoppas det är någon senil kärring som sitter där. Låtsasskägg och klä sig som en uteliggare?

Offra din identitet? Ingen lär ju se vad du röstat på, så varför skulle det vara något problem att identifiera sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in