2018-08-22, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
OM det stämmer (nu kommer lite motstridiga uppgifter) att dom gjort tester och tycker att det passar in med SD:s möjligheter med dom tider dom har. Det tyder på ganska exakta tidsangivelser. Måste dom testa detta så är toleranserna ganska små, vilket tyder på att det är just springtester dom utfört.
Är det så små toleranser, så måste väldigt mycket klaffa för att det ska stämma.
Det mesta tyder på att det är från LW:s mobil försvann från nätet tills SD åter var aktiv på sin dator eller syntes på kameran. Det kan vara tider när man byter mast, men inom så korta avstånd så tror jag inte det. Det är dom ända tider jag kan tänka mig (andra idéer?).

Så då blir resonemanget för att ens hålla på med rutt och tider:
Om LW:s mobil försvann från nätet 23:54:13 och SD var vid sin dator 23:58:26, så hade han 4:13 på sig att ta sig hem efter krossat hennes mobil.
Kastar man mobilen från punkt X och springer i 28km/h så hinner man till sin dator.
DETTA ÄR ETT EXEMPEL!!!!
Men om LW:s mobil försvann 02:12 och SD var vid sin dator/kamera/??? klockan 04:54, så är marginalerna så pass stora att man inte ens behöver filosofera om tider, rutter eller förehavanden.

Om polisen försöker få in SD i ett så tajt schema att allt måste klaffa för att han ska vara GM, så har försvararen en bra sits att slå hål på minsta lilla avvikelse (ta av sig skorna, tvätta händerna, logga in, "går man till datorn direkt" o.s.v.).

Hörvittnet, som vissa skrev att det var SD. Vore underbart för försvararen om något vittne gör sig märkvärdig på att hen hörde det var SD. Jag tror inte på det, utan att hörvittnet hörde en mansröst, men nästan alla här inne sätter det lika med SD.
Att man går till planket och för en dialog så pass att den hörs in och att man hör att det är en man och en kvinna, gör att jag tror att den diskussionen var lite mer högljudd och argumenterande.
Jag kan inte se att LW lämnar sitt hem på det sättet och går med SD bakom planket för att "prata", om det redan är infekterat.
Jag har fått känslan att hon inte kan ha fel och inte viker sig. Så om en argumentation ligger i bakgrunden, så tror jag det är GM som avviker och hon följer efter.
Varför ska SD gå mot planket, och dessutom runda det?
Ja, han kan ta en omväg för att inte visa sig för HD, men då går man på gatan.
GM rundar planket och alla buskar för att gå över motorvägen. Det har inte SD någon logisk anledning till, som vi vet idag.
Den enda av dom listade personer som finns på tråden skulle var JH (vad jag vet), som går mot tågstationen den vägen.

Synvittnet...
Skulle synvittnet placera SD i närheten av LW skulle SD sitta inne nu på sannolika skäl. Därför tror jag att det vittnet, om det finns bäring i det, placerade honom i anslutning till sitt hem eller HD:s. Kanske kom hem med bilen?

Motivet kan vi älta hur länge som helst, inte ens jag är säker. Här finns det så många parametrar som talar för och emot. Men av dom vi vet tror jag mest på ML, JH och sedan SD. Jag ser inte det logiska att SD ska snäppa just nu.
Nu vet jag saker som gör att mina misstankar om SD som GM fortfarande är ganska starka, men jag känner inte ens att det skulle få honom att brista.
Jag känner att ML är den som fått mest stryk känslomässigt. Jag känner att JH är den relation som var på gång och han kan få en aha upplevelse just där och då.

Sammanfattning:
Hörvittnet stärker mina misstankar om att det var en hetsig dialog längs gatan, från LW mot planket. Varför ska SD gå ditåt?
Synvittnet placerar inte honom i närheten av LW.
Tidslinjen som finns gör att toleranserna eller tidfönstret för SD dom GM verkar vara snäva, lite för snäva.
Det finns andra med starkare motiv känner jag (även om det egentligen inte spelar någon roll vem som är mest sårad eller arg)
Det mesta tyder på...Nu vet jag inte med säkerhet... vet Du... var framkommer det exakt tid när SD var inne på digitala medier?
Citera
2018-08-22, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag tycker att lämna allt, dörr öppen, hörvittnet (man pratar inte tyst) och platsen indikerar mer att någon lämnades hennes hem och hon följde efter.
Finns inget som säger att dörren var öppen... kanske olåst vi vet inte. För att höra röster på natten med öppet sovrumsfönster behöver inte tyda på att det är "man pratar inte tyst" några upprörda röster.
Vad är det som säger att någon lämnade hennes hem och hon följde efter... kan lika gärna vara någon hon ville prata med men inte inne i hemmet... tror att SD kan passa in där, låg nog inte på +sidan hos hennes barn.
Citera
2018-08-22, 08:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Kanske övertolkas "provsprungit" ev flyktväg..
Eller har nån sett poliser kuta runt i hjärsta?
Uppgifterna om en springare kommer från Moralensväktare och/eller Remark.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-22 kl. 09:04.
Citera
2018-08-22, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82
Det får stå för dig vad du tydligen tycker framgår könsneutral TACK

Ja via event

Tja det har jag men man får tydligen inte säga vad man hört vet
På en direkt fråga från Cocinella där hen frågar Dig om Du känner EGT svarar Du "Ja via event"... känns som något som diskuteras Er emellan och att Ni avslöjar Era nick för varandra?

Undran här ställer sig till smulrton82 om det inte framgår...
Citera
2018-08-22, 09:45
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, väldigt, väldigt tråkigt att brottsrubriceringen människorov skulle vara orsak till att LWs kropp inte hittades på dessa fem dagar.

Vilket man nu verkligen inte kan förstå heller. Hur kan det vara uteslutet att ett människorov inte innebär att ett mord har begåtts? Det kan ju varitett mord från början redan, men också mynnat i ett mord under tiden. Hur kan det innebära att man inte söker i närområdet?

Vad UW har sagt i det första förhöret och vad som framkommit av den digitala informationen vet vi inte och vad som fått polis att dra den slutsatsen att det var ett människorov.

Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag ställer mig samma frågor. Hur kan man utesluta att människorov inte innebär att även mord har begåtts redan? Tidigare ikväll så funderade jag över hypotesen att LW ändå varit vid liv efter försvinnandet uppdagades och då lämnat något slags digitalt spår/larm som visat att hon var borta men ej död varpå rubriceringen blev som den blev.
Människorov utesluter inte att ett mord i senare skede begåtts men det är enkel logik att om man är bortförd mot sin vilja så söks isf BO annorstädes och inte, 100 m från där offret senast uppehöll sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag vill ju tro att människorov är en ”förskönande omskrivning” eller standardrubricering med sådan slagsida. Det fanns barn med i bilden. Det vore korkat om polisen lät sig styras av en rubrik, ssk som människoroven är få och torde vara överepresenterade bland folk med lite annan bakgrund och typ av meningsskiljaktigheter?

Nä jag tror inte ”människorovet” som så bidrog till att LW inte hittades. Det handlar i så fall nog i stället om undermålig dirigering av insatsen och motsättningar mellan poliser i nån befattning.

Man kan ju inte kalla ngt mord innan kroppen påträffats. Då är det ju bortförande. Sen om poliserna i tjänst bokstaverat sig genom de orden och sen börjat leta i skogen så är det ju inte polisiär sökmetodik som det är fel på, utan ledningen för just denna insats. .

Lustigt resonerande om du inte förstår att rubriken avser förmodat scenario och att rubriken betyder mer än bokstäverna den är författad av. Insatserna skijer avsevärt om någon försvunnit pga, sjukdom, depression, självmord, olycka etc.
--------------------------------------
Citat:
Polisen rubricerade fallet som människorov och det tog över fyra dagar innan kroppen hittades.

Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...innomord-petas

I går diskuterades varför användarna i tråden krånglar till allting och inte bara accepterar att mord och dråp beror på statistiskt sett vanliga orsaker. Sedan följde exempel på hur ett typiskt mordfall ser ut. Jag skrev ett troligtvis obegripligt svar med innebörden att det säkert stämmer. Men i det här mordfallet är det inte skribenterna som krånglar till det tvärt om, det är själva fallet som ter sig obegripligt.
Ovanstående citat kan man se som ett lysande exempel på händelser som ter sig märkliga. Sånt här har jag aldrig upplevt i andra krimfall. Man kanske tycker att något verkar konstigt, klantigt eller ologiskt men vanligtvis handlar grubblet om olika MGM eller vilka som visste vad eller olika motiv eller om bevisen kommer att räcka osv. Observera att ovanstående bara är ett exempel, om än viktigt. Jag skulle vilja se ett motsvarande exempel på en händelse i denna tråd som är helt logisk, följsam och förväntad. Det finns säkert massor, men de är i klar minoritet.
Citera
2018-08-22, 10:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Kan bara hålla med. Det är så här det brukar vara och av de skäl som du nämner. Därför brukar mordtrådarna ganska snabbt självdö eftersom det inte visade sig vara så spännande, utan vanliga mänskliga tragedier.

Problemet med den här tråden är just det du säger. Om det hade varit ett vanligt mord/dråp så hade inte alla dessa konstiga omständigheter funnits.

Det är inte så att skribenterna krånglar till fallet, det är det omvända. Omständigheterna låter sig inte förklaras på vanligt sätt, hur man än kämpar och försöker. Allt skaver och verkar märkligt.
Om man har läst tråden från början och i den takt som den skrevs, så tror jag att man förstår vad jag menar.
Det som är extra märkligt är de intuitiva känslorna av att det är något som inte stämmer med de inblandades reaktioner. ALLA kan väl inte vara känslokalla psykopater, som helt oberört minglar med makens älskarinna, åker tur och retur till USA med den mordmisstänkte, otrogne maken, instagrammar som inget har hänt samma dag som mamma rövades bort osv.
Sedan fortsätter det, folk geocoachar och umgås glada i hågen.
Till detta kommer alla de reella konstigheterna som inte är någon bagatell här och där, utan gäller majoriteten av viktiga händelser.
Jag vill inte vara långrandig här och nu, men jag uppmanar dem som har glömt eller kommit in senare att läsa tråden från början. Det är faktiskt underhållande.

Jag håller med om att sedan Polisen inte bara lade locket på, utan skruvade till tryckkammaren så har mycket blivit oseriöst dravel. Men även bland detta till synes förfärliga malande och tjatande finns mycket intressanta mönster.

I flera av de fall som jag följt verkar det alltid finnas ett gång skribenter som "intuitivt" upplever att mordet, försvinnandet är skumt. Att det är något som inte stämmer. Ofta kommer olika konspirationsteorier och man upplever pappan, sonen, frun osv "konstiga si konstiga så.

Och som du säger, oftast är sanningen inte så, utan bara vanliga mänskliga tragedier.

Men det är ju också så i det vanliga livet att det kan finnas konstiga sammanträffanden, för många underliga "slumpar".

Jag beundrar din skärpa och din förmåga att få ihop detaljerna i denna historia i din teori. Din historia blir briljant.

Likväl tror jag inte på den.

Den första anledningen är just min "intuition". Min erfarenhet av livet säger mig att det är för osannolikt.

Den andra är att en liknade historia kan överföras (med din skicklighet) på nästan vilket mord eller försvinnande som helst. Livet är fullt av märkligheter och underligheter, och inte alltid kan man förstå hur "det" kunde hänga ihop även om det gör det. Ta bara ditt eget liv. Har själv råkat ut för en massa underliga sammanträffanden. Ibland kan man själv bli något "konspiratorisk" och tänka att det finns en högre makt som såg till att det här hände. Det räcker väl nästan att bara tänka på hur underligt det är att vi finns på jorden? Därför kan personer alltid hitta på en konspirationsteori runt vardagliga händelser om man vill.

Jag tänker slutligen att om din teori skulle vara sann, varför låta allt bli offentligt, dra in massmedia, rättssystemet, polisen, en hel "by", barnfamiljer, geocachingkretsen, LWs kyrka, och slutligen SD med familj och underåriga barn som skampåle i dramat?

Och att om man nu hade jobbat så hårt för att "låta LW försvinna" under falsk flagg, varför inte fila lite bättre på de berördas profiler. Varför låta sonen instagramma på det sätt han gör och SD geocasha på sitt oberörda sätt? Varför låta HD fortsätta med SD som inget hänt och varför inte låta SD "åka fast" när han ändå för alltid kommer att vara den som blev skäligen misstänkt.

Varför inte bara klappa ihop paketet, så att säga....
Citera
2018-08-22, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Citat:
Ja, väldigt, väldigt tråkigt att brottsrubriceringen människorov skulle vara orsak till att LWs kropp inte hittades på dessa fem dagar.

Vilket man nu verkligen inte kan förstå heller. Hur kan det vara uteslutet att ett människorov inte innebär att ett mord har begåtts? Det kan ju varitett mord från början redan, men också mynnat i ett mord under tiden. Hur kan det innebära att man inte söker i närområdet?

Vad UW har sagt i det första förhöret och vad som framkommit av den digitala informationen vet vi inte och vad som fått polis att dra den slutsatsen att det var ett människorov.

Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag ställer mig samma frågor. Hur kan man utesluta att människorov inte innebär att även mord har begåtts redan? Tidigare ikväll så funderade jag över hypotesen att LW ändå varit vid liv efter försvinnandet uppdagades och då lämnat något slags digitalt spår/larm som visat att hon var borta men ej död varpå rubriceringen blev som den blev.
Människorov utesluter inte att ett mord i senare skede begåtts men det är enkel logik att om man är bortförd mot sin vilja så söks isf BO annorstädes och inte, 100 m från där offret senast uppehöll sig.

Citat:
Jag vill ju tro att människorov är en ”förskönande omskrivning” eller standardrubricering med sådan slagsida. Det fanns barn med i bilden. Det vore korkat om polisen lät sig styras av en rubrik, ssk som människoroven är få och torde vara överepresenterade bland folk med lite annan bakgrund och typ av meningsskiljaktigheter?

Nä jag tror inte ”människorovet” som så bidrog till att LW inte hittades. Det handlar i så fall nog i stället om undermålig dirigering av insatsen och motsättningar mellan poliser i nån befattning.

Man kan ju inte kalla ngt mord innan kroppen påträffats. Då är det ju bortförande. Sen om poliserna i tjänst bokstaverat sig genom de orden och sen börjat leta i skogen så är det ju inte polisiär sökmetodik som det är fel på, utan ledningen för just denna insats. .

Lustigt resonerande om du inte förstår att rubriken avser förmodat scenario och att rubriken betyder mer än bokstäverna den är författad av. Insatserna skijer avsevärt om någon försvunnit pga, sjukdom, depression, självmord, olycka etc.
--------------------------------------
Citat:
Polisen rubricerade fallet som människorov och det tog över fyra dagar innan kroppen hittades.

Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...innomord-petas

I går diskuterades varför användarna i tråden krånglar till allting och inte bara accepterar att mord och dråp beror på statistiskt sett vanliga orsaker. Sedan följde exempel på hur ett typiskt mordfall ser ut. Jag skrev ett troligtvis obegripligt svar med innebörden att det säkert stämmer. Men i det här mordfallet är det inte skribenterna som krånglar till det tvärt om, det är själva fallet som ter sig obegripligt.
Ovanstående citat kan man se som ett lysande exempel på händelser som ter sig märkliga. Sånt här har jag aldrig upplevt i andra krimfall. Man kanske tycker att något verkar konstigt, klantigt eller ologiskt men vanligtvis handlar grubblet om olika MGM eller vilka som visste vad eller olika motiv eller om bevisen kommer att räcka osv. Observera att ovanstående bara är ett exempel, om än viktigt. Jag skulle vilja se ett motsvarande exempel på en händelse i denna tråd som är helt logisk, följsam och förväntad. Det finns säkert massor, men de är i klar minoritet.
Citat:
Ovanstående citat kan man se som ett lysande exempel på händelser som ter sig märkliga. Sånt här har jag aldrig upplevt i andra krimfall. Man kanske tycker att något verkar konstigt, klantigt eller ologiskt ..

Jaså du har inte upplevt nåt liknande i andra krimfall säger du?
Men här i tråden klev du in och hävdade att trådens deltagare var mindre begåvade för att de inte förstod att allt i detta ärende bara är en schimär, baserat på att det är oerhört komplicerade och diskreta manövrar som sker, alltmedan LW är bortförd och lever, skyddad av starka krafter och intressen.
För att lite senare berätta att det där var en sorts kringgående rörelse för att inte moderatorena skulle upptäcka din eminenta strategi; du skulle så att säga blanda bort korten för att inte bli upptäckt.

Hävdar du fortfarande att Lena Wesström lever?
Citera
2018-08-22, 10:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag håller med men inte i allt. Om du titttar till mina trötta kommentarer nyligen så kan du kanske utröna på vilket sätt. Jag tycker inte rubriceringen borde ha spelat in i misslyckandet att hitta kroppen. Det handlar om misstag eller inkompetens. Därtill tror jag att man måste leta efter en död kropp likaväl som en levande. Möjligen avvaktar man med att finkamma havets botten, men annars det tar nog inte mer resurser att göra både och. Man kan inte provgräva hål i skogen heller för att hoppas hitta henne levande begravd, bara för att slippa leta efter en död intill huset. Man måste ha ngt att gå på. Dessutom är det ju väldigt tacksamt stt leta med hund på ställen som hon rimligen borde kunna påträffas på.

Tillägg/Edit:
Rubriceringen människorov ska nog förstås som liktydig med ”bortförd och sannolikt mördad” i detta speciella fall. Polisiärt. Tanken att hennes kropp skulle grävts ner död i skogen har ju en del fog för sig, men näppeligen levande begravd. Det är bara på tv som mördaren kan tycka att det är en bra idé att offret får leva och berätta vem denne är. Vanligen en av huvudrollerna då...

Att kroppen inte hittades beror på ngt annat än rubriceringen av försvinnandet. Otur, misstag eller inkompetens.

Håller till fullo med.
Tror faktiskt att det är "slarv" från någons sida att detta hände.
Också innebär det ju att man slösar resurser under dagar(?) som kunde ha undvikits om man hittat kroppen redan dag ett. Redan knappa resurser om man förstått det hela rätt?

Sedan får man hoppas att ingen annan människa i framtiden får sätta sitt liv till för att en gm går fri. En person som inte kan styra sig, när det behövs...
Citera
2018-08-22, 10:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Uppgifterna om en springare kommer från Moralensväktare och/eller Remark.

Det där med "sprungit" måste ha sitt ursprung från detta inlägg av MV tror jag:

""Det finns stödbevisning med vissa klockslag som måste vara rimligt med hur man anser att gärningsmannen har förflyttat sig den aktuella sträckan. Och den är rimlig. Om exempelvis ett vittne sett gärningsmannen på en plats en viss tidpunkt måste den anses vara rimlig för i annat fall skulle det vittnet ge gärningsmannen ett alibi.""

https://www.flashback.org/sp65007223
Citera
2018-08-22, 11:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Den andra är att en liknade historia kan överföras (med din skicklighet) på nästan vilket mord eller försvinnande som helst. Livet är fullt av märkligheter och underligheter, och inte alltid kan man förstå hur "det" kunde hänga ihop även om det gör det. Ta bara ditt eget liv. Har själv råkat ut för en massa underliga sammanträffanden. Ibland kan man själv bli något "konspiratorisk" och tänka att det finns en högre makt som såg till att det här hände. Det räcker väl nästan att bara tänka på hur underligt det är att vi finns på jorden? Därför kan personer alltid hitta på en konspirationsteori runt vardagliga händelser om man vill.
Det kanske är just det här 'tjackarismyg' försöker förklara för dig. Det skulle gå att godtyckligt välja ut vem som helst av de sex-sju möjliga gärningsmän som har diskuterats här i tråden, och bygga upp en story som skulle övertyga en tingsrätt om att det fanns skäl för häktning.

Nu råkade det (antagligen efter ett tidigt tips) bli just SD, och efter några passande läckor om svartsjukedrama och blodiga kläder var media- och flashbackdrevet igång. Det blev en helt sjuk demonisering av den här mannen, men tydligen lyckades man alltså inte hitta någonting konkret alls som talade för att han skulle ha haft med brottet att göra.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-22 kl. 11:36.
Citera
2018-08-22, 11:35
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Men Ruptas uttalande är ju horribelt på alla sätt och vis. Det har ju då saknats kompetent ledning. Hon kan ju ha rövats bort till nåt garage precis bredvid planket, eller precis vid egna huset, av en ilsken granne. Då hade man väl inte hittat henne än, då. Är en person försvunnen så är hon ju, liksom. I detta fall så sätter man ju inte sig och väntar på krav om lösensumma eller letar på chans i skogen innan man har finkammat närområdet. Oavsett rubrik. Och det ska väl gå att mäta lite däckspår samtidigt som man söker med hund.

Chansen att hon inte tjongats till och lämnats för död får ju anses som marginell.

Spekulationerna förutan är det förmätet tro dig förmer än hundförare som utbildats i och har som dagligt värv att eftersöka försvunna personer. Hade Mats Rupla inte styrts bort genom rubriceringen människorov vågar jag påstå att mördaren nu varit lagförd för mordet på Wesström.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-22 kl. 11:46.
Citera
2018-08-22, 11:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det kanske är just det här 'tjackarismyg' försöker förklara för dig. Det skulle gå att godtyckligt välja ut vem som helst av de sex-sju möjliga gärningsmän som har diskuterats här i tråden, och bygga upp en story som skulle övertyga en tingsrätt om att det fanns skäl för häktning.

Nu råkade det (antagligen efter ett tidigt tips) bli just SD, och efter några passande läckor var media- och flashbackdrevet igång.

Jag uppfattar det inte som att det är det "tjackarismyg" försöker få mig (???) oss att förstå. Men om det är det som är hans agenda så är det det som några i tråden tror på.

Men att SD "råkade" ut för att bli skäligen misstänkt efter några tips, det tror jag inte på, särskilt efter så här lån tid.

Tipsen, som du kallar det kontrolleras förstås. Det räcker inte med , som du insinuerar att UW tipsar polisen om SD. Och eftersom ÅK försökte få till på sannolika, så måste hon h haft mer än ett tips eller två.

Att LWs kropp fick ligga i den kokande "ugnen" bakom skranket i 4-5 dagar, tror jag är en katastrof för olika bevis på offret.

OM man inte kommer att kunna binda någon gm till gärningen, betyder det inte att LW inte är mördad. Eller?

Jag vet inte hur många "fel" till Örebropolisen har råd med i det här fallet.
Jag tror att man jobbar febrilt i det tysta för att kunna rätta upp sin rygg efter de misslyckanden de har gjort.

Att offret i princip ligger på dörrtrappan är väl så skamligt att det knappt går att ta sig därifrån.

Pressen kommer inte att vara nådig om ingen kommer att kunna fällas...det är vad jag tror.
Vilka rubriker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in