Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Jag såg ditt inlägg sen när jag knappat klart mitt eget. Det hade besparat mig lite.
Samtidigt var jag primärt ute efter tanken att rubriceringen var orsaken till att kroppen inte hittades. Det finns liksom ingen ursäkt heller för att inte hitta kroppen 148 m från hemmet. Jag kan inte se att ett ”människorov” här skulle kunna vara ett särskilt troligt alternativ, möjligen lite olaga frihetsberövande, men även det vore väldigt stolligt. Nånting har gått snett initialt i utredningen. Troligen.
Håller med. Rubriceringen människorov, gjorde att man inte lade resurser på att finkamma området. Men vänd på tanken och se det ur offrets perspektiv.
OM det var människorov och hon fortfarande var vid liv, var de åtgärder som följer på rubriceringen nödvändiga för att ha möjlighet att rädda hennes liv.
Att den döda kroppen kanske hittades för sent har lägre prioritet.
Om jag var bortrövad skulle jag föredra att man jobbade på att rädda mitt liv, mer än att hitta min döda kropp så fort som möjligt och bura in boven.
Du har helt rätt. Precis som jag skrev så kan inte polisen ge och ta bland rubriceringarna. Människorov av en svensk, frånskild normal kvinna är så osannolikt att det vore tjänstefel att bara dra till med det.
Polisen hade allvarliga, och ovanliga skäl till denna rubricering.
Med svartsjukeaffären som några timmar gammal orsak skulle det som du säger vara rent stolligt även för frihetsberövande.
Om polisen kommer till en bostad med tonåriga barn som tror att deras friska, normala svenska mor inte har kommit hem på några timmar så räcker inte en tappad toffla, och en födelsedag ens för försvinnande som jag ser det.