2018-08-21, 07:46
Medlem
Honan6s avatar
Man får ju anta att cyklarnas ägare är identifierade.
Det jag reagerar på är att en sportig cykel stod direkt utanför dörren, medan de andra stod samlade på annan plats.
Länk till pressbild: http://forumbilder.se/H7Q9R/20180821-074330
Citera
2018-08-21, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
FEL!
Som påstod att det var LW:s äldste sons cykel.
Bryr mig inte om att försöka leta upp inlägget. Gissningsvis är det ändå raderat..

Stämmer, den sonen som enligt uppgifter i tråden skulle övernatta
hos sin mor.
Undrar om cykeln övernattade där.
Citera
2018-08-21, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Stämmer, den sonen som enligt uppgifter i tråden skulle övernatta
hos sin mor.
Undrar om cykeln övernattade där.
Stämmer det att det i tråden stått att NW skulle övernatta hos LW? Trodde det var de yngre barnen som sov där... allt är iof spekulationer... ingen vet.
Citera
2018-08-21, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Här är anledningen. Det var du som diskuterade cyklingen.
Jag svarade i mitt inlägg att det (enligt mig) var en rimlig slutsats att beteendet var udda.
Var har jag som du påstår satt ihop cykelhistorian med mordet på Lena?
Du skrev att det var adekvat information... Hur ska vi annars tolka det? Det är väl mordet på LW vi för en dialog om? Vad är det annars för adekvat information?
Hur är det beteendet avvikande?
Ställde dig frågan om du visste.
Om du inte vet varför eller bakgrunden så vräker du ut saker du inte vet nått om!
Kanske förutsättningarna är att det är helt normalt, alla gjorde så, en grej som dom alla gjorde.

Att vräka ut sig att ett beteende är avvikande utan att veta något om förutsättningarna talar om för oss vilken liten människa du är och enorma skygglappar du använder.
Citera
2018-08-21, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad är det som gör att Du tycker att allt pekar "mer och mer bort från SD"? Du nämner löptester, hör/synvittnen på vilket vis skulle det få SD som mindre misstänkt?
Om dom träffades så behöver det inte betyda att det var för att ha lite roligt vid planket... kanske ville någon av dom prata och drog sig bort mot planket (som bara ligger 100-150 m bort). Något blev dom kanske oense om där och då...
Ja, jo så KAN det vara.
Logiskt? Troligt? Rimligt? Nä....
Varför? Hur går en dialog som leder dit med dom förutsättningar vi vet?
Citera
2018-08-21, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ja, jo så KAN det vara.
Logiskt? Troligt? Rimligt? Nä....
Varför? Hur går en dialog som leder dit med dom förutsättningar vi vet?
Du svarade inte på min fråga...
Dom förutsättningar vi VET (är ett fåtal) är att dom varit oense tidigare... och att någon har mördat Lena! Vi vet också att en mördare går lös!!!
Senast redigerad av Tufsankatt 2018-08-21 kl. 08:37.
Citera
2018-08-21, 08:45
Medlem
Citat:
Stämmer det att det i tråden stått att NW skulle övernatta hos LW? Trodde det var de yngre barnen som sov där... allt är iof spekulationer... ingen vet.

Det stämmer, det har stått/står i tråden.
Det har även stått/står att en kvinna gett honom alibi, han skulle
tydligen vara hemma vid den kritiska tidpunkten, hemma
hos sig i UWs hus alltså.

Detta gällde när UW fortfarande sades vara i "annat län".

Sedan ändrades det till att UW va i bostaden den natten.
Som jag har fattat det så byttes då kvinnan ut mot UW som gav sonen alibi.

Sedan så påstods det att UW och NW gav varandra alibi,
fint som fan, det är nog den nu gällande versionen.

Detta går/gick att läsa i tråden.
Citera
2018-08-21, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det stämmer, det har stått/står i tråden.
Det har även stått/står att en kvinna gett honom alibi, han skulle
tydligen vara hemma vid den kritiska tidpunkten, hemma
hos sig i UWs hus alltså.

Detta gällde när UW fortfarande sades vara i "annat län".

Sedan ändrades det till att UW va i bostaden den natten.
Som jag har fattat det så byttes då kvinnan ut mot UW som gav sonen alibi.

Sedan så påstods det att UW och NW gav varandra alibi,
fint som fan, det är nog den nu gällande versionen.

Detta går/gick att läsa i tråden.
Ja men då var han inte hemma hos Lena... utan sov hos pappan?
Citera
2018-08-21, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82
Det är väl det Å*a Hi*ng och utredarna
” försöker” jobba med?
Men att det tar tid har ”NOG” med att göra att
kvinnan vart mans tokig 365 dagar om året
Steffe råkade bo nära råkade ha haft ett öppet förhållande som Ha*na vart medveten om som han ångrar men Å*aHi*ng och utredarnas öga fick fel GM vilket dem ”nog” inte vill gå ut med

"Vart manstokig" är en överdrift med tanke på vad som framkommit. Det är en attraktiv kvinna som säkert hade många beundrare, däremot.
Vill du beskylla MGM för att vara "kvinnotokig"? Om du läser inlägg 14861 den 7/7 så kan du få det
intrycket.
Citera
2018-08-21, 08:59
Medlem
Citat:
Ja men då var han inte hemma hos Lena... utan sov hos pappan?

Om han nu skulle sova hos LW så vet vi inte varför eller när det ändrades.

Han kanske fick en i allra högsta grad relevant orsak att
"flytta hem" igen, nog om det från mig, i alla fall i nuläget.
Citera
2018-08-21, 09:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi VET inte om det är en "helt grundlös uppgift". Vi har ju inga uppgifter alls om vad som lagts upp vid häktningsförhandlingen?
Uppgiften om att SD skulle ha stämt träff med LW har upprepats ett otal gånger här i tråden, men det har inte gått att få fram vad uppgiften grundar sig på. Ännu så länge måste uppgiften därför betraktas som ogrundad.

Huruvida just den här uppgiften lades fram vid häktningsförhandlingarna har jag naturligtvis ingen aning om, men eftersom uppgiften (om den nu stämmer) talar starkt för att SD faktiskt skulle kunna vara den GM man söker så får vi väl anta att åklagaren tog upp den.

Citat:
När du lägger upp detta som ett faktum, låter det som att du har fakta på att de inte har träffats.
Nej, jag säger inte att de inte har träffats. Jag säger bara att vi inte riktigt vet vad uppgiften (om att de skall ha träffats, eller ens ha stämt träff) grundar sig på.

Citat:
Och vem säger att åklagaren har lagt fram en indiciekedja?
Det är ju du själv.
Det är väl en god gissning att åklagaren, som alltså ville ha SD häktad på den högre misstankegraden (sannolika skäl), ansåg sig ha åtminstone en rudimentär uppfattning om hur brottet skall ha gått till. Användare som uppger sig ha källor med insyn i utredningen bekräftar också att det här var den modell polis och åklagare arbetar/arbetade utifrån:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Citat:
Du lägger fram en indiciekedja som du redan från början vet inte håller. Allt för att bevisa din egen teori, att den inte håller.
Nej, det är inte jag som lägger fram "indiciekedjan". Jag försöker bara sammanfatta och tydliggöra den förklaringsmodell som enligt användare med insyn i utredningen är standardmodellen. Huruvida modellen sedan håller eller inte skulle väl kunna vara ett intressant ämne för diskussion, men av någon anledning verkar just 'insynarna' själva vara de som är minst intresserade av att diskutera och granska modellen.

Det jag själv kan tycka är en svaghet i teorin är väl den diffusa kopplingen mellan just SD och omständigheterna kring själva brottet. Att SD och LW skulle ha stämt träff skulle kunna vara just den koppling som saknas, men vad jag förstår finns det alltså inga belägg alls för detta. Mer troligt är därför att det kan röra sig om ett antagande som polisen gjorde, ungefär som när "Higgspartiklar" konstrueras för att få standardmodellen inom fysiken att gå ihop.

Läs gärna vad 'tjackarismyg' skriver om att pröva olika förklaringsmodeller:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Draifos 2018-08-21 kl. 10:02.
Citera
2018-08-21, 09:13
Medlem
Citat:
Vad är det som gör att Du tycker att allt pekar "mer och mer bort från SD"? Du nämner löptester, hör/synvittnen på vilket vis skulle det få SD som mindre misstänkt?
Om dom träffades så behöver det inte betyda att det var för att ha lite roligt vid planket... kanske ville någon av dom prata och drog sig bort mot planket (som bara ligger 100-150 m bort). Något blev dom kanske oense om där och då...
OM det stämmer (nu kommer lite motstridiga uppgifter) att dom gjort tester och tycker att det passar in med SD:s möjligheter med dom tider dom har. Det tyder på ganska exakta tidsangivelser. Måste dom testa detta så är toleranserna ganska små, vilket tyder på att det är just springtester dom utfört.
Är det så små toleranser, så måste väldigt mycket klaffa för att det ska stämma.
Det mesta tyder på att det är från LW:s mobil försvann från nätet tills SD åter var aktiv på sin dator eller syntes på kameran. Det kan vara tider när man byter mast, men inom så korta avstånd så tror jag inte det. Det är dom ända tider jag kan tänka mig (andra idéer?).

Så då blir resonemanget för att ens hålla på med rutt och tider:
Om LW:s mobil försvann från nätet 23:54:13 och SD var vid sin dator 23:58:26, så hade han 4:13 på sig att ta sig hem efter krossat hennes mobil.
Kastar man mobilen från punkt X och springer i 28km/h så hinner man till sin dator.
DETTA ÄR ETT EXEMPEL!!!!
Men om LW:s mobil försvann 02:12 och SD var vid sin dator/kamera/??? klockan 04:54, så är marginalerna så pass stora att man inte ens behöver filosofera om tider, rutter eller förehavanden.

Om polisen försöker få in SD i ett så tajt schema att allt måste klaffa för att han ska vara GM, så har försvararen en bra sits att slå hål på minsta lilla avvikelse (ta av sig skorna, tvätta händerna, logga in, "går man till datorn direkt" o.s.v.).

Hörvittnet, som vissa skrev att det var SD. Vore underbart för försvararen om något vittne gör sig märkvärdig på att hen hörde det var SD. Jag tror inte på det, utan att hörvittnet hörde en mansröst, men nästan alla här inne sätter det lika med SD.
Att man går till planket och för en dialog så pass att den hörs in och att man hör att det är en man och en kvinna, gör att jag tror att den diskussionen var lite mer högljudd och argumenterande.
Jag kan inte se att LW lämnar sitt hem på det sättet och går med SD bakom planket för att "prata", om det redan är infekterat.
Jag har fått känslan att hon inte kan ha fel och inte viker sig. Så om en argumentation ligger i bakgrunden, så tror jag det är GM som avviker och hon följer efter.
Varför ska SD gå mot planket, och dessutom runda det?
Ja, han kan ta en omväg för att inte visa sig för HD, men då går man på gatan.
GM rundar planket och alla buskar för att gå över motorvägen. Det har inte SD någon logisk anledning till, som vi vet idag.
Den enda av dom listade personer som finns på tråden skulle var JH (vad jag vet), som går mot tågstationen den vägen.

Synvittnet...
Skulle synvittnet placera SD i närheten av LW skulle SD sitta inne nu på sannolika skäl. Därför tror jag att det vittnet, om det finns bäring i det, placerade honom i anslutning till sitt hem eller HD:s. Kanske kom hem med bilen?

Motivet kan vi älta hur länge som helst, inte ens jag är säker. Här finns det så många parametrar som talar för och emot. Men av dom vi vet tror jag mest på ML, JH och sedan SD. Jag ser inte det logiska att SD ska snäppa just nu.
Nu vet jag saker som gör att mina misstankar om SD som GM fortfarande är ganska starka, men jag känner inte ens att det skulle få honom att brista.
Jag känner att ML är den som fått mest stryk känslomässigt. Jag känner att JH är den relation som var på gång och han kan få en aha upplevelse just där och då.

Sammanfattning:
Hörvittnet stärker mina misstankar om att det var en hetsig dialog längs gatan, från LW mot planket. Varför ska SD gå ditåt?
Synvittnet placerar inte honom i närheten av LW.
Tidslinjen som finns gör att toleranserna eller tidfönstret för SD dom GM verkar vara snäva, lite för snäva.
Det finns andra med starkare motiv känner jag (även om det egentligen inte spelar någon roll vem som är mest sårad eller arg)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in