2018-08-22, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Ja kanske den att inom juridik och för polisens strategiska åtgärder duger inte vardagliga uttryck. Därför använder man något som kallas definierade begrepp. Dessa är entydiga, kan inte sammanblandas och skall ej överlappa. Att använda Wikipedia som referens.....
Det blir väl inte OffT om du för tråden kan förklara dessa "entydiga" begrepp som inte skall "överlappa"?
Allt för att vi kanske lättare skall förstå hur det kom sig att det inte var Polisen, utan en privatperson med hund som fann hennes kropp. Hade man feldefinierat?
Citera
2018-08-22, 00:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Med brottsrubriceringen 'människorov' (istället för 'olaga frihetsberövande'), får Polisen utökade efterforskningsmöjligheter. Man kan då bereda sig tillträde till byggnader/områden som man vid misstanke om 'olaga frihetsberövande' inte skulle kunna explorera som t ex i princip vilken bostad som helst utan specifik husundersökning beviljad av åklagare. Ett mer effektivt och tidsbesparande sökande alltså, fast i Örebro med LW, bara på pappret tyvärr..

Jo. Tack. Vi har hovrat ditåt i inlägg nyss. Det bottnar väl kanske ytterst i ett slags gubbgoogle-icke-debatt där onda krafter subtilt utnyttjat godtrogna läsares vilja att vara till lags. I samtliga fall vekar slutresultatet bli blanka skott, trots att man påstår sig skjuta skarpt. Sån är fiktionen. Och konspirationen...

Rubriceringen har inte ett skit med ett skvatt att göra förmodligen. I negativt hänseende. Man får väl ta till ”tortyrmördad” för samtliga försvinnanden hädanefter. För att få schäfrarna att vilja glänta på ögonlocken.

Blir ju trist som födelsedagspresent för tonåringar men vad kan man göra? Its show business!
Citera
2018-08-22, 00:43
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag såg ditt inlägg sen när jag knappat klart mitt eget. Det hade besparat mig lite.
Samtidigt var jag primärt ute efter tanken att rubriceringen var orsaken till att kroppen inte hittades. Det finns liksom ingen ursäkt heller för att inte hitta kroppen 148 m från hemmet. Jag kan inte se att ett ”människorov” här skulle kunna vara ett särskilt troligt alternativ, möjligen lite olaga frihetsberövande, men även det vore väldigt stolligt. Nånting har gått snett initialt i utredningen. Troligen.

Håller med. Rubriceringen människorov, gjorde att man inte lade resurser på att finkamma området. Men vänd på tanken och se det ur offrets perspektiv.
OM det var människorov och hon fortfarande var vid liv, var de åtgärder som följer på rubriceringen nödvändiga för att ha möjlighet att rädda hennes liv.
Att den döda kroppen kanske hittades för sent har lägre prioritet.
Om jag var bortrövad skulle jag föredra att man jobbade på att rädda mitt liv, mer än att hitta min döda kropp så fort som möjligt och bura in boven.

Du har helt rätt. Precis som jag skrev så kan inte polisen ge och ta bland rubriceringarna. Människorov av en svensk, frånskild normal kvinna är så osannolikt att det vore tjänstefel att bara dra till med det.
Polisen hade allvarliga, och ovanliga skäl till denna rubricering.
Med svartsjukeaffären som några timmar gammal orsak skulle det som du säger vara rent stolligt även för frihetsberövande.
Om polisen kommer till en bostad med tonåriga barn som tror att deras friska, normala svenska mor inte har kommit hem på några timmar så räcker inte en tappad toffla, och en födelsedag ens för försvinnande som jag ser det.
Citera
2018-08-22, 00:49
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det blir väl inte OffT om du för tråden kan förklara dessa "entydiga" begrepp som inte skall "överlappa"?
Allt för att vi kanske lättare skall förstå hur det kom sig att det inte var Polisen, utan en privatperson med hund som fann hennes kropp. Hade man feldefinierat?

Som jag just svarade på en annan plats. Dessa definitioner är nödvändiga för att kunna utarbeta rutiner som idet här fallet kunde ha räddat liv OM BO hade varit bortrövad.
Att prioritera att hitta BO's döda kropp så fort som möjligt kommer naturligtvis lägre i prioritering, eller hur skulle du känna om du vore bortrövad?
Citera
2018-08-22, 01:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Håller med. Rubriceringen människorov, gjorde att man inte lade resurser på att finkamma området. Men vänd på tanken och se det ur offrets perspektiv.
OM det var människorov och hon fortfarande var vid liv, var de åtgärder som följer på rubriceringen nödvändiga för att ha möjlighet att rädda hennes liv.
Att den döda kroppen kanske hittades för sent har lägre prioritet.
Om jag var bortrövad skulle jag föredra att man jobbade på att rädda mitt liv, mer än att hitta min döda kropp så fort som möjligt och bura in boven.

Du har helt rätt. Precis som jag skrev så kan inte polisen ge och ta bland rubriceringarna. Människorov av en svensk, frånskild normal kvinna är så osannolikt att det vore tjänstefel att bara dra till med det.
Polisen hade allvarliga, och ovanliga skäl till denna rubricering.
Med svartsjukeaffären som några timmar gammal orsak skulle det som du säger vara rent stolligt även för frihetsberövande.
Om polisen kommer till en bostad med tonåriga barn som tror att deras friska, normala svenska mor inte har kommit hem på några timmar så räcker inte en tappad toffla, och en födelsedag ens för försvinnande som jag ser det.

Jag håller med men inte i allt. Om du titttar till mina trötta kommentarer nyligen så kan du kanske utröna på vilket sätt. Jag tycker inte rubriceringen borde ha spelat in i misslyckandet att hitta kroppen. Det handlar om misstag eller inkompetens. Därtill tror jag att man måste leta efter en död kropp likaväl som en levande. Möjligen avvaktar man med att finkamma havets botten, men annars det tar nog inte mer resurser att göra både och. Man kan inte provgräva hål i skogen heller för att hoppas hitta henne levande begravd, bara för att slippa leta efter en död intill huset. Man måste ha ngt att gå på. Dessutom är det ju väldigt tacksamt stt leta med hund på ställen som hon rimligen borde kunna påträffas på.

Tillägg/Edit:
Rubriceringen människorov ska nog förstås som liktydig med ”bortförd och sannolikt mördad” i detta speciella fall. Polisiärt. Tanken att hennes kropp skulle grävts ner död i skogen har ju en del fog för sig, men näppeligen levande begravd. Det är bara på tv som mördaren kan tycka att det är en bra idé att offret får leva och berätta vem denne är. Vanligen en av huvudrollerna då...

Att kroppen inte hittades beror på ngt annat än rubriceringen av försvinnandet. Otur, misstag eller inkompetens.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-22 kl. 01:14.
Citera
2018-08-22, 01:29
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Kan bara hålla med. Det är så här det brukar vara och av de skäl som du nämner. Därför brukar mordtrådarna ganska snabbt självdö eftersom det inte visade sig vara så spännande, utan vanliga mänskliga tragedier.

Problemet med den här tråden är just det du säger. Om det hade varit ett vanligt mord/dråp så hade inte alla dessa konstiga omständigheter funnits.

Det är inte så att skribenterna krånglar till fallet, det är det omvända. Omständigheterna låter sig inte förklaras på vanligt sätt, hur man än kämpar och försöker. Allt skaver och verkar märkligt.
Om man har läst tråden från början och i den takt som den skrevs, så tror jag att man förstår vad jag menar.
Det som är extra märkligt är de intuitiva känslorna av att det är något som inte stämmer med de inblandades reaktioner. ALLA kan väl inte vara känslokalla psykopater, som helt oberört minglar med makens älskarinna, åker tur och retur till USA med den mordmisstänkte, otrogne maken, instagrammar som inget har hänt samma dag som mamma rövades bort osv.
Sedan fortsätter det, folk geocoachar och umgås glada i hågen.
Till detta kommer alla de reella konstigheterna som inte är någon bagatell här och där, utan gäller majoriteten av viktiga händelser.
Jag vill inte vara långrandig här och nu, men jag uppmanar dem som har glömt eller kommit in senare att läsa tråden från början. Det är faktiskt underhållande.

Jag håller med om att sedan Polisen inte bara lade locket på, utan skruvade till tryckkammaren så har mycket blivit oseriöst dravel. Men även bland detta till synes förfärliga malande och tjatande finns mycket intressanta mönster.

Det fetade: ungefär så här har jag också känt. Utan att ha haft någon användare förrän nu i sommar så har jag över åren läst en del trådar kring mord och ofta tycker jag att saker antingen som du Tjackarn säger, har tunnats ut tills tråden dött då eller så har allt klarnat mer och mer. Har det varit mord bland kriminella så har det varit ganska enkelt och den undre världen har haft bra koll på sig själv och haft direkta MGM som haft motiv vilka ofta varit pengar, skulder, narkotika. Tillsynes krångliga relationer mellan BO och GM har retts ut och frågetecken besvarats allteftersom. Men varför detta mord på så många vis får många här, mig själv inkluderad, att börja tänka på Midsomer och Christie är inte bara placeringen i ett tillsynes fridfullt villaområde bland Svenssons utan för att "intrigen" bara tätnar och hade det varit ett deckarmanus så hade författaren fått bakläxa för att han försökt klämma in för mycket villospår och skumma sektliknande människor i samma avsnitt, det hade bara inte hållit. Vi har triangeldraman kors och tvärs som föreslås som möjliga motiv, vi har fd sektmedlemmar och frikyrkor, vi har flyktingspår för de som är hågade, vi har psykiskt utmattade bedragna hustrur, vi har små engagerade föreningar i bästa Midsomeranda som springer runt i skogen, vi har labila exfruar och karaktärer som lämnar efter sig besvärande digital historik till höger och vänster. Och börjar något svalna så plötsligt dyker en Murder mystery cache också upp. Detta fängslar oss som skådar mordet på håll och frustrerar. Man vill åtminstone kunna skala av och bort ett antal scenarios men ju mer man gräver desto mer suspekta "karaktärer" äntrar "scenen och fler och fler motiv dyker upp. Clouded drog paralleller en kväll till Christies Mord på ljusa dagen vilka Lonnrot förtjänstfullt utvecklade vidare men jag tänker att det även finns likheter med Tragedi i tre akter eller Trick med speglar där läsaren förleds av kulisser och riggade skådespel som mördaren regisserat inför öppen scen. Även om allt har sin enkla och logiska förklaring när vi läser fup ifall den nu någonsin kommer så är det mesta nu som förvillelser som gör det svårt att se den antagligen enkla röda tråden någonstans djupt nere i virrvarret. Jag tror inte på någon stor konspiration utan jag tror att det finns en enkel logik i det hela som vi inte ser men jag måste tillstå att det är helt makalöst hur mycket olika saker som verkar dras upp kring de inblandade. Jag har haft aningen dåligt samvete för att jag kanske alltför fantasifullt spekulerat kring MGMs möjliga motiv men tror nog ändå att jag till sist delar Tjackarns upplevelse att det här fallet rör sig i en annan riktning än flertalet fall i o m att den blir alltmer krånglig pga den information som dyker upp snarare än tråddeltagarnas fantasi. Sedan noterar jag att för oss som hängde med i tråden tidigt och läste så antingen sviker minnena nog oss men nog har mycket försvunnit som fanns med tidigt i tråden? Och av det som finns kvar så är det intressant att läsa igen för att det finns en del uppgifter där som vi kanske glömt av och som vi kan se på under nytt ljus nu.
Citera
2018-08-22, 02:55
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Jag håller med men inte i allt. Om du titttar till mina trötta kommentarer nyligen så kan du kanske utröna på vilket sätt. Jag tycker inte rubriceringen borde ha spelat in i misslyckandet att hitta kroppen. Det handlar om misstag eller inkompetens. Därtill tror jag att man måste leta efter en död kropp likaväl som en levande. Möjligen avvaktar man med att finkamma havets botten, men annars det tar nog inte mer resurser att göra både och. Man kan inte provgräva hål i skogen heller för att hoppas hitta henne levande begravd, bara för att slippa leta efter en död intill huset. Man måste ha ngt att gå på. Dessutom är det ju väldigt tacksamt stt leta med hund på ställen som hon rimligen borde kunna påträffas på.

Tillägg/Edit:
Rubriceringen människorov ska nog förstås som liktydig med ”bortförd och sannolikt mördad” i detta speciella fall. Polisiärt. Tanken att hennes kropp skulle grävts ner död i skogen har ju en del fog för sig, men näppeligen levande begravd. Det är bara på tv som mördaren kan tycka att det är en bra idé att offret får leva och berätta vem denne är. Vanligen en av huvudrollerna då...

Att kroppen inte hittades beror på ngt annat än rubriceringen av försvinnandet. Otur, misstag eller inkompetens.

Absolut. Jag är dock inte människa att på ett begripligt sätt baka in alla olika dimensioner i denna historia på samma gång. Om personer i tråden läser på Wikipedia för att förstå vanliga ord och på fullt allvar tror att polis och åklagare kan välja och vraka bland rubriceringar, varefter Kling och klang går runt lite på måfå så får man lägga fram saker lite lugnt och metodiskt annars kokar topplocket och folk återgår till att titta på bilderna i AB.
Din något krassa beskrivning av polisarbetet är sas på spiken. OM allt hade varit normalt och OM rubriceringen hade varit den oerhört osannolika människorov, så hade inte någon polisaspirant tagit några lovar och kikat bakom soptunnor och plank. Man hade inte använt målade bilar och uniformer med hundar, men nog hade man funnits på plats och det dygnet runt.
Ett människorov betyder att sista spåret är själva bortförandet. Därför hade man så klart noga men diskret undersökt möjligheterna för t ex en transportbil. Då om någonsin hade planket och den smala lilla vägen där planket slutar varit högintressant. Samt naturligtvis motorvägen utanför.
Slutsats: Det gick inte normalt till, och jag är övertygad om att det inte berodde på inkompetens. Tvärt om. Det enda som stämmer med verkligheten är att LW's situation var så allvarlig att människorov var en korrekt rubricering. Rubriceringen fick nog också precis den informationseffekt som man eftersträvade. För själva operationen hade man lika gärna kunnat ta försvinnande, kidnappning eller bortförande. Dock inte mord direkt. DET hade varit omöjligt.
Citera
2018-08-22, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Bodde tidigare i slutet av en gata med liknande upplägg som LWs. Vägen utanför huset ledde åt ena hållet djupare in i bostadsområdet, åt andra hållet låg 4 hus till och sedan en liten vändplan mot berg/grönområde. Nu tolkar man ju ofta saker utifrån ens egen referensram, på gott och ont. Men jag brukade ofta "ta med mig" kändliga diskussioner ut för att undvika stora öron och nyfikna ögon.
Vid dessa tillfällen strosade vi mest fram och tillbaka på gatan ner mot vändplanen, där det var mer ostört även från grannar, medan vi pratade. Vi var aldrig på väg någonstans, och minns inte att jag någonsin låste eftersom huset var inom synhåll nästan hela tiden.

Hur det gick till i detta fall vet jag givetvis inte, men det kan ju ha varit något åt det hållet. Eftersom det fanns halvinslagna paket och barn hemma tänker jag att de inte gick iväg mot en särskild plats, utan mest gick. Och att samtalet hettade till någonstans där i slutet av gatan. Kanske passerade en bil, eller volymen ökade så pass att någon tog tag i den andras arm och drog med sig denne in i buskaget. Väl i skyddet av ett bullerplank fanns troligtvis större utrymme att släppa på spärrarna och gräla, vilket sedan gick över styr. Bara en tanke.
Jag tycker att lämna allt, dörr öppen, hörvittnet (man pratar inte tyst) och platsen indikerar mer att någon lämnades hennes hem och hon följde efter.
Citera
2018-08-22, 07:06
Medlem
Honan6s avatar
Har nog missat något i trådpostarmassan, men har någon sett om EGT slutligen svarade på hur hen kunde veta att HD hade SD:s bil den 15 maj då han anhölls första gången? Hen verkade väldigt säker i sitt inlägg och menade att SD:s bil inte buggades p g a detta.

Sen undrar jag om figurerna JG, SD och HD känner UW:s försmådda exfru MH? Någon som vet?
Citera
2018-08-22, 07:54
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, väldigt, väldigt tråkigt att brottsrubriceringen människorov skulle vara orsak till att LWs kropp inte hittades på dessa fem dagar.

Vilket man nu verkligen inte kan förstå heller. Hur kan det vara uteslutet att ett människorov inte innebär att ett mord har begåtts? Det kan ju varitett mord från början redan, men också mynnat i ett mord under tiden. Hur kan det innebära att man inte söker i närområdet?

Vad UW har sagt i det första förhöret och vad som framkommit av den digitala informationen vet vi inte och vad som fått polis att dra den slutsatsen att det var ett människorov.

Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag ställer mig samma frågor. Hur kan man utesluta att människorov inte innebär att även mord har begåtts redan? Tidigare ikväll så funderade jag över hypotesen att LW ändå varit vid liv efter försvinnandet uppdagades och då lämnat något slags digitalt spår/larm som visat att hon var borta men ej död varpå rubriceringen blev som den blev.
Människorov utesluter inte att ett mord i senare skede begåtts men det är enkel logik att om man är bortförd mot sin vilja så söks isf BO annorstädes och inte, 100 m från där offret senast uppehöll sig.

Citat:
Jag vill ju tro att människorov är en ”förskönande omskrivning” eller standardrubricering med sådan slagsida. Det fanns barn med i bilden. Det vore korkat om polisen lät sig styras av en rubrik, ssk som människoroven är få och torde vara överepresenterade bland folk med lite annan bakgrund och typ av meningsskiljaktigheter?

Nä jag tror inte ”människorovet” som så bidrog till att LW inte hittades. Det handlar i så fall nog i stället om undermålig dirigering av insatsen och motsättningar mellan poliser i nån befattning.

Man kan ju inte kalla ngt mord innan kroppen påträffats. Då är det ju bortförande. Sen om poliserna i tjänst bokstaverat sig genom de orden och sen börjat leta i skogen så är det ju inte polisiär sökmetodik som det är fel på, utan ledningen för just denna insats. .

Lustigt resonerande om du inte förstår att rubriken avser förmodat scenario och att rubriken betyder mer än bokstäverna den är författad av. Insatserna skijer avsevärt om någon försvunnit pga, sjukdom, depression, självmord, olycka etc.
--------------------------------------
Citat:
Polisen rubricerade fallet som människorov och det tog över fyra dagar innan kroppen hittades.

Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-22 kl. 08:11.
Citera
2018-08-22, 08:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Människorov utesluter inte att ett mord i senare skede begåtts men det är enkel logik att om man är bortförd mot sin vilja så söks isf BO annorstädes och inte, 100 m från där offret senast uppehöll sig.

Lustigt resonerande om du inte förstår att rubriken avser förmodat scenario och att rubriken betyder mer än bokstäverna den är författad av. Insatserna skijer avsevärt om någon försvunnit pga, sjukdom, depression, självmord, olycka etc.
--------------------------------------

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Men Ruptas uttalande är ju horribelt på alla sätt och vis. Det har ju då saknats kompetent ledning. Hon kan ju ha rövats bort till nåt garage precis bredvid planket, eller precis vid egna huset, av en ilsken granne. Då hade man väl inte hittat henne än, då. Är en person försvunnen så är hon ju, liksom. I detta fall så sätter man ju inte sig och väntar på krav om lösensumma eller letar på chans i skogen innan man har finkammat närområdet. Oavsett rubrik. Och det ska väl gå att mäta lite däckspår samtidigt som man söker med hund.

Chansen att hon inte tjongats till och lämnats för död får ju anses som marginell.
Citera
2018-08-22, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Mycket bra tänkt som sätter dessa uppgifter i en kontext.

Om man måste springa så börjar toleranserna för SD som GM minska...
Men konstigt att dom tror sig veta att han väntade på henne. Då finns det marginaler där.
Kanske dom räknar från skrikvittnets 22:30-22:35, men vara där finns marginaler att inte behöva springa....?!

Varför måste SD droppa mobilen under flykten, han kunde ju gått dit mitt i natten istället?!

OM det är av vikt med tidsangivelser och man måste springa för att hinna, så passar inte SD in.
Det låter som ”Din sista aktivitet hemma var 22:23 och nästa var 22:43” TYP.

Dom kanske har (ganska troligt) en tidsangivelse när och var LW:s mobil försvann. Det är mot denna tid utredarna kanske då springer?!

Kanske övertolkas "provsprungit" ev flyktväg..
Eller har nån sett poliser kuta runt i hjärsta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in