Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Näste man, som nu råkar vara en kvinna, till rakning.
"Penilla Gunther (Kd) har hyrt bil för över 200 000 kronor – mest av alla riksdagsledamöter.
Nu kan Aftonbladet avslöja att hon låtit skattebetalarna stå för en rad privata resor med olika hyrbilar.
”Nu är min julturné över för den här gången! Jag hann inte med alla goda vänner i Värmland & andra ställen”, skrev Gunther på sociala medier efter en julvecka, då riksdagen stått för hennes bil."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/gPe97a/penilla-gunther-kd-lat-riksdagen-betala-privata-resor-med-hyrbil
På sitt sätt bra att moderaten M.S avgick. Nu visade han var ribban var lagd och Penilla Gunther har att rätta sig efter det. Konstigare än så är det inte.
Förslagsvis bör rubriken nu ändras till
"Riksdagsledamöters bedrägerier med bilersättningar etc."
Det lär dyka upp nya fall varje dag nu. Bra grävt av AB.
Hon har uppenbarligen ljugit i sina räkningar och likt MS missbrukat förtroendet och förmånerna riksdagen beviljat sina ledamöter.
Bra förslag om rubrik-ändring, för det kommer säkert flera avslöjanden. Vi har redan Sahlin (S) och Juholt (S) som snyltat i systemet, som ska trygga vår demokrati. Jag har inte glömt Gudrun Schymans resor under sin tid som ordförande i V. Hennes glömda väska fick åka taxi när hon var ute på turné för och i sitt parti. Det hade inget alls med riksdagsuppdraget att göra. SD-kvinnan (JÅ:s svärmor) som utan skam hävdade att hon tog ut månadsarvodet plus reseförmånerna och konstant uteblev från uppdraget "för att jag kan".
Det hela påminner om när förmögna personer hävdar att de behöver mer pengar än andra för att de har så stora utgifter. Jag har mycket svårt att svälja den retoriken, för våra pensionärer behöver mer än pengar till hyran och slår inte ut med en förorättad min om de skaffar bostäder som kostar det dubbla de har råd med.
Det är centralt vad juristen och domaren Stefan Reimer säger: Brott har begåtts även om de i efterhand rättar genom återbetalning. (Jämför s.k. 'självrättelser' för de som placerat kapital i brevlådeföretag).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/wEjz95