Citat:
Ursprungligen postat av
Philomena
Kan inte annat än att hålla med Binju här, mycket bra inlägg som pedagogiskt förklarar möjliga och rimliga förklaringar till polisens resonemang här.
Men som även du notknappare skriver, jag har inget minne av att det framkommit att MP någonsin gick ut för att leta? Allt detta sammantaget får en ju att tänka att polisen måste haft en väldigt tydlig bild av hur läget var med henne under dessa första dagar men att detta visade sig fel. Att de arbetade efter som du säger att hon verkligen var vid liv men undangömd mot sin vilja och att det därför var brådskande men inte så akut som om hon låg skadad någonstans. Man undrar vad i hemmet som kunde tyda på det och som du säger om det inte var blod så bör det ju ha varit digitala spår eller om barnen hört något. Men har lite svårt att föreställa mig hur bevis som kunnat indikera människorov specifikt men inte mord kunnat vara formulerade. Massa blod borde ju ha föranlett desperation att ev ändå skicka ut MP direkt men så blev det ju inte. Så man undrar vad de fann och hoppas att FUP ger oss svaren någon gång. Sedan undrar jag om LW avled direkt eller låg där innan, alternativt trots bristande spår, kunnat flyttats varpå polisen misslyckades att finna henne så nära hemmet i fem dagar. Dvs, att hon kanske mycket var riktigt var vid liv och gömd initialt men avled senare och blev då dumpad där? För LWs skull och anhörigas så hoppas jag innerligt att hon dog så smärtfritt som möjligt och snabbt istället för att ha behövt vara rädd och haft ångest. Det är en hemsk historia det här vilket vi ibland nästan glömmer av i tråden. Huh!
Angående vad som kan finnas digitalt. Kan man tänka sig att hon, ifall hon inte avled direkt kvällen den 14 maj, rentav fått iväg något slags larm eller liknande som visat att hon var vid liv påföljande dag varpå polisen agerade som de gjorde i ett slags gisslandrama där de inte ville ge GM uppmärksamhet utan invagga hen i falsk trygghet? Eller att mördaren haft någon digital pryl som tillhörde henne och som indikerat att hon kunnat ha rört på sig dagen därpå?
Det har någon skrivit i tråden att Le* a dog 14Maj är det inte sant?
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Nu har jag försökt reda ut lite mer om varför begravning och gravsättning dröjer. Jag har denna gång talat med Fonus. Tidigare har jag även talat med Skatteverket.
LW blev funnen mördad. Då polisen förstod att begravning inom en månad inte var möjlig har den som är beställare av begravningen (oftast en anhörig) på uppmaning av polisen begärt anstånd hos Skatteverket. Det anståndet/uppskovet verkar kunna sträcka sig över obegränsad tid om det från polisen anses nödvändigt.
Som jag förstod det måste även en tydlig dödsfallsorsak från Rättsmedicin ha inkommit till Skatteverket innan begravning är genomförbar. Jag fick då jag var i kontakt med Skatteverket veta att Rättsmedicin i Linköping hade skickat ett dödsfallsintyg till dem om att LW avled 2018-05-14. Personen från rättsmedicin (som skickade intyget) heter Ale*andra Lazar*vic. Jag blev själv idag osäker på om Rättsmedicin hittills endast uppgett att LW avlidit och när men inte hur hon togs av daga.
I vissa fall kan (enligt Fonus) begravningsbeställaren, oftast anhörig, få lov att ”låna” kroppen av Rättsmedicin under en begravningsceremoni men därefter ska den i så fall direkt återföras, enligt Fonus. Vid mordfall skulle det enligt Fonus förmodligen inte tillåtas.
Längre än så här kommer jag inte idag. Hoppas informationen kan vara till någon form av lindring i frustrationen kring varför LW fortfarande inte begravts. Polisen råder över om och när så kan ske, vad jag förstått.
… [ Visa mindre ]