2018-08-21, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu kan jag inte se när satellitbilden är tagen, men det är inte i realtid.
Ibland är fotona tagna för flera år sedan.

Jag gick på street view. Håller med, bilden kan vara skitgammal. Men ska vi kolla på UW så är "Kvinnan" intressant och detta kan vara ett uppslag till vilken kvinna det kan vara.
Måste börja i någon ände 😀

Jag håller fortfarande på SD som GM, men näst på tur är UW.
Citera
2018-08-21, 21:09
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Utan ha fått klarhet i tidsordningen för de olika händelserna de första timmarna/dagarna, så tror jag ändå att UWs eventuella säkerhetsklassning inget har med detta att göra alls.

Förmodligen utgick man från beteckningen "människorov" av någon anledningen när man fått klart för sig att hon inte försvunnit frivilligt. Med den beteckningen förstod jag det som att man får mer resurser till förfogande än om det klassificeras som försvinnande.

Om jag bara spekulerar så utgår man vid misstänkt människorov från att personen är vid liv, men hålls undangömd mot sin vilja. Kanske ville man då inte störa utredningen med vilda spekulationer och ryktesspridning och risk för att felaktiga uppgifter börjar cirkulera, vittnen som blir påverkade mm? Därav (polisens?) begäran om att inte sprida försvinnandet till att börja med. Tror att Remark var inne på detta tidigare.

Och i första hand handlar det om att rädda en människa till livet. Då kanske man pratar om kort tid som man har på sig.

Att hänvisa till MPS är ändå väldigt klokt. De samarbetar med polis och har en väl utarbetad organisation som kan hantera eftersök på bästa sätt om det behövs. De har även resurser och kan organisera upp det hela på ett professionellt sätt. De vet hur man hanterar fynd och instruerar frivilliga så att söket görs för att täcka noga valt område och så inget blir förstört osv.

Men i det här fallet undrar jag om de var ute alls? Har inget minne av det?

Varför trodde man att det var ett människorov?
Måste funnits något allvarligt tecken.
Om det inte var blod i hemmet (vilket det i tråden finns motstridiga uppgifter om) vad kan det då ha varit?

- något digitalt spår? Något i kommunikationen mellan förövaren och henne?
- något i kommunikationen mellan LW och annan? Att hon skrivit något alarmerande, men utan att det tydligt pekade ut SD? Typ: Nu kommer han igen och är jobbig, eller :att han aldrig slutar, jag har ju bett honom att inte komma hit... hejdå, jag hör av mig sen...?
- tofflorna och morgonrocken är borta?
- barnen hört något, men inte vem som kommit?
- Mer?

Tror inte på UWs säkerhetklassning alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Mycket bra inlägg!

Kan inte annat än att hålla med Binju här, mycket bra inlägg som pedagogiskt förklarar möjliga och rimliga förklaringar till polisens resonemang här.

Men som även du notknappare skriver, jag har inget minne av att det framkommit att MP någonsin gick ut för att leta? Allt detta sammantaget får en ju att tänka att polisen måste haft en väldigt tydlig bild av hur läget var med henne under dessa första dagar men att detta visade sig fel. Att de arbetade efter som du säger att hon verkligen var vid liv men undangömd mot sin vilja och att det därför var brådskande men inte så akut som om hon låg skadad någonstans. Man undrar vad i hemmet som kunde tyda på det och som du säger om det inte var blod så bör det ju ha varit digitala spår eller om barnen hört något. Men har lite svårt att föreställa mig hur bevis som kunnat indikera människorov specifikt men inte mord kunnat vara formulerade. Massa blod borde ju ha föranlett desperation att ev ändå skicka ut MP direkt men så blev det ju inte. Så man undrar vad de fann och hoppas att FUP ger oss svaren någon gång. Sedan undrar jag om LW avled direkt eller låg där innan, alternativt trots bristande spår, kunnat flyttats varpå polisen misslyckades att finna henne så nära hemmet i fem dagar. Dvs, att hon kanske mycket var riktigt var vid liv och gömd initialt men avled senare och blev då dumpad där? För LWs skull och anhörigas så hoppas jag innerligt att hon dog så smärtfritt som möjligt och snabbt istället för att ha behövt vara rädd och haft ångest. Det är en hemsk historia det här vilket vi ibland nästan glömmer av i tråden. Huh!

Angående vad som kan finnas digitalt. Kan man tänka sig att hon, ifall hon inte avled direkt kvällen den 14 maj, rentav fått iväg något slags larm eller liknande som visat att hon var vid liv påföljande dag varpå polisen agerade som de gjorde i ett slags gisslandrama där de inte ville ge GM uppmärksamhet utan invagga hen i falsk trygghet? Eller att mördaren haft någon digital pryl som tillhörde henne och som indikerat att hon kunnat ha rört på sig dagen därpå?
Citera
2018-08-21, 21:21
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nu är jag inte psykolog och har just ondgjort mig över för myclet sånt grubblande, men borde man inte kunna tänka sig ngn form av urartning eller flerstegsraket där GM tänkt sig lösa somliga meningsskiljaktigheter (skälet till promenaden) med övertalning och/eller ett nyp strax före resan, och surnat till över motsträvigheten, till sist tagit henne på axeln för att visa var skåpet ska stå, för att sen få höra att hon tänker anmäla honom för misshandel igen så snart hon kommer hem till huset så att han inte kommer in i USA (elelr vilket han då inser blir följden), vilket inte skulle sitta alls fint, varpå sinnet rinner, och han slår ihjäl henne på platsen.

En flerstegsraket i upptrappade spänningar ser jag som ganska troligt. Fast min tanke är att dessa steg inte togs just där och då, utan snarare har byggts upp över tid. Resultatet av ett infekterat sår, som aldrig läker för att man inte kan sluta klia.
Samtidigt har det ju helt klart kulminerat just denna kväll, av någon anledning. Om uppgifterna om hörvittnet stämmer har hon lämnat hemmet självmant och gått gatan ner och pratat med någon hon känner. Strax därefter är hon död. Känns som att någonting väldigt allvarligt och oväntat måste ha inträffat i luckan mellan lugnt samtal och dödsskrik.
Citera
2018-08-21, 21:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag gick på street view. Håller med, bilden kan vara skitgammal. Men ska vi kolla på UW så är "Kvinnan" intressant och detta kan vara ett uppslag till vilken kvinna det kan vara.
Måste börja i någon ände 😀

Jag håller fortfarande på SD som GM, men näst på tur är UW.

Kanske inte så gammal ändå?

Tittade på gogle maps. Bild från juni 2011.
Då är huset tegelrött. Ser välskött ut, inte osannolikt att våren gör att vxtligheten är lägreoch att det ser mer välskött ut av den anledningen. Barnleksaker på tomten. Bodde UW där då? Minns inte när LW och UW skiljde sig.

https://www.google.com/maps/@59.2928838,15.1815024,3a,75y,338.39h,92.42t/data=!3m6!1e1!3m4!1stQCfA1oENfeY-RiHg1KQBA!2e0!7i13312!8i6656

På hitta är huset tegelgult. Ingen tidsuppgift som jag kan hitta.
Mer växtlighet och inte lika välskött längre. Mycket mossa och asfaltsblommor på garageuppfarten...
Har lite svårt att tro att bilden är äldre än 2011, men vem vet?

Inte heller några skattemärken på bilarna. När försvann de?

https://www.hitta.se/kartan/pl/Betesv%C3%A4gen%2013%20%20%C3%96rebro/1006847989!~59.29292,15.18156,16z/tr!i=NKNT6TgU/search!i=1006847989!q=Betesv%C3%A4gen%2013%20%20%C 3%96rebro!t=single!st=plc/streetview!po=59.29291600:15.18155700!a=329.88966! pi=-11.51182

Fick plötsligt en déjà vu.
Tycker att jag skrivit detta redan förut. Ber om ursäkt isf.
Citera
2018-08-21, 21:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
OM nu UW har en ny partner som det börjar bli allvar med, tänker jag att det kan leda till tjafs med Lena. MH kände sig utestängd på sätt och vis om man läst hur hon beskrivit relationen.

Tänker att Lena kanske tyckte om att ha UW tryggt i bakgrunden. Han bröt ju med MH när de precis skulle flytta ihop. Eftersom de tidigare varit långdistanssärbos kanske hon inte varit en så stor påverkan på relationen UW, LW, barn.
Alla skilda vet ju att saker ändras när en ny kommer.

Man får lite uppfattning att Lena kunnat slänga över barnen på pappan även när det var hennes tur. Kanske en ny kvinna mopsade upp sig. UW till försvar.

Kanske tjafs med SD ligger bakom.
Kanske tjafs med UW ligger bakom.

En make som bor bredvid brottsoffret måste nog antingen ha vattentätt alibi eller se till att lägga skulden på ngn annan (som mördare trovärdig), som inte har ett alibi. Om det är planlagt... Det syns mig mkt begärt, i detta fall som det ser ut. UW skulle behöva ha ett alibi och samtidigt hålla reda på var SD befinner sig.

Trovärdigare skulle kanske vara att ”den nya kvinnan” har en seriös skruv lös och tar saken i egna händer, och klarar sig så här långt på ren arrogans och bonntur. Men ”den nya kvinnan” kan ju vara en syster, kusin, brorsdotter, kollega, affärskompanjon, heminredare eller sommarstugemäklare. Om hon nu inte var skriven på adressen.
Citera
2018-08-21, 21:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Utan ha fått klarhet i tidsordningen för de olika händelserna de första timmarna/dagarna, så tror jag ändå att UWs eventuella säkerhetsklassning inget har med detta att göra alls.

Förmodligen utgick man från beteckningen "människorov" av någon anledningen när man fått klart för sig att hon inte försvunnit frivilligt. Med den beteckningen förstod jag det som att man får mer resurser till förfogande än om det klassificeras som försvinnande.

Om jag bara spekulerar så utgår man vid misstänkt människorov från att personen är vid liv, men hålls undangömd mot sin vilja. Kanske ville man då inte störa utredningen med vilda spekulationer och ryktesspridning och risk för att felaktiga uppgifter börjar cirkulera, vittnen som blir påverkade mm? Därav (polisens?) begäran om att inte sprida försvinnandet till att börja med. Tror att Remark var inne på detta tidigare.

Och i första hand handlar det om att rädda en människa till livet. Då kanske man pratar om kort tid som man har på sig.

Att hänvisa till MPS är ändå väldigt klokt. De samarbetar med polis och har en väl utarbetad organisation som kan hantera eftersök på bästa sätt om det behövs. De har även resurser och kan organisera upp det hela på ett professionellt sätt. De vet hur man hanterar fynd och instruerar frivilliga så att söket görs för att täcka noga valt område och så inget blir förstört osv.

Om det inte var blod i hemmet (vilket det i tråden finns motstridiga uppgifter om) vad kan det då ha varit?

- något i kommunikationen mellan LW och annan? Att hon skrivit något alarmerande, men utan att det tydligt pekade ut SD? Typ: Nu kommer han igen och är jobbig, eller :att han aldrig slutar, jag har ju bett honom att inte komma hit... hejdå, jag hör av mig sen...?
- Mer?

Ej meddelad frånvaro...
Citera
2018-08-21, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Kan inte annat än att hålla med Binju här, mycket bra inlägg som pedagogiskt förklarar möjliga och rimliga förklaringar till polisens resonemang här.

Men som även du notknappare skriver, jag har inget minne av att det framkommit att MP någonsin gick ut för att leta? Allt detta sammantaget får en ju att tänka att polisen måste haft en väldigt tydlig bild av hur läget var med henne under dessa första dagar men att detta visade sig fel. Att de arbetade efter som du säger att hon verkligen var vid liv men undangömd mot sin vilja och att det därför var brådskande men inte så akut som om hon låg skadad någonstans. Man undrar vad i hemmet som kunde tyda på det och som du säger om det inte var blod så bör det ju ha varit digitala spår eller om barnen hört något. Men har lite svårt att föreställa mig hur bevis som kunnat indikera människorov specifikt men inte mord kunnat vara formulerade. Massa blod borde ju ha föranlett desperation att ev ändå skicka ut MP direkt men så blev det ju inte. Så man undrar vad de fann och hoppas att FUP ger oss svaren någon gång. Sedan undrar jag om LW avled direkt eller låg där innan, alternativt trots bristande spår, kunnat flyttats varpå polisen misslyckades att finna henne så nära hemmet i fem dagar. Dvs, att hon kanske mycket var riktigt var vid liv och gömd initialt men avled senare och blev då dumpad där? För LWs skull och anhörigas så hoppas jag innerligt att hon dog så smärtfritt som möjligt och snabbt istället för att ha behövt vara rädd och haft ångest. Det är en hemsk historia det här vilket vi ibland nästan glömmer av i tråden. Huh!

Angående vad som kan finnas digitalt. Kan man tänka sig att hon, ifall hon inte avled direkt kvällen den 14 maj, rentav fått iväg något slags larm eller liknande som visat att hon var vid liv påföljande dag varpå polisen agerade som de gjorde i ett slags gisslandrama där de inte ville ge GM uppmärksamhet utan invagga hen i falsk trygghet? Eller att mördaren haft någon digital pryl som tillhörde henne och som indikerat att hon kunnat ha rört på sig dagen därpå?

Det har någon skrivit i tråden att Le* a dog 14Maj är det inte sant?

Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Nu har jag försökt reda ut lite mer om varför begravning och gravsättning dröjer. Jag har denna gång talat med Fonus. Tidigare har jag även talat med Skatteverket.

LW blev funnen mördad. Då polisen förstod att begravning inom en månad inte var möjlig har den som är beställare av begravningen (oftast en anhörig) på uppmaning av polisen begärt anstånd hos Skatteverket. Det anståndet/uppskovet verkar kunna sträcka sig över obegränsad tid om det från polisen anses nödvändigt.

Som jag förstod det måste även en tydlig dödsfallsorsak från Rättsmedicin ha inkommit till Skatteverket innan begravning är genomförbar. Jag fick då jag var i kontakt med Skatteverket veta att Rättsmedicin i Linköping hade skickat ett dödsfallsintyg till dem om att LW avled 2018-05-14. Personen från rättsmedicin (som skickade intyget) heter Ale*andra Lazar*vic. Jag blev själv idag osäker på om Rättsmedicin hittills endast uppgett att LW avlidit och när men inte hur hon togs av daga.

I vissa fall kan (enligt Fonus) begravningsbeställaren, oftast anhörig, få lov att ”låna” kroppen av Rättsmedicin under en begravningsceremoni men därefter ska den i så fall direkt återföras, enligt Fonus. Vid mordfall skulle det enligt Fonus förmodligen inte tillåtas.

Längre än så här kommer jag inte idag. Hoppas informationen kan vara till någon form av lindring i frustrationen kring varför LW fortfarande inte begravts. Polisen råder över om och när så kan ske, vad jag förstått.
… [ Visa mindre ]
Senast redigerad av smulrton82 2018-08-21 kl. 22:22.
Citera
2018-08-21, 21:49
Medlem
Citat:
När vi kommer till UW är det oklart om han har "flickvän".
Det är oklart om en kvinna gett Ulf och NW ett nattligt alibi.
Klart är att vi är flera som sett en kvinna där.

Hitta.se visar bild på UWs hus. Där står 2 bilar.
Den ena tillhör *lisab*th (e) A*ne*ud (r) Ca**erst*n (lle)
Enligt Facebook gift och boende i Kungsör.

Otrohet? Vän? Alibikvinnan? Hur passar hon in?

Kvinnan ifråga är 48 år, gift och mannen finns på samma adress. Något säger mig att det är UWs syster
eller en annan släkting. Har jag fel?
Citera
2018-08-21, 21:57
Bannlyst
.
Senast redigerad av smulrton82 2018-08-21 kl. 22:21.
Citera
2018-08-21, 22:00
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Kvinnan ifråga är 48 år, gift och mannen finns på samma adress. Något säger mig att det är UWs syster
eller en annan släkting. Har jag fel?
Han tycks iaf bara ha bröder så njet på syster.
Citera
2018-08-21, 22:22
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

- Mer?

Det finns mycket att kommentera i ditt intressanta inlägg. Begränsar mig till ribricerimgen "människorov" respektive "förvunnen person" .
Människorov (kidnappning) föranleder framförallt sk, inre spaning (läs vem eller vilka har fört bort offret) vilket var orsaken till att sök i närområdet inte utfördes i fallet Wesström.

Enligt uppgift var Lenas förvinnande efter första samtal rubricerat som försvunnen men efter inledande förhör med UW på plats i LWs bostad då anmälan togs upp och med visst stöd av digital information ändras det till "människorov" vilket enligt chefen för polisens hundförare Mats Ruba var orsaken till att BO inte hittades förens efter drygt 5 dygn trots närheten. Svårt att bortse från misstaget som gav GM flera oväderliga dygns försprång.

Man kan lätt förledas tro att ett grovt brott som människorov skulle ge mer resurser och bättre sök i närområdet än försvunnen person som inte är ett brott alls vilket är fel. Andra resurser framförallt till inre spaning är bättre beskrivet.
Kort sagt man ödslar inte resurser på att leta efter en kropp om man tror någon blivit bortförd mot sin vilja.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-21 kl. 22:26.
Citera
2018-08-21, 22:25
Medlem
Faktum är att Lena hittades mördad bakom planket och den absolut troligaste och enklaste anledningen till det är att hon själv tagit sig till platsen tillsammans med GM eller för att möta upp GM. Detta indikerar starkt för att GM är en person som Lena känner väl och som hittar i bostadsområdet.
Jag förstår inte varför vissa envist försöker krångla till det hela. Mordplatsen är högst troligt även fyndplats. Hon blev bragd om livet en stenkast från sin bostad av någon hon känner så pass bra, att hon hastigt lämnar bostaden sent på kvällen.

Hur och varför de hamnade bakom planket har mindre betydelse, men ATT hon hittades där är det vi har att utgå ifrån. Antingen är detta en planerad händelse av GM - att få Lena bakom planket eller så har man "bara" hamnat där av en händelse. Vad upprinnelsen till mordet är behöver man inte alltid få ett svar på. Bara att de faktiskt är så.

Engångsmördare kan inte alltid ens själva redogöra för deras handlingar, bara konstatera att det blev så. Ofta handlar det om starka känslor som hat, svartsjuka, heder, obesvarad kärlek etc.
och det första slaget kommer oplanerat och förvånar både GM och BO. Sedan är det igång.

Vad jag vill ha sagt är att fyndplatsen i sig (i detta fall) inte kan varken utesluta eller innesluta en viss person som GM. Det kan vara tillfälligheter som gör att man dödar, det finns många orsaker till hur och varför man hamnar i en sådan situation att man blir en GM, men det är b. la. omständigheter och förhållanden på platsen i kombination med känslor mot BO som till slut kan vara avgörande för hur GM väljer att ta livet av en person. Ofta ligger det ett missbruk eller psykisk ohälsa med i botten.

Engångsmördare är en "vem som helst". Oftast dödar de den (en person) person som på något sätt väcker mycket starka känslor hos denne. Det är också vanligt att det är någon närstående.
Dessa personer har ofta inget missbruk eller psykiska sjukdomar, utan är välfungerande i samhället. De har arbete, familj och vänner, de är trevliga och hjälpsamma. De har inget som kan förvarna sin omgivning. Inte ens de själva kan veta innan vad de är kapabla till. De ser bara svart och så är det försent.

Tyvärr, tror jag att Lena råkade ut för en sådan person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in