2018-08-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Det låter ärligt talat som taget ur 1984 eller från DDR. Ge henne boken och fråga vad hon tycker om den.

Hur ska opinionsundersökningarna nå den här målgruppen när samhällsklimatet är så här instängt ända in i sängkammaren?
Det är ju helt omöjligt.
Att kvinnor inte åsiktsröstar i samma utsträckning som män är belagt i forskningen:

SD kunde vara störst - om kvinnorna vågat
Citat:
”I flera opinionsundersökningar under senare tid har det visat sig att nästan dubbelt så många män som kvinnor stödjer Sverigedemokraterna (SD). Könsskillnaden i stödet för SD är inget unikt. I princip samtliga invandringskritiska partier i Europa dras med ett liknande könsgap.

”...Tvärtom visar undersökningar att kvinnor sympatiserar med invandringskritiska partiers budskap i samma utsträckning som män. I vissa fall är de till och med mer kritiska till invandring samtidigt som de ändå röstar i lägre utsträckning på invandringskritiska partier

”När kvinnor väljer vilket parti de ska rösta på väger de också in omgivningens inställning till olika partier innan de gör sitt val (eller rättare sagt vad man tror att omgivningen tycker om partierna).
Män tar inte alls samma hänsyn till vad de tror att andra tycker och tänker när de bestämmer sig för vad de ska rösta på. När vi lyfter in våra nya och alternativa förklaringar visar det sig att könsgapet inte längre är någon paradox, utan går att förklara med hjälp av socialpsykologi. Ju mer stigmatiserat ett parti uppfattas vara i den allmänna opinionen, desto färre kvinnor röstar på partiet i fråga.”
Enkelt uttryckt:

Den första fråga män ställer sig är ”Vad tycker partiet?”
Den första fråga kvinnor ställer sig är ”Vad tycker andra om partiet?”
Citera
2018-08-21, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Ännu fler undviker nog att göra en kompass. De är rädda för svaret, de vill behålla sina illusioner om att inte vara en "nazist".
Jag trodde ärligt talat inte att det fanns kvar denna typ av beteende och syn hos dagens svenskar. 2014, 2015 och t.o.m. 2016 -ja, men inte nu. Men jag har tydligen fel. Men det är kanske på Söder?
Citera
2018-08-21, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Ännu fler undviker nog att göra en kompass. De är rädda för svaret, de vill behålla sina illusioner om att inte vara en "nazist".

Tror det kan stämma. Hört från flera kvinnor att "man vågar väl knappt göra valkompassen". Halvt på skämt halvt på allvar.
Citera
2018-08-21, 17:48
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att kvinnor inte åsiktsröstar i samma utsträckning som män är belagt i forskningen:

SD kunde vara störst - om kvinnorna vågat

Enkelt uttryckt:

Det förklarar nog en del, men jag tror att den viktigaste orsaken är att många "högerextrema" skjuter sig själva i foten när de tramsar om abort.

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
På tal om Yougov så borde väl verkligen den mätningen komma nu? Börjar bli sent i månaden och dom flesta institut tänker nog likt Sifo och Inizio släppa flera mätningar till innan valet.

Idag-imorgon blir det sannolikt. I värsta fall fredag.

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Nej, jag menar att man tar med många parametrar i en mätning och korrigerar sina siffror efter olika bortfall och fel. Man skulle till exempel kunna vilja undvika att låta enskilda händelser påverka allt för mycket genom att hålla en jämnare linje i sina siffror med olika metoder. Vilket en del institut också har metoder för.

Herregud. Ingen sitter och ändrar "parametrarna" hit och dit varje mätning
Citera
2018-08-21, 17:49
Medlem
Klopeks avatar
Gick förbi valstugorna idag. Alla utanför alla valstugor ekade det tomt förutom hos Sverigedemokraterna. Vilket jävla drag det var med folk utanför deras. Dom andra partitillhörigheterna satt och rullade tummarna medans SD valarbetare hade fullt upp att prata med nyfikna människor. Detta säger mig att intresset och mörkertalet är stort. Jag kommer bli nöjd med 22-23%. Men 25%+ är inte alls orimligt. Hur många bestämde sig idag för sd utanför valstugan och hur många i hela landet...
Citera
2018-08-21, 17:53
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Gick förbi valstugorna idag. Alla utanför alla valstugor ekade det tomt förutom hos Sverigedemokraterna. Vilket jävla drag det var med folk utanför deras. Dom andra partitillhörigheterna satt och rullade tummarna medans SD valarbetare hade fullt upp att prata med nyfikna människor. Detta säger mig att intresset och mörkertalet är stort. Jag kommer bli nöjd med 22-23%. Men 25%+ är inte alls orimligt. Hur många bestämde sig idag för sd utanför valstugan och hur många i hela landet...

I vilken stad såg du detta?
Citera
2018-08-21, 18:07
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Att kvinnor inte åsiktsröstar i samma utsträckning som män är belagt i forskningen: SD kunde vara störst - om kvinnorna vågat

Enkelt uttryckt:

Jag vill påstå att:
Den första fråga kvinnor ställer sig är ”Vad tycker partiet?”
Den andra frågan är ”Vad tycker andra om partiet?”

De ändrar inte åsikt men de agerar inte efter sin åsikt. De faller för grupptryck och viljan att passa in, kanske har de också sämre självförtroende?

Men det är detta som gör att vinklade OU fungerar. Om alla OI visade 25 % + för SD så skulle det påverka dessa kvinnor; fler av dem skulle rösta på vad de faktiskt tror på.
Citera
2018-08-21, 18:44
Medlem
Citat:

Kul och bra, jag kommer också att rösta SD. Men jag tror inte du inser vilka som är dom verkliga valarbetarna......
Citera
2018-08-21, 18:46
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Har du lust att avslöja ungefär i vilken del av landet detta skedde och om det var i en mindre, mellanstor eller större stad? Bara ren nyfikenhet, inget annat.
Citera
2018-08-21, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
De ändrar inte åsikt men de agerar inte efter sin åsikt. De faller för grupptryck och viljan att passa in, kanske har de också sämre självförtroende?

Kvinnor har mycket riktigt sanslöst, ofta omotiverat dåligt självförtroende när det gäller det mesta som på något sätt kan bli föremål för diskussion. De kan ha fullt legitima och logiska argument mot invandringspolitiken/för SD som skulle ge vilken man som helst råg i ryggen, men de vågar ändå inte säga det om de inte tror att alla kommer att hålla med. Det är förmodligen urgammal biologisk hårdvara som spökar och ingenting de kan klandras för.

De måste helt enkelt ges "tillåtelse" att tycka vissa saker. Vet du med dig att du har en alfaställning hos en grupp kvinnor, oavsett om du själv är man eller kvinna, så kan du vara öppen med vad du tycker och hoppas på att du lyckas stärka någon, även om de kanske inte säger något direkt.
Citera
2018-08-21, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Jag vill påstå att:
Den första fråga kvinnor ställer sig är ”Vad tycker partiet?”
Den andra frågan är ”Vad tycker andra om partiet?”

Men det är detta som gör att vinklade OU fungerar. Om alla OI visade 25 % + för SD så skulle det påverka dessa kvinnor; fler av dem skulle rösta på vad de faktiskt tror på.
Finns inget som talar för det, eftersom könsskillnaden tycks bestå oavsett SDs storlek, vilket man kan se i t ex Yougov och SCB som särredovisar efter kön. Storleksförhållandet vid 25% i YG är likadant som när de hade 12,5% (mäns SD-stöd delat med kvinnors = c:a 1,6). Det grupptryck som styr kvinnorna ligger i närmiljön, inte i vad som råkar stå i opinionsmätningar i riksmedia. Invandringskritiska kvinnor i Norrland blir liksom inte mer sturska för att kvinnor i Skåne lyfter SD.
Citera
2018-08-21, 21:20
Medlem
Citat:
Finns inget som talar för det, eftersom könsskillnaden tycks bestå oavsett SDs storlek, vilket man kan se i t ex Yougov och SCB som särredovisar efter kön. Storleksförhållandet vid 25% i YG är likadant som när de hade 12,5% (mäns SD-stöd delat med kvinnors = c:a 1,6). Det grupptryck som styr kvinnorna ligger i närmiljön, inte i vad som råkar stå i opinionsmätningar i riksmedia. Invandringskritiska kvinnor i Norrland blir liksom inte mer sturska för att kvinnor i Skåne lyfter SD.

Det hjälper nog till. Tror många kvinnor skulle ha lättare att stödja ett SD på 30% i opinionen än om man harvar runt 5%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in