2018-08-21, 16:09
Medlem
8711s avatar
Så en ny mätning från Inizio som menar att SD står helt stilla i princip. När Sifo menade att man fick kompensera hela det påstådda tappet från mätningen innan och mer därtill. Inizio har ju var märkliga rätt länge nu, så vi får se i kommande mätningar hur trenden angående detta blir
2018-08-21, 16:26
Medlem
Sockerhalss avatar
Roligt och underhållande att läsa hur Moderater och Sossar angriper varann i media. Mycket "skandaler" som dras fram i ljuset. Heja,heja. De krattar manegen för SD inför valet. Värvar röster åt SD. Underbart!
2018-08-21, 16:33
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Menar du att YouGov sitter och bestämmer själva vad resultatet av mätningen ska bli?

Nej, jag menar att man tar med många parametrar i en mätning och korrigerar sina siffror efter olika bortfall och fel. Man skulle till exempel kunna vilja undvika att låta enskilda händelser påverka allt för mycket genom att hålla en jämnare linje i sina siffror med olika metoder. Vilket en del institut också har metoder för.
2018-08-21, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Intressant. Det som jag dock tycker är märkligt är att om kvinnorna ändå har samma åsikter i grunden borde de kunna rösta likadant? Det är ju ändå hemligt vad man röstar på. Eller tar självbilden så pass mycket stryk att man t.o.m censurerar sina egna tankar?
Snarare så att de inte litar på sin egen bedömning i politiska frågor. De ansluter sig till konsensus av epistemologiska skäl (om så många bildade personer tycker att SD är skit så måste det vara så).

Men när man har hunnit bli så gammal som jag så har skillnaderna mellan män och kvinnor suddats ut. Kvinnorna är lite senare i startblocket helt enkelt.
2018-08-21, 16:40
Medlem
Sockerhalss avatar
Ang denna hysteri om klimathotet efter sommarens värme: Visst är klimathotet oroande,det tycker SD också. MEN, varför ska lilla Sverige slå knut på sej själva med den kampen. En röst på MP innebär att alla andra frågor kommer i skymundan. Alla skattepengar i stort sett satsas på klimatet. Till vilken nytta? Tror ni vi svenskar bor på en egen planet? Och folk köper detta?.... Om Mp skulle ensamt få regera, ja då skulle klimathotet försvinna? NÄÄ, verkligen inte. Som Jimmie säger så krävs det en gemensam aktion. Lilla Sverige påverkar inte hela jordens klimat genom elcyklar, plastfritt o.s.v. Det är helt vansinnigt att tro det. En fis i rymden. Detta bör fattas beslut om på högre ort. Tycker detta MP och övriga lättlurade personer håller på med, är så tramsigt. Ett sätt att värva röster.
2018-08-21, 16:53
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Jag tror faktiskt inte att klimatfrågan haft någon större inverkan på opinion öht. Det verkar mest var en grej för pressen.

Nu har inte yougov och skop för aug kommit in än, i poll of polls; från status.st. är MPs siffror för juni, juli och augusti är nu: 5.2, 5.1 och 5.5. Då saknas ju yougov och skop som brukar ge dom rätt låga siffror, 3.9 respektive 3.5 för juli. Så det ser ju ganska jämnt ut för dom. Omvänt för SD ligger det 22, 22.9 och 20.1. Där främst yougov troligt viss höjer SD ganska mkt, 25.7 för juli, och 20.7 från skop.

Det känns ju inte helt orimligt att när yougovs och skops siffror kommer in så landar snitt siffrorna för såväl MP som SD på runt samma som för juli. Så ur trend synpunkt, oaktat nivå, förefaller det som det inte haft någon större inverkan på opinonen. Men som sagt det är ju att gå händelserna i förväg.

jag håller med men kanske bättre att jämföra med juni då det var färre mätningar i juli, alla institut var inte med.
2018-08-21, 17:04
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Roligt och underhållande att läsa hur Moderater och Sossar angriper varann i media. Mycket "skandaler" som dras fram i ljuset. Heja,heja. De krattar manegen för SD inför valet. Värvar röster åt SD. Underbart!

Onekligen fungerar M och S som manegekrattare för SD!

Mycket egendomligt om inte SD blir största partiet den 9 september...
2018-08-21, 17:22
Medlem
8711s avatar
På tal om Yougov så borde väl verkligen den mätningen komma nu? Börjar bli sent i månaden och dom flesta institut tänker nog likt Sifo och Inizio släppa flera mätningar till innan valet.
2018-08-21, 17:42
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
På tal om Yougov så borde väl verkligen den mätningen komma nu? Börjar bli sent i månaden och dom flesta institut tänker nog likt Sifo och Inizio släppa flera mätningar till innan valet.
Det var någon som skrev att den brukar komma på onsdagar, alltså imorgon.
2018-08-21, 18:21
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals

Ja herre min skapare vilken sandlåda. Tror aldrig jag varit med om en liknande valrörelse tidigare. SD sköter sig exemplariskt och vinner vuxenpoäng.

Ett bra exempel på galenskapen (Ung vänster vs SD i agenda):

https://youtu.be/jQFmI09vfno

Andra bra exempel är UK vs Anderson om Financial Times och naturligtvis DN vs Hanif.

Oroar mig överhuvudtaget inte för att SD förlorat pga vädret med såna statsbärande partier som konkurrenter. Däremot oroar jag mig för att MP inte åker ut men det är har ju inte med SD att göra.
2018-08-21, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
jag håller med men kanske bättre att jämföra med juni då det var färre mätningar i juli, alla institut var inte med.

Ja, iof, men nu är ju siffrorna rätt jämn för juni och juli, skillnaden för SD var att det inte var någon sifo, som drar ned. Men de två normalt sämsta instituten för MP är inte inne än och dom ligger på 5.5, så det är rimligt att tro att dom ramlar ner till 5.1 eller 5.2 för augusti - vilket var samma approx. som för juni och juli. SD kommer väl inte att nå sin 22.9 från juli - då sifo inte var med. Men däremot öka på till 22.5 eller nått när yougov kommer in.

Om detta slår in så kommer det för dessa två ha varit stabilt från juni t.o.m. augusti i opininen. Vilket borde tyda på att det inte finns någon vidare trend. Bara det att MP fick sina högsta institut först och sina sämsta sist. Den som lever får se.
2018-08-21, 18:45
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg flyttade till (FB) Möten med opinionen

// mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här