Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Att säga att klimatet blir x grader varmare om y år är en falsk hypotes då vi idag inte har några instrument att pröva en sådan. Icke-falsifierbara hypoteser är pseudovetenskap. Det här vet klimatforskare och sålunda formulerar de inte några sådana hypoteser. Vad man har är projektioner vilket är något annat.
Jo, detta stämmer.
Däremot vet vi att den globala medeltemperaturen har ökat sedan 1880, med ca en grad. Och vi vet att med ökande CO2 kommer det bli än varmare.
Att det är svårt att prognosticera temperaturen beror på att det är så många faktorer som påverkar. Det är ett av skälen till att vi människor inte bör påverka klimatet, vi har ju ingen som helst kontroll på konsekvenserna.
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Vad konsensus säger dock är att vädret kommer att bli mindre dramatisk om än varmare och mer nederbörd när klimatet blir varmare. Det sistnämnda speciellt för att haven blir varmare med större avdunstning till följd.
Att klimatet blir varmare innebär inte att det blir mer extremt. Detta är en av alla #FakeNews som bland annat MP sprider samt figurer som Rockström. Det som retar mig är att de riktiga klimatforskarna vet detta men ger fan i att ta avstånd från sådana domedagsprofetior. Allt för att dunka in klimathotet hos publikum. Ändamålet helgar medlen tydligen.
Nej, det stämmer inte. Det är självklart att med ökad temperatur och ökande halt av CO2, som driver uppvärmningen ytterligare, så blir klimatet mer instabilt. Jag har ju redan förklarat det här flera gånger. Atmosfären har mer energi än förut, det skapar obalanser. Vi ser det faktiskt genom att vädret växlar oftare och mer. Och det är också vad klimatforskarna säger. Vi får mer extrema väder och människor jorden runt har redan upplevt många. Vår extrema sommar är bara en i raden av extrema väder.
Om vi skulle stoppa CO2-utsläppen nu, så skulle klimatet ändå fortsätta vara mer instabilt under hundratals år till.
Jag beklagar om du uppfattar detta som domedagsprofetia. Jag har förstått att du vill välja fakta som passar dig. Jag själv föredrar sanningen framför bekvämlighet.