Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Hade jag fått frågan hade det naturligtvis blivit en gissning, men jag hade förmodligen satsat på Zimbabwe och Kongo som starka kandidater. Du menar att de släpar efter?
Både Kongo och Zimbabwe skulle var för sig kunna fylla en tråd liknande denna vi befinner oss i nu.
De bådas "Criminal record", redan förutom de mänskliga rättighetsbrotten, är gediget och fruktansvärt,
men inte lika diversifierat som Nordkoreas.
De båda är ju fullblodiga - 100:iga kleptokratier, och i framförallt Kongos fall så specifikt, då Kaliba, fyllt sina egna bankkonton, och mata - muta till sig lojalitet i toppskiktet, (lika Kimdynastin) med företrädesvis intäkterna från mineraltillgångarna, och storskalig penningtvätt, istället för att utveckla landet.
Vapenförsörjning - utbildning av militär etc, har utförts av Nordkorea.
De sedan "Kalla kriget" allierade och varandra mycket närstående "Kamraterna", Nordkorea och Zimbabwe, är ju kända som ett "Radarpar", med gamla relationer av skiftande slag, även om utkomsten och resultaten av detta "Samarbete" varit totalt katastrofalt, framförallt för Zimbabwe, förutom de som fått sina fickor fulla med pengar i ledarskiktet och framförallt Mugabe med familjeanhang.
Jag kan förstå att Du vill ha både Kongo och Zimbabwe högt upp i rankingen, och det med rätta, men skillnaderna är signifikanta då Nordkoreas regim är betydligt mer diversifierad och "Utstuderad" i sin kriminella verksamhet.
Både Kongo och Zimbabwe är mer "Primitiva", än Nordkoreas, gör man en "Bottom line" - sista raden sammanställning, i totala summor, dessa tre var och en för sig, stoppat i så kallad "Egen ficka", respektive summorna de drabbade företagen samt varumärkena lidit ekonomisk skada/förlust av, så toppar Nordkorea.
Jag ber att få återkomma med rapporter om detta i reella tal.