Citat:
Ursprungligen postat av
Kulikulien
Jag vill diskutera Nordkorea, hur styrs landet? Och vad tycker ni om detta? Då det är väldigt lite insyn från övriga länder är det otroligt svårt att hitta säker information på nätet som stämmer. Kim Jong-Un är diktator, men med vilka former styrs landet och kontrolleras?
För att underlätta diskussionen om Nordkorea rekommenderar jag att man, för det fall man inte redan gjort det, tar del av dess konstitution.
Det är förvisso en sorglig läsning, men samtidigt ett föredömligt exempel på hur förljugen och bisarr denna kriminella regim de facto är och ser på sig själv, i skrift.
När man sedan analyserar och konstaterar hur verkligheten ser ut, inser man i ännu högre grad hur absurd och förljugen böde regimen och konstitutionen är.
Vi som studerat och följt Nordkorea i decennier eller mer, och även har den mycket stora fördelen att under många år varit internationellt yrkesmässigt verksam i det komplexa och mycket svåra arbetet med att bekämpa Nordkoreas brott mot internationella lagar, och dess mycket sofistikerade kriminella verksamhet som styrs med järnhand av regimen och familjen Kim, har mycket tidigt insett att Nordkorea i själva verket är ett enda stort familjstyrt brottssyndikat med ett enda primärt syfte, nämligen att säkra sin egen överlevnad, och sekundärt, att bibehålla och nära den ouppnåeliga drömmen, att slutligen vinna det angreppskrig man startade när man den 25:e juni 1950 invaderade Sydkorea.
Jag bifogar en kopia på Nordkoreas konstituition, för det fall Du inte studerat den eller för alla andra läsare som har intresse att ta del av den.
www.constituteproject.org/constitution/Peoples_Rebublic_of_Korea_1998.pdf
Eller
https://www.hrnk.org