2021-01-24, 19:13
Medlem
Nordkorea Diskussion

Jag vill diskutera Nordkorea, hur styrs landet? Och vad tycker ni om detta? Då det är väldigt lite insyn från övriga länder är det otroligt svårt att hitta säker information på nätet som stämmer. Kim Jong-Un är diktator, men med vilka former styrs landet och kontrolleras?
Senast redigerad av Kulikulien 2021-01-24 kl. 19:24.
Citera
2021-01-24, 19:59
Medlem
Jag vill diskutera Nordkorea, hur styrs landet? Och vad tycker ni om detta? Då det är väldigt lite insyn från övriga länder är det otroligt svårt att hitta säker information på nätet som stämmer. Kim Jong-Un är diktator, men med vilka former styrs landet och kontrolleras?
Citera
2021-01-24, 20:08
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulikulien
Yes det var det första jag sökte på men jag hinner ingen tråd och får 0 sökningar när jag söker på Nordkorea, vad heter den?

(FB) Nordkorea - bisarrt, fascinerande, sjukt
Citera
2021-01-24, 20:15
Medlem
Citat:

Välkommen!
Citera
2021-01-24, 20:46
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Det finns en tråd sedan 13
År!

Välkommem till den!

Du gör rätt som vill granska Nordkorea -

Det är så hemskt så man kan knappt fatta - och jag har inte svårt för att fatta - men andra kan inte fatta
Att det sitter folk ute på gräsmattorna hela dagarna - Det är gräs man är ute efter - för att få i sig näringsämnen!
Att regimen har satt i system hålla folket hungriga. Den som är hungrig kan inte göra uppror.
Att regimen infört 10 års värnplikt - och även soldaterna svälter. Numer även kvinnlig värnplikt.
Att det inte finns elektricitet i landet.
Att huvudstaden Pyongyang är en skyddad zon, och den fattiga och hungriga befolkningen inte får resa dit.
Att landet säljer vapen svart - till vem som helst som vill betala.
Att dom även säljer knarkfabriker som dom anlägger under jord i neutrala länder.
Senast redigerad av Urbizzo 2021-01-24 kl. 20:49.
Citera
2021-01-24, 21:15
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Någonstans läste jag att Bidenadministrationen inte har särskild hög prioritet vad beträffar NK-frågan.
Iran, Mellanöstern, Kina, Ryssland och Ukraina ligger före i kön vilket innebär att det kan dröja ett halvår innan man börjar bry sig om Nordkorea.
Undrar vad Kim tycker om det?

Citat:
Det tycker Kim inte om!

Han känner sig säkert frustrerad, förfördelad och förbannad!

Det är ju lite av det jag varit inne på, antar att man skulle kunna benämna det ”strategic ignorance” alternativt ”låt juche vara juche”, det blir bara en tidsfråga innan Kim blir desperat och förirrar sig. Han är beroende av en yttre fiende för att hålla ihop en kollapsad ekonomi, förneka honom denne och hans maktbas börjar ifrågasätta strategin.
Citera
2021-01-24, 23:13
Medlem
Citat:

För att underlätta diskussionen om Nordkorea rekommenderar jag att man, för det fall man inte redan gjort det, tar del av dess konstitution.

Det är förvisso en sorglig läsning, men samtidigt ett föredömligt exempel på hur förljugen och bisarr denna kriminella regim de facto är och ser på sig själv, i skrift.

När man sedan analyserar och konstaterar hur verkligheten ser ut, inser man i ännu högre grad hur absurd och förljugen böde regimen och konstitutionen är.

Vi som studerat och följt Nordkorea i decennier eller mer, och även har den mycket stora fördelen att under många år varit internationellt yrkesmässigt verksam i det komplexa och mycket svåra arbetet med att bekämpa Nordkoreas brott mot internationella lagar, och dess mycket sofistikerade kriminella verksamhet som styrs med järnhand av regimen och familjen Kim, har mycket tidigt insett att Nordkorea i själva verket är ett enda stort familjstyrt brottssyndikat med ett enda primärt syfte, nämligen att säkra sin egen överlevnad, och sekundärt, att bibehålla och nära den ouppnåeliga drömmen, att slutligen vinna det angreppskrig man startade när man den 25:e juni 1950 invaderade Sydkorea.

Jag bifogar en kopia på Nordkoreas konstituition, för det fall Du inte studerat den eller för alla andra läsare som har intresse att ta del av den.

www.constituteproject.org/constitution/Peoples_Rebublic_of_Korea_1998.pdf

Eller

https://www.hrnk.org
Citera
2021-01-24, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det är ju lite av det jag varit inne på, antar att man skulle kunna benämna det ”strategic ignorance” alternativt ”låt juche vara juche”, det blir bara en tidsfråga innan Kim blir desperat och förirrar sig. Han är beroende av en yttre fiende för att hålla ihop en kollapsad ekonomi, förneka honom denne och hans maktbas börjar ifrågasätta strategin.

Jag är benägen att instämma i det förnuftiga i strategin, att låta ”juche vara juche”, eftersom ideologin är självdestruerande och redan är på god väg mot en total kollaps och implosion.

Det oförtrutna arbetet med att jaga Nordkoreas kriminella verksamheter och brott mot de mänskliga rättigheterna måste dock fortsätta för att påskynda processen.
Citera
2021-01-24, 23:49
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Jag är benägen att instämma i det förnuftiga i strategin, att låta ”juche vara juche”, eftersom ideologin är självdestruerande och redan är på god väg mot en total kollaps och implosion.

Det oförtrutna arbetet med att jaga Nordkoreas kriminella verksamheter och brott mot de mänskliga rättigheterna måste dock fortsätta för att påskynda processen.

Den är ju enkel att rättfärdiga, i ett system med juche finns det inget behov av fransk cognac eller tyska lyxbilar, det klarar juche av att förse på egen hand. Allt vi gör är att hjälpa Kim förverkliga sin juche filosofi. Benäget bistånd. I form av strikt exportkontroll.
Citera
2021-01-25, 00:43
Medlem
Citat:
Den är ju enkel att rättfärdiga, i ett system med juche finns det inget behov av fransk cognac eller tyska lyxbilar, det klarar juche av att förse på egen hand. Allt vi gör är att hjälpa Kim förverkliga sin juche filosofi. Benäget bistånd. I form av strikt exportkontroll.

Vadå, inget behov av Fransk Cognac i ett juchesystem?

Familjen Kim har ju genom åren varit en av huset Hennessys största kunder, framförallt av deras dyraste sort, Hennessy Paradis, vilken man genom åren importerat till ett uppskattat värde av flera miljoner USD.

Du tror väl inte familjen Kim nöjer sig med vanlig Soju eller någon simpel Makkoli från obygden eller någon dålig Johnnie Walker kopia dom kallar Samilpo whiskey eller sötsliskig ”juche champagne”?
Senast redigerad av LEMMOR 2021-01-25 kl. 00:55.
Citera
2021-01-25, 01:29
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Vadå, inget behov av Fransk Cognac i ett juchesystem?

Familjen Kim har ju genom åren varit en av huset Hennessys största kunder, framförallt av deras dyraste sort, Hennessy Paradis, vilken man genom åren importerat till ett uppskattat värde av flera miljoner USD.

Du tror väl inte familjen Kim nöjer sig med vanlig Soju eller någon simpel Makkoli från obygden eller någon dålig Johnnie Walker kopia dom kallar Samilpo whiskey eller sötsliskig ”juche champagne”?

Och under juche systemt är det inte omvärldens problem. Tvärtom, vi bistår dem så gärna att fullt ut leva på sin egen upphöjda himmelska Paektu-san produktion.
Citera
2021-01-25, 02:18
Medlem
Citat:
Och under juche systemt är det inte omvärldens problem. Tvärtom, vi bistår dem så gärna att fullt ut leva på sin egen upphöjda himmelska Paektu-san produktion.

Undrar vad det står i historieböckerna om 200 år om jucheperioden?

Koreas historia kantas av mängder med misslyckade försök att ”bli en betydelsefull och enad internationell spelare”.

Under Koryo på 900-talet till 1300-talets slut, försökte man införa ett pluralistiskt samhälle, det gick inget vidare....

Under 1900-talet försökte Nordkorea med något man kallade Juchesystemet, detta gick käpprätt åt helvete, och det hitills enda fungerande systemet på Koreahalvön var det Sydkoreanska, Sydkorea fick rädda sina blodsbröder i Nord när systemet kollapsade och Kina inte kunde stå emot den västliga alliansen som för andra gången i historien fick kliva in och hjälpa Korea från att bli helt emulgerat i det då så aggressiva och expansionistiska Kina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in