2018-08-21, 00:36
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Tack!
Men informationen att han cyklade eller inte har jag ingen aning om eller konkurrerande firma.
Jag fäster ingen vikt vid det och gör inga analyser av det, om det skulle vara så. Vissa skrev att det var ett bevis för avvikande beteende och till och med ett bevis att han är psykopat och mer eller mindre en mördare.
Går inte on i sånt.
Sakfrågor är det ända intressanta.

Citat:
Och jag frågar dig hur du sätter ihop det med mordet nu?
Varför cyklade han???

Här är anledningen. Det var du som diskuterade cyklingen.
Jag svarade i mitt inlägg att det (enligt mig) var en rimlig slutsats att beteendet var udda.
Var har jag som du påstår satt ihop cykelhistorian med mordet på Lena?
Senast redigerad av LimeTime 2018-08-21 kl. 00:58.
Citera
2018-08-21, 00:49
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Citatet ovan är ett av flera från några användare som får information från någon med insyn i utredningen.
Förut var jag övertygad om att de trollade allihop. Men efter det här med att Åklagaren kanske fått desinformation av den första utredningsgruppen så har jag funderat.

Vid tiden för den "första" utredningsgruppens arbete kom det faktiskt lite information och bilder på på poliser med hundar. Poliser i ett skogsområde och en skallig polis med solglasögon som verkade sköta hela Brottsplatsundersökningen om man ska döma av bildmaterialet. (Lite lik mitt nick faktiskt.) Undrar om det följer reglementet att bära skyddsoverallen bara halvvägs på MP?

Sen byttes de ut med buller och bång. Men de blev aldrig avskedade som felaktigt har angetts här.

Därvid startade den tunga tystnaden när NOA tog över.

Kan det vara så att de här användarna faktiskt är övertygade om att deras uppgifter kommer från någon med insyn i utredningen, men att de uppgifterna kom när den gamla utredningsledningen arbetade med fallet? Och att de informationerna var av samma kaliber som de delgav den stackars Åklagaren?
I så fall borde insynskällorna ha sinat på sista tiden, och de uppgifter som gavs kanske har blivit inaktuella?

Det av mig fetade: Källa på att NOA övertagit utredningen?
Citera
2018-08-21, 01:01
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Mordet på Lena Wesström fortsätter att engagera allmänheten. Intresset för vad som sker i utredningen är enormt men polisen och åklagaren fortsätter att lägga locket på.

- Jag har inte så mycket att komma med. Vi uttalar oss inte om vad vi gör rent spaningstekniskt i nuläget, säger polisens spaningsledare Niklas Borgström.

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/polis-och-aklagare-fortsatt-fortegna-om-hjarstamordet
Allmänhetens intresse för vad som sker i utredningen är tydligen "enormt" nu. Har man varit här inne och läst på Flashback, eller pratas det fortfarande mycket om fallet lokalt? Sedan verkar man alltså ha bytt spaningsledare igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Något lite om Niclas Brorgström . NOA kille är han, kanske kan tilläggas. Har Örebropolisen verkligen egna NOA anställda?
Handläggare IT-brott, Nationellt IT-centrum, Noa
Kontaktperson: Gruppchef Örebro Niklas Borgström 11414
http://www.arbetslivsinstitutet.se/jobb/handlaggare-it-brott-nationellt-it-centrum-noa/

Det finns ett till, men jag hittar inte det nu. Får återkomma.
Citera
2018-08-21, 02:36
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vi får se vad åklagaren lägger fram inom en månad, kanske. Jag är som tur är inte personligen berörd av det hemska mordet. Lämnade kvar är tre barn, hennes föräldrar, brorsa, andra anhöriga, exmaken, vänner och arbetskamrater. Mördaren går lös. Undrar om hen känner sig nöjd?

Det måste vara fruktansvärt för UW och barnen
att bo så nära den misstänkte gärningsmannen
och se honom leva vidare som vanligt.
Citera
2018-08-21, 02:47
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Eller så har han haft sin mobil med sig under flyktvägen, och den har kopplat upp sig mot olika master vid olika tidpunkter.

Inte helt sällan sätter personer sig i skiten när de tidigt i en utredning svarar på frågor var de varit under ett visst tidspann. När utredningen går vidare så återkommer Förhörsledaren till dessa frågor. Det är då en MGM brukar komma med de mest bisarra förklaringarna, när hen blivit påkommen med att ljuga inledningsvis. Förklaringar kan vara allt från "måste vara någon som tagit min mobil ifrån mig när jag sov." till att "jag lånade ut min mobil till en kompis, men jag tänker inte berätta vem det är, för jag vill inte att hen ska bli inblandad."

Ska bli intressant att se vad för slags förklaringar det kan tänkas finnas i denna fup.
Även så skulle det kunna vara, om det nu gjorts några springtester. Eller så kan det vara LW:s mobil som rört sig för att tillslut hamna i skogen.
Citera
2018-08-21, 06:39
Medlem
Citat:
Älskar såna hypoteser, så logiska... allt för att hitta och vrida in ett motiv utan eftertanke...

Om han ville men inte hon. Då är det naturligt att avbryta allt, lämna dörren olåst och följa SD till planket... Nä, just det!

Med den information vi har och det nya om löptester, hör- och synvittnet så pekar mer och mer bort från SD.
Jag kan inte placera honom som GM hur mycket jag än vrider på det.
Den springande punkten är just planket.
Vad är det som gör att Du tycker att allt pekar "mer och mer bort från SD"? Du nämner löptester, hör/synvittnen på vilket vis skulle det få SD som mindre misstänkt?
Om dom träffades så behöver det inte betyda att det var för att ha lite roligt vid planket... kanske ville någon av dom prata och drog sig bort mot planket (som bara ligger 100-150 m bort). Något blev dom kanske oense om där och då...
Citera
2018-08-21, 06:40
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Älskar såna hypoteser, så logiska... allt för att hitta och vrida in ett motiv utan eftertanke...

Om han ville men inte hon. Då är det naturligt att avbryta allt, lämna dörren olåst och följa SD till planket... Nä, just det!

Med den information vi har och det nya om löptester, hör- och synvittnet så pekar mer och mer bort från SD.
Jag kan inte placera honom som GM hur mycket jag än vrider på det.
Den springande punkten är just planket.

Ja, den springande punkten är planket eftersom det är där LW hittats mördad. Jag tror dock att mobilen är den första springande punkten och mobiler lär bli GM:s fall.

En hypotes är att GM varit inne hos LW och i ett svartsjukt ögonblick tagit hennes mobil och gått iväg. Hon tvingas därmed ge sig ut efter den.
I ett sånt scenario har det redan börjat brinna i GM:s huvud, men som rationellt tänker att det bästa är att gå utom synhåll. Därav tar GM vägen mot planket, LW hinner upp, GM slår undan hennes ben och kampen blir ett faktum med ett grymt olyckligt slut.

Ett faktum är att det går en mördare lös som saknar en viktig impulskontroll. Hen är väldigt farlig.
Citera
2018-08-21, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Det borde vara rimligt att det finns en observation av SD/någon som skulle vara SD vid någon del av den tänkta flyktvägen vid ett definierat klockslag. Annars ser jag ingen mening i att kolla tiden det tar att springa just den sträckan.
Kan vara kontroll av var mobiltelefoner befunnit sig... verkar finnas flera master och kanske går det att dra någon slutsats utan att GM setts på plats.
Citera
2018-08-21, 07:13
Medlem
Honan6s avatar
Kom GM till LW med bil, till fots eller med cykel? Om sistnämnda, så kanske den blev kvar vid LW:s bostad? Cyklar har ju varit på tapeten i tråden flera ggr av olika anledningar. Jag börjar få för mig att även en cykel kan vara en springande punkt.

En tanke är att GM kom med cykel till LW och den sen blev kvar hos henne (det kunde ses 5 cyklar utanför hennes bostad på pressbilderna) eftersom mördaren rimligen inte kunde gå tillbaka och hämta den efter mordet. Förra veckan sågs bara LW:s cykel kvar innanför avspärrningsbanden. Vilkas cyklar stod utanför huset efter mordet?
Citera
2018-08-21, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Kom GM till LW med bil, till fots eller med cykel? Om sistnämnda, så kanske den blev kvar vid LW:s bostad? Cyklar har ju varit på tapeten i tråden flera ggr av olika anledningar. Jag börjar få för mig att även en cykel kan vara en springande punkt.

En tanke är att GM kom med cykel till LW och den sen blev kvar hos henne (det kunde ses 5 cyklar utanför hennes bostad på pressbilderna) eftersom mördaren rimligen inte kunde gå tillbaka och hämta den efter mordet. Förra veckan sågs bara LW:s cykel kvar innanför avspärrningsbanden. Vilkas cyklar stod utanför huset efter mordet?
Bra tänkt där! Var det inte någon (för någon vecka sedan kanske två) i tråden som påpekade att UW cykel stod utanför... för att sedan ändra sig... när frågan ställdes hur hen kunde känna igen cykeln.
UW:s cykel borde vara i storlek med en vuxen man eftersom det tidigare skrivits att han är runt 1.80.
Senast redigerad av Tufsankatt 2018-08-21 kl. 07:26.
Citera
2018-08-21, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Bra tänkt där! Var det inte någon (för någon vecka sedan kanske två) i tråden som påpekade att UW cykel stod utanför..]. för att sedan ändra sig... när frågan ställdes hur hen kunde känna igen cykeln.
UW:s cykel borde vara i storlek med en vuxen man eftersom det tidigare skrivits att han är runt 1.80.
FEL!
Som påstod att det var LW:s äldste sons cykel.
Bryr mig inte om att försöka leta upp inlägget. Gissningsvis är det ändå raderat..
Citera
2018-08-21, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
FEL!
Som påstod att det var LW:s äldste sons cykel.
Bryr mig inte om att försöka leta upp inlägget. Gissningsvis är det ändå raderat..
Sorry skrev fel initialer...det var sonens cykel som var ifrågasatt och som jag menade! Mycket bokstäver att hålla reda på, ändrar inte nu eftersom Du var snabb och räddade mig där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in