Citat:
Ursprungligen postat av
dubbelbottnad
AfS bildades i mars i år.
Då har de bara sex månader på sig. Skulle de klara 4% vore det en enorm bedrift.
Citat:
Ursprungligen postat av
dubbelbottnad
Ny Demokrati hade mycket större ekonomiska resurser. De marknadsförde sig mycket effektivare, bl. a. via bioreklam. De flesta kände till partiet efter några månader. Hur stor del av väljarkåren känner överhuvudtaget till AfS? 10-20%? Kanske mindre.
Snarare 10% än 20% känna till behöver dessutom inte vara positivt.
Citat:
Ursprungligen postat av
FlashyBear
Tre sista mätningar hos YouGov:
Övriga: 4.0%, 3.2%, 4.7%
Genosnitt: 3.96%
Tre sista mätningar hos YouGov
innan AfS:s lansering:
Övriga: 2.2%, 2.6%, 2.5%
Genosnitt: 2.43%
AfS = 3.96 - 2.43 =
1.53%
I mars fick AfS "nästan 2.0%". Sedan dess verkar de stått stilla, kanske minskat något
Så nu har vi svaret. AfS överskattas eftersom många cherry-pickar
Källa
http://status.st/
Citat:
Ursprungligen postat av
TheStriptease
AfS är nog kända för åtminstone en ganska stor del av Sverige. Typ en fjärdedel. Men det viktigaste är ju att de är kända bland SD's väljare, eftersom det är där de kommer hämta flest röster, och det är de ju. AfS har väldigt stark närvaro på sociala medier och alternativa medier. Det ska man inte underskatta.
Tror du verkligen att var fjärde röstberättigad vet vad AFS är? Det tror inte jag. Håller däremot med dig om sociala medier, men för mig är de osynliga där. Jag har runt 300 vänner och följer en del politiska personer men har aldrig sett något om AFS i mitt flöde. Sverigedemokraterna, Socialdemorkraterna, Vänstern, MED och Moderaterna däremot delas det artiklar/budskap om.
Citat:
Ursprungligen postat av
WhaleCore
Ser ju snarare ut som om de ökar eftersom övrigt ligger högre än någonsin? Om de började på 2 lär de vara uppe runt 3 redan nu.
Du tror inte heller AfS underskattas i opinionsundersökningar som man underskattat SD? Du tror inte opinionsläget påverkats av återvandringsturnén, Jimmies "öppna svenskhet" och expo-Karlssons hyllande av Expressens uthängningar av personer som säger att svenskar föds i Sverige? Vi får se när nästa YouGov kommer. Annars blir det spännande på valdagen, eller hur? Allt under 3% skulle förvåna mig.
Det vore märkligt om endast YuoGov skulle fånga upp AFS. Man kan inte missa att ett nytt parti går från 0->3% på 5 månader.