Resultat: Hur många % får AFS i valet 2018?
Under 1%
30,53%
87 röster
1.0% till 1.9%
22,81%
65 röster
2.0% till 2.9%
11,58%
33 röster
3.0% till 3.9%
4,56%
13 röster
Över 4% välkommen till riksdagen
30,53%
87 röster
2018-08-19, 19:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Majoritet för SD kommer aldrig att hända, det tror inte ens partiets företrädare på. Ingen annan frisk heller. Att de kan bli störst är möjligt, men 25% är bara 25%.

Tror inte heller på egen majoritet. Men om det blir allt annat än ca 30% så är min gissning att det förekommit valfusk. Min poäng var att med ett parti som faktiskt vann valet i så överlägsen stil så kommer både Löfven och Kristersson komma krypande till Åkesson för att fjäska så han väljer dom att samarbeta med. Allt annat vore just att bara ge upp att vara politiska partier. Vilket inte är en omöjlighet men det kommer då bli en kort tid vid makten om de väljer den vägen och SD kommer vid nästa val i den situationen få egen majoritet.
Citera
2018-08-19, 20:40
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Ingenting är omöjligt men det är stora skillnader mellan ND och AFS.

* Bert Karlsson var en kändis och fick massa gratisreklam.
MED har värvat Alexander Bard, men det verkar inte vara någon större röstmagnet. Och Sossarna har ju pizza-ekonomen Schyffert, men de verkar få sitt sämsta resultat sedan partiet grundades. Det där med kändisar är överskattat.

Citat:
* De var helt nya med sin vinkel - ut med invandrarna. Idag kan man rösta på
SD om man tycker invandring är för hög, det gör snart var fjärde granne.
SD fanns 1991. Dessutom räcker inte SD:s politik för att lösa dagens problem.
15 juli, 2018:
Citat:
Ingen som har bott i Sverige kommer tvingas att återvända till sina hemländer. Vi har ingen politik för det.” Det svarar SD-ledaren Jimmie Åkesson när han intervjuas av Erik, 12 år, och Maria 13 år i SvD Junior. Han berättar också att partiet ska skriva om sitt principprogram efter valet så att man inte längre är emot att homosexuella par och ensamstående ska få adoptera.

Frågor som relaterar till 12-13-åringars vardag lyste i stor utsträckning med sin frånvaro när 12-årige Erik och 13-åriga Maria fick intervjua Sverigedemokraternas partiordförande Jimmie Åkesson för SvD Juniors räkning. Frågorna som lästes innantill handlade i stället mycket om vuxenämnen, såsom om det är rättvist att tycka att asylinvandrare ska återvända hem när de inte längre behöver skydd i Sverige, om det är könet som avgör vilken kärlek man kan ge och varför två personer av samma kön inte ska få adoptera.

SD-ledarens svar på frågorna indikerar en kraftig omsvängning inom partiet, från värde- och socialkonservatism mot den vänsterliberalism som man tidigare kritiserat de övriga partierna för. Det gäller bland annat invandringspolitiken, där Åkesson nu klargör att SD om man kommer till makten kommer att acceptera all tidigare invandring och inte tvinga någon – med undantag för kriminella – som tagit sig in i landet att återvända.
...
https://samnytt.se/sd-svanger-om-atervandring-och-adoption-for-samkonade/

Citat:
* De fick massvis med exponering i MSM i en tid då folk köpte tidningen och såg på aktuellt.
Det finns helt andra kanaler idag än gammelmedia för att nå ut till potentiella väljare.
Men SD har valt en annan väg och kryper och smörar för gammelmedierna . Samma gammelmedier som sett till att Sverige har hamnat i den prekära situation vi befinner oss i. SD har även valt att pissa på de alternativa medierna som hjälpte dem in i riksdagen.

Osmakligt enligt mig.
AfS har en betydligt sundare inställning till alt media.
Citat:
* Det var lite folkligt och festligt - ”drag under galoscherna” med Ny Demokrati, ingenting är folkligt att klistra judenäsor på tunnelbaneaffisher.

Dvs, Ian & Bert fick faktiskt Agda att lägga en röst på dem, det kommer inte AFS att få då Agda aldrig hört talas om AFS (om hon inte är från Växjö) då hon inte hänger i Politik Inrikes på Flashback.
Näsklistrandet var inte sanktionerat av partiet. (men du var väl bara ute efter en billig poäng …)
Folkligt och festlig är ju ingenting man förknippar med SD. Jag ser mer SD som en trött Trabant.
Den östtyska bilen var väldigt populär i Östtyskland, men den enda anledningen till Trabantens popularitet var att det inte fanns några andra alternativ.

Åter igen, det finns helt andra kanaler idag än gammelmedia för att nå ut till potentiella väljare.
(FB) Varför är AFS såpass överskattade (%) på Flashback?
Senast redigerad av Grodfrityr 2018-08-19 kl. 20:51.
Citera
2018-08-19, 20:54
Medlem
WhaleCores avatar
Själv tror jag dessvärre AfS hamnar precis under spärren, men jag kommer rösta på dem ändå. Det stora valet för dem blir EU 2019. Det finns gott om EU-kritiska nationalister som blivit besvikna på SDs gruppbyte i Europaparlamentet och velande i utrikespolitiken. I EU-valet vågar även de försiktiga taktikerna släppa loss lite och rösta ideologiskt så det skulle inte förvåna mig om de når 5-10% där.

Det verkar råda panik i SD-led då många så kallade sverigevänner gör allt de kan för att få potentiella sympatisörer att misströsta och helt plötsligt litar man blint på de opinionsundersökningar som konsekvent underskattat nationalistiska partier. "0,5% max, de listas ju inte ens. Däremot kommer SD upp mot 35% vi vet ju alla hur fel undersökningarna varit innan". Samtidigt låtsats man inte heller om att övriga partier i Yougov stigit till 4,7% exklusive F!. Vilka tror ni egentligen döljer sig där bakom? Piratpartiet? MED? Ja, de samlar kanske en knapp procent tillsammans. Då dinglar genast AfS på spärren. Tror många belackare härinne kommer börja skruva på sig om AfS redovisas separat i nästa YouGov.

Ja jisses, hade jag varit mer konspiratoriskt lagd hade jag undrat om inte den diktatoriska partiledningen i SD beordrat lojalister att smutskasta AfS på heltid härinne som de gjort på instagram. Det är inte det här valet man oroar sig för givetvis, 2% läckage spelar ingen roll. Däremot är man livrädd för att tappa det invandringskritiska monopolet utan att först egenhändigt ha räddat Sverige undan ruinens brant och därmed slå fast att man är enda valet för nationalister

Det är synd, för vad gäller fördelningspolitik ligger jag närmre SD, men toppstyrningen, vänstertaktik som brunstämpling mot meningsmotståndare, den "öppna svenskheten" och kappvändningarna får dem att likna Sossarna mer för varje dag som går. AfS måste fram, om så bara för att hålla SD i schack.
Citera
2018-08-19, 21:12
Medlem
Min farmor röstar på Afs
Hela min familj, grannar, kompisar, släktingar, arbetskamrater mfl. Jag tror faktiskt att AfS har en chans.
Citera
2018-08-19, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etziiia
Min farmor röstar på Afs
Hela min familj, grannar, kompisar, släktingar, arbetskamrater mfl. Jag tror faktiskt att AfS har en chans.

Chans har de givetvis, frågan är hur stor den är. Men jag kommer rösta på dem i vilket fall. Det finns helt enkelt inget annat alternativ för mig. Kul att höra förresten, har alla dessa valsedlar? Annars bör be beställa tycker jag.
Citera
2018-08-19, 21:54
Medlem
Citat:
Ja, man måsrw börja någonstans men det tog 20 år för SD att komma in, klarar AFS det på 12 månader?

Afs bildades i december 2017, så det kan bli svårt.
Men dom kommer, absolut
Citera
2018-08-19, 23:05
Medlem
Holdingbreaths avatar
AfS kan vara ōverskattat på Flashback efter många här hoppas på en ändring. Optimism kan vara partiskt.
Citera
2018-08-19, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robotgura
Snarare 300

Varav ca 250 motdemonstranter från vänstern.
Citera
2018-08-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Även Sd började en gång där Afs är nu. På den tiden var Åkesson en moderatslyngel.
Nästa val kommer Afs öka desto mer.
Afs har en politik som ligger närmare dom flesta Sdare här på flashback än vad Sd gör.
Jo Afs vill ha en hårdare invandringspolitik än Sd. Men det vill väl inte du ?

Jo, jag vill ha invandringsstopp. Men nu handlar inte topic om det, utan om varför AfS överskattas på Flashback. Som sagt, det beror mycket på partiets egen hybris. Din jämförelse med Jimmie och SD är bara dum, eftersom partiet funnits sedan många år, redan när Jimmie tog över 2005.

AfS har torgmöten med i snitt 30-40 åhörare - plus ett antal motdemonstranter. Facebooklikes? En stor del kan vara köpta. Inget torgmöte har online haft fler än ca 15.000 visningar. Alternativmedia? Fria Tider ska enligt uppgift ha 400.000 unika läsare. Men de flesta av dem är väl inbitna SD-väljare. Inget opinionsinstitut har särredovisat AfS de senaste månaderna.
Citera
2018-08-20, 00:01
Medlem
Citat:
Ja, man måsrw börja någonstans men det tog 20 år för SD att komma in, klarar AFS det på 12 månader?

AfS bildades i mars i år.
Citera
2018-08-20, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Ny demokrati bildades den 4 februari 1991, de fick 6,7 procent i riksdagsvalet som hölls den 15 september 1991.

Så omöjligt är det absolut inte.

Ny Demokrati hade mycket större ekonomiska resurser. De marknadsförde sig mycket effektivare, bl. a. via bioreklam. De flesta kände till partiet efter några månader. Hur stor del av väljarkåren känner överhuvudtaget till AfS? 10-20%? Kanske mindre.
Citera
2018-08-20, 01:44
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleCore
Samtidigt låtsats man inte heller om att övriga partier i Yougov stigit till 4,7% exklusive F!. Vilka tror ni egentligen döljer sig där bakom? Piratpartiet? MED? Ja, de samlar kanske en knapp procent tillsammans.

Tre sista mätningar hos YouGov:
Övriga: 4.0%, 3.2%, 4.7%
Genosnitt: 3.96%

Tre sista mätningar hos YouGov innan AfS:s lansering:
Övriga: 2.2%, 2.6%, 2.5%
Genosnitt: 2.43%

AfS = 3.96 - 2.43 = 1.53%

I mars fick AfS "nästan 2.0%". Sedan dess verkar de stått stilla, kanske minskat något

Så nu har vi svaret. AfS överskattas eftersom många cherry-pickar

Källa http://status.st/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in