2018-08-19, 19:40
Medlem
Luness avatar
Tillskillnad från USA, så lever vi i ett land där man stämplas kriminell om man effektivt försvarar sig själv mot våld, med våld.

Eftersom behovet är på riktigt och tycks öka ju mer åren går, tänkte jag att denna tråden kan diskutera vapen som är både effektiva och ger liten påföljd juridiskt.

Skjutvapen t.ex, är effektiva, men om du har otur kan du dömmas för mord.
Kniv är mindre effektivt och kan resultera i åtal för mord med, vilket gör att kniv bör vara ett dåligt vapen ur detta perspektiv.
Pepparspray är relativt effektivt och du blir åtalad för misshandel istället för mord, ganska stor skillnad i straffsatsen.
Kan tänka mig att tazer är likt pepparspray.
Taktiska pennor, skruvmejslar, och dylikt som vissa använder, som ”legitima verktyg”, med annat syfte än som vapen, som är lagliga att bära runt på, borde kunna resultera i mord med likt en kniv, vilket antagligen gör de relativt dåliga ur ett juridiskt perspektiv, om du ej kan bevisa nödvärn. Och ur ett effektivt perspektiv är de i regel sämre än kniv.

Hur kan man bevisa nödvärn egentligen, utan vittnen på din sida, står ord mot ord, antingen din/dina fiende/fiender eller åklagarens..?

Vad har vi mer för alternativ? Vilka vapen ger absolut minst påföljd, i kombination med effektivitet?

Vilket vapen är bäst för självförsvar i Sverige?
Senast redigerad av Lunes 2018-08-19 kl. 19:45.
Citera
2018-08-19, 19:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Tillskillnad från USA, så lever vi i ett land där man stämplas kriminell om man effektivt försvarar sig själv mot våld, med våld.

Eftersom behovet är på riktigt och tycks öka ju mer åren går, tänkte jag att denna tråden kan diskutera vapen som är både effektiva och ger liten påföljd juridiskt.

Skjutvapen t.ex, är effektiva, men om du har otur kan du dömmas för mord.
Kniv är mindre effektivt och kan resultera i åtal för mord med, vilket gör att kniv bör vara ett dåligt vapen ur detta perspektiv.
Pepparspray är relativt effektivt och du blir åtalad för misshandel istället för mord, ganska stor skillnad i straffsatsen.
Kan tänka mig att tazer är likt pepparspray.
Taktiska pennor, skruvmejslar, och dylikt som vissa använder, som ”legitima verktyg”, med annat syfte än som vapen, som är lagliga att bära runt på, borde kunna resultera i mord med likt en kniv, vilket antagligen gör de relativt dåliga ur ett juridiskt perspektiv, om du ej kan bevisa nödvärn. Och ur ett effektivt perspektiv är de i regel sämre än kniv.

Hur kan man bevisa nödvärn egentligen, utan vittnen på din sida, står ord mot ord, antingen din/dina fiende/fiender eller åklagarens..?

Vad har vi mer för alternativ? Vilka vapen ger absolut minst påföljd, i kombination med effektivitet?

Vilket vapen är bäst för självförsvar i Sverige?

Stinkbomber. Skunkar dödar inte dom som anfaller dom, men dom är knappast attraktiva som bytesdjur.
Citera
2018-08-19, 19:48
Medlem
Snabba ben!
Citera
2018-08-19, 19:49
Medlem
Sunt förnuft, närvarande i nuet där du är, vara den bästa versionen av en själv vad man än gör, agerandes på det bästa alternativet till bästa förmåga som man har bäst möjlighet att agera på, tills det är klart/eller något annat presenterar sig som det bästa/högsta alternativet att göra - utan förväntningar för att bli mer av ens sanna bästa själv.

Var det inte en likadan tråd skapad för ett par veckor sedan?

jo, här:
(FB) Lagliga "vapen" för självförsvar
Citera
2018-08-19, 19:50
Medlem
franges avatar
Herregud hur många trådar skall det egentligen behövas angående vapen för självförsvar?

(FB) Lagliga "vapen" för självförsvar
(FB) Bästa (lagliga) vapen till självförsvar
(FB) Självförsvar, vad kan man bära som inte är olagligt men ändå effektivt..
(FB) Vilket är bäst mot självförsvar?
(FB) Självförsvar mot större hot SNABBA SVAR
(FB) Snabbt, effektivt självförsvar - samt råd om butik
(FB) Vapen, självförsvar & lagar
(FB) Vilket är det bästa vapnet för självförsvar? Ej skjutvapen
(FB) Vilket vapen anser ni bäst för självförsvar?
(FB) självförsvar /alternativ till teleskopbatong
(FB) Tips på självförsvar
(FB) Självförsvar
(FB) Självförsvar!
(FB) Tips på hur jag som tjej kan försvara mig
(FB) Mest effektiva vapen för självskydd förutom pistol?
(FB) Bästa lagliga självförsvarsvapnet?
Citera
2018-08-19, 19:50
Medlem
Jogens avatar
Basebollträ eller järnrör. Det ser minst sagt udda ut att gå omkring med, men är inte olagligt vad jag vet. Du signalerar att du är beredd att försvara dig, samtidigt som folk kommer att hålla ett lite extra avstånd.. dubbelvinst!

Hoppas du får ett seriösare svar, för jag undrar också. En ny, lite vass skruvmejsel är annars det enda jag kommer på, men skruvmejsel nämner du ju själv.
Senast redigerad av Jogen 2018-08-19 kl. 19:52.
Citera
2018-08-19, 19:51
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Basebollträ eller järnrör. Det ser minst sagt udda ut att gå omkring med, men är inte olagligt vad jag vet. du signalerar att du är beredd att försvara dig, samtidigt som folk kommer att hålla ett lite extra avstånd.. dubbelvinst!

Hoppas du får ett seriösare svar, för jag undrar också. En ny, lite vass skruvmejsel är annars det enda jag kommer på, men skruvmejsel nämner du ju själv.

Jo. Googla "knivlagen" så får du lära dig något...
Citera
2018-08-19, 19:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Precis. Bättre med en kofot, så kan man ha som legitim anledning att man ska bryta sig in... Eh, jag menar, renovera köket, så panelen måste bort!
Citera
2018-08-19, 19:53
Medlem
Jogens avatar
Citat:

Men järnrör då?
Citera
2018-08-19, 19:54
Medlem
franges avatar
Citat:
Men järnrör då?

Har du testat att googla "knivlagen" än?
Citera
2018-08-19, 19:59
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Har du testat att googla "knivlagen" än?

Nä jag orkar inte, men tror mig förstå vad jag skulle få läsa där.
Något tips annars, på hur man kringgår "knivlagen".

EDIT

En snabb googling ger att fällande dom för basebollträ i bilen verkar jävligt godtycklig, jmf vad knivlagen säger. Red gärna ut begreppen för en okunnig.
Senast redigerad av Jogen 2018-08-19 kl. 20:03.
Citera
2018-08-19, 20:06
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Nä jag orkar inte, men tror mig förstå vad jag skulle få läsa där.
Något tips annars, på hur man kringgår "knivlagen".

EDIT

En snabb googling ger att fällande dom för basebollträ i bilen verkar jävligt godtycklig, jmf vad knivlagen säger. Red gärna ut begreppen för en okunnig.

Väldigt kortfattat - Du får inte ha med dig något som har som huvudsyfte att vara ett vapen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in