2018-04-04, 20:17
Medlem
Luness avatar
Ja, som rubriken säger. Vilket vapen är mest effektivt för att försvara sig själv med i stadsmiljö, bortsett från pistol?

Med effektivitet inkluderas också möjligheten att bära vapnet på sig och vara redo att använda det, en motorsåg eller eldkastare är ineffektiva ur den synvinkeln, medan en fällkniv kan vara ytterst effektiv då den knappt tar någon plats alls.

Motivera era förslag.
2018-04-04, 20:20
Medlem
Tror du redan svarat på din egen frågan av förklarliga skäl. En tazer hade nog också kunnat funka men jag tror ett hugg funkar bättre än en elstöt.
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Ja, som rubriken säger. Vilket vapen är mest effektivt för att försvara sig själv med i stadsmiljö, bortsett från pistol?

Med effektivitet inkluderas också möjligheten att bära vapnet på sig och vara redo att använda det, en motorsåg eller eldkastare är ineffektiva ur den synvinkeln, medan en fällkniv kan vara ytterst effektiv då den knappt tar någon plats alls.

Motivera era förslag.
Pepparspray/tårgas. En dusch sådant gör de flesta anfallare inkapabla att fortsätta sin attack och du får möjlighet att bege dig från platsen.
Liten, smidig och billig.

Ett ännu bättre självförsvar är att lära sig söka fram information. Då framstår man inte som en totalt inavlad imbecill. Sökresultat, självförsvar
Medlem
Skyddsväst och en tuff hund, alltid redo. Som normal person är det ytterst liten risk att behöva försvara sitt liv, att gå omkring och vara beväpnad gör nog att risken ökar, tror jag.

Pistol är inte så självklart bra som självförsvar, chansen är stor att den används mot dig själv.
2018-04-04, 20:25
Bannlyst
använd din hjärna lite effektivare , det är det effektivaste vapnet du kan få tillgång till , lagligt är det också
pepparspray är ett annat alternativ , dock olaglig i detta land tyvärr
2018-04-04, 20:27
Medlem
danieldenhemskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes

Motivera era förslag.

En stor kniv och argt, dominant beteende. Det håller dem flesta borta.
2018-04-04, 20:28
Avslutad
Jag nominerar hjärnan. Bästa sättet att ta sig ur jobbiga situationer är att inte hamna i dom.
2018-04-04, 20:29
Medlem
danieldenhemskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Skyddsväst och en tuff hund, alltid redo. Som normal person är det ytterst liten risk att behöva försvara sitt liv, att gå omkring och vara beväpnad gör nog att risken ökar, tror jag.

Pistol är inte så självklart bra som självförsvar, chansen är stor att den används mot dig själv.

Hur många tror du det är som tar din pistol ifrån dig för att använda den emot dig? Dumt påstående. Pistol är givetvis jävligt bra. Om inte snuten plockar dig med den.
2018-04-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danieldenhemske
Hur många tror du det är som tar din pistol ifrån dig för att använda den emot dig? Dumt påstående. Pistol är givetvis jävligt bra. Om inte snuten plockar dig med den.
Du tror att en pistol automatiskt gör dig till vinnare? Att så fort du tar fram den så faller den som attackerar ned död? Det är inte så himla lätt i verkligheten, en kula behöver inte stoppa en person, inte heller massor med kulor, exempel: https://www.youtube.com/watch?v=9tkMYoOLAhk
2018-04-04, 20:38
Medlem
danieldenhemskes avatar
Citat:
Du tror att en pistol automatiskt gör dig till vinnare? Att så fort du tar fram den så faller den som attackerar ned död? Det är inte så himla lätt i verkligheten, en kula behöver inte stoppa en person, inte heller massor med kulor, exempel: https://www.youtube.com/watch?v=9tkMYoOLAhk

Herregud, vilket dåligt exempel.
Som du hör är det ett jävligt unikt exempel också.
Bara en idiot, ger sig på någon med pistol.
2018-04-04, 20:39
Medlem
Citat:

Ja! Bra och verklighetsnära svar faktiskt! En stor och tuff hund är bättre än en liten och söt, men en liten och söt är bättre än ingen alls. Ingen gillar skällande om de ska muddra någon. En skyddsväst är bättre än tjocka kläder, men tjocka kläder är bättre än tunna. Osv.

Så, för självskydd är nog dessa "passiva" metoder klart bäst. TS får dock avgöra om svaret är godkänt, för dessa skydd är ju strängt taget inte "vapen" (även om det mesta kan användas som sådana *går och försöker råna någon genom att kasta min vinterjacka på personen och hota med min söta hund* ).
2018-04-04, 20:41
Medlem
SophieNeveus avatar
Jag har fått för mig att en kraftig eltazer skulle vara bra för självförsvar, med en kniv är risken för stor att man faktiskt dödar den som attackerar, det är inte alltid det går att yrka på nödvärn.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in