2016-01-09, 20:24
Medlem
Hej!
-Obs! Att ge upp eller fly, som svar på detta undanbedes. Vi talar om en teoretisk situation här.

Jag är nyfiken på vad ni tror skulle vara det mest effektiva vis att avväpna/oskadliggöra personer i en hotfull situation!

Vi tar ett exempel på en situation så bilden klarnar:

Hans 35 år gammal är påväg hem från krogen. Han tar en genväg längs sista sträckan, genom en gränd,

[exempel-bild].

Här stöter han på tre hotfulla män som säger att de vill ha Hasses telefon och plånbok.

Så mina frågor blir följande: Hur oskadliggör han dessa tre på snabbaste effektivaste vis, utan risk för att döda eller permanent skada någon? Det spelar ingen roll om vapnet i fråga är olagligt.
-Det viktiga är att Hasse här får komma undan med både plånbok och livhanken i behåll!

Jag gissar på tårgas. Har ni något tips på var man kan handla det, eller andra effektiva vapen för såna här situationer?
Senast redigerad av DirectorRolph 2016-01-09 kl. 21:16.
Citera
2016-01-09, 20:47
Medlem
Det är bättre att du lämnar ifrån dig grejerna än att du försöker ge dig in i någonting med tre personer. Du riskerar naturligtvis att skadas eller skada i slagsmål, och ingen kan garantera att du inte dör eller blir dödad. Vad är plånboken värd egentligen..
Citera
2016-01-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 308winwin
Det är bättre att du lämnar ifrån dig grejerna än att du försöker ge dig in i någonting med tre personer. Du riskerar naturligtvis att skadas eller skada i slagsmål, och ingen kan garantera att du inte dör eller blir dödad. Vad är plånboken värd egentligen..

Jo, bra tänkt. Men du svarade inte på frågan i TS. Bortsett från det? Undrar jag.
Citera
2016-01-09, 21:11
Medlem
garm76s avatar
Det enkla men tråkiga svaret är att det gör du inte, det vettiga är att springa som du aldrig sprungit förut eller ge upp dina ägodelar.
Citera
2016-01-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garm76
Det enkla men tråkiga svaret är att det gör du inte, det vettiga är att springa som du aldrig sprungit förut eller ge upp dina ägodelar.

Ok, tack för svar. TS är ändrad nu.
Citera
2016-01-09, 21:26
Medlem
Man ger dem plånboken utan tjafs...

Sen när de vänder sig om drar man fram pistolen och skjuter dem i ryggen när de inte ser på.

Sen är ju bara problemet att vi inte får ha pistol... men det är en annan sak

Tyvärr är det nog ett faktum att om det är tre personer mot dig så kommer det att göra ont. Jag känner nog bara en person som blivit rånad av flera personer samtidig och efteråt fått frågan av polisen hur många de varit i deras gäng som hoppat på rånarna... personen i fråga är svartbältare och instruktör i en viss kampsport.

Kniv skulle också kunna fungera om man direkt går in för att avliva dem så snabbt som möjligt. Man ska ALDRIG vifta med kniven i hopp om att de ska lämna dig ifred, samma sak med en pistol. Använd dem fullt ut eller ha dem inte med över huvud taget.
Senast redigerad av Mikie 2016-01-09 kl. 21:32.
Citera
2016-01-09, 23:39
Medlem
garm76s avatar
Då blir rådet en 12 kilos pulversläckare och ett par träningsskor.

Du tömmer släckaren över våldsverkarna som blir förvirrade om de ens törs gå nära Nisse som släpar på en stor brandsläckare, och springer sen som en galning därifrån.

Länk till butik:http://esafe.se/sortiment/brandskydd/brandskydd-pulverslackare/pulverslackare-12-kg-2/
Citera
2016-01-10, 00:15
Medlem
Edsvikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirectorRolph
Hej!
-Obs! Att ge upp eller fly, som svar på detta undanbedes. Vi talar om en teoretisk situation här.

[/i]Så mina frågor blir följande: Hur oskadliggör han dessa tre på snabbaste effektivaste vis, utan risk för att döda eller permanent skada någon? Det spelar ingen roll om vapnet i fråga är olagligt.
-Det viktiga är att Hasse här får komma undan med både plånbok och livhanken i behåll!
Eftersom du inte vill "döda eller permanent skada någon" - inget vapen...
Sätt en dold kamera med "live upload - streaming" och inspelning på kläderna. Om hot uppstår förklarar du lugnt att detta samtal streamas och att du rekommenderar att de ger sig av omedelbart. Skapar förvirring och osäkerhet. Sedan lägger du "benen på ryggen".
Citera
2016-01-10, 00:19
Medlem
Hagelgevär med beanbag(?) eller en K-pist med gummikulor
Citera
2016-01-10, 00:24
Medlem
Edsvikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsomIpolis
Försök förklara det för fulla och påtända människor det smäller innan du hinner säga kamera, rutten ide´!
OK, han sa inget om "påtända"...

Jag sa ju att han skulle springa - precis som du. Lite förvirring innan trumpinnarna börjar gå skadar aldrig. Chockgranat?
Har du en bättre idé?

Med min idé finns det dessutom en chans att få polisen att hitta förövarna eller om farbror blå bara vill "lägga ned" att "outa" på sociala media. Tänk på vad det kunde ha hjälpt i efterarbetet för att städa upp i exempelvis Köln...
Senast redigerad av Edsviken 2016-01-10 kl. 00:33.
Citera
2016-01-10, 00:25
Medlem
BallsMans avatar
Beror ju på hur du är funtad i huvudet.

Normalt sett hade man ju lämnat plånboken och sedan gått efter dem samtidigt som man ringer snuten för att förhoppningsvis kunna återfå sin plånbok med hjälp av den information man gett till polisen.

Är du ADHD-are så kostar det nog plånboken och några tänder i "tullavgift" där i gränden.

Är du lagd åt det mer autistiska hållet så är det nog busarna som får springa därifrån om de vill ha skalpen i behåll.

Är du av psykotisk karaktär så är du ganska så fredad.
(It's too much för your average busgäng att ta fast en psykotisk person och komma undan oskadda)

Är du apfull blir du av med plånbok, byxor, skor, jacka, telefon och all form av heder

Är du speedad så kan det nog vara rätt jämnt där ett tag innan de får övertaget om dig.

Som sagt, generaliserar bara grovt, men typ åt det hållet...

Hurdan är du?
Citera
2016-01-10, 06:06
Medlem
Råd om butik, EBay
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto