Resultat: Hur många % får AFS i valet 2018?
Under 1%
30,53%
87 röster
1.0% till 1.9%
22,81%
65 röster
2.0% till 2.9%
11,58%
33 röster
3.0% till 3.9%
4,56%
13 röster
Över 4% välkommen till riksdagen
30,53%
87 röster
2018-08-19, 15:26
Medlem
robotguras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
AfS är på torgmöte i Umeå nu, drygt 30-40 personer som är där och tittar.

Snarare 300
Citera
2018-08-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robotgura
Snarare 300

Knappast, de har visat publiken flertalet gånger nu, det är max 40 människor.
Citera
2018-08-19, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Jag vet inte när/hur PP fick sina gilla, men i Europaparlamentsvalet 2009 fick PP 7,1%. Det är väl ganska oomtvistat att stor del av FIs gilla är köpta så FI får lämnas utanför den här analysen.

Gällande så kallade Facebook-interaktioner är det endast SD som är större än Alternativ för Sverige. AfS är större än alla andra partier.

Källa?
Facebook-interaktioner är inte förenade med antal följare och sympatisörer. Kollade nyss lite av streamen för AfS torgmöte i Umeå och långt ifrån alla var sympatisörer. Det finns ingenting som tyder på att AfS kommer bli stora nog för att bli invalda i riksdagen.
Citera
2018-08-19, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Källa?
Facebook-interaktioner är inte förenade med antal följare och sympatisörer. Kollade nyss lite av streamen för AfS torgmöte i Umeå och långt ifrån alla var sympatisörer. Det finns ingenting som tyder på att AfS kommer bli stora nog för att bli invalda i riksdagen.

Du skrev

Citat:
Kollar man däremot på antal som gillar och kommenterar deras inlägg är antalet obefintligt.

vilket är helt felaktigt.

Här är källan:

https://twitter.com/AfS_riks/status/1030872978496602113

Tidigare var man tredje störst:
http://www.friatider.se/alternativ-f-r-sverige-tredje-st-rsta-parti-p-facebook
https://nyheter24.se/maktkamp24/908724-alternativ-for-sverige-tredje-storsta-parti-pa-facebook
Citera
2018-08-19, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den här tråden: (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Tack.
Jag såg på sidan 1539 att många gissade 11-13% för SD. Detta är i många fall från folk som följt OU under år och är rätt insatta

Dock tycker jag inte man ser samma sak för AFS. De som är insatta i OU gissar att AFS får omkring 1-2%. De som resonerar bäst gissar något i den stilen.

Det är förstås möjligt de kommer in men just nu finns inte mycket som tyder på det.
Citera
2018-08-19, 16:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Det är väl inte så konstigt att folk som vill att sd ska få många röster är oroliga/"rädda att AfS ska ta röster från dom?

Vem pratar om att SD kan tappa upp emot 10% till afs??

Orkar inte gå igenom hela tråden, men någon skrev att SD nu kanske "bara" får 25% istället för 30%. Att SD:s chanser att kanske bli största parti snuvas om många röstar på AFS. Men om många röstar på AFS kommer de ju in i riksdagen och får de minst 2,5% får de partistöd. Har därför väldigt svårt att se hur det skulle kunna bli massor av "bortkastade röster". Man ska rösta på det parti man anser har bäst politik för Sverige.

SD står inte och faller med 2-6% röster på AFS. Betänk också att de kommer in i riksdagen om de får minst 4%. Vilken käftsmäll på etablissemanget skulle inte det vara? Kan finnas anledning att fira på valnatten!
Citera
2018-08-19, 16:53
Medlem
Läthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Jag kan bara tala för mig själv, men jag tar till alla möjliga medel att få mina vänner och bekanta att lägga sin röst på de. Det är alltså folk som inte är afs-hejare som jag. Utan folk som bara fått en valsedel av sin polare, kanske 2 så även deras partner röstar på de osv...

Med tanke på att vi sympatisörer är MYCKET måna om att afs kommer in så tror jag även att mörkertalet är mycket stort. Många, om inte alla, sprider ordet på alla sätt och vis. Så jag tror många av er som snackar om att käka upp er pung osv om de kommer in kan komma att bli chockade den 10/9.

Som sagt, mörkertalet lär vara ENORMT.

Mot riksdsgen!

Får mig att tänka på journalisterna som var förvånad att fi inte fick över 4 % förra valet.

https://toklandet.files.wordpress.com/2016/11/heinc3b6-om-fi.jpg?w=600&h=536
Citera
2018-08-19, 16:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag tror många inte riktigt förstår hur snabbrörliga dagens väljare är jämfört med gårdagens. Jag tror många heller inte förstår vilken betydelse sociala media har och hur snabbt sk etablerad media förlorat sin position.

Tycker Alexander Bard (som verkar ha fattat) förklarar det väldigt bra i den här intervjun. Se cirka 1:45

https://www.youtube.com/watch?v=NVaFniJT4F8&t=213s
Citera
2018-08-19, 16:59
Medlem
Cataphracts avatar
De 5,7 % som röstade in SD 2010 känner sig inte längre hemma i partiet. SD har i sin strävan efter etablissemangets acceptans övergett nationalismen och omformats till ett mjäkigt bonnigt småkonservativt parti.

AFS potentiella väljarbas är större än de 4 % som krävs för att komma in. Däremot tror jag inte man kommer in på grund av sin osynlighet i mainstream media, men 1-2 % är troligt och så får man sikta på >4 % till nästa val.
Citera
2018-08-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Är man på Flashback får man intrycket att AFS redan ligger på 4-5% medan merparten av röstboskapen aldrig har hört talas om dem.

Jag tror att de politiskt intresserade på Flasback tenderar att gå i samma fälla som miljöpartisterna gjorde 2014; de umgås, både online och offline, bara med likasinnade och får därmed en skev bild över partiets storlek. Är det månne AFS-sympatierna som man ser gråtande 2018 likt de berömda bilderna från valvakorna 2010/2014?

Afs skulle, i Flashbackarnas ögon vara lika stora som KD och MP idag. Handen på hjärtat, talas det om AFS på era arbetsplatser? I kön på ICA? På farmor Agdas 80-årsdag?

För att få 4% behöver AFS få ca 250.000 röster. Det är mer än Uppsala och Västerås tillsammans. Tycker ni initierade inte själva att det låter en smula orimligt? Om AFS ens får hälften har de gjort ett kanonval men att ens tro man når riksdagen så kort inpå ett val utan stt synas? Skillnaden mellan en annan raket - ny demokrati - var att de syntes överallt hela tiden. De gjorde intrvjuer i både tidningar och tv, under en tid där folk såg linje-tv och läste papperstidningar. Hur ska någon som inte har Facebook eller läser Flashback få upp ögonen för detta parti? Jag som ändå hänger här och följer politiken har endast sett dem ”externt” vid ett enda tillfälle och det var när de protesterade mot moskeen i Växjö, annars är de ju osynliga.

Så, varför tror ni att er farmor ska rösta in AFS till riksdagen? Hennes röst kommer nämligen att krävas.

AfS handlande här på FB är en karbonkopia av vad som hände med SvP. Här talades det om att det var bara att knalla in i riksdagen. Efter valet var det 3200 personer, kanske alla här från FB. Det kommer att upprepa sig. Kreti o Pleti har ingen aning om vad de är för parti.
Citera
2018-08-19, 17:06
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läther
Får mig att tänka på journalisterna som var förvånad att fi inte fick över 4 % förra valet.

https://toklandet.files.wordpress.com/2016/11/heinc3b6-om-fi.jpg?w=600&h=536

Bra poäng.

Jag kontrar med att folk har ett större intresse för att Sverige ska bli bra igen än nån larvig feminist-rörelse.

Du kommer också bli förvånad den 10/9
Citera
2018-08-19, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
AfS handlande här på FB är en karbonkopia av vad som hände med SvP. Här talades det om att det var bara att knalla in i riksdagen. Efter valet var det 3200 personer, kanske alla här från FB. Det kommer att upprepa sig. Kreti o Pleti har ingen aning om vad de är för parti.

Lägg ner med skitsnacket. Ingen seriös person trodde på allvar att SvP ens skulle vara i närheten av att komma in 2014. Partiet själva satsade på att få 10 000 röster, vilket är LÅNGT ifrån en procent. Men när de slutade på knappt 4200 röster så gick luften ur partiet. SvP och AfS är dessutom helt olika partier med helt olika bakgrund.

Det räcker med att många invandringskritiker som följer alternativa medier röstar på AfS så kommer de in. Och observera: jag säger INTE att AfS kommer in i år, men vad jag däremot säger är att det absolut inte är omöjligt. Jag tror på minst 2,5 procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in