Citat:
Ursprungligen postat av
IKN
Folk som har någorlunda koll och någorlunda hederlighet vet mycket väl hur opålitliga de allra flesta institut är att mäta SD. Endast två institut är trovärdiga på denna punkt: YouGov och Sentio. De övriga är bajs. Och nu är SD ett stort parti. Ett mindre parti blir betydligt svårare att mäta, även för dessa institut. Sentios beställare är uppenbart anti-AfS där han själv har sagt att han väljer att inte särredovisa AfS. Sedan är jag rent generellt skeptisk till opinionsinstitut och dess mätningar då många har haft så absurt fel genom åren. YouGov är det enda institut som dels är trovärdiga på att mäta kontroversiella partier som SD, och som är någorlunda neutrala till AfS.
Så ja, jag sätter faktiskt det mesta av min tilltro till YouGov när det gäller opinionsundersökningar för AfS specifikt.
Jag spenderar tid i ”SD i opinionsundersökningar” varje dag så jag köper resonemanget att invandringskritiska partier är svårmätta pga Bradley-effekten (tror dock inte på någon stor konspiration, men det kan tas i annan tråd då denna annars dör). Men det skulle vara ett smärre mirakel om ett parti som alla utom YuoGov fångade upp ett parti som tog en riksdagsplats, eller blåljuger alla AFS:are i OI. Idag får MED, AFs och FI tillsammans ett par ynka % under kategorin ”övrigt”. Att AFS skulle vara större än KD i ”hemlighet” låter för overkligt för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ropethink
Först kallar du AfS ett parti som endast syns på Flashback. När du sedan bemöter motbevis för detta påstående i reell facebookstatistik så viftar du bara bort den med vaga teorier om köpta likes och annat svammel. Har du någon som helst grund för att tro att AfS har köpt sig till sin Facebookstatistik? Hur mycket kostar det? Rimmar det med vilket kapital AfS har tillgång till? Har du undersökt saken vidare? Nej, du är helt enkelt oärlig eller korkad.
Första träffen på Facebook säljer ”gillar” för 1.90 kr styck. Således inte speciellt dyrt. Att köpa likes är inget ovanligt. Noterade att man inte kan se vilka som följer AFS heller så det är ju inte så svårt att boosta upp nivåerna. Sedan vet jag inte vad för slags bevis jag fått? Notera att jag inte skriver
att de köpt likes, bara att Facebook-statistik inte är en indikator. F! Har 140.000 likes/följare, de skulle med din logik vara mer än 3 gånger så stora som AFS då? 12% för F! I september?
Citat:
Ursprungligen postat av
Gn11
SDs hantering har ju funkat bra sen 2010.
Vi har blivit en miljon nya "svenskar" under deras tid i riksdagen.
Det här är ju väldigt OT för denna tråd men jag måste ändå bemöta det.
Trots att SD dubblat sina valsiffror ”varje år” har de inte släppts in pga sin historia. De har inte kunnat påverka politiken. Tror du att AFS skulle få något att säga till om? Bara för att man kommer in betyder inte det att man får inflytande, om du nu missat det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hardstekt
Jag har röstat på sd i tre val. Aldrig varit engagerad i något annat nationellt parti. Men det där är bara ren revisionism och white washing. Sd har allt att tacka flashback för att de är i riksdagen. Och det var ännu mer så förr innan "sociala medier" slog igenom på riktigt. Sd hade inte suttit i riksdagen 2010 om de inte vore för dödsknarkarnazisterna på flashback. Hela sd framgång är tack vare deras så kallade svans, dvs vi här på flashback.
.
Ja Flashback och sedan Facebook har betytt mycket för SD, men även traditionell media. Aftonbladet hjälpte ju till med sin svartmålning och att de tog in den numera berömda debattartikeln som Aftonbladet (tacksamt) döpte till ”Muslimerna är vårt största utländska hot”. [
länk]
SD fanns således representerade på tre ställen:
1. Ständigt i traditionell media, om än mobbade men de syntes och fick fram budskapet, även om syftet för MSM inte var att höja dem utan att avskräcks folk från att rösta.
2. Flashback, avpixlat, osv likt AFS idag.
3. Facebook. SD har alltid varit duktiga på marknadsföring. De är snabba på att ta något aktuellt ämne, sätta en bild och en klatschig text som är spridvänlig på Facebook.
Här påstår jag att Afs saknar punkt 1 och 3 och därmed kommer de inte få 250.000 röster.
Alternativmedia i all ära, men alla partier finns representerade i de läsarna.