Resultat: Hur många % får AFS i valet 2018?
Under 1%
30,53%
87 röster
1.0% till 1.9%
22,81%
65 röster
2.0% till 2.9%
11,58%
33 röster
3.0% till 3.9%
4,56%
13 röster
Över 4% välkommen till riksdagen
30,53%
87 röster
2018-08-19, 12:43
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lurre55
Hur vet man det när man inte har något valresultat att gå på?

För att Yougov använder andra metoder än övriga opinionsundersökningar. I Yougov är man troligen något överskattade, i övriga opinionsundersökningar är man underskattade.
Citera
2018-08-19, 12:50
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Senaste Sentio hade Övriga på 1,7% och då ingick inte FI, PP eller MED. Vi vet inte om Sentio underskattar AfS, men det är fullt möjligt.

Precis, då ska alla dela på 1.7 samt säkerligen lite från övriga 8.
Citera
2018-08-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Precis, då ska alla dela på 1.7 samt säkerligen lite från övriga 8.

För att förtydliga: FI, PP och MED ingick INTE i dessa 1,7% Övriga, de särredovisades. AfS kanske hade runt 1,5% av dessa Övriga eller så.

Har ni förresten noterat att AfS kör reklam här på Flashback? Tror det är det enda partiet som gör det.
Citera
2018-08-19, 13:00
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
För att förtydliga: FI, PP och MED ingick INTE i dessa 1,7% Övriga, de särredovisades. AfS kanske hade runt 1,5% av dessa Övriga eller så.

Har ni förresten noterat att AfS kör reklam här på Flashback? Tror det är det enda partiet som gör det.

Aha. Tack för förtydligandet. Bra siffror, men märkligt att endast ett OI skulle få upp dem på radarn.
Citera
2018-08-19, 13:10
Medlem
Citat:
Aha. Tack för förtydligandet. Bra siffror, men märkligt att endast ett OI skulle få upp dem på radarn.

Om man räknar Sentios 1,7% som ett tecken på att AfS "syns på radarn", vilket är högst rimligt, så är det då Sentio och YouGov där AfS synts. Dessa två mätföretag brukar ofta hyllas av sverigedemokrater här på Flashback i olika trådar. Angående YouGovs mätningar av AfS så citerar jag mig själv från samlingstråden om AfS:

Citat:
Som jag har förstått det är tre mätningar i rad på minst 2% tillräckligt för att YouGov ska särredovisa. Vad vet vi då om Alternativ för Sveriges resultat i YouGovs mätningar?

• Mars. Första mätningen direkt efter att AfS lanserats kommenterar Lars Gylling på YouGov såhär: "De är inte uppe i två procent. Men de är ganska nära i den här mätningen."
  • April. Inget känt så vitt jag vet.
  • Maj. Inget känt så vitt jag vet.
  • Juni. Viktor Södermark fick uppgifter från YouGov på att AfS hade "nästan exakt 2%". Detta skulle kunna innebära antingen mer eller mindre än 2%, men formuleringen får mig att tro att det är precis under 2%.
  • Juli. Vi kan nästan vara helt säkra på att AfS hade minst 2% eftersom Övriga exklusive FI fick 4,7%.
Om vi har tur så var junimätningen på minst 2% (alternativt var den tillräckligt nära 2% för att YouGov ska bedöma att den räknas ändå). Då bör det räcka att augustimätningen är minst 2% för att AfS ska särredovisas. Detta vore mycket bra.

Något troligare är kanske att junimätningen inte räknas. Då krävs minst 2% först nu i augusti, och sen igen i september. Inte lika bra, men fortfarande bra. Risken att göra en dålig notering på grund av ren slump finns dock alltid, och i detta scenario måste man undvika att ha otur två gånger.

Ett annat tydligt tecken på att AfS inte kan avfärdas som överskattade är att de faktiskt har över 40 000 gilla på Facebook. Det skojar man inte bort hur som helst.
Citera
2018-08-19, 13:21
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Betänk att dessa opinionsbildare ställer ledande frågor i kombination med att man inte har med partiet i udersökningen annat än i "övrigt" dessutom folk som inte vågar svara AfS.

2-3 procent för ett stort parti märks knappt i undersökningarna men för ett litet parti är det direkt 50-100 procent!

Lätt då att presentera bra undersökningar åt gammelmedia...

AfS har lätt 4-5% redan nu. googletrend visar också att man är som allra störst i folktäta regioner i landet.
Citera
2018-08-19, 13:22
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Varför var SD en gång så överskattade (%) på Flashback?
Citera
2018-08-19, 13:31
Bannlyst
7K:are som vill påverka folk till att, iaf i det här valet, slänga bort sin röst?
Citera
2018-08-19, 13:52
Medlem
Epimaness avatar
Citat:

Piratpartiet har reklam här också.
Citera
2018-08-19, 14:01
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Är man på Flashback får man intrycket att AFS redan ligger på 4-5% medan merparten av röstboskapen aldrig har hört talas om dem.

Jag tror att de politiskt intresserade på Flasback tenderar att gå i samma fälla som miljöpartisterna gjorde 2014; de umgås, både online och offline, bara med likasinnade och får därmed en skev bild över partiets storlek. Är det månne AFS-sympatierna som man ser gråtande 2018 likt de berömda bilderna från valvakorna 2010/2014?

Afs skulle, i Flashbackarnas ögon vara lika stora som KD och MP idag. Handen på hjärtat, talas det om AFS på era arbetsplatser? I kön på ICA? På farmor Agdas 80-årsdag?

För att få 4% behöver AFS få ca 250.000 röster. Det är mer än Uppsala och Västerås tillsammans. Tycker ni initierade inte själva att det låter en smula orimligt? Om AFS ens får hälften har de gjort ett kanonval men att ens tro man når riksdagen så kort inpå ett val utan stt synas? Skillnaden mellan en annan raket - ny demokrati - var att de syntes överallt hela tiden. De gjorde intrvjuer i både tidningar och tv, under en tid där folk såg linje-tv och läste papperstidningar. Hur ska någon som inte har Facebook eller läser Flashback få upp ögonen för detta parti? Jag som ändå hänger här och följer politiken har endast sett dem ”externt” vid ett enda tillfälle och det var när de protesterade mot moskeen i Växjö, annars är de ju osynliga.

Så, varför tror ni att er farmor ska rösta in AFS till riksdagen? Hennes röst kommer nämligen att krävas.

Just hur vet du att AfS är överskattade? Vad jag vet så har det aldrig gjorts någon OU där AfS har utgjort ett explicit separat svarsalternativ.

Jag inbillar mig att man måste se det politiska spelet i en kontext för att kunna analysera situationen.

Alla partier hävdar att landet kommer bli oerhört svårregerat efter valet. ⇒ Jimmie Åkesson's prediktioner om att det sannolikt kommer bli ett extraval sätter det politiska spelet i en helt annan kontext.

Som jag ser det räcker det att AfS når över x% där x% <(<) 4% för att den rädda skocken, sk late adaptors, skall tänkas kunna mana ihop nog med mod för att lägga en röst på AfS i det kommande extravalet utan att för den skull känna deras röst sannolikt blir bortkastad™.

Vidare köper jag inte SD-shillsens mantra om att en röst på AfS är en bortkastad röst.
Hade dessa nyfrälsta SDare fått råda hade SD aldrig lyckats ta sig in i Sveriges Riksdag.

Vad SD-shillsen inte tycks begripa är att man måste ta hänsyn till hela Vänster-Höger resp. GAL-TAN spektrat. Det ligger i SD's intresse att endast fokusera på GAL-TAN dimensionen, vilket ger SD monopol på alla invandringskritiska röster.
MSM väljer istället att fokusera på Vänster-Höger perspektivet där de placerar SD längst ut till höger, vilket får SD att framstå som extrema.
SD befinner sig i själva verket till vänster om mitten på Höger-Vänster skalan och närmare TAN på GAL-TAN skalan.
Med detta i minnet inser man att SD kommer ha mycket svårt att attrahera TAN väljare som ligger till höger om mitten.
Det är där AFS kommer in i bilden.

Jag tror att AfS har mycket goda möjligheter att locka till sig besvikna moderatväljare, vilket det finns väldigt gott om, som aldrig skulle kunna tänka sig att rösta på SD pga av deras ekonomiska politik.
Således, om man prioriterar en minskad invandring så bör man rösta på AfS.

Min killgissning:
Jag gissar på ett valresultat för AfS 2018 som ligger en bra bit över 1%, kanske mer än 2.5%, men troligtvis mindre än 4%. Jag hoppas givetvis att resultatet blir högre, då det finns väldigt många på politiska rörelser som växt extremt snabbt på av stort politiskt missnöje (jmf t.ex. En Marche!). Jag vågar dock inte hoppas. Jag ser det heller inte som nödvändigt.

Skulle AfS bli största parti utanför Riksdagen kommer detta orsaka massiva svallvågor i media. Arnstad kommer tända alla tillgängliga fyrbåkarna och hysteriskt vråla att facisterna är på marsch igen över alla sociala medier. Detta kommer garanterat resultera i att AfS får ta plats i europa-parlamentet 2019 efter EU-valet. I samma veva kommer vi antagligen få ett extraval till Riksdagen då samtliga partier har målat in sig i hörn som gör det närmast omöjligt att bilda en regering som förmår göra något annat än att sitta av tiden. Jag kan tänka mig att man lägger extravalet till Riksdagen samtidigt som EU-valet för att på så sätt spara pengar.

I det kommande extravalet till Riksdagen kommer AfS med råge passera 4%-spärren och ta plats i Sveriges Riksdag. 2019 års regering skulle kunna bestå av SD, M och AfS.
Senast redigerad av vanartad 2018-08-19 kl. 14:03.
Citera
2018-08-19, 14:07
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falktass68
Vill inte såra dig, men oddsen att de kommer in är 1,21. Oddsen för de inte kommer in är 5,0.

Skulle de vara nära 4% skulle spelbolagen aldrig ge 5 gånger pengarna.

För ha något att jämföra med.

Kristdemokraterna är ett etablerat parti sedan länge. De har oddsen 1,85 åt båda hållen. Alltså en 50/50 chans att de stannar kvar. Så förstår du kanske hur stor chans ett odds på 5,0 är.
Snälla någon, vad var oddsen på att Trump skulle vinna valet 2016? Eller att han ens skulle få vissa stater som aldrig röstat annat än demokratiskt? Vem fan bryr sig om oddsen egentligen? Knappast så att oddsen är vetenskapligt korrekta i alla situationer.

AfS har ett stort stöd men många vill inte "slänga bort sin röst" på ett parti som inte kommer nå 4%.
Citera
2018-08-19, 14:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Menar du den här tråden ?

(FB) "Opinionsundersökning", juni 2013
Den här tråden: (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera