2018-08-18, 19:03
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Det känns som att msm och mäklarsamfundet försöker göra allt i sin makt att klappa igång bostadsmarknaden. Jag tror knappast att de lyckas.

Jodå, från mäklarhåll tycker jag mig definitivt höra det, men från tidningshåll så skrivs det ändå många skräckrubriker.

Erik Olsson pumpar ut grejer på twitter om att ”... bidrar till ytterligare stabilitet på bostadsmarknaden” osv.
2018-08-18, 20:11
Medlem
Erik Olsson släppte en kommentar igår om marknaden.

https://www.mynewsdesk.com/se/erikolsson/pressreleases/erik-olsson-fastighetsfoermedling-kommenterar-bostadsmarknaden-17-augusti-2018-2639256

Citat:
Erik Olsson Fastighetsförmedling kommenterar bostadsmarknaden 17 augusti 2018

[...]

I Stockholm är marknaden för mindre bostäder, som attraherar studenter, redan igång med full styrka. I övrigt har efterfrågan matchat utbudsökningen som inletts på ett sätt som ger en balanserad marknad. En del visningsbesökare vill utnyttja det ganska stabila marknadsläget genom att byta till en bostad som de kan bo i länge för att bli mindre beroende av prisutvecklingen under tiden. Andra vill byta till ny bostad för att hinna binda medan räntan är låg efteråt. Andelen bostäder Erik Olsson förmedlar i Stockholm som säljs redan innan den fyra timmar långa publika huvudvisningen ligger runt 10%.

I Göteborg var marknaden god under sommaren. Ett ovanligt lågt utbud skapade ett stort intresse och fortsatt höga priser för bostäderna som var till salu. Intresset för små bostäder till studenter var extra stort eftersom Göteborg drar till sig många studenter från resten av Sverige som behöver bostad. Nästan 20% av bostäderna Erik Olsson förmedlar i Göteborg säljs innan den publika huvudvisningen.

I Malmöområdet har stiltjen på marknaden berott på att säljarna velat njuta av solen. Vi har haft många visningsbesökare. När vädret blir svalare blir bostadsmarknaden hetare. Vi räknar med att marknaden i Skåne blir ungefär som den var i våras. I Skåne är andelen bostäder som Erik Olsson förmedlar redan innan den långa publika visningen på en lite högre, men ändå historiskt låg, nivå på 10%.
2018-08-18, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Erik Olsson släppte en kommentar igår om marknaden.

https://www.mynewsdesk.com/se/erikolsson/pressreleases/erik-olsson-fastighetsfoermedling-kommenterar-bostadsmarknaden-17-augusti-2018-2639256

Ja jo precis. För studenter på 18+ utan inkomst har råd med ettor på 3mkr.
Något som kräver en insats på 500tkr och en fast inkomst på cirka 45tkr/månad.
Inkomsten ska också vara taxerad för tidigare år för bankens säkert.

Ja ja..
Senast redigerad av kajusi 2018-08-18 kl. 21:32.
2018-08-18, 21:42
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Ja ja..

De låter som Baghdad-Bob.

Bostadsmarknaden kommer att gå ner 10% till det kommande halvåret.
2018-08-19, 00:09
Medlem
Citat:

Ja ja..

Huh?

Sådana bostäder finansieras ju i princip aldrig av studenten, av precis de anledningar du nämner, det är föräldrarna som står för finansieringen.

Edit:
Min första bostad var en BR i Vasastan i Stockholm, då var m2 priset för lägenheter i Vasastan typ 50kkr, iaf min bostad, det var ca 10 år sedan, och jag hade givetvis inte möjlighet att lösa det själv, bostaden såldes sedan när jag var klar med studierna(då jag flyttade utomlands), det var ingen enorm prisutveckling under tiden jag studerade, men retrospektivt får man ändå säga att det var en bra affär.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-08-19 kl. 00:23.
2018-08-19, 04:04
Medlem
Citat:
En 2 år gammal "nyhet".

Edit:

Om man vill vara mer exakt, så förmedlade allmännyttan 3967 lägenheter 2016, ca 900 av dessa lämnades till fastighetskontoret, som i sin tur förmedlade ca 250 till nyanlända, resterande gick till socialt utsatta och barnfamiljer utan fast bostad. Resterande 3000 förmedlades som vanligt via bostadskön.

2017 förmedlade allmännyttan ca 3700 bostäder, av dessa fick fastighetskontoret ca 1200, varav ca 550 förmedlades till nyanlända, resterande till socialt utsatta och barnfamiljer utan fast bostad. Via bostadskön förmedlades 2625 allmännyttiga lägenheter.

Så dom invandrare som kommer nu får sova ute eller? Annars pågår det givetvis fortfarande.
2018-08-19, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Allmännyttan och Gbgs politiker har inte hymlat med detta, så "Nyheter Idag" sparkar in en öppen dörr där. Men visst, fenomenet påverkar icke desto mindre bostadsmarknaden med undanträngningseffekter.
Nytt för mig var dock att förturslägenheterna hyrs ut på "andrahandskontrakt"/korttidskontrakt på 4 år, dock lär de förlängas (lycka till att etablera dig och hitta bostad i Gbg på 4 år som ej svensktalande) och är väl i praktiken semipermanenta.

Lite OT för tråden men tycker kommunalpolitiker får ta oförtjänt mycket skit, speciellt i flyktingfrågan. Dom ställs ofta inför ett fait accompli från Stockholm: "Det står 500 pers på perrongen på Gbgs central, dom är nu ert ansvar. Ta hand om dom."

Förturen är väl för att slippa dyra hotellnätter och permanenta asylboenden. Tror att den kan ha en positiv effekt som integrationsåtgärd om förturslägenheterna ligger i "svenska" områden.

Dock gillar jag inte principen. Den pissar på hårt kämpande, främst ungdomar. Bidragstagare ska aldrig gå före en arbetande individ, undantaget handikappade, skadade och sjuka.

Nej, dessa bostadsområden förstörs och svenskarna vill ta sig därifrån. Du gillar inte principen? Nej vem fan gillar att Sveriges kommuner skuldsätter sig något fördjävligt för att pressa in invandrare överallt till priset av att bostadsmarknaden utvecklas lika felaktigt som den hittills har gjort? Kommunerna har redan förlorat gud vet hur mycket på sina bostadsköp åt invandrarna.

De bryr sig inte. Dels är politikerna lika dumma i huvudet som det svenska folket är, som spekulerar, dels tar de själva ingen farlig risk. De enda som tagit något verkligt ansvar hittills är Hultsfred kommmun som stängde socialkontoret.
2018-08-19, 09:01
Medlem
Citat:
Huh?

Sådana bostäder finansieras ju i princip aldrig av studenten, av precis de anledningar du nämner, det är föräldrarna som står för finansieringen.

Edit:
Min första bostad var en BR i Vasastan i Stockholm, då var m2 priset för lägenheter i Vasastan typ 50kkr, iaf min bostad, det var ca 10 år sedan, och jag hade givetvis inte möjlighet att lösa det själv, bostaden såldes sedan när jag var klar med studierna(då jag flyttade utomlands), det var ingen enorm prisutveckling under tiden jag studerade, men retrospektivt får man ändå säga att det var en bra affär.

Precis. MEN, även där är det kört. För självklart förväntar sig banken att studenten skall ha en inkomst. Såvida inte föräldrarna äger lägenheten till 100%, vilket aldrig sker.

Artikeln är ju rent skitsnack.

Hur många artkilar har vi inte läst där 25+, fast och bra inkomst inte kan köpa en lägenhet i Stockholm (senast i tråden var det någon cirka 25+ med 40tkr i inkomst som inte kunde köpa). Så kommer Erik Olsson ut med ett uttalande om att studenter på 18+ kommer driva fram marknaden i höst. Nej. Det kommer de inte. Vi är även i hårdare tider nu så jag har svårt att se att bankerna är så pass generösa mot föräldrarna för den delen (såvida de inte är förmögna), att de låter de belåna sig till insats och deras hus/lägenhet mot en lägenhet... Enbart undantagsfall det sker för.
Senast redigerad av kajusi 2018-08-19 kl. 09:10.
2018-08-19, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Så dom invandrare som kommer nu får sova ute eller? Annars pågår det givetvis fortfarande.

ja självfallet är det så att invandrarna gör före i kön även idag som du skriver, finns otroligt nog fortfarande sådana som benito och eagle som tror på offentlig statistik kring invandringens kostnader och problem, suck!

kan enbart säga att jag innerligt hoppas på över 30% för SD
2018-08-19, 09:34
Medlem
Citat:
Precis. MEN, även där är det kört. För självklart förväntar sig banken att studenten skall ha en inkomst. Såvida inte föräldrarna äger lägenheten till 100%, vilket aldrig sker.

Artikeln är ju rent skitsnack.

Hur många artkilar har vi inte läst där 25+, fast och bra inkomst inte kan köpa en lägenhet i Stockholm (senast i tråden var det någon cirka 25+ med 40tkr i inkomst som inte kunde köpa). Så kommer Erik Olsson ut med ett uttalande om att studenter på 18+ kommer driva fram marknaden i höst. Nej. Det kommer de inte. Vi är även i hårdare tider nu så jag har svårt att se att bankerna är så pass generösa mot föräldrarna för den delen (såvida de inte är förmögna), att de låter de belåna sig till insats och deras hus/lägenhet mot en lägenhet... Enbart undantagsfall det sker för.

Du skojar? Det är extremt vanligt, endast föräldrarna står som låntagare och studenten äger en liten del av bostadsrätten (pga föreningens stadgar)
2018-08-19, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson

Det som var komiskt är ju att det presenterades som ett scoop, en ny granskning, när det är gamla nyheter som det gick att läsa om för ja... typ 2 år sedan.

De kommunplacerade nyanlända får ju kommunerna lösa boendet för, det finns givetvis alternativ, en del kommuner köpte ju bostadsrätter istället, t ex de som inte har något allmännyttigt bostadsbolag. I GBG användes(används kanske fortfarande?) även camping platser, så kallade villavagnar.

Från början planerade GBG kommun att bygga temporära bostäder på tillfälliga bygglov(typ 10 år), men det blir ju svindyrt pga den korta avskrivningstiden. Hyrorna skulle bli astronomiska, så det la dom ner.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-08-19 kl. 09:45.
2018-08-19, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menger
Du skojar? Det är extremt vanligt, endast föräldrarna står som låntagare och studenten äger en liten del av bostadsrätten (pga föreningens stadgar)

Rättning, var* extremt vanligt. Eller tror du att banken tillåter att föräldrar står på två bolån i en fallande marknad där vi inväntar räntehöjningar? Låter det som en bra deal för banken?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in