2018-09-04, 21:38
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Eller för att citera Dagens PS:

http://www.dagensps.se/privat-ekonomi/bostad/dramatiska-prisras-pa-nya-bostadsratter/
Ja

Vänstertomtarna tjafsar om bostadsbubbla men sanningen är att vi lever i ett universum utan pristak.

Jag sålde en del bitcoin på i princip toppen och köpte ett antal bostadsrätter för vinsten som jag Airbnbar.

Härliga löpande gratispengar medan värdet stiger.

Köp nu och framöver är min rekommendation i all vänlighet.
Citat:
Priserna på bostadsrätter steg i augusti, jämfört med juli. Och de steg i alla större regioner, även i Stockholms län
https://www.dn.se/ekonomi/trendbrott-pa-bostadsmarknaden-stigande-priser-pa-bostadsratter/
2018-09-04, 22:10
Medlem
NiV3Rts avatar
Väldigt mycket fokus på Stockholm här. Där jag bor kan jag inte se någon nedgång än iaf.
2018-09-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Väldigt mycket fokus på Stockholm här. Där jag bor kan jag inte se någon nedgång än iaf.
Stockholm är där det finns nog med omsättning för att de ska gå att se trender utan att vänta två år. Södermalm, är bäst, för att jämföra bostadsprisernas utveckling i attraktiva lägen då det dessutom är en avgränsad ö.

Citat:
Ursprungligen postat av JPMorgandonator
Ja

Vänstertomtarna tjafsar om bostadsbubbla men sanningen är att vi lever i ett universum utan pristak.

Jag sålde en del bitcoin på i princip toppen och köpte ett antal bostadsrätter för vinsten som jag Airbnbar.

Köp nu och framöver är min rekommendation i all vänlighet.https://www.dn.se/ekonomi/trendbrott-pa-bostadsmarknaden-stigande-priser-pa-bostadsratter/
Grattis till dina storstilade investeringar, men å andra sidan förväntar man sig ju inget annat av dig!

Dock sprider DN fake news.

- Marknaden visar genomgående positiva signaler. Det nya den här månaden är att även stockholmområdet tycks ha brutit en negativ trend som funnits under våren och därmed nu följer ett mönster vi tidigare sett i Stor-Malmö och Stor-Göteborg, säger Per-Arne Sandegren, analyschef på Svensk Mäklarstatistik.

Marknaden visar inga positiva signaler. Möjligen om man räknar att marknaden inte fortsatte krascha efter höstens krasch som en positiv signal.

Ingen negativ trend har brutits. Faktum är att sedan december/januari tycks det inte varit någon trend alls. Iaf enligt HOX.

Däremot finns det negativa signaler för priserna på marknaden. Främst att utbudet är större än vanligt samtidigt som antalet avslut är lägre än vanligt samt att nyproduktionen som ska ut på marknaden ännu inte toppat i antal, vilket ju bådar för att hösten blir en repris av i fjol.
2018-09-04, 22:57
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Men det sista är felaktigt. Det är inte självklart. Principer krockar och man måste välja vad som trumfar vad. Om man tycker handling x är bättre än handling y, då väljer man x.

Minskade våldtäkter eller mer invandring?
Fastighetsskatt eller reavinstskatt?

Där CC verkar tycka fastighetsskatt inte är bra därför att man inte borde straffa gamlingar. Vilket ju är ett argument för att vi inte bör införa fastighetsskatt. Huruvida det är övertygande låter jag vara osagt.
Fine. Man kan säga “jag hatar liberalism, för invandrare våldtar kvinnor” eller “jag hatar kapitalism, för fattiga människor kan tvingas flytta”.

Men notera gärna att CC själv skrev i efterföljande inlägg att han påstår sig gilla kapitalism, vilket är total BS om man inte gillar fastighstsskatt (eller motsvarigt, e.g. mark osv). Man kan tycka att jag är fräck som förutsatte den här diskrepansen redan vid första inlägget, men jag tycker ärligt talat den var uppenbar.

I en diskussion om bostadsmarknaden är det fundamentalt; alliansen för en totalt anti-kapitalistisk politik som istället för effektiva marknader värnar starka generationsarv. En kapitalism “värnar” istället effektivt utnyttjande av resurser (genom att kort sagt låta marknaden agera).

Man kan här ha åsikter om att kapitalism är hemskt för att svaga, exempelvis äldre som inte varit framgångsrika, kan bli sittande med sämre resurser än de tänkt sig. Man kan vilja ha system som värnar generationskapital, på bekostnad är marknader pga interventionism. Det är en åsikt, som man då exempelvis delar med alliansen. Men det är inte kapitalism.
2018-09-05, 07:44
Medlem
Över 10% av Norra Tornen ute på marknaden igen.

Men av allt att döma av antalet lägenheter som ligger ute till försäljning på bostadssajten Hemnet har många som köpt lägenhet där kommit på andra tankar. Totalt ligger 21 lägenheter i Norra tornen till försäljning på Hemnet. Det betyder att 11,5 procent av beståndet letar efter nya ägare.

http://www.e55.se/artiklar/norra-tornen-10-till-forsaljning-igen/
2018-09-05, 08:00
Avslutad
https://objektvision.se/Beskriv/180011524

En brf som säljs som hyreshus?
2018-09-05, 08:05
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Över 10% av Norra Tornen ute på marknaden igen.

Men av allt att döma av antalet lägenheter som ligger ute till försäljning på bostadssajten Hemnet har många som köpt lägenhet där kommit på andra tankar. Totalt ligger 21 lägenheter i Norra tornen till försäljning på Hemnet. Det betyder att 11,5 procent av beståndet letar efter nya ägare.

http://www.e55.se/artiklar/norra-tornen-10-till-forsaljning-igen/

Det intressantaste med artikeln är att de byter Miele mot Siemens. Tyder på rejäl kris. De sabbar ju varumärket helt. Det andra som stod vet ju vi i tråden redan...
2018-09-05, 08:23
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Fine. Man kan säga “jag hatar liberalism, för invandrare våldtar kvinnor” eller “jag hatar kapitalism, för fattiga människor kan tvingas flytta”.

Men notera gärna att CC själv skrev i efterföljande inlägg att han påstår sig gilla kapitalism, vilket är total BS om man inte gillar fastighstsskatt (eller motsvarigt, e.g. mark osv). Man kan tycka att jag är fräck som förutsatte den här diskrepansen redan vid första inlägget, men jag tycker ärligt talat den var uppenbar.

I en diskussion om bostadsmarknaden är det fundamentalt; alliansen för en totalt anti-kapitalistisk politik som istället för effektiva marknader värnar starka generationsarv. En kapitalism “värnar” istället effektivt utnyttjande av resurser (genom att kort sagt låta marknaden agera).

Man kan här ha åsikter om att kapitalism är hemskt för att svaga, exempelvis äldre som inte varit framgångsrika, kan bli sittande med sämre resurser än de tänkt sig. Man kan vilja ha system som värnar generationskapital, på bekostnad är marknader pga interventionism. Det är en åsikt, som man då exempelvis delar med alliansen. Men det är inte kapitalism.

Point taken Trilske. Men din definition av kapitalism ovan så håller jag med. Då är jag INTE för kapitalism. Jag är för kapitalism men inte till den grad att den får vara helt oreglerad (vilket du verkar ställa som krav om jag tolkar dig rätt), då en oreglerad marknad till slut kommer att bli monopolistisk och därmed motverka en kapitalistisk marknad samt leda till väldigt stora skillnader i samhället.

// CC
2018-09-05, 09:11
Medlem
Har börjat se denna(eller liknande formuleringar) i nyproducerade brf: "Kredittiden är lika med räntebindningstiden med möjlighet till förlängning av lånen"

Innebär det teoretiskt att banken kan neka förlängning av lån och begära att lånen återbetalas, säg om konjunktur och marknad viker kraftigt?

Kommer från denna ekonomiska plan på sidan 7 https://crm.fasad.eu/api/document/render/documentid/1696661
https://www.hemnet.se/bostad/villa-1rum-lanna-huddinge-kommun-lunnarevagen-33a-12457275

Hur lång räntebindningstiden framgår inte? Eller är det åren som anges inom parentes? Ex. 1-3 år för banklån 1.
Senast redigerad av Cap 2018-09-05 kl. 09:16.
2018-09-05, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPMorgandonator
Ja

Köp nu och framöver är min rekommendation i all vänlighet.https://www.dn.se/ekonomi/trendbrott-pa-bostadsmarknaden-stigande-priser-pa-bostadsratter/

Historiskt sett är en bostad INTE en bra investering. Här ^ har vi då en alla ballan som tror att han är något för att han hade tur med Bitcoin. Håll dig Airbnb.
2018-09-05, 09:36
Medlem
Köpte lägenhet precis innan 15% kontantinsats, amorteringsfritt till nästa år. Gick in med 5%. Självklart amorterar jag själv varje månad valfritt belopp brukar bli några tusen. Nästa år börjar den ”tvingade” amorteringen. Lägenhten kostade 1.2 miljoner som högst har grannar i området sålt för 2.2 miljoner som slutpris (36 kvadrat som min) utgångspris var 1.7 idag får man i området för 36 kvadrat vara glad om man får 1.6 efter budgivning knappt det. Köpte nyproduktion. Mycket har hänt under dessa år ifall. Bor i Stockholm.
2018-09-05, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Det intressantaste med artikeln är att de byter Miele mot Siemens. Tyder på rejäl kris. De sabbar ju varumärket helt. Det andra som stod vet ju vi i tråden redan...

Affärerna kan inte gå bra om man byter vitvaror-leverantör till budget i ett lyxobjekt. Känns som att de försöker spara in på varenda öre.
Senast redigerad av kajusi 2018-09-05 kl. 10:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in