Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-08-18, 12:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Sådan erfarenhet hade han (eller hon) antagligen. Och tömningen av buken, avlägsnandet av brösten, avlägsnandet av höftböjarna och hanteringen av armarna väcker väl specifika tankar hos alla normalbegåvade människor som studerat fallet.

Att hitta på alla dessa moment bör vara extremt svårt för nån som inte hanterat döda djur. Det känns som om gärningsmannen både styckade och trimmade den döda kroppen, och intressant nog blir hanteringen fulare och klumpigare ju längre ner han (eller hon) jobbade.

När han (eller hon) angrep överkroppen, kunde nog flera vana yrkesgrepp förekomma, men vid höftleder och knän tappade styckaren nog bort sig, och där hackades det, sågades och skars det kors och tvärs.

Både höftleder och knän såg för jävliga ut.

Jag gissar att kroppen blev svårhanterlig, och att styckaren INTE var ett dugg människoanatomiskt kunnig. Därför såg halva kroppen (från höfterna och neråt) ut som hej kom och hjälp mig.

Ja, vad mer ...?

Jag har alltid tyckt att den psykologiska profilen som anas är väldigt, väldigt specifik, och det är bra synd att poliser alltid är så dåliga psykologer ...

Om man letar efter nån som inte bara styckar en kropp, utan också pallar att lyfta ut innanmätet och finfördela kroppen (avlägsna bröst, muskler på låren och höftböjarmuskler), då kan det fan inte finnas många personer att välja på ...

Tom i da Costas störda kretsar är detta oerhört magstarkt, och styckaren borde ha synts på långt håll.

Det är ju lite äckligt men det är ju inte att man funderar om det finns något inslag av kannibalism? Såkallat "badsalt" fanns väl dock inte på den tiden.
Citera
2018-08-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Och därför kan inte GM i fallet CdC ha drivits av ett sadosexuellt motiv eller hur menar du?

Talar inte de riktade angreppen mot bröst och könsdelar rätt starkt för teorin om ett lustmord åt det absolut grövsta hållet?

Kan inte du förklara varför det var så oerhört viktigt att lägga ned tid och energi på att skära nämnda kroppsdelar om inte GM drevs av ett sadosexuellt motiv?

Och du får faktiskt ursäkta men jag tror inte att varken Robban, Bettan eller Vinof är intressanta i den meningen att dom skulle kunna begå ett lustmord med gräsliga ingredienser för det känns ohyggligt osannolikt utan vi får helt enkelt leta vidare.

Du förutsätter ju det som återstår att bevisa. Och denna förutsättning utgör grund i din tes om ett sadosexuellt motiv vilket väl blir något problematiskt.

Möjligt är ju att "angreppet mot könsdelar" inte är mer än en ordinär urtagning för att minska vikten på delarna, jag kommer inte ihåg hur många meter tarmar en människa har exakt men de väger väl en del.
Citera
2018-08-18, 13:47
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du förutsätter ju det som återstår att bevisa. Och denna förutsättning utgör grund i din tes om ett sadosexuellt motiv vilket väl blir något problematiskt.

Möjligt är ju att "angreppet mot könsdelar" inte är mer än en ordinär urtagning för att minska vikten på delarna, jag kommer inte ihåg hur många meter tarmar en människa har exakt men de väger väl en del.

Jo men könsorgan väger inte mer än att dom kan sitta kvar under transporter. Dessutom väger kvinnliga könsorgan mindre eftersom det mesta bara är ett stort hål.
Citera
2018-08-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Jo men könsorgan väger inte mer än att dom kan sitta kvar under transporter. Dessutom väger kvinnliga könsorgan mindre eftersom det mesta bara är ett stort hål.

Men urtagningen är gjord på ett sätt som typiskt brukar göras vid djurslakt. Om man ska ta bort ändtarmen så åker könsorganet med oavsett om det är manligt eller kvinnligt, eller vad det väger. Det skulle bli krångligare att karva runt det för att försöka spara/lämna kvar det antar jag.
Citera
2018-08-18, 14:05
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
För varje inlägg man läser får man reda på nya saker som att DaCostas underliv var kraftigt sönderhugget som tyder på att det var ett sadosexuellt motiv och att den som gjorde detta var svartsjuk eller led av sexsadistisk längtan, för obetalda knarkskulder resulterar inte i styckmord. Då återstår bara att klura ut vem av dom vi pratar om som är gärningsmannen.

Torskspåret har alltid varit det mest troliga scenariot och denna inställning hade polisen redan tidigt. CdC träffar sin sista sexkund och sen händer något som gör att hon avlider i dennes händer för att sen bli styckad på ett sadistiskt sätt.

Vi glömmer bort obetalda skulder, motivet till hennes död och extremt avvikande styckning är helt uppenbart något helt annat.

GM ville dessutom att kvarlevorna skulle bli hittade, detta kan vara kulmen på själva gärningen och hade antagligen en symbolisk betydelse, annars hade kvarlevorna sänkts i nån sjö, grävts ned eller blivit destruerade på annat sätt.

Svartsjuka är mordmotiv i många kriminalfall men känns inte rimligt här med tanke på de aggressiva angreppen mot sexuella områden på offrets kropp, personer som drabbas av svartsjuka kan mycket riktigt döda men steget till att börja skära bort bröst osv känns extremt osannolikt i ett svartsjukescenario.
Citera
2018-08-18, 14:08
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Men urtagningen är gjord på ett sätt som typiskt brukar göras vid djurslakt. Om man ska ta bort ändtarmen så åker könsorganet med oavsett om det är manligt eller kvinnligt, eller vad det väger. Det skulle bli krångligare att karva runt det för att försöka spara/lämna kvar det antar jag.

Jag har aldrig styckat någon kropp men däremot är jag lika rädd för äckliga saken som du och alla andra så i stället för att äcklas med sönderskuret tarmpaketet som läcker avföring så skulle jag låta bålen vara intakt och ta bort ben och annat. Eftersom styckaren visste om detta skar han inte utanför könsorganaområdet när han njöt av sina sadosexistiska lekar.
Citera
2018-08-18, 14:27
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Torskspåret har alltid varit det mest troliga scenariot och denna inställning hade polisen redan tidigt. CdC träffar sin sista sexkund och sen händer något som gör att hon avlider i dennes händer för att sen bli styckad på ett sadistiskt sätt.

Vi glömmer bort obetalda skulder, motivet till hennes död och extremt avvikande styckning är helt uppenbart något helt annat.

GM ville dessutom att kvarlevorna skulle bli hittade, detta kan vara kulmen på själva gärningen och hade antagligen en symbolisk betydelse, annars hade kvarlevorna sänkts i nån sjö, grävts ned eller blivit destruerade på annat sätt.

Svartsjuka är mordmotiv i många kriminalfall men känns inte rimligt här med tanke på de aggressiva angreppen mot sexuella områden på offrets kropp, personer som drabbas av svartsjuka kan mycket riktigt döda men steget till att börja skära bort bröst osv känns extremt osannolikt i ett svartsjukescenario.

Nja, om du och jag och någon expert på styckning styckar 20 kvinnokroppar var med samma kroppsstorlek som DaCostas så är ingen av styckningarna lik den andre, så det kan man inte använda som bevis på vem som styckade vad. Den största orsaken är den att ingen har styckat kvinnokroppar tidigare, vana från slakterier. Nja knappast. Kom också ihåg att på slakterier är man ingen mördare som är jättestressad. Hur man styckade kroppen var inte utredarna speciellt intresserade av utan vem som gjode det.
Citera
2018-08-18, 15:13
Medlem
Citat:
Det är ju lite äckligt men det är ju inte att man funderar om det finns något inslag av kannibalism? Såkallat "badsalt" fanns väl dock inte på den tiden.

Jo, visst, det fanns sk "vävnadsförluster" på höger lår (stora bitar var borta längst ner: ca 1/3 av musklerna) och på vänster höft, och ett bröst saknades. Det är intressant, men kannibalism kan varken uteslutas eller bekräftas. Det mest troliga svaret är dock: nej. Man ska titta på exakt vad man har framför sig och helst utesluta alla skräckfilmsextremer.

Nej, "badsalt" var ingen känd drog i S-holm på 80-talet, och en person påverkad av badsalt är totalt psykotisk och djurlik i 24-48 h, oförmögen att strukturera handlingar och ge ett normalt intryck. Personer som tar badsalt brukar bojas, förses med spotthuva (eller liknande) och hållas i av 3-5 snutar och akutsövas på sjukhus, om de inte råkar ha ihjäl sig eller tappar bort sig i skogen ...

En sån person var inte inblandad i detta.
Citera
2018-08-18, 15:30
Medlem
Citat:
Jo, visst, det fanns sk "vävnadsförluster" på höger lår (stora bitar var borta längst ner: ca 1/3 av musklerna) och på vänster höft, och ett bröst saknades. Det är intressant, men kannibalism kan varken uteslutas eller bekräftas. Det mest troliga svaret är dock: nej. Man ska titta på exakt vad man har framför sig och helst utesluta alla skräckfilmsextremer.

Nej, "badsalt" var ingen känd drog i S-holm på 80-talet, och en person påverkad av badsalt är totalt psykotisk och djurlik i 24-48 h, oförmögen att strukturera handlingar och ge ett normalt intryck. Personer som tar badsalt brukar bojas, förses med spotthuva (eller liknande) och hållas i av 3-5 snutar och akutsövas på sjukhus, om de inte råkar ha ihjäl sig eller tappar bort sig i skogen ...

En sån person var inte inblandad i detta.

Mneh. CdC höll väl inte till värst mycket i skogen. Den hemlöse mannen som för något år sedan fick ansiktet uppätet av badsaltpåverkad dåre befann sig vid en motorväg i en storstad (Miami).

Nej, kannibalism är nog långsökt, även om jag tidigare skämtat lite om att styckningen kanske skedde på någon pizzeria.

Men avlägsnandet av brösten kan nog haft med något slags aggression hos GM snarare än att sadism måhända (eftersom hon inte hade spår av blåmärken som var orsakade strax före eller vid dödstillfället). Otroligt ändå om det fanns såpass mycket kvar om om man utgår från den gällande premissen om att hon skulle varit död sedan pingsthelgen.
Citera
2018-08-18, 15:41
Medlem
Citat:
Jag har aldrig styckat någon kropp men däremot är jag lika rädd för äckliga saken som du och alla andra så i stället för att äcklas med sönderskuret tarmpaketet som läcker avföring så skulle jag låta bålen vara intakt och ta bort ben och annat. Eftersom styckaren visste om detta skar han inte utanför könsorganaområdet när han njöt av sina sadosexistiska lekar.

För den som kan ta ur tarmarna blir det inget gegg med sönderskurna tarmar. Inälvorna tas ur en djurkropp för att de väl typiskt ruttnar snabbare och annars förstör köttet.
Djurkroppen placeras ovan mark, ofta på ett slags galge och urtagningen sker väl oftast att man gör ett ovalformat snitt bakom ändtarm och längs med insidan av höftben uppått. Då rasar inälvorna från nedre buken ut av sin egen tyngd.

Teoretiskt skulle CdC kunna ha placerats på en toastol "bak-och- fram" och någon karvar upp henne så innanmätet hamnar i toastolen. Det kanske kan förklara flikarna vid kanten av övre buken,för GM ser inte exakt hur hen skär.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-08-18 kl. 16:17.
Citera
2018-08-18, 16:13
Medlem
Citat:
Otroligt ändå om det fanns såpass mycket kvar om om man utgår från den gällande premissen om att hon skulle varit död sedan pingsthelgen.

Ja,helt otroligt. Alla objektiva fakta, föruttnelsegrad, åverkan av asätare, insekters utveckling etc, talar helt emot polisens teorier.

Likdelarna lämnades inte färska på marken i mitten av juni.

Alla enorma sårytor borde lett till total förstörelse inom en månad, och att nån trodde att likdelarna på Eugeniavägen legat i två månader, det är absurt.

Nu har jag åxo upptäckt att Eugeniavägen var befolkad och trafikerad, så ruttnande likdelar borde upptäckts omgående, särskilt med tanke på buss 58.
Citera
2018-08-18, 16:26
Medlem
Citat:
Ja,helt otroligt. Alla objektiva fakta, föruttnelsegrad, åverkan av asätare, insekters utveckling etc, talar helt emot polisens teorier.

Likdelarna lämnades inte färska på marken i mitten av juni.

Alla enorma sårytor borde lett till total förstörelse inom en månad, och att nån trodde att likdelarna på Eugeniavägen legat i två månader, det är absurt.

Nu har jag åxo upptäckt att Eugeniavägen var befolkad och trafikerad, så ruttnande likdelar borde upptäckts omgående, särskilt med tanke på buss 58.

Nä, antingen så levde CdC längre, eller också så har hon förvarats någon tid på en svalare plats. På det sättet framstår också en urtagning som på djur också hyfsat rimlig, även det sättet som Lawnie tycker är märkligt med hur halsen är kapad. Vid skäktning skär man väl strax ovan nyckelbenen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in