2018-08-18, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det som oroar mig lite angående Sentios mätning är att man inte bara kan avskriva det som brus vilket ofta är fallet med dom. Folk skriver att dom har gått från 25,5% ned till 21,8%, så stora förändringar har oftast korrigerats i nästkommande mätning. Men alla verkar glömma att detta var Sentios andra mätning i augusti, i den första fick SD 23,7%. Oroväckande.

Sentio slumpvarierar ganska mycket, ingen utjämningsviktning verkar förekomma. Om Sd rasat även i YouGov då kan man börja tro det är en trend. Men vart tar de vägen? AfS borde vara det rimliga alternativet och L samt Mp det klart orimliga.

Hoppas & tror att AfS tar 4% av Sd.
2018-08-18, 09:47
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Där har du fel och som jag har försökt säga i flera trådar är nyrekryteringen till SD från grupper som poliser, blåljuspersonal, sjuksköterskor, undersköterskor, socialsekreterare, lärare, Sfi-lärare dessutom, bland etablerade invandrare, kvinnor och mammor i förorten. I princip hela somewhere-kollektivet. Det är folket längst fram som tar hand om eländet, de som drabbas av det och när de har valt sida så går de aldrig tillbaka, och de är många.

Jag har ett stort närverk just bland dem och jag känner nog vartåt vinden blåser och speciellt efter de senaste händelserna så finns det de som jag aldrig hade trott skulle bära på sådana känslor som uttryckt en ganska stor frustration. Och dessa utspel är inte till någon fördel för den sittande regeringen om jag säger så.

Det bor fler i våra städer än i våra skogar och bilbränder slår skogsbränder med stor marginal. Möjligtvis kan MP räddas kvar men håll i hatten när det gäller SD är mitt råd.

Och jag är inte SD-are.

Kul att du konstaterar att jag har fel när jag endast hänvisade till opinionsundersökningarna. Sedan påstår du att du har ett stort nätverk och det kanske du har vad vet jag men jag är långt ifrån övertygad om att de grupper du beskriver är så så attraherad av den politik SD driver även om de är ett missnöjesparti. Sedan kom slutklämmen som gör mig lite betänksam till din trovärdighet. Citat: Och jag är inte SD-are.
2018-08-18, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
SD i flashbacks valundersökning 2010:
43,11%

SD i flashbacks valundersökning 2014
56,97%

SD i flashbacks valundersökning i våras:
43,75%

SD i flashbacks valundersökning just nu:
42,20%

Källa:
(FB) Flashbacks officiella valundersökning 2010 (september)

(FB) Flashback Poll™ Vilket parti skulle du rösta på om det vore riksdagsval idag?

(FB) Flashbacks stora opinionsundersökning - vilket parti tänker du rösta på?

(FB) Vilket parti ska du rösta på 2018, och varför?

Noterar ett AfS på 25,14% i en av trådarna. Verkar ju vara en rimlig hållplats för SD väljare som är missnöjda med att man gått in med en mjukare framtoning.

Intressant att SD + AfS samlar 67% av rösterna. En klar skillnad mot äldre OU inför de tidigare valen här på FB
2018-08-18, 10:27
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
SD kommer överraska för folk vågar i undersökningar inte säga att de röstar på SD.

Detta stämmer nog i många fall. Bara att prata om SD funkar inte i mina vänkretser och bland familj. Det är inte värt att bli uttittad och utfryst bland familj och vänner eller bryta den sociala biten bara för att stå för att man röstar SD. Då får det hellre förbli en hemlighet som man aldrig talar om för någon. Sjukt är det men det är såhär det funkar i Sverige.
2018-08-18, 10:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Kul att du konstaterar att jag har fel när jag endast hänvisade till opinionsundersökningarna. Sedan påstår du att du har ett stort nätverk och det kanske du har vad vet jag men jag är långt ifrån övertygad om att de grupper du beskriver är så så attraherad av den politik SD driver även om de är ett missnöjesparti. Sedan kom slutklämmen som gör mig lite betänksam till din trovärdighet. Citat: Och jag är inte SD-are.

Vad är det för kul med det, bortsett från Sentio har de övriga haft extremt fel i varje val när det gäller SD.
2018-08-18, 10:46
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Detta stämmer nog i många fall. Bara att prata om SD funkar inte i mina vänkretser och bland familj..

Kom ihåg att DU har argumenten på din sida.
Om det uppstår en politisk diskussion så har sossar och moderater mycket svårt att motivera varför de röstar på dessa partier.
De bär faktiskt skulden till utvecklingen i Sverige.
Ställ dem mot väggen och låt dem skämmas.
2018-08-18, 11:03
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Noterar ett AfS på 25,14% i en av trådarna. Verkar ju vara en rimlig hållplats för SD väljare som är missnöjda med att man gått in med en mjukare framtoning.

Intressant att SD + AfS samlar 67% av rösterna. En klar skillnad mot äldre OU inför de tidigare valen här på FB
Nja, det är svårt att jämföra när betydligt färre användare engageras i årets omröstning, endast 539 i skrivande stund, jämfört med 2010: 3232st och 2014: 1839st. Antalet deltagare har stor inverkan på utfallet där de mest motiverade alltid får en oproportionerlig stor andel av rösterna oavsett om det är SD, AFS eller SVP. Flashback är Flashback.
2018-08-18, 11:15
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Kom ihåg att DU har argumenten på din sida.
Om det uppstår en politisk diskussion så har sossar och moderater mycket svårt att motivera varför de röstar på dessa partier.
De bär faktiskt skulden till utvecklingen i Sverige.
Ställ dem mot väggen och låt dem skämmas.

Hela grejen just nu verkar vara att bara man hatar SD kommer samhällssystemens kris åter att stabilisera sig och migranterna hamnar i jobb och bilbränderna uteblir.
2018-08-18, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vad är det för kul med det, bortsett från Sentio har de övriga haft extremt fel i varje val när det gäller SD.
Enligt siffrorna på val.digital från förra valet hamnade de flesta av instituten inom eller väldigt nära konfidensintervallet. Dvs, gott resultat och bekräftar att urvalet gjorts korrekt.
2018-08-18, 11:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nej, det är jag inte. Jag hör inte hemma någonstans då ingen i sjuklövern har ens en berättelse om hur vi ska möta framtiden. När det gäller SD så är läget så att även om de skulle få in kompetent folk i riksdagen som de mycket möjligt också får så får man inte glömma bort hur situationen kommer att vara för dem. När Alliansregeringen tog makten under 2000-talet så rök tre ministrar i princip omedelbart p.g.a. obetalda TV-licenser. Det är inget emot den skitstorm som antagligen kommer efter valet. Att överhuvudtaget överleva politisk lär kräva att man står rejält förankrad i myllan s.a.s. Då hjälper det inte att man har sunda idéer. Det här är naturligtvis inte SD:s fel men jag är mycket bekymrad över framtiden i Sverige.

Som sagt, du lever i en bubbla om du inte har märkt av strömmarna i samhället och jag tror nog att många kommer att få sig en rejäl överraskning på valnatten. Det också p.g.a. antalet osäkra väljare som är rekordstort. Dock inte bland SD-väljare.

Förutom mitt nätverk så har jag både utbildning och jobbat (och fortfarande gör i liten omfattning) inom området och är privat mycket insatt och intresserad av politik, inrikes och utrikes.
Senast redigerad av arbetet 2018-08-18 kl. 11:34.
2018-08-18, 11:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Enligt siffrorna på val.digital från förra valet hamnade de flesta av instituten inom eller väldigt nära konfidensintervallet. Dvs, gott resultat och bekräftar att urvalet gjorts korrekt.

Skämtar du, snittet innan valet 2014 var 10,5% och det var 22% under valresultatet. Ser vi enbart på snittet för alla exklusive Sentio blir det ännu mer pinsamt för skojarna.
2018-08-18, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Nja, det är svårt att jämföra när betydligt färre användare engageras i årets omröstning, endast 539 i skrivande stund, jämfört med 2010: 3232st och 2014: 1839st. Antalet deltagare har stor inverkan på utfallet där de mest motiverade alltid får en oproportionerlig stor andel av rösterna oavsett om det är SD, AFS eller SVP. Flashback är Flashback.

Ahh såg inte det lägre deltagarantalet. Fullt medveten om att Flashback är Flashback. Noterar dock att yougov hade en statistisk anomali i senaste undersökningen https://yougov.se/news/2018/08/10/okad-polarisering/ övriga på 4,7% parat med ett ovanligt skarpt tapp för SD.

Mönstret återkommer dock inte i samma utsträckning hos andra institut. Så kan ju vara just det, en avvikelse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in