2018-08-17, 18:06
Medlem
hrwdtjs avatar
Ganska saklig artikel i Aftonhoran om SD i Norrland.

Citat:
Sverigedemokraterna tar röster i Norrland: ”Aldrig tillbaka till S”

SD-ledaren Jimmie Åkesson är just nu på turné i norra Sverige, där hans parti ser ut att fördubbla sitt valresultat jämfört med 2014. Det enligt en väljarundersökning från Aftonbladet/Inizio. De stora förlorarna är Socialdemokraterna som tappar mest till SD.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1Abj6/sverigedemokraterna-tar-roster-i-norrland-aldrig-tillbaka-till-s/promo

Nu har den hamnat bakom betalvägg av någon anledning men den redogjorde hur gamla sossar har tröttnat och börjat se sig om efter alternativ.
2018-08-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HvemEJag
Uppenbarligen, var det den 14 eller den 15 som medierna började skriva om bränderna?
Inte konstigt då att det har börjat vända när klimat försvann ifrån nästan all nyhetsrapportering och det istället blev bilbränder som det rapporterades som

Medierna var snabba. Redan på kvällen den 13e rapporterades det och på morgonen den 14e visste i princip alla människor omfattningen. Men bekräftelsen att det var invandringsdåd kom senare efterhand, så förhoppningsvis finns ännu mer stimulans för goda siffror att hämta.
2018-08-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Idag är en verkligen märklig opinionsmätningsredovisningsdag. En kraftig minskning hos Sentio och en kraftig ökning hos SIFO. För SD.

Någon måste ha väldigt fel. Eller har val av datum en så stor betydelse?

SIFO: 13-16 aug
Sentio: 9-14 aug

Ja, eftersom ingen visste om bilbränderna förrän sista mätdagen hos Sentio.
2018-08-17, 19:08
Medlem
Det är förvirrande men jag tycker att många debattörer här, som normalt behåller sin analytiska förmåga, just nu helt tappat greppet.
Naturligtvis är det så att om KD går upp pressas också SD:s siffror nedåt. Och vi får alltid räkna med att 1% är och förblir borta från SD på grund av radikala AfS. Men SD stiger ändå, det är bara att Ni är förvirrade och inte kan analysera.

Sentio skvalpar alltid, nästa gång, om det blir före valet, skvalpar det uppåt. SD:s tillväxt visas denna gång bättre på stillaståendet i SVT/Novus och dagens redovisade SIFO. Det var en kraftig uppgång för SD i SIFO
SIFO fångar också en långsam tillbakagång för Sossarna.

Off Topic, AfS når inte 2,0% men det är ändå förlorade röster, glöm inte det.

Jag har aldrig varit inställd på siffror över 25% för SD. Istället har jag långsamt höjt dagskursen för SD till 22,5%, med chans att till valet erhålla 23,5%. Lyckas SD med detta blir man största parti.

Just nu ser jag inte att SD lägger sig för M, det är redan överspelat. Läget just nu är: S 23,5%---SD 22,5%---M 21,0%.

Nu behövs ytterligare lite bilbränder och annat valarbete. Glöm inte att valet blir en fruktansvärd rysare, jag hoppas att även förtidsröster kommer med i rösträkningen snabbt och redovisas under natten 9-10 september.
Varför tjurar Ni när SIFO visar en uppgång för SD?? Har Ni helt förlorat fattningen?
2018-08-17, 19:09
Avslutad
Det som oroar mig lite angående Sentios mätning är att man inte bara kan avskriva det som brus vilket ofta är fallet med dom. Folk skriver att dom har gått från 25,5% ned till 21,8%, så stora förändringar har oftast korrigerats i nästkommande mätning. Men alla verkar glömma att detta var Sentios andra mätning i augusti, i den första fick SD 23,7%. Oroväckande.
2018-08-17, 19:10
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Idag är en verkligen märklig opinionsmätningsredovisningsdag. En kraftig minskning hos Sentio och en kraftig ökning hos SIFO. För SD.

Någon måste ha väldigt fel. Eller har val av datum en så stor betydelse?

SIFO: 13-16 aug
Sentio: 9-14 aug

Mätinstituten behöver kalibreras vid valet för att åter bli någorlunda tillförlitliga igen. Stort bortfall, varav mycket är icke slumpmässigt, och stora rörelser i opinionen gör att vi ser dessa absurda skillnader i nivåer och rörelser.

Som jag tidigare skrivit så är Novus det institut jag har störst förtroende för. Och jag tror, i skrivande stund, att SD är i en svagt dalande form och kommer att landa på ca. 20 procent i valet.

Anledningen till att SD är i en formsvacka är delvis utom partiets kontroll (den varma sommaren som skapat en annan debatt än en som gynnar SD), men till stor del har partiet sig själva att skylla:

* Det strategiska misstaget med sin film om S. Man angriper den del av den socialdemokratiska storhetstiden som många nationella och sverigevänner uppskattar. Filmen har därtill plockats sönder av historiker.

* Det strategiska misstaget att visa sig öppen för kompromisser innan man sitter vid ett förhandlingsbord. SD uppfattas som svaga och svassande för moderaterna.

* Det strategiska misstaget att fjärma sig från alternativ media. Den dåliga relationen gör att SD för svårt att nå ut med sin bild, något som visade sig i samband med bilbränderna. I stället för att fylla det offentliga samtalet med blattehets så blev dessa bisarra konspirationsteorier om ryssar, militär samordning och påverkansoperationer de tongivande.

SD tappar alliansväljare som går till KD och M (medan andra M-väljare går till C). I marginalen tappar SD också till AfS. AfS är ännu svårare för OI att fånga upp korrekt, men jag gissar att man kommer att landa på dryga procenten i valet.
2018-08-17, 19:11
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldusch
Jo, nog är han läsvärd om man vill förstå hur tokig och lögnaktig en människa kan bli. Idag skriver han följande om Sverigedemokraternas siffror i opinionen:

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/i-detta-val-dor-iden-om-den-svenska-enigheten/

Ja det är väl så valet ser ut. Alla är besatta av SD och försöker förhålla sig till dem på något sätt, istället för att bara strunta i de patetiska dårarna.
2018-08-17, 19:12
Medlem
8711s avatar
Ni ska se att i nästa mätning för respektive institut så kommer det kompenseras uppåt igen, särskilt för Sentio som kan ha såna hoppigheter mellan månader och veckor. Efter juli har debatten vänt kraftigt, sedan har det med bilbränderna, stenkastningen och upploppen skett plus flera skjutningar. SD har varit mycket mer i debatten och Jimmie Åkesson syns precis överallt.

Se nästa mätning för respektive institut som verkligheten istället för denna omgång som kommit nu, då nästa omgång blir klart mer intressant för Sverigedemokraternas räkning.
2018-08-17, 19:19
Medlem
8711s avatar
Här ser vi svängningen jag talar om redan nu. Att dessa institut får kompensera SD direkt i nästa mätning.

Sifo, nummer 2, augusti:

SD 18,7% (+1,9)

18,5% ---> 16,8% --> 18,7%
2018-08-17, 19:22
Medlem
8711s avatar
Sifo verkar ju själva vilja glömma den senaste mätningen, den nämns ju inte ens och syns inte i statistiken.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/mp-seglar-upp-i-ny-m%C3%A4tning-1.7730085

Novus är det enda institut som gjort rätt hittills och slipper detta hopp ner och direkt upp igen med en jämn rak linje.
Senast redigerad av 8711 2018-08-17 kl. 19:25.
2018-08-17, 19:23
Medlem
ThuleSocietys avatar
Varför sitter ni här inne för?

Jag trodde alla var överens om att det inte går att ta opinionsundersökningar seriöst efter Brexit och Trump.

För det går ju ärligt talat inte. Det kan bli precis hur som helst.
2018-08-17, 19:24
Medlem
Jag har den uppfattningen att SD går bra just nu, men naturligtvis var den varma sommaren inte särskilt bra för SD och tog bort lite av Sveriges verkliga problem.
Alla talar om SD, på gott och ont. Alla talar om Jimmie. MSM drömmer mardrömmar om SD. Siffrorna är inte det viktiga, utan stämningen och rörelserna.

SVT Novus sätter SD på höga siffror före bilbränderna och Sifo trycker upp SD:s siffror kraftigt. Och nu är valrörelsen i full gång.
Att riktiga SD-människor skulle taktikrösta på KD, det finns inte på kartan. Det är osäkra som rör sig lite emellan M--KD--SD, inget konstigt i det.
Det viktiga blir framöver att S fortsätter falla och att SD ökar. Vi kan inte ha ett S som viker sig för Vänsterdårar och Nazifeminister.
Jag vidhåller mina tidigare förutsättningar att både SD och M ökar fram till valet och att S minskar. Kanske blir SD störst. Tre stora partier.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in