Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Idag är en verkligen märklig opinionsmätningsredovisningsdag. En kraftig minskning hos Sentio och en kraftig ökning hos SIFO. För SD.
Någon måste ha väldigt fel. Eller har val av datum en så stor betydelse?
SIFO: 13-16 aug
Sentio: 9-14 aug
Mätinstituten behöver kalibreras vid valet för att åter bli någorlunda tillförlitliga igen. Stort bortfall, varav mycket är icke slumpmässigt, och stora rörelser i opinionen gör att vi ser dessa absurda skillnader i nivåer och rörelser.
Som jag tidigare skrivit så är Novus det institut jag har störst förtroende för. Och jag tror, i skrivande stund, att SD är i en svagt dalande form och kommer att landa på ca. 20 procent i valet.
Anledningen till att SD är i en formsvacka är delvis utom partiets kontroll (den varma sommaren som skapat en annan debatt än en som gynnar SD), men till stor del har partiet sig själva att skylla:
* Det strategiska misstaget med sin film om S. Man angriper den del av den socialdemokratiska storhetstiden som många nationella och sverigevänner uppskattar. Filmen har därtill plockats sönder av historiker.
* Det strategiska misstaget att visa sig öppen för kompromisser innan man sitter vid ett förhandlingsbord. SD uppfattas som svaga och svassande för moderaterna.
* Det strategiska misstaget att fjärma sig från alternativ media. Den dåliga relationen gör att SD för svårt att nå ut med sin bild, något som visade sig i samband med bilbränderna. I stället för att fylla det offentliga samtalet med blattehets så blev dessa bisarra konspirationsteorier om ryssar, militär samordning och påverkansoperationer de tongivande.
SD tappar alliansväljare som går till KD och M (medan andra M-väljare går till C). I marginalen tappar SD också till AfS. AfS är ännu svårare för OI att fånga upp korrekt, men jag gissar att man kommer att landa på dryga procenten i valet.