Jag kollade nyss på den första mätningen som Metro presenterade (YouGov) där AfS fick nära 2 procent:
https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-för-sverige-börjar-få-stöd-i-opinionen
Och det intressanta med denna är just att jämföra med den senaste mätningen. I den första mätningen nådde alltså inte AfS 2 procent, men övrigt-kategorin fick 4,1 procent (också här exklusive FI), vilket var en ökning på 1,7 procentenheter jämfört med mätningen före (övrigt: 2,4 %). Så om AfS stod för hela ökningen i övrigt-kategorin vilket är mycket troligt då Metro tydligt skrev "nästan 2 procent", så fick alltså AfS minst 1,7 procent. 1,6 procent skulle inte jag säga är nära 2 procent, och sedan är det mycket möjligt att de övriga småpartierna minskade, men att AfS bidrog till att öka hela kategorin, vilket skulle innebära att AfS fick 1,8 eller 1,9 procent.
Låt oss säga att de fick 1,7 procent i den första mätningen, vilket jag håller som rätt troligt, om vi då jämför med den senaste YouGov-mätningen där övrigt-kategorin fick 4,7 procent, så är det 0,6 procentenheter högre. Och om man gör antagandet att AfS stod för hela ökningen (som mycket tyder på var fallet i den första mätningen), så kan man addera 0,6 till 1,7 och då får vi 2,3 procent.
Detta är väldigt spekulativt ja, men jag hade inget bättre för mig. Även om de fick 2,3 procent i senaste YouGov, tror jag ändå att de är underskattade, eller så är de övriga småpartierna rejält överskattade. Jag tror inte en sekund att MED har mer än 0,2-0,3 i verkligheten (de syns ingenting och utmärker sig inte i politikfrågor), PP kanske får 0,3 och FI är som sagt inte ens med i kategorin.
Jag ser fram emot "AfS i opinionsundersökningar"-tråden när AfS väl börjar särredovisas på regelbunden basis.