2018-08-18, 00:44
Medlem
Kekistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
I de flestas ögon är det inte ens en fråga. Vi är med i EU.

Därför jag tror att Swexit kommer bli för SD vad monarkin var för Socialdemokraterna. En symbolisk fråga som inte kommer implementeras när man väl sitter på makten.

Det förutsätter förstås alla de negativa processer vi redan nu kan se, med skuldkriser och länder som vill helt olika saker, inte fortsätter. I ett sådant fall kan det vara en fördel att vara det parti som alltid stått på rätt sida redan innan konsensus blev att EU är ett misslyckande.
Senast redigerad av Kekistan 2018-08-18 kl. 00:47.
2018-08-18, 00:48
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Sol? Regn? Välfärd?

Allt det där spelar ingen roll när gränsen är öppen, tiggarna flockas, flyktingarna härjar, bilarna brinner som vore det krig och de ointegrerade rånar nära och kära.

Som rånad och död bryr du dig inte om Välfärden.

Det är så många väljare tänker.

Några veckor innan valet försöker nu S och M gemensamt koka ihop en trovärdig historia om att det bryr sig om det här. Några kommer säker att luras tillbaka till en lösning som inte kommer att fungera, men det är SD som äger frågan.

Först när de haft makten kan de klandras, och det kommer att hända var så säkra.
2018-08-18, 00:58
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det pågår onekligen ett rätt stort försök till självbedrägeri efter Sentios siffror,och det är beklämmande att se.

Sentio kan man inte skyla över,och det gäller även för personer som Powergirl vars tidigare historik härvidlag inte är ett dugg bättre.

Faktum kvarstår att Sentio historiskt sett är det enskilda institut som bäst mätt SDs opinion.
Både anhängare till SD,LIKSOM dess motståndare gör bäst i att acceptera detta historiska faktum...helt oavsett siffrorna i senaste opinionsmätningen.

Båda lägren gör ju sig till åtlöje med den ena vilda spekulationen efter eget huvud efter den andra.

Oavsett vem som gör sig skyldig till det,så är det fel. Smoothman som Powergirl.

(Mina fetningar)

Läste du mina inlägg igår när Sentio presenterade sina siffror? Uppenbarligen inte.

Inlägg #73964

Citat:
"Ser nu att några i tråden försöker "vifta bort" eller "bortförklara" Sentios senaste mätning. Men om man har Sentio och Yougov som något slags rättesnöre, då borde man också kunna erkänna att det onekligen ser ut som en trend nu - SD backar. Inget att hymla om.

Om vi litar på Sentio när de ger SD höga siffror, då måste vi väl kunna lita på dem när de sänker också? Det är ju dessutom inte det första institutet som visar på nedgång för SD just nu. Bara hos Novus låg SD stilla. Något händer.

Om Yougov också visar på nedgång för SD, då har SD helt klart tappat momentum och de andra knappar in, vilket betyder att folk inte fullt ut verkar inse vartåt Sverige är på väg med ytterligare 300 000 asyl- och anhöriginvandrare till 2021.

Vill dock gärna vänta in Yougov innan jag drar en definitiv slutsats om SD just nu. "

Och efter att Ipsos hade presenterat sin mätning skrev jag följande:

Citat:
"Hmm... blöder SD till KD? Verkar i så fall oerhört märkligt. Vart har moderaterna flytt? Till KD? Var har i så fall SD tappat? Till Löfven? Knappast.

Sentio och Ipsos senaste mätningar är rätt tuffa att få full grepp om. I synnerhet om man jämför med gårdagens Novus. Hela havet stormar... Hur f-n har väljarströmmarna gått egentligen? Alla tre institut pekar åt olika håll. Vem har tagit vem?"

Efter dessa inlägg förekom en del diskussioner om storleken på det eventuella mörkertalet kring SD och andra faktorer, så som att SD nu brutit sig in i nya väljargrupper jämfört med vid valet 2014.

Du anklagar mig för självbedrägeri??? Läs inlägget ovan en gång till och speciellt den kursiverade texten innan du häver ur dig en massa dynga.
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-18 kl. 01:16.
2018-08-18, 00:59
Medlem
Det är så sjukt att jag tror i ärlighetens namn att SD kan få allt mellan 15% och 35%.
Hade faktiskt inte ens blivit förvånad med det sistnämnda, inte förstnämnda heller.
Ibland hamnar jag på en fest med 30 personer av blandat ursprung,kön,ekonomi mm och alla, verkligen alla ska rösta på SD och alla dom känner ska rösta SD medan ibland är det helt tvärtom.
Jag tror att dessa OU är helt värdelösa och dom inte har någon som helst koll.
Vi får se vad resultatet visar men jag tror att verkligen allt kan hända.
2018-08-18, 01:09
Medlem
NorthernAngels avatar
Mätningarna verkar väldigt svajiga nu. Vissa ned, en lika och en upp. Är det mätproblem eller är det många osäkra väljare? Finns det en stor grupp nu som lutar åt SD men inte bestämt sig? Men mätningarna säger att SD har flest av de som redan bestämt sig så det motsätter denna svajighet.
2018-08-18, 01:54
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Mätningarna verkar väldigt svajiga nu. Vissa ned, en lika och en upp. Är det mätproblem eller är det många osäkra väljare? Finns det en stor grupp nu som lutar åt SD men inte bestämt sig? Men mätningarna säger att SD har flest av de som redan bestämt sig så det motsätter denna svajighet.

Kan det vara så att i och med AfS entré på partiscenen, har vi nått en ny nivå av Bradleyeffekt? AfS nya väljare kanske är ointresserade att överhuvudtaget delta i några undersökningar då de inte är bekväma med detta ännu, eller paranoida att de skall avslöjas som dödsknarkarnazister.

Vi vet redan att det antagligen är så att telefoninstituten inte alls når delar av SDs väljarkår. Mystiskt nog har vi stora SD-fall i Sentio och enorma mängder väljare som röstar på "övriga" partier i YouGov.

Det skulle också kunna vara så att AfS-väljare ljuger om vilket parti de röstat på tidigare och säger SvP, blankröst eller något liknande vilket skulle göra att de viktas ned och "försvinner" i statistiken (eftersom dessa alternativ är en så liten del av rösterna).

I vilket fall, ifall YouGov även visar SD-ras är det bara att acceptera att detta troligtvis även är sanningen.
2018-08-18, 02:08
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Omkring 300.000 anhöriginvandrare förväntas komma till Sverige under de närmaste tre åren. Hur ska Sverige kunna hantera denna nya flyktingchock, bara några år efter flyktingchocken år 2015?

Detta är den fråga som måste lyftas upp i ljuset, och Åkesson är den som måste göra det.

Håller med. Denna fråga är FRÅGAN som skulle kunna lyfta SD till 30%.

Tråkigt med sänkningen i Sentio, men där svajar det ju som bekant kraftigt. Sentios genomsnittsnivå däremot, är riktmärket nummer ett för SDs verkliga nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sifo, nummer 2, augusti:

S: 25,2% (-0,6)
V: 9,3% (+0,1)
Mp: 6,5% (+0,9)

SD: 18,7% (+1,9) Sverigedemokraterna ökar klart mest av alla partier till och med över siffran i juli.

M: 19,4% (-0,9)
C: 9,5% (-0,8)
L: 5,1% (-0,9)
Kd: 4,2% (+0,9)

Kul med den stora ökningen i snålsifo, dock inom felmarginalen som är 2,0 procentenheter. Den ökningen skålar vi på, denna opinions-spretiga och ljumma augustinatt.

🇸🇪 Sverigefesten 2018 🇸🇪
Senast redigerad av RingRing2014 2018-08-18 kl. 02:34.
2018-08-18, 02:14
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag tror ingenting men hoppas att svenska folket insett att SD är ett missnöje/främlingsfientligt parti som aldrig skulle klara av att ta något ansvar. Just nu tyder opinionsundersökningarna på att ett ljus tänts bland väljarna till min glädje och att SD dalar i opinionen.

Varför skulle vettiga folk vara nöjda?

Finns det utrymme för etnocentric patriotismen?

Ansvar? Det vet man inte ännu men om SD vissa sig oansvarigt vid makten, vem bär ansvaret?
2018-08-18, 02:20
Avslutad
SD i flashbacks valundersökning 2010:
43,11%

SD i flashbacks valundersökning 2014
56,97%

SD i flashbacks valundersökning i våras:
43,75%

SD i flashbacks valundersökning just nu:
42,20%

Källa:
(FB) Flashbacks officiella valundersökning 2010 (september)

(FB) Flashback Poll™ Vilket parti skulle du rösta på om det vore riksdagsval idag?

(FB) Flashbacks stora opinionsundersökning - vilket parti tänker du rösta på?

(FB) Vilket parti ska du rösta på 2018, och varför?
2018-08-18, 02:31
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014

Tråkigt med sänkningen i Sentio, men där svajar det ju som bekant kraftigt..

ATH hos Sifo är 19%. Idag 18,7.
Sentio 27,4. Idag 21,8.
Ipsos 20,5. Idag 19.

Som synes är SD strax under sitt All time high.
Det beror förmodligen på att många nu stödröstar för att rädda sitt gamla parti.
2018-08-18, 02:34
Medlem
Wkblades avatar
Röstar AfS men vill ju inte SD mindre väl för det. Börjar de aggregerade nationella siffrorna nå sin peak? Viktigt att komma ihåg att vi för vart år som går får tiotusentals nya medborgare som till största del röstar på etablissemanget som tog hit dem. Håller tummarna för underskattning av SD/AfS ā la Trump och Brexit.
2018-08-18, 02:40
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
ATH hos Sifo är 19%. Idag 18,7.
Sentio 27,4. Idag 21,8.
Ipsos 20,5. Idag 19.

Som synes är SD strax under sitt All time high.
Det beror förmodligen på att många nu stödröstar för att rädda sitt gamla parti.

Japp, ingen fara på taket. Sentios schakt-djupa fall och apollo-lika återhämtningar är klassiskt. Just nu kör vi schakt tydligen.

En svag tillbakagång från höga nivåer är min analys för nu.

🇸🇪 Sverigefesten 2018 🇸🇪

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in