2018-08-17, 19:48
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag ser ingen anledning till oro. Glidande medelvärde över de senaste mätningarna kommer att ligga runt 21%, som de gör nu, fram till valet. Kanske en liten ökning. Några institut kommer att avvika uppåt med mätningar på 25%.

Glöm inte valnatten 2014, en av de underbaraste stunderna jag kan minnas:

Mätningarna hade pekat på runt 8-9%. Det talades om en kamp med MP om att bli 3:e största parti. Sen kom Vallokalsundersökningen: 10.5% visade upp. Jag skrek av lycka! En avvikelse på mer än 20% över mätningarna. Skulle SD kunna få hela 10.5%? Pascalidou grät ut i SVT.

Sen började resultaten från den faktiska rösträkningen ticka in. Först trodde jag att det var något fel på siffrorna och väntande mig att de skulle justeras. Men de stabiliserades.... Över 12%.. Detta kunde inte hända! Ökade... stannade... på... 12.7% Hela etablissemanget och lugen-presse grät i kapp. Folket hade kunnat tala, och de hade inte kunna hindra detta.

Tänk er valnatten 2018, med ett ingångsvärde från mätningarna på 21%. Jag får glädjerysningar bara
av att tänka på det.

Scenariot kan bli: Mätningarna visar 21%. Vallokalsundersökningen presenteras och chockar oss alla, SD på 24%. Och när rösträkningen är klar, så presenteras 26%.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2018-08-17 kl. 19:50.
2018-08-17, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Som jag skrev i mitt första inlägg så verkar alla ha glömt att detta var den andra Sentiomätningen i augusti. Den första som publicerades denna månad visade 23,7%.

Nej, det har varit två raka Sentiomätningar nu i augusti där tappet legat på 1,9% vid båda tillfällena.Sedan var det ju även ett litet tapp i juli så i verkligheten är det 3 raka mätningar med tapp nu.

Var inte 25.5 första i augusti jag tror du har fel.
2018-08-17, 19:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bobalding
Var inte 25.5 första i augusti jag tror du har fel.

Jag litar aldrig på mitt egna minne så jag går efter http://status.st/.
2018-08-17, 19:52
Medlem
Citat:
Jag litar aldrig på mitt egna minne så jag går efter http://status.st/.
Men tror dom beräknat snitt på status. 25.5+21.8 och sen dela med två blir 23.65.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jag försöker en gång till.
Sentios senaste mätningar 21.9% 23% 21.4% 23.1% 26.1% 25.5% 21.8%.

OCH INGA ANDRA.

Så siffrorna är fel på status.st? Personligen har jag jättegärna fel men det är väl sällan han tabbar sig?
Medlem
Eftersom SD har minskat i de flesta opinionsundersökningarna på senare tid, så tyder ju det mesta på att minskningen är verklig.

Vad kan minskningen bero på? Personligen tror jag att tre av Jimmie Åkessons senaste utspel har varit negativa för partiets opinionssiffror:

1. Åkessons klimatprat. Ganska många svenskar är nog oroliga för vad som händer med klimatet, och Jimmie Åkesson uttalade sig på ett sätt som kunde tolkas som att han inte trodde att vi svenskar påverkar klimatet. Det kan nog skrämma bort en hel del väljare från SD som hoppas på att politikerna ska ta krafttag för att rädda oss.
  1. Förslag om sänkt abortgräns och sambeskattning. De här förslagen skulle inskränka kvinnors frihet och självbestämmande på ett sätt som nog många kvinnor blir lite rädda för.
  1. Krav på folkomröstning om EU-utträde. Just nu är EU populärare än någonsin bland svenskarna. Då vinner man nog inte många röster på att kräva att vi ska ha en folkomröstning om utträde.

Om de här utspelen har varit negativa, så anser jag i stället att SD har pratat alldeles för lite om den "flyktingapokalyps" som Sverige faktiskt står inför. Omkring 300.000 anhöriginvandrare förväntas komma till Sverige under de närmaste tre åren. Hur ska Sverige kunna hantera denna nya flyktingchock, bara några år efter flyktingchocken år 2015?

Detta är den fråga som måste lyftas upp i ljuset, och Åkesson är den som måste göra det.
2018-08-17, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bobalding
Men tror dom beräknat snitt på status. 25.5+21.8 och sen dela med två blir 23.75.

Såklart, dumstrut på mig. Men här hade jag jävligt gärna fel, då ökar sannolikheten för brus.
2018-08-17, 19:53
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Tycker mest att mätningarna känns lite spretiga just nu. Tillbakagång hos tre institut, stiltje hos Novus, nästan två PE upp i dagens Sifo (vad det nu kan vara värt?) Och vad händer om Yougov ligger kvar kring 25,7% eller t o m ökar något i sin kommande mätning av SD? Då får man börja leta efter en röd tråd.

Du missar att Sifo redan förra mätningen hade sin sänkning.

Det förklarar saken. SD är på kraftig uppgång igen efter det i alla kommande mätningar.

Bara Yougov och Skop kvar som inte fått in dippen. Novus enda hittills som undvikit hoppigheten helt.
Senast redigerad av 8711 2018-08-17 kl. 19:56.
2018-08-17, 19:55
Medlem
8711s avatar
Citat:
Så siffrorna är fel på status.st? Personligen har jag jättegärna fel men det är väl sällan han tabbar sig?

Det är ett snitt av 2 mätningar. Klicka på Sentio i menyn så får du upp alla Sentios mätningar.
2018-08-17, 19:56
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag ser ingen anledning till oro. Glidande medelvärde över de senaste mätningarna kommer att ligga runt 21%, som de gör nu, fram till valet. Kanske en liten ökning. Några institut kommer att avvika uppåt med mätningar på 25%.

Glöm inte valnatten 2014, en av de underbaraste stunderna jag kan minnas:

Mätningarna hade pekat på runt 8-9%. Det talades om en kamp med MP om att bli 3:e största parti. Sen kom Vallokalsundersökningen: 10.5% visade upp. Jag skrek av lycka! En avvikelse på mer än 20% över mätningarna. Skulle SD kunna få hela 10.5%? Pascalidou grät ut i SVT.

Sen började resultaten från den faktiska rösträkningen ticka in. Först trodde jag att det var något fel på siffrorna och väntande mig att de skulle justeras. Men de stabiliserades.... Över 12%.. Detta kunde inte hända! Ökade... stannade... på... 12.7% Hela etablissemanget och lugen-presse grät i kapp. Folket hade kunnat tala, och de hade inte kunna hindra detta.

Tänk er valnatten 2018, med ett ingångsvärde från mätningarna på 21%. Jag får glädjerysningar bara
av att tänka på det.

Scenariot kan bli: Mätningarna visar 21%. Vallokalsundersökningen presenteras och chockar oss alla, SD på 24%. Och när rösträkningen är klar, så presenteras 26%.
Apropå detta med rösträkningen, minns någon ungefär vid vilken tid på natten som man kunde se de slutgiltiga resultaten. Jag menar inte varenda röst, men när resultatet ner på ca 0,1 p.e:s säkerhet var fastlagt?
2018-08-17, 20:00
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Apropå detta med rösträkningen, minns någon ungefär vid vilken tid på natten som man kunde se de slutgiltiga resultaten. Jag menar inte varenda röst, men när resultatet ner på ca 0,1 p.e:s säkerhet var fastlagt?

Ganska tidigt. Vallokalerna stänger 20:00 och precis då presenteras de stora vallokalsundersökningarna från SVT och TV4 som bygger på att intervjua folk utanför lokalerna hur de har röstat (även här är SD underskattade för att folk inte vågar säga att de röstat SD).

Sen startar räkningen direkt, så 1-2 timmar senare har man en mycket god bild av hur det kommer att gå. Det går att jämföra distriktens inrapporterade resultat med 2014, så man kan snabbt få en ganska exakt bild av hur det har gått.
2018-08-17, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Tycker mest att mätningarna känns lite spretiga just nu. Tillbakagång hos tre institut, stiltje hos Novus, nästan två PE upp i dagens Sifo (vad det nu kan vara värt?) Och vad händer om Yougov ligger kvar kring 25,7% eller t o m ökar något i sin kommande mätning av SD? Då får man börja leta efter en röd tråd.

Vadhållningen Unibet säger SD 25 %, S 23 %, M 19 %, V 9 %, C 9 %, L 5 %, MP 4,5 %, KD 3,5 %.

Man skall inte tolka detta som SD får 25 %, utan det är lika stor chans över som under, och detta gäller givetvis alla partier.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in