2018-08-17, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanmemoryfun
det är inte bara ovilja att betala , folk har blivit jävligt oärliga i affärer tyvärr
har skickat massor under alla år , och märker detta mer tydligt för varje år som går

Hur märker du att folk är oärliga genom att skicka saker till dom?

På vilket vis är dom oärliga?

Är det svenskar också som är oärliga?
Citera
2018-08-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlassadSomRacist
Då har man iallafall nummer och namn för swish är kopplat till BankID

Du behöver inte ha BankId för att starta upp och ta emot pengar via swish.
Citera
2018-08-17, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Har goda erfarenheter av blocket men man måste vara stenhård i sin sortering av köpare när man säljer något. Gör en tillfällig mail och använd endast denna i kontakten (aldrig telefon), använd ett fingerat namn i kontakt med köpare och svara endast de som skriver på god svenska med korrekt grammatik etc.

Din kundgrupp består alltså i huvudsak av etniska svenska akademiker, den grupp som består av mest falska PK-hjon och dom upplever du som ärligast?
Citera
2018-08-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Typiska S, MP och V väljare har väldigt svårt att se sådana här saker och antagligen svårt
att göra ett enkelt köp vid Blocket utan att bli lurad.

På vilket vis då?

Jag har rakt motsatt erfarenhet. Att det är med nyliberaler /akademiker från övre medelklassen det oftare blir strul i affärer.

Bland folk från arbetarklassen gäller fortfarande ett handslag.

Med blattar kan det endera gå ännu smidigare eller bli lite gapigt men aldrig tjafs efteråt.

Nyliberaler och medelklass PK akademiker däremot ljuger som hästar travar och drar sig inte för att luras så fort chans finns.

Oärligare och falskare människor att göra affärer med finns inte.

Tom araber är i många fall mer reko.
Citera
2018-08-17, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Du behöver inte ha BankId för att starta upp och ta emot pengar via swish.
Jo, för att använda swish måste du ha ett konto kopplat till swish och logga in med BankID. Däremot vet du inget om den andres bank- Du vet bara hans mobilnr eller swish nr.

Men ämnet - Svårt att göra affärer om man inte litar på varandra! Jag har inte läst alla inlägg, men Blocket har en betaltjänst som kan fungera. Pengarna ligger hos Blocket medan paketet skickas.

Lurad kan man tyvärr alltid bli!
Citera
2018-08-17, 22:33
Medlem
Säljer ibland bildelar på Facebook senast förra veckan vart ett paket förstört på postnord för köparen var dum snål och vägra betala en 120 för DHL och istället valde postnord själv. Förklara för han redan innan att jag inte tar ansvar efter jag lämnat in men att jag rekommendera att reklamera till postnord då jag är reko

Sen att folk väljer att sätta detta i system o säga att de är trasigt när de kommer fram för o få pengar och vara...

Såg de var trasigt tyvärr men jag gjorde rätt som gjorde att han inte skulle få pengar tillbaka. No Hard feelings mot han eller har han mot mig heller så det sker mer sällan att saker nånting går sönder annars får man glatt komma o hämta varan själv och ännu mindre skruva av den själv
Citera
2018-08-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Jo, för att använda swish måste du ha ett konto kopplat till swish och logga in med BankID. Däremot vet du inget om den andres bank- Du vet bara hans mobilnr eller swish nr.

Men ämnet - Svårt att göra affärer om man inte litar på varandra! Jag har inte läst alla inlägg, men Blocket har en betaltjänst som kan fungera. Pengarna ligger hos Blocket medan paketet skickas.

Lurad kan man tyvärr alltid bli!

Jag har inget behov av att vinna en diskussion av det här slaget eller leka messerschmitt men för andra som kanske läser detta vill jag stå på mig.

Bankkonto och mobil måste du ha men inte BankId.

Det är fullt möjligt att starta upp och ta emot pengar via swish utan BankId.
Citera
2018-08-17, 23:04
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
På vilket vis då?

Jag har rakt motsatt erfarenhet. Att det är med nyliberaler /akademiker från övre medelklassen det oftare blir strul i affärer.

Bland folk från arbetarklassen gäller fortfarande ett handslag.

Med blattar kan det endera gå ännu smidigare eller bli lite gapigt men aldrig tjafs efteråt.

Nyliberaler och medelklass PK akademiker däremot ljuger som hästar travar och drar sig inte för att luras så fort chans finns.

Oärligare och falskare människor att göra affärer med finns inte.

Tom araber är i många fall mer reko.

Det var jag som "försökte" vara rolig angående att S, MP och V väljare inte kan tänka klart.
Men det förstod du redan så jag behövde inte förklara egentligen.
Vilket fall som helst märks det rätt snabbt om säljaren är reko eller inte.
Citera
2018-08-17, 23:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag har helt tröttnat på alla besvärliga spekulanter.

Numera anlitar jag en person som säljer allt jag vill ha sålt mot en viss procent av försäljningssumman.
Visst kostar det, men i gengäld slipper jag allt krångel.
Citera
2018-08-17, 23:33
Medlem
BoseMadchens avatar
Citat:
Jag har inget behov av att vinna en diskussion av det här slaget eller leka messerschmitt men för andra som kanske läser detta vill jag stå på mig.

Bankkonto och mobil måste du ha men inte BankId.

Det är fullt möjligt att starta upp och ta emot pengar via swish utan BankId.

Stämmer bra det. Du kan koppla ditt telefonnummer till ditt bankkonto för att ta emot pengar utan Bank-ID. Vill du däremot kunna skicka pengar måste du koppla ett Bank-ID till ditt konto.
Citera
2018-08-17, 23:40
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Det är ju bara att lägga ned Blocket om folk har den uppfattningen. Jag är inte ute efter att lura någon men blir trött på folk som skriver "Skicka först mannen, jag betalar när jag fått den".

Skriver de på det viset, så ger min blatte-radar fullt utslag. Du hade ändå aldrig sett röken av några pengar. Det är ingen som skickar innan de fått betalt. Blocketpaketet är en lösning, annars kan du sälja på Tradera eftersom de har ett omdömessystem och sin lösning med Tradera-betalningen.
Citera
2018-08-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Skriver de på det viset, så ger min blatte-radar fullt utslag. Du hade ändå aldrig sett röken av några pengar. Det är ingen som skickar innan de fått betalt. Blocketpaketet är en lösning, annars kan du sälja på Tradera eftersom de har ett omdömessystem och sin lösning med Tradera-betalningen.

Fast då får man ju vänta på stålarna istället för att få in de direkt på kontot om man kör via swish exempelvis. Orka vänta på att någon segar med betalning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in