2018-08-17, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Folk är så "internet beroende" numera. Använder jag blocket så är det "kontant mellan individer".
Det vill säga inget skickas och man bestämmer tid och plats och kräver kontanter.

Så gjordes affärer förr och det duger numera också. Konstigt nog så verkar många yngre livrädda för att ha en ansikte mot ansikte kontakt vid affärer och även vid dating. Bort curlade ungdomar kallas de nog numera. Kontanter och ett handslag är hur man gör affärer.. inget annat. Visst man kan betala med Swish men enbart om man har sett personen fysiskt. När Swish går igenom så tar man i hand och har slutfört affären.

Blocket och tradera fungerar bäst med gamla hederliga affärsmetoder. Blir man lurad så söker man upp personen och "tar ett snack" med dem om man gör distans affärer (vilket enbart idioter gör)
långt att gå till stockholm till köparen om man bor i malmö, göteborg osv
Citera
2018-08-17, 14:42
Medlem
Med Blocket-paketet. Vad händer med pengarna vid en tvist? Ex. köparen säger att det var en sten i paketet men säljaren säger annat. Eller köparen säger att den returnerat paketet men säljaren säger att det var en sten som kom tillbaka.
Citera
2018-08-17, 14:48
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Har goda erfarenheter av blocket men man måste vara stenhård i sin sortering av köpare när man säljer något. Gör en tillfällig mail och använd endast denna i kontakten (aldrig telefon), använd ett fingerat namn i kontakt med köpare och svara endast de som skriver på god svenska med korrekt grammatik etc.
Citera
2018-08-17, 14:49
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Punkt 5 och 6.

5. Köparen hämtar sitt Blocketpaket och betalar hos sitt DB Schenker-ombud

6. Nu har köparen möjlighet att kontrollera att varan motsvarar annonsbeskrivningen hemma i lugn och ro. Om inte kan köparen returnera paketet inom 24 timmar och få pengarna tillbaka.

Jag har aldrig nyttjat Blocketpaketet så jag ska inte vara tvärsäker men jag tolkar ovan som om att köparen betalar vid uthämtning av paketet. Är man inte nöjd måste man returnera paketet inom 24 timmar och först då får man tillbaka sina pengar. Sker ingen retur tolkar jag det som om att säljaren får pengarna.

Så här står det också under frågor och svar:

Kan inte se att det står det som du säger att det står. Kanske missar så upplys mig gärna.

// CC

Det jag inte riktigt förstår är vad som händer om köparen hämtar ut paketet med ex en mobil. byter ut mobilen mot nåt annat och lämnar tillbaka paketet och ångrar köpet. Innan säljaren fått tillbaka den felaktigt varan så kanske köparen fått tillbaka pengarna samt "stulit" mobilen.

Det kanske inte är möjligt men jag är nyfiken för posten lär väl knappast granska innehållet i paketet.
Citera
2018-08-17, 14:54
Medlem
Har sålt och köpt en hel del på Blocket. När det gäller att sälja uppger jag alltid att varan/varorna hämtas på plats och kontantbetalniing. Har funkat perfekt hittills. Har också handlat varor och då har säljaren använt sig av Blockets betalfunktion vilket också funkat bra.
Citera
2018-08-17, 15:06
Medlem
crusades avatar
Tradera är bättre om grejorna skall skickas.
Jag är nöjd med blocket, men det ska vara lite rejälare, grejor, bilar, motorcyklar mm
Citera
2018-08-17, 15:27
Medlem
Mullrets avatar
Ja Blocket kan förundra. Slängde ut lite risiga trädgårdsstolar, de höll knappt ihop. 4 minuter efter annonsen kom ut så var de sålda. Slapp köra möget till tippen.

Å andra sidan så har jag fått lägga in elektronikprylar 2-3 gånger innan någon nappar. Trots att priset är 100-200:-/st för 19" skärmar så skall det prutas.

Brukar hjälpa att man skriver " Talar enbart Svenska ". Men å andra sidan så är det i förhållande till vissa tungomål ett nästan utdött språk i vissa områden i landet.
Citera
2018-08-17, 15:45
Medlem
ForzaLeons avatar
Jag har nu köpt en massa saker vid blocket och har aldrig blivit blåst.
Senaste halvåret gjort en 15-20 olika köp.
Det handlar om köp där varan har kostat allt ifrån 500 upp till 5000.
Betalat ett flertal gånger i förskott fast man då inte ska göra det.
Sedan fått sakerna hemskickade.

Dock är det rätt lätt att känna vad som är rätt samt fel.

Ja det handlar då om det här med "sunt förnuft" som då vissa verkar ha problem
med att förstå. Därför de har svårt att se saker i sin verklighet utan ser helt andra saker.
Typiska S, MP och V väljare har väldigt svårt att se sådana här saker och antagligen svårt
att göra ett enkelt köp vid Blocket utan att bli lurad.
Citera
2018-08-17, 15:52
Medlem
solis789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Använder nästan enbart blocket för att sälja lokalt där man kan träffas. Annars blir det Blocket Paketet som redan är nämnt. Blocket agerar 3e hand där dom håller pengarna från köparen tills varan är mottagen och godkänd varav säljaren får pengarna skickade till sig.

Aldrig testat. Funkar detta bra? (Genuint nyfiken fråga)
Citera
2018-08-17, 16:04
Medlem
Hardcorebobos avatar
Dom som säger att postförskott och blocket paketet är säkert för båda.

Vad händer om inte köparen hämtar ut paketet?
Då har säljaren fått betalat frakten och behöver vänta 3veckor med att få tillbaka paketet..
Citera
2018-08-17, 16:12
Medlem
sunsidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Med Blocket-paketet. Vad händer med pengarna vid en tvist? Ex. köparen säger att det var en sten i paketet men säljaren säger annat. Eller köparen säger att den returnerat paketet men säljaren säger att det var en sten som kom tillbaka.
Köparen verkar alltid ha rätt på sin sida. Att skicka med blocketpaket är bara säkert för köparen och inte säljaren.

Rävsax
Citera
2018-08-17, 16:16
Avslutad
Postförskott riktigt dåligt, ingen garanti att köparen hämtar ut paketet vilket är surt för säljaren.

Och säljaren kan lika gärna skicka ett paket med sten i, surt för köparen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in