Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-08-17, 17:42
Medlem
Ropethinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Finns inte så mycket mer att säga, röster på afs är helt värdelösa kommande mandatperiod. Det kan en chimpans räkna ut.
Kan du presentera din chimpanskalkyl då?
Citera
2018-08-17, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
1,7% till övriga va? Som bara kan vara typ AfS och lite NMR. Det är intressant att SD sjunker i alla mätningar nu. Mer intressant än att sitta och studera notoriskt svårmätta "övriga". Vissa säger att det handlar om väljare som går till Kd, men jag tror att det strömmar till AfS just nu.

Om vi förutsätter att anledningen till att SD sjunker i de flesta mätningar nu är att färre säger att de skall rösta på dem, så är ju en fråga varför?

Jag kan verkligen inte tänka mig att särskilt många tidigare SD-sympatisörer gått över till 7k, att det skulle vara mer tabu att svara SD nu än exempelvis tidigare under året tror jag inte heller på. Då inte "Övriga" gjort rakethopp i mätningarna (utöver Yougov, som inte kommit med någon under samma period) kan jag inte se annat än att en hel del som tidigare svarat SD nu inte svarar alls och alltså hamnar under "osäkra".

Jag tycker att den rimligaste anledningen till det borde vara att man tvekar mellan SD och AfS (eller möjligen MED, men det känns mindre troligt). Eller är det önsketänkande från min sida?

Skulle det vara som jag gissar/hoppas är det väldigt viktigt att det finns röstsedlar för AfS i så många förröstnings- och vallokaler som möjligt. Skulle man tveka mellan två partier varpå det ena har en valsedel som man kan ta sig och det andra innebär att man måste handskriva på en blank sedel så misstänker jag vilket alternativ de allra flesta väljer.
Citera
2018-08-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ropethink
Kan du presentera din chimpanskalkyl då?

if afs_votes/total_votes < (0.04*total_votes):
print("No mandates for Afs in government")
Senast redigerad av joeykiller 2018-08-17 kl. 17:50.
Citera
2018-08-17, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonArnstad
Om vi förutsätter att anledningen till att SD sjunker i de flesta mätningar nu är att färre säger att de skall rösta på dem, så är ju en fråga varför?

Jag kan verkligen inte tänka mig att särskilt många tidigare SD-sympatisörer gått över till 7k, att det skulle vara mer tabu att svara SD nu än exempelvis tidigare under året tror jag inte heller på. Då inte "Övriga" gjort rakethopp i mätningarna (utöver Yougov, som inte kommit med någon under samma period) kan jag inte se annat än att en hel del som tidigare svarat SD nu inte svarar alls och alltså hamnar under "osäkra".

Jag tycker att den rimligaste anledningen till det borde vara att man tvekar mellan SD och AfS (eller möjligen MED, men det känns mindre troligt). Eller är det önsketänkande från min sida?

Skulle det vara som jag gissar/hoppas är det väldigt viktigt att det finns röstsedlar för AfS i så många förröstnings- och vallokaler som möjligt. Skulle man tveka mellan två partier varpå det ena har en valsedel som man kan ta sig och det andra innebär att man måste handskriva på en blank sedel så misstänker jag vilket alternativ de allra flesta väljer.

Jag tror att SDs ras i senaste Sentio delvis beror på brus men också att det beror på att en hel del har gått över till AfS den senaste tiden men att dom väljer att inte svarar alls eller att en del kan nog vara osäkra också.

Hade AfS funnits med som en valmöjlighet så tror jag vi hade fått se en markant ökning där.
Citera
2018-08-17, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Följ detta Twitterkonto:

https://twitter.com/StatistiskO
Tack. Tycker denna var intressant, https://pbs.twimg.com/media/Dkz2WtKXgAApJCZ.jpg:large
allt de lägger ihop blir 100 % utan att vare sig PP, Med eller AfS syns.
Citera
2018-08-17, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Jag tror att SDs ras i senaste Sentio delvis beror på brus men också att det beror på att en hel del har gått över till AfS den senaste tiden men att dom väljer att inte svarar alls eller att en del kan nog vara osäkra också.

Hade AfS funnits med som en valmöjlighet så tror jag vi hade fått se en markant ökning där.

Brus kan säkert spela en viss roll, men det är ju i många olika OU som SD minskar (både de som har/haft dem högre och lägre), vilket gör att jag tycker att det borde ligga mer bakom än så.

Men visst, undersökningarna är ju väldigt osäkra (vilket om inte annat bevisas av de stora skillnaderna mellan olika institut) så det är svårt att dra några tvärsäkra slutsatser.
Citera
2018-08-17, 18:06
Medlem
baggebo1s avatar
Nu börjar SD-trollen gå från concern-trolling till rena lögner:
Citat:
Alternativ för Sverige (AfS) står på Stortorget i Gävle och pratar bl.a om "judemaffian" som håller på att ta över allt. Ni som röstar AfS kan lika gärna rösta NMR på en gång. #svpol #val2018
https://twitter.com/_Amnexis/status/1030476776705863680
Citera
2018-08-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nu börjar SD-trollen gå från concern-trolling till rena lögner:
https://twitter.com/_Amnexis/status/1030476776705863680
Kommer nog komma en stor kampanj snart från JIDF/SD troll med tanke på deras tapp i opinionsundersökningarna.
Citera
2018-08-17, 18:11
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonArnstad
Brus kan säkert spela en viss roll, men det är ju i många olika OU som SD minskar (både de som har/haft dem högre och lägre), vilket gör att jag tycker att det borde ligga mer bakom än så.

Men visst, undersökningarna är ju väldigt osäkra (vilket om inte annat bevisas av de stora skillnaderna mellan olika institut) så det är svårt att dra några tvärsäkra slutsatser.
SD har legat mellan 15 och 28 procent (någonstans där) i ett bra tag i en rad olika opinionsundersökningar nu, se här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_Swedish_general_election,_ 2018
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2018

Finns inget som säger att det här lilla tappet på 3.7% rör sig om någon massflykt till AfS. AfS kommer nog inte få mer än 1% i år, om ens det.
Citera
2018-08-17, 18:14
Medlem
Jag kan faktiskt inte begripa att så mycket av utrymmet i tråden ägnas frågan om ett klistermärke som har likhet med ett alt-höger meme. Ljugnäsan är väl ett meme om ett meme.

Den handgnidande närige handlaren som slirar med sanningen är för övrigt en vanligt förekommande figur i svensk kultur . Den omfattar handlare i stort och smått. Se på valfri Åsa-Nisse film med Sjökvisten som lanthandlaren. Där ljuger den pursvenske handlaren och gnider inställsamt med händerna samtidigt som han tänker på profiten.

Den handgnidande handlaren är en kulturell figur som symboliserar krämarmentalitet. Men kanske kan någon plocka fram en uppsats från Södertörn som analyserar den dolda rasismen i Åsa-Nisse i raketform.
Citera
2018-08-17, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadgorvinukorvi
Tack. Tycker denna var intressant, https://pbs.twimg.com/media/Dkz2WtKXgAApJCZ.jpg:large
allt de lägger ihop blir 100 % utan att vare sig PP, Med eller AfS syns.

Om man korrigerar dagens siffror med det relativa felet mätföretagen gjorde inför valet 2014 finns det ingen garanti att summan blir 100% längre.
Citera
2018-08-17, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag kan faktiskt inte begripa att så mycket av utrymmet i tråden ägnas frågan om ett klistermärke som har likhet med ett alt-höger meme. Ljugnäsan är väl ett meme om ett meme.

Den handgnidande närige handlaren som slirar med sanningen är för övrigt en vanligt förekommande figur i svensk kultur . Den omfattar handlare i stort och smått. Se på valfri Åsa-Nisse film med Sjökvisten som lanthandlaren. Där ljuger den pursvenske handlaren och gnider inställsamt med händerna samtidigt som han tänker på profiten.

Den handgnidande handlaren är en kulturell figur som symboliserar krämarmentalitet. Men kanske kan någon plocka fram en uppsats från Södertörn som analyserar den dolda rasismen i Åsa-Nisse i raketform.

Ett parti som AfS är sårbart för den typen av händelser. AfS har troligtvis lagt sig så nära gränsen det går för ett svenskt nationalistiskt parti. På andra sidan gränsen finns NS och där vill du inte hamna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in