Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
1,7% till övriga va? Som bara kan vara typ AfS och lite NMR. Det är intressant att SD sjunker i alla mätningar nu. Mer intressant än att sitta och studera notoriskt svårmätta "övriga". Vissa säger att det handlar om väljare som går till Kd, men jag tror att det strömmar till AfS just nu.
Om vi förutsätter att anledningen till att SD sjunker i de flesta mätningar nu är att färre säger att de skall rösta på dem, så är ju en fråga varför?
Jag kan verkligen inte tänka mig att särskilt många tidigare SD-sympatisörer gått över till 7k, att det skulle vara mer tabu att svara SD nu än exempelvis tidigare under året tror jag inte heller på. Då inte "Övriga" gjort rakethopp i mätningarna (utöver Yougov, som inte kommit med någon under samma period) kan jag inte se annat än att en hel del som tidigare svarat SD nu inte svarar alls och alltså hamnar under "osäkra".
Jag tycker att den rimligaste anledningen till det borde vara att man tvekar mellan SD och AfS (eller möjligen MED, men det känns mindre troligt). Eller är det önsketänkande från min sida?
Skulle det vara som jag gissar/hoppas är det väldigt viktigt att det finns röstsedlar för AfS i så många förröstnings- och vallokaler som möjligt. Skulle man tveka mellan två partier varpå det ena har en valsedel som man kan ta sig och det andra innebär att man måste handskriva på en blank sedel så misstänker jag vilket alternativ de allra flesta väljer.