Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Vad är det med irrelevant du inte förstår? Berätta vad det är du argumenterar FÖR eller EMOT när du vill göra gällande att andelen utländska forskare är hög? Då bortser jag helt ifrån hur dagens system ser ut. Exempelvis ifall det skulle vara så att de bästa svenska forskarna inte längre forskar i Sverige.
Jag argumenterar primärt för
att invandrare kan forska (det påstods ju motsatsens i tråden tidigare). Detta har jag lämnat stor mängd bevisning för.
Sekundärt argumenterar jag för att
det är dumt av AfS att försöka stoppa just "forskarinvandringen" till Sverige.
Knappast särskilt kontroversiella teser..., men att du inte förstått detta efter att jag har förklarat det i ett halvt dussin inlägg tror jag säger del dig om dig.
(Sedan kan du ha rätt i att de allra bästa svenska forskarna inte forskar i Sverige. De finns i USA. Saken är bara den att detta gäller alla länder egentligen - men Svensk naturvetenskaplig forskning är fortfafarande bland de bästa i värden, trotts viss Brain drain till USA. Detta problemet löser du dock inte genom att förbjuda utländska doktorander - tvärt om skulle fler svenska forskare då bege sig utomlands.)