2018-08-17, 16:42
Medlem
Bara rosarosarosarosa inte dyker upp med sitt öron-snack nu.

Jag misstänker att det blir en rekyl när sommarhettan blir ett bitterljuvt minne och bilbränderna klockas in. Att S-hatarfilmen också glöms om man inte går all in på att kampanja postumt mot Palme och Lindh.

Men samtidigt känns SD lågenergi och söndertriangulerade. Väljare som rullat in över nedslipade trösklar kan lätt rulla tillbaka till KD, S eller M. Om AfS hinner gå virala bland SD:s kärnväljare, så kommer det inte vara svårt att förklara varför.

Jag tror inte man ska underskatta feltänket med "dubblad kvotflyktingmottagning". I BÄSTA fall är det plus-minus-noll, men det är inte osannolikt att det orsakar väljartapp i båda riktningar. Givetvis gamla kärnväljare - men också potentiella marginalväljare som får budskapet att "inte ens SD tycker det är SÅ kritiskt" och stannar kvar i sina gamla partier.
2018-08-17, 16:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Låt oss ponera att SD faktiskt har tokrasat i opinionen och att dessa inte har gått till "övrigt". VARFÖR skulle de ha gjort det? Pga sossefilmen? Pga klimatuttalandet? Är folk så efterblivna att de på allvar blir skrämda av sådana skitgrejer så att de går tillbaka till skräpet de trots allt lämnade? Även om SD är skit, är de sjuklövern ännu större skithöger.

Det finns INGEN logik i den här mätningen.

Tänk på att SD även tappat i andra mätningar. Dock inte så mycket som i denna Sentio-mätning.

Det finns en logik om många av dem som nu lämnat SD är nytillkomna SD-väljare, som redan från början var lite osäkra om SD verkligen är partiet för dem. Då behövs det inte mycket för att de ska återvända. Debatterna om klimat och abort kan ha räckt för att de ska lämna SD.

I framtiden kan de komma tillbaka till SD - då permanent - men de var inte mogna exakt nu.

Dock tycker man att vissa även bör ha hoppat över till AfS på sistone, men då inget opinionsinstitut verkar kunna fånga upp en sådan ström, kan man bara gissa vilt här.
2018-08-17, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
I Opinion Live som sändes på KDs dag i Almedalsveckan hävdade nån KD-kärring på tidningen Dagen att många frimicklare (pingstvänner och sånt) hade gått från KD till SD. Kan det hända att hardcore-SDarna tar vägen till AfS och dom frireligösa går tillbaka till KD, därav tappet till KD?

Tror att mätningarna är ganska sinnesförvirrade. Men i fallet Kd kan det vara en rädda Kd aktion på gång från många i så fall enskilda moderater för M har minskat på sista tiden men inte förtroendet för Kristersson.
2018-08-17, 16:45
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Om nu "ingen" röstar på dessa partier, så fattar du väl själv att SD inte kommer att förlora något? Så seså, kan jag nu förvänta mig att du kommer att sluta gnälla på att folk röstar på AfS? Eller kan det faktiskt vara så att du är lika ohederlig som många andra SDare?

Att "ingen" röstar på dessa partier ser du ju själv, det är inget jag hittat på.
Det jag skrev, och inte det du hittade på att jag skrev (på tal om att ljuga), är att i princip ingen känner till partierna, och då blir det svårt att få röster.

Jag ber om ursäkt om jag kränkte dig med sanningen. Återkommer gärna efter valet är klart så får du se att jag hade rätt.

Folk får rösta på vad de vill, men om de tror att AfS kommer in i Riksdagen är de lurade på sin påverkan.

Men om nu MED och AfS tar 1-2% av rösterna från, till största del, SD så påverkar det såklart, även om det är minimalt.
2018-08-17, 16:46
Medlem
Man får nog räkna med att det blir kast fram och tillbaka i opinionen fram till valet. MP har utan tvekan fått en skjuts framåt tack vare den varma sommaren och den påföljande klimatdiskussionen. Men jag tror inte det kommer att hålla. Andra politiska ämnen kommer snart tillbaka i fokus.

Jag är mest förvånad över att KD går framåt, eftersom jag inte kan se någon rimlig anledning till det. Men det kanske stämmer att det finns ett antal värdekonservativa väljare som gått tillbaka från SD till KD för att hjälpa KD över spärren. Om alliansen skall ha någon som helst chans att bilda regering måste KD vara kvar.

Men det är först denna vecka som partiledardebatterna och utfrågningarna tagit fart på allvar. Mycket kan hända fram till valet.

Jag tror på en återhämtning för SD och M. Jag tror att V kommer att gå fortsatt starkt. Jag tror att S kommer att mildra raset och stanna ungefär där man är nu. Jag tror att MP, C och L kommer att tappa.
2018-08-17, 16:47
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Folk är riktiga pappskallar. Svänger till att rösta MP för att det brinner i skogen? Som om MP kommer lösa jordens klimat? Vad har ens MP med klimatet och miljön att göra längre? Vilken tur att många som röstar har minne i några veckor bara och säkert går tillbaka till sina gamla partier och till den normala balansen snart igen. SD verkar ha tagit sig en törn men är hyfsat säker på att de landar över 25% ändå givet den långa trenden. Under 25 är dåligt enligt mig och över är bra.

Min känsla också, men det är också vad jag alltid har trott om Sveriges befolkning. Ett sådant dumt folk som låter indoktrinera sig och tar in miljoner invandrare på kort tid, är inte så vaket. Vägen till uppvaknandet är lång och svår; den måste kännas. Min gissning på 22.8% har jag haft över ett år och anser att det skulle vara ett mycket bra resultat.
2018-08-17, 16:48
Medlem
Steinarrs avatar
Om SD minskar i YouGovs mätning också så är det nog 100% bekräftat att SD har tappat ett par %.

Någon som vet när YouGovs kommer?
2018-08-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Tänk på att SD även tappat i andra mätningar. Dock inte så mycket som i denna Sentio-mätning.

Det finns en logik om många av dem som nu lämnat SD är nytillkomna SD-väljare, som redan från början var lite osäkra om SD verkligen är partiet för dem. Då behövs det inte mycket för att de ska återvända. Debatterna om klimat och abort kan ha räckt för att de ska lämna SD.

I framtiden kan de komma tillbaka till SD - då permanent - men de var inte mogna exakt nu.

Dock tycker man att vissa även bör ha hoppat över till AfS på sistone, men då inget opinionsinstitut verkar kunna fånga upp en sådan ström, kan man bara gissa vilt här.

Visst, det kan stämma. Men det känns som att steget över till SD (än idag) är så pass stort att när man väl tar steget så har man verkligen insett och kommit fram till vilka enorma problem Sverige står inför. Då kan iaf jag tycka att man bör vara tillräckligt stabil i sitt ställningstagande att man inte låter sig rubbas av några "galna" (i deras öron) uttalanden.

Men SD har å andra sidan blivit mer normaliserade, och det är mer "ok" att prata om invandringsfrågan i ett kritiskt tonläge, så du har förmodligen rätt. Men tycker ändå att det är konstigt.

Vad gäller AfS, så har Sentio (snarare Chang Frick) valt att inte särredovisa dem, så där handlar det om ett aktivt val. YouGov har ju som policy att endast särredovisa när ett parti fått minst 2 procent i tre mätningar i rad, och i tidigare mätningar har de tydligen precis hamnat under 2 procent, men de har ändå nämnt dem. Om vi har riktigt tur kanske de blir särredovisade i den kommande mätningen som ska komma när som helst. I annat fall i den som kommer efter (om de gör en extra-mätning precis före valet dvs).
2018-08-17, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Den här extrema rekordsommaren fick nog många svenskar att inse att klimatet faktiskt är väldigt viktigt. Detta i kombination med ett stort antal domedagsartiklar i media, som kan ha skrämt upp folk.

Mitt i allt detta skickar SD signaler att de inte tar klimathotet på allvar, snarare skrattar åt det, och media uppmärksammar dessutom att de vill skära ned på SMHI:s klimatforskning. Det skickar väldigt fel signaler till många väljare.
Enligt Wikipedia så är enbart 8 procent av svenskarna klimatskeptiker. Det innebär att det finns många SD:are och potentiella SD:are som tar klimathotet på största allvar. Dessa kan skrämmas iväg av SD:s attityd.
Övriga sjuklöverpartier tar klimathotet på allvar. Åtminstone officiellt. Så det är tryggt att välja vilket annat parti som helst där. Man behöver alltså inte välja MP.
Men jag tror inte att klimatfrågan är det enda skälet. SD:s attityd i abortfrågan kan ha påverkat också. Speciellt bland kvinnor. De kan uppleva SD:s åsikt här som en försämring för dem.

Även om klimatet är en allvarlig fråga tror jag de flesta inser att ska man gör något för klimatet ska man inte bidra till att öka utsläppen från ytterligare hundratusentals invandrare genom att låta dem komma hit och bränna ännu mer koldioxid mot vad de gjorde i lerhyddan.

Abortfrågan handlar om veckor hit eller dit, skulle det synas i opinionen? Verkligen inte!

Du letar efter knappnålar i höstacken för att förklara en liten svacka i mätningarna. När man får svar från 45% nu under sommaren borde man lägga alla mätningar på sophögen. Det är den 9 september som gäller.
2018-08-17, 16:52
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jaha ja. Så var Novus och Sentio neck-and-neck. Lycka till med alla spännande "inkompetensfaktor"-beräkningar utifrån det underlaget...

Man kan hoppas att alla som pushat ding ding-teorin om institutens diaboliska "uppjustering inför valet" nu som karmastraff har fått varsin hemorrojd stor som ett biljardklot, så att de inte kan sitta ner utan att gråtskrika förrän 2019.

Har inte läst senaste dygnens reaktioner i tråden, men gissar att många förutsägbart har ridit runt på sina personliga käpphästar och deklarerat att minskningen beror på allt från vägran att haka på fjortis- och botdrevet mot Jimmy Durmaz, till att det kostar att göra sig lustig över klimatångest. Allt medan trådens vänstertroll med all säkerhet hävdar att det beror på att väljarna plötsligt har upptäckt vilken hemsk dödsknarkarnazistisk politik SD för, som att nån skulle ha gått till SD den senaste mandatperioden utan att känna till huvuddragen i SDs politik – lika troligt som att nån skulle gå in på en strippklubb och inte upptäcka förrän de är mitt i en lapdance att det visst inte var Pingstkyrkan. "Ursäkta, jag trodde skylten 69 avsåg psalmen vi skulle sjunga".

Själv tror jag inte det handlar om enskilda händelser eller frågor, utan om att formtoppen kom för tidigt. Trender är svårfångade; ena dagen ska alla ha en fidget spinner, nästa dag vill ingen ha dem och affärerna står plötsligt med ett osålt berg som reas ut för 1:-/st. Hade valet legat i juni skulle MP ha åkt ut på röven och SD hade passerat 25.

Inte för att jag är nåt precisionsinstrument, men genom åren har jag kunnat konstatera att mitt SD-periodande har synkat tämligen väl med trenden för deras väljarstöd. Ibland tappar jag intresset och checkar ut i några månader, och det tycks oftast sammanfalla med att det ligger en allmän SD-leda och likgiltighet i luften som resulterar i en tillfällig kräftgång. Jag har helt enkelt ingen feeling just nu, och att döma av senaste OU är jag inte ensam. Rent logiskt är det svårmotiverat eftersom allt är lika illa som vanligt, 300K anhöriga knackar på dörren etc. Men finns inte feelingen så hjälper ingen logik. Kan en game changer kickstarta feelingen de sista 3 veckorna? Absolut. Men då får den komma väldigt snart. Annars stannar det på 21-22.

(Min fetning)

Sånt här tycker jag är riktigt intressant. Nu är du inne på känslor, beteende och psykologiska faktorer. Det är tungt, inte speciellt lättförklarat men oerhört fascinerande. Reagerade extra mycket på det du skriver eftersom ett par vänner och en syster visar precis det du tar upp: "Politik, Löfven, SD, Åkesson och hela skiten känns bara tröttsamt. Det är för mycket." Före högsommarvärmen var de helt taggade och snackade SD och sjuklövern konstant. Hur förklarar man sådana svängningar hos folk?

Vad tror du skulle kunna vara en "game changer" under de sista tre veckorna? Något exempel?
2018-08-17, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Att "ingen" röstar på dessa partier ser du ju själv, det är inget jag hittat på.

Om du är någorlunda hederlig (vilken är en bristvara hos er) så kan du erkänna att de allra flesta opinionsinstitut är urusla på att mäta SDs sanna väljarstöd. Detta blir bara värre om vi talar om ett mycket mindre parti där små variationer kan göra stor skillnad i mätningarna. YouGov som har uppvisat någorlunda neutralitet gentemot AfS har många gånger nämnt dem i sina undersökningar, siffror nära 2 procent, samt en "övrig"-kategori som är stor (även utan FI). Och jag litar mycket mer på YouGov än andra opinionsinstitut med tanke på deras historik.

Citat:
Det jag skrev, och inte det du hittade på att jag skrev (på tal om att ljuga), är att i princip ingen känner till partierna, och då blir det svårt att få röster.

Så hur kan ett parti få några röster om "ingen känner till partierna"?

Citat:
Jag ber om ursäkt om jag kränkte dig med sanningen. Återkommer gärna efter valet är klart så får du se att jag hade rätt.

Och jag kommer spara länken till den här specifika sidan, så kan jag förlöjliga dina löjliga påståenden.
2018-08-17, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Sånt här tycker jag är riktigt intressant. Nu är du inne på känslor, beteende och psykologiska faktorer. Det är tungt, inte speciellt lättförklarat men oerhört fascinerande. Reagerade extra mycket på det du skriver eftersom ett par vänner och en syster visar precis det du tar upp: "Politik, Löfven, SD, Åkesson och hela skiten känns bara tröttsamt. Det är för mycket." Före högsommarvärmen var de helt taggade och snackade SD och sjuklövern konstant. Hur förklarar man sådana svängningar hos folk?

Vad tror du skulle kunna vara en "game changer" under de sista tre veckorna? Något exempel?

Typ det organiserade bilbrännandet i Göteborg för några dagar sen. Det fick ju t om Löfven att "ryta" ifrån... Svårt att tyda det utifrån denna månadens undersökningar dock, vissa är gjorda innan det skedde och Ipsos t ex genomfördes mellan 7-16 Augusti. Bilbrännandet skedde ju den 13'e.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in