2018-08-17, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von.Durchfall
Sd var på väg spikrakt uppåt i juni men en varm julimånad kom ivägen och nu sjunker de istället som en sten.

Grattis Mp, finns inte så mycket annat att säga.
Men nu är gråkalla hösten här, och allt kan hända..
2018-08-17, 16:19
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Ska dock tilläggas att MED har haft ett lågt stöd typ hela tiden, som åker upp och ner mellan 0,1 och 0,7 procent, samt att beställaren (Chang Frick) är uppenbart anti-AfS (just saying), vilket är anledningen till att AfS aldrig blir särredovisade trots att MED alltid blir det. Många andra opinionsinstitut tror jag är korrumperade (mäter fel), så har svårt att lita på Sentio i detta avseende. Och visst kalla mig konspiratorisk om det får er att må bättre.

Vilket är synd, tycker MED har en bra och vettig politik.. Skiljer ju sig från övriga verklighetsfrånvarande i sjuklövern.
2018-08-17, 16:21
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Finns det någon undersökning på det?
Men det kan göra det samma. Rent spontant tycker jag det verkar som AfS för mycket positiv respons i kommentarsfälten på t.ex. SD-nästen som Samnytt.

Enligt en mätning en vecka efter att AfS bildades så fick dom 1,4-1,5% eller nåt. Tror det var Sentio som gjorde mätningen också.

Samtidigt så låg SD på 25-26% enligt Sentio vid denna tidpunkt. Det är alltså inte så troligt att det är AfS som tar väljare från SD i nuläget.

Det är betydligt troligare att det är KD och SD som slåss om ca 2-2,3% väljare samt MED på ca 1% väljare.
2018-08-17, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Vilket är synd, tycker MED har en bra och vettig politik.. Skiljer ju sig från övriga verklighetsfrånvarande i sjuklövern.

Förstår faktiskt inte hur du tänker. MED är pro-EU och pro-NATO, är HBTQ-vänliga och förespråkar inte hårdare invandringspolitik än SD (som många överger JUST för att de är för mjuka). AfS är dessutom för sänkta skatter så det bör attraherar "höger-väljare".

-

Låt oss ponera att SD faktiskt har tokrasat i opinionen och att dessa inte har gått till "övrigt". VARFÖR skulle de ha gjort det? Pga sossefilmen? Pga klimatuttalandet? Är folk så efterblivna att de på allvar blir skrämda av sådana skitgrejer så att de går tillbaka till skräpet de trots allt lämnade? Även om SD är skit, är de sjuklövern ännu större skithöger.

Det finns INGEN logik i den här mätningen. Börjar bli clown-varning på Sentio ärligt talat.
2018-08-17, 16:29
Medlem
OkyDokys avatar
Till alla som deppa, liksom jag över de senaste OU. Jag säger som många bruka säga. . Det är valresultatet som räknas..
Med det vill jag önska alla en trevlig helg
2018-08-17, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Enligt en mätning en vecka efter att AfS bildades så fick dom 1,4-1,5% eller nåt. Tror det var Sentio som gjorde mätningen också.

Fel. Det var YouGov och de sade att AfS fick "nästan 2 procent".
2018-08-17, 16:33
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jaha ja. Så var Novus och Sentio neck-and-neck. Lycka till med alla spännande "inkompetensfaktor"-beräkningar utifrån det underlaget...

Man kan hoppas att alla som pushat ding ding-teorin om institutens diaboliska "uppjustering inför valet" nu som karmastraff har fått varsin hemorrojd stor som ett biljardklot, så att de inte kan sitta ner utan att gråtskrika förrän 2019.

Har inte läst senaste dygnens reaktioner i tråden, men gissar att många förutsägbart har ridit runt på sina personliga käpphästar och deklarerat att minskningen beror på allt från vägran att haka på fjortis- och botdrevet mot Jimmy Durmaz, till att det kostar att göra sig lustig över klimatångest. Allt medan trådens vänstertroll med all säkerhet hävdar att det beror på att väljarna plötsligt har upptäckt vilken hemsk dödsknarkarnazistisk politik SD för, som att nån skulle ha gått till SD den senaste mandatperioden utan att känna till huvuddragen i SDs politik – lika troligt som att nån skulle gå in på en strippklubb och inte upptäcka förrän de är mitt i en lapdance att det visst inte var Pingstkyrkan. "Ursäkta, jag trodde skylten 69 avsåg psalmen vi skulle sjunga".

Själv tror jag inte det handlar om enskilda händelser eller frågor, utan om att formtoppen kom för tidigt. Trender är svårfångade; ena dagen ska alla ha en fidget spinner, nästa dag vill ingen ha dem och affärerna står plötsligt med ett osålt berg som reas ut för 1:-/st. Hade valet legat i juni skulle MP ha åkt ut på röven och SD hade passerat 25.

Inte för att jag är nåt precisionsinstrument, men genom åren har jag kunnat konstatera att mitt SD-periodande har synkat tämligen väl med trenden för deras väljarstöd. Ibland tappar jag intresset och checkar ut i några månader, och det tycks oftast sammanfalla med att det ligger en allmän SD-leda och likgiltighet i luften som resulterar i en tillfällig kräftgång. Jag har helt enkelt ingen feeling just nu, och att döma av senaste OU är jag inte ensam. Rent logiskt är det svårmotiverat eftersom allt är lika illa som vanligt, 300K anhöriga knackar på dörren etc. Men finns inte feelingen så hjälper ingen logik. Kan en game changer kickstarta feelingen de sista 3 veckorna? Absolut. Men då får den komma väldigt snart. Annars stannar det på 21-22.

Fast miljö-news-cycle är den mest naturliga förklaringen eftersom... mätningarna säger så. När alltfler väljare anser att miljöfrågorna blir viktigare är det ganska konstigt att tro att det inte skulle påverka deras partival.
2018-08-17, 16:35
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Trodde verkligen det skulle se bättre ut för MED och AFS.

I princip ingen utanför Flashback eller Twitter har någonsin hört talas om vare sig MED eller AfS.

En röst på dessa är bortslösad och stärker bara Sjuklövern.

Tyvärr kommer nog dessa röster främst från SD, vilket såklart är negativt för deras siffror.
2018-08-17, 16:36
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Fel. Det var YouGov och de sade att AfS fick "nästan 2 procent".

Åh fan. Intressant.
2018-08-17, 16:38
Medlem
Frozzzts avatar
Stämmer senaste Sentio har jag tappat allt hopp för svenska folket. Jävla får..
2018-08-17, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
I princip ingen utanför Flashback eller Twitter har någonsin hört talas om vare sig MED eller AfS.

En röst på dessa är bortslösad och stärker bara Sjuklövern.

Tyvärr kommer nog dessa röster främst från SD, vilket såklart är negativt för deras siffror.

Om nu "ingen" röstar på dessa partier, så fattar du väl själv att SD inte kommer att förlora något? Så seså, kan jag nu förvänta mig att du kommer att sluta gnälla på att folk röstar på AfS? Eller kan det faktiskt vara så att du är lika ohederlig som många andra SDare?
2018-08-17, 16:42
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Stämmer senaste Sentio har jag tappat allt hopp för svenska folket. Jävla får..

Sentio har haft vissa väldigt märkliga mätningar på sistone dock.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in