2018-08-17, 15:57
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Om Sentios senast ligger i linje med komade valresultat skulle det mycket väl vara så att MED och AfS är de som norpar SD från att bli större än S.
Det är rätt troligt faktiskt. De kan tillsammans få säkert 2%, vilket definitivt kan avgöra när S och SD är så jämna.
2018-08-17, 15:58
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Ipsos från igår, inte den du menar?

V 9,5 (+0,0)
MP 6,1 (+1,9)
S 24,9 (+0,8)

C 10,1 (+0,0)
L 5,9 (-0,3)
M 17,7 (-1,4)
KD 4,0 (+1,3)

SD 19,0 (-1,5)
Fi 1,0 (-1,1)

Rödgröna: 40,4 avrundat (+2,7)
Alliansen: 37,7 (-0,4)

Nej. Snetio:
https://nyheteridag.se/plus/sentio-augustispecial-har-ar-partiet-som-far-en-kalldusch/
2018-08-17, 16:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Någon som har siffrorna från senaste Sentio/Nyheter Idag som släpptes idag?
Citat:
Ipsos från igår, inte den du menar?

V 9,5 (+0,0)
MP 6,1 (+1,9)
S 24,9 (+0,8)

C 10,1 (+0,0)
L 5,9 (-0,3)
M 17,7 (-1,4)
KD 4,0 (+1,3)

SD 19,0 (-1,5)
Fi 1,0 (-1,1)

Rödgröna: 40,4 avrundat (+2,7)
Alliansen: 37,7 (-0,4)

Jag tror han menar Sentio. Den släpptes idag:
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
https://nyheteridag.se/plus/sentio-augustispecial-har-ar-partiet-som-far-en-kalldusch/

Moderaterna 19,6 (19,1)
Liberalerna 4,3 (4,6)
Centerpartiet 7,6 (6,9)
Kristdemokraterna 3,8 (2,4)
Socialdemokraterna 22,5 (21,1)
Vänsterpartiet 10,6 (12,6)
Miljöpartiet 4,7 (3,9)
Sverigedemokraterna 21,8 (25,5)
Fi 1,7 (1,2)
Piratpartiet 1,0 (1,0)
Medborgerlig samling 0,7 (0,1)
Övriga 1,7 (1,5)
2018-08-17, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Fel.

AfS har haft samma väljare sedan dom bildades. SvP/NMR/ND folk.

Folk förstår inte att det är KD väljare som gör så att SD åker upp och ner hela tiden. KD väljare samt MED.

KDare och MEDare kan inte bestämma sig och just därför så ligger SD ständigt mellan 20-25%.
Finns det någon undersökning på det?
Men det kan göra det samma. Rent spontant tycker jag det verkar som AfS för mycket positiv respons i kommentarsfälten på t.ex. SD-nästen som Samnytt.
2018-08-17, 16:03
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldusch
Det är lite detta med raljerandet över miljöfrågor som får mig att tveka över SD även om jag är medlem. Ser man till den politiken är ju NMR mycket bättre som har en snarlik syn på naturen och människan som MP.

Vad är det för fel med lådcyklar om man har nära till där man storhandlar? Vinst för miljön, vinst för din kropp, vinst för vården och statskassan om man håller sig i form.
Speciellt som det var veckohandlare vilka kanske har några ungar också i släpet. Dags att börja bygga långtandemcyklar med lådor både fram och bak.
2018-08-17, 16:04
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tror han menar Sentio. Den släpptes idag:
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Moderaterna 19,6 (19,1)
Liberalerna 4,3 (4,6)
Centerpartiet 7,6 (6,9)
Kristdemokraterna 3,8 (2,4)
Socialdemokraterna 22,5 (21,1)
Vänsterpartiet 10,6 (12,6)
Miljöpartiet 4,7 (3,9)
Sverigedemokraterna 21,8 (25,5)
Fi 1,7 (1,2)
Piratpartiet 1,0 (1,0)
Medborgerlig samling 0,7 (0,1)
Övriga 1,7 (1,5)

Oj. galet tapp för SD... Det här var ytterst märkligt.
2018-08-17, 16:05
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det finns ingen historisk faktamässig grund för att misstro Sentios SD mätningar.
Man får sålunda i utgångsläget utgå ifrån att SD har tappat opinion gällande mätperioden.
Att det går väljare från SD till AfS är oomtvistat.Frågan är inte om utan endast i vilken utsträckning detta sker.

Eftersom Sentio är dåliga på att mäta övrig politisk opinion så sluter jag mig till att SD troligen tappat ett par procent till AfS.Jag finner det osannolikt att många hoppar mellan sjuklöver och SD inom korta tidsperioder och jag finner till exempel Piratpartiet som gravt överskattat med 1,0 procent av rösterna.

Det är helt enkelt mest logiskt att anta att AfS har tagit en stor del av de väljare som försvunnit från SD under denna specifika mätperiod.

(Min fetning)

Korrekt. Det kan helt enkelt inte finnas någon historisk faktamässig grund i detta fallet eftersom SD sedan 2014 brutit in i nya väljargrupper (vilket partiets tydliga ökning från valet 2014 klart visar i OU). Var skulle denna historiska grunden då kunna hittas? Det går inte eftersom fenomenet i så fall är helt nytt. Endast vid eftervalsanalysen till 2018-års val kan man se exakt vilka nya väljargrupper SD tagit sig in i - och hur stort mörkertalet och därmed underskattningen blev p g a det. Att mäta SD i opinionen är definitivt ingen lätt nöt att knäcka nu när de nått 20% och över det.

En annan sak som ska bli vansinnigt intressant är att se AfS siffror under valvakan. Tycker de är svåra att få grepp om. Att de snor väljare från SD är helt klart, men hur många? Kommer de att skrälla i valet eller blir det platt fall?
2018-08-17, 16:08
Medlem
Jaha ja. Så var Novus och Sentio neck-and-neck. Lycka till med alla spännande "inkompetensfaktor"-beräkningar utifrån det underlaget...

Man kan hoppas att alla som pushat ding ding-teorin om institutens diaboliska "uppjustering inför valet" nu som karmastraff har fått varsin hemorrojd stor som ett biljardklot, så att de inte kan sitta ner utan att gråtskrika förrän 2019.

Har inte läst senaste dygnens reaktioner i tråden, men gissar att många förutsägbart har ridit runt på sina personliga käpphästar och deklarerat att minskningen beror på allt från vägran att haka på fjortis- och botdrevet mot Jimmy Durmaz, till att det kostar att göra sig lustig över klimatångest. Allt medan trådens vänstertroll med all säkerhet hävdar att det beror på att väljarna plötsligt har upptäckt vilken hemsk dödsknarkarnazistisk politik SD för, som att nån skulle ha gått till SD den senaste mandatperioden utan att känna till huvuddragen i SDs politik – lika troligt som att nån skulle gå in på en strippklubb och inte upptäcka förrän de är mitt i en lapdance att det visst inte var Pingstkyrkan. "Ursäkta, jag trodde skylten 69 avsåg psalmen vi skulle sjunga".

Själv tror jag inte det handlar om enskilda händelser eller frågor, utan om att formtoppen kom för tidigt. Trender är svårfångade; ena dagen ska alla ha en fidget spinner, nästa dag vill ingen ha dem och affärerna står plötsligt med ett osålt berg som reas ut för 1:-/st. Hade valet legat i juni skulle MP ha åkt ut på röven och SD hade passerat 25.

Inte för att jag är nåt precisionsinstrument, men genom åren har jag kunnat konstatera att mitt SD-periodande har synkat tämligen väl med trenden för deras väljarstöd. Ibland tappar jag intresset och checkar ut i några månader, och det tycks oftast sammanfalla med att det ligger en allmän SD-leda och likgiltighet i luften som resulterar i en tillfällig kräftgång. Jag har helt enkelt ingen feeling just nu, och att döma av senaste OU är jag inte ensam. Rent logiskt är det svårmotiverat eftersom allt är lika illa som vanligt, 300K anhöriga knackar på dörren etc. Men finns inte feelingen så hjälper ingen logik. Kan en game changer kickstarta feelingen de sista 3 veckorna? Absolut. Men då får den komma väldigt snart. Annars stannar det på 21-22.
2018-08-17, 16:12
Medlem
Citat:
Oj :O Trodde verkligen det skulle se bättre ut för MED och AFS.

Ska dock tilläggas att MED har haft ett lågt stöd typ hela tiden, som åker upp och ner mellan 0,1 och 0,7 procent, samt att beställaren (Chang Frick) är uppenbart anti-AfS (just saying), vilket är anledningen till att AfS aldrig blir särredovisade trots att MED alltid blir det. Många andra opinionsinstitut tror jag är korrumperade (mäter fel), så har svårt att lita på Sentio i detta avseende. Och visst kalla mig konspiratorisk om det får er att må bättre.

Vad det går att utläsa från denna mätningen är att SD tokrasar i stöd, och jag har extremt svårt att se att detta tapp skulle återvända till sjuklöverpartierna. Det finns helt enkelt ingen logik i det. Samtidigt tror jag att PP är väldigt överskattade, jag tror till och med att MED är överskattade. Jag må vara pro-AfS, och ja jag är väldigt partisk, men jag tror att AfS har större stöd än vad denna mätning antyder och jag tror att de övriga övrigt-partierna har mindre. Av dessa 1,7 procent bör dock AfS ha den kraftiga majoriteten, kanske 1,7 rakt av. Jag menar, de övriga större mindre partierna är ju redan särredovisade.

YouGov-mätningen ska komma när som helst typ, om jag har fattat det rätt, och de gav övrigt-kategorin exklusive FI hela 4,7 procent senast.

Men hur som helst vad gäller SD specifikt, jag tror att det är möjligt att de har tappat, men knappast såhär mycket. Det är rätt löjligt om ni frågar mig.
Senast redigerad av IKN 2018-08-17 kl. 16:17.
2018-08-17, 16:13
Medlem
von.Durchfalls avatar
Sd var på väg spikrakt uppåt i juni men en varm julimånad kom ivägen och nu sjunker de istället som en sten.

Grattis Mp, finns inte så mycket annat att säga.
2018-08-17, 16:17
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Durchfall
Sd var på väg spikrakt uppåt i juni men en varm julimånad kom ivägen och nu sjunker de istället som en sten.

Grattis Mp, finns inte så mycket annat att säga.

Samtidigt hade vi den kallaste sommaren på flera år tionden förra sommaren....
2018-08-17, 16:18
Medlem
Kan SD:s tapp bero på att sossar som är förbannade på invandringen börjat vända tillbaka, nu när Jimmy högt har deklarerat sig redo att bilda ett konservativt block med M och KD?

Före detta sosseväljare har traditionellt haft M som fiende. Dessutom kan invandringsrestriktiva väljare i gemen känna tvekan att rösta på ett parti (alltså SD) som mer än gärna vill samregera med ”öppna hjärtan”-partiet.

För gamla sossar är AFS uteslutet då deras ekonomiska politik ligger höger om M.

SD skulle förblivit ett invandringskritiskt mittparti.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in