[quote=proconsul|64963953]
Citat:
Visst är det särbehandling men varför skulle den vara negativ? Varför kulle det vara positivt med handskakning och negativt med handen mot bröstet? Det är olika hälsningar bara, varför värdeladdning?
Du tycker alltså att du blir negativt drabbad av att en kvinna inte skakar hand med dig utan i stället för handen mot bröstet. Ja, jag vet inte vad jag ska säga här. Kränkt vit man, ribban kan tydligen ligga hur lågt som helst.
Jag håller med, man behöver absolut inte tolerera alla religiösa uttryck. Men det är stor skillnad på tex olika badtider på badhuset och att inte ta i hand. Och jag kan inte se hur du blir "påverkad" av att hälsas med handen mot bröstet i stället för handskakning. Det är fortfarande en tillmötesgående och respektfull gest.
Bra vi är ense om att det är särbehandling, och särbehandling pga kön närmare bestämt. Handen mot bröstet är i sig inte negativt. Problemet är att det är just särbehandling. Hade hon konsekvent och genomgående alltid använt handen på bröstet, oavsett kön, hade det inte varit några större problem. (Dock ska det påpekas att det handskakningen är mer än bara ett sätt att hälsa. Det är också en handlingsnorm i Sverige. Normen är så pass stark att vår statsminister uttalade sig i frågan här om året.)
Jag tycker personligen att vi ska arbeta mot ett samhälle där vi försöker uppnå högsta möjliga jämställdhet mellan könen. Detta innefattar bland annat att vi försöker eliminera föreställningar kring att män och kvinnor har olika beteende och sexualitet. Vidare innebär det att män och kvinnor inte ska särbehandlas negativt pga deras könstillhörighet.
Därför anser jag att jag blir negativt behandlad om en kvinna tar i hand på andra personer, men inte min hand för att jag är man.
Det är alltså för det första fråga om en direkt negativ särbehandling, jag får inte samma bemötande som de andra. Visst hon lägger handen på hjärtat och hon har säkert alla goda intentioner, problemet är att hon har bemött mig annorlunda för att jag är man, och gjort det på ett medvetet sätt (dvs ej undermedvetet/utan att tänka på). Säkert har du varit med om olika situationer där du misstänker att din könstillhörighet gjort att du blivit annorlunda bemött, jag gissar att de erfarenheter generellt inte är positiva. (Nu vill jag inte att du uppfattar mig som nån slags martyr, jag vet att bli förvägrad att skaka hand är en relativt mild särbehandling jämför med vad andra, och särskilt kvinnor, får utså).
För det andra är det en praktik som går i motsatt riktning mot målet om jämställdhet. Vi ska aktivt försöka motverka föreställningar om att män och kvinnor i grunden är olika, och särskilt viktigt när sådana föreställningar negativt drabbar andra.
För övrigt anser jag att du är osaklig när du börjar prata om vit kränkt man
Till saken hör också att detta är inte vad gemene muslim sysslar med. Det är en relativt omtvistad fråga. Detta rör en grupp troende med en tolkning som innebär att islam ska diktera villkoren för väldigt många aspekter av deras liv.