2018-08-17, 08:45
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Absolut. Jag är också för att "ta sedan dit man kommer" i de flesta avseenden. Frågan är mer varför folk blir så upprörda när man VET att muslimer hälsar på det sättet. Vad spelar det för roll? De har en annan hälsningsgest, big deal. Huvudsaken är väl att man hälsar. Storm i ett vattenglas tycker jag.
Man kan inte säga att muslimer hälsar så. Inte generellt, vilket bland annat illustrerades av ett reportage från Egypten för några år sedan. I samband med Yasri Khan-affären frågade Cecilia Uddén en rad män i Kairo om de handhälsade med kvinnor - så gott som samtliga gjorde det och avfärdade frågan med "de som vägrar är sådana som tillhör Det muslimska brödraskapet och IS".

Edit: Nalin Pekul är inne på samma linje:
Citat:
Med vilken rätt förvränger DO och Arbetsdomstolen min religion. Det är uppenbart att DO går salafisternas ärenden och därför borde myndigheten läggas ned.
https://twitter.com/NPekgul/status/1029776693798608896
Senast redigerad av Tinuviel 2018-08-17 kl. 08:50.
Citera
2018-08-17, 09:12
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Sant. Men hon är ju genomindoktrinerad. Som sekulariserad modern västerlänning kan man ta lite höjd och bara skaka på huvudet åt dumheterna. Om hon inte vill ta i hand, varför tvinga henne?

Absolut. Jag är också för att "ta sedan dit man kommer" i de flesta avseenden. Frågan är mer varför folk blir så upprörda när man VET att muslimer hälsar på det sättet. Vad spelar det för roll? De har en annan hälsningsgest, big deal. Huvudsaken är väl att man hälsar. Storm i ett vattenglas tycker jag.

Absolut. Det är ett fritt land, och hon ska naturligtvis kunna leva precis som hon vill. Men det betyder inte att hon har rätt att kräva att resten av samhället ska anpassa sig efter hennes ganska udda livsstil. Hon kan inte räkna med att få ett jobb eller genomföra en anställningsintervju om hon inte kan ta folk i handen. Det är ett val som hon gör helt och hållet på egen hand. Ingen tvingar henne att utsätta sig för situationer som hon upplever som kränkande.
Citera
2018-08-17, 09:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Lär överklagas, det var ju en oenig domstol. Sen kan jag faktiskt tycka att det är respektlöst och småaktigt av företaget i fråga att inte acceptera ett annat sätt att hälsa på. Om man inte vill vidröra någon av motsatt kön ska man inte behöva göra det. Sen beror det såklart på vilket typ av jobb också. Det framgår inte.

ADs domar går inte att överklaga.
Citera
2018-08-17, 09:45
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
ADs domar går inte att överklaga.
Kan man inte ta det vidare till EU domstolen?
Citera
2018-08-17, 10:25
Medlem
whogivesafucks avatar
Vill bara gå och kräkas........

Men, hur skulle samma sittande rätt hantera ett fall där jag som strikt troende kristen som slaviskt följer Gud's ord, tar hand om henne som bryter mot min religion. Bl a "Du skall inga andra gudar hava jämte mig"
Övertygad att det även beskrivs i skriften hur sådant skall bestraffas.

Och hur görs det med bönestunder? Har man inte sådana på dagtid vid vissa bestämda tider eller är det valfri tid?
Många företag låter inte längre rökare ta pauser för detta utom på ordinarie lunchrast. Då kan de straffas med löneavdrag och fan vet vad.
Vad med mussar? Har de rätt att lägga ner jobbet för att knäböja för sin överhet?

Till det. Om en arbetsgivare hanterar henne på samma sätt som hennes egna rättrogna män. Kan hon då klaga på det. Och kan du som arbetsgivare bli dömd för mobbing eller liknande?
Citera
2018-08-17, 10:32
Medlem
Nån form av frilansande shariadomstol som dömer för DO's räkning, ett gäng islamister? I Sverige? Väldigt progressivt, må jag säga. På ett konservativt sätt.
Citera
2018-08-17, 10:33
Medlem
[quote=whogivesafuck|64968719]Vill bara gå och kräkas........

Men, hur skulle samma sittande rätt hantera ett fall där jag som strikt troende kristen som slaviskt följer Gud's ord, tar hand om henne som bryter mot min religion. Bl a "Du skall inga andra gudar hava jämte mig"

Och hur görs det med bönestunder? Har man inte sådana på dagtid vid vissa bestämda tider eller är det valfri tid?
Många företag låter inte längre rökare ta pauser för detta utom på ordinarie lunchrast. Då kan de straffas med löneavdrag och fan vet vad.
Vad med mussar? Har de rätt att lägga ner jobbet för att knäböja för sin överhet?
unquote

På ett stort sjukhus i Stockholmstrakten har muslimer rätt att gå ifrån på arbetstid och be (eller vad de nu gör). Detta skapar en massa irritation bland kollegor som då måste ta över muslimernas arbetsuppgifter. Om muslimer har samma rättigheter överallt, vet jag inte.
Citera
2018-08-17, 10:38
Medlem
hängballens avatar
[quote=Bebbanburg|64968763]
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Vill bara gå och kräkas........

unquote

På ett stort sjukhus i Stockholmstrakten har muslimer rätt att gå ifrån på arbetstid och be (eller vad de nu gör). Detta skapar en massa irritation bland kollegor som då måste ta över muslimernas arbetsuppgifter. Om muslimer har samma rättigheter överallt, vet jag inte.
Varför säger dom inte upp sig allihop? Det finns väl andra sjukhus till dessa människor.
Lite ryggrad behövs i dagens Sverige.
Citera
2018-08-17, 11:15
Medlem
Jag tycker att det borde vara slöjförbud i Sverige. Att tvingas ta i hand under en arbetsintervju kan dock aldrig bli lagstadgat men en arbetsgivare som tar illa vid sig borde slippa att åka dig för diskriminering givetvis. Att hänvisa till religiös övertygelse låter gammalmodigt och passar inte ett modernt upplyst samhälle. Att av medicinsk anledning inte vilja skaka hand däremot måste man ta hänsyn till. Sedan vem fan vill skaka hand med en lössnus-snusande man med en handsvett värre än Niagarafallet. (Hade en sådan ungdomskompis, ryser fortfarande).
Citera
2018-08-17, 11:15
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Nån form av frilansande shariadomstol som dömer för DO's räkning, ett gäng islamister? I Sverige? Väldigt progressivt, må jag säga. På ett konservativt sätt.
Ja, man undrar onekligen hur just dessa islamister kommit att få plats i DO:s referensgrupp. Fatima Doubakil, Rashid Musa (SUM - förlorade bidrag pga kopplingar till det Muslimska Brödraskapet) en representant från den famösa moskén i Fisksätra... man häpnar.

Men välsignelse har de sannolikt uppifrån Alice Bah Kuhnke har vänt sig till samma krafter när hon verkade som demokratiminister.

Enligt Carina Hägg heter DO:s samordnare för ärendet Ammar Makboul.

Frågan är om Ammar Makboul är bekant med klanen Alhajeh?

Ammar Makboul verkar precis som klanen AlHajeh vara aktiv i frågor som berör Palestina. 2006 var han en del av den palestinska föreningen i Sthlm och så sent som 2014 skrev han den här artikeln som ursäktar såväl Hamas som det Muslimska Brödraskapet:
Citat:
Första gången jag träffar det muslimska brödraskapet är det som deltagare i en brigad organiserad av Vänsterpartiets ungdomsförbund. Vi är fyra svenska ungdomar som träder rakt in i det förbjudna Palestina genom min hyperaktivistiske fars förbindelser.
http://www.dagensarena.se/magasinetarena/ammar-makboul-frihet-islam-och-broderskap/

Det är väl inte osannolikt att Rachid Alhajeh och Ammar Makboul har stött på varandra i dessa sammanhang - större än så är inte den palestinska rörelsen. Var Ammar Makboul jävig när han arbetade med ett mål som berörde Rachid Alhajehs dotter?

Annars verkar han och DO (eller DO under inflytande av sådana som Makboul och referensgruppen) arbeta utifrån premissen att muslimer per definition utsätts för diskriminering i Sverige:
http://www.do.se/om-do/vad-gor-do/kalendarium/tidigare-kalendariehandelser/kunskapskonferens-om-diskrimineringen-av-muslimer/

Utgår man från den premissen så är det inte så konstigt att man hamnar i ett domstolsbeslut som detta - sedan kanske det hela, som sagt är kryddat med lite vänskapskorruption och solidaritet med en palestinsk "broder".
Senast redigerad av Tinuviel 2018-08-17 kl. 11:24.
Citera
2018-08-17, 11:17
Medlem
[quote=proconsul|64963953]
Citat:

Visst är det särbehandling men varför skulle den vara negativ? Varför kulle det vara positivt med handskakning och negativt med handen mot bröstet? Det är olika hälsningar bara, varför värdeladdning?

Du tycker alltså att du blir negativt drabbad av att en kvinna inte skakar hand med dig utan i stället för handen mot bröstet. Ja, jag vet inte vad jag ska säga här. Kränkt vit man, ribban kan tydligen ligga hur lågt som helst.

Jag håller med, man behöver absolut inte tolerera alla religiösa uttryck. Men det är stor skillnad på tex olika badtider på badhuset och att inte ta i hand. Och jag kan inte se hur du blir "påverkad" av att hälsas med handen mot bröstet i stället för handskakning. Det är fortfarande en tillmötesgående och respektfull gest.

Bra vi är ense om att det är särbehandling, och särbehandling pga kön närmare bestämt. Handen mot bröstet är i sig inte negativt. Problemet är att det är just särbehandling. Hade hon konsekvent och genomgående alltid använt handen på bröstet, oavsett kön, hade det inte varit några större problem. (Dock ska det påpekas att det handskakningen är mer än bara ett sätt att hälsa. Det är också en handlingsnorm i Sverige. Normen är så pass stark att vår statsminister uttalade sig i frågan här om året.)

Jag tycker personligen att vi ska arbeta mot ett samhälle där vi försöker uppnå högsta möjliga jämställdhet mellan könen. Detta innefattar bland annat att vi försöker eliminera föreställningar kring att män och kvinnor har olika beteende och sexualitet. Vidare innebär det att män och kvinnor inte ska särbehandlas negativt pga deras könstillhörighet.

Därför anser jag att jag blir negativt behandlad om en kvinna tar i hand på andra personer, men inte min hand för att jag är man.
Det är alltså för det första fråga om en direkt negativ särbehandling, jag får inte samma bemötande som de andra. Visst hon lägger handen på hjärtat och hon har säkert alla goda intentioner, problemet är att hon har bemött mig annorlunda för att jag är man, och gjort det på ett medvetet sätt (dvs ej undermedvetet/utan att tänka på). Säkert har du varit med om olika situationer där du misstänker att din könstillhörighet gjort att du blivit annorlunda bemött, jag gissar att de erfarenheter generellt inte är positiva. (Nu vill jag inte att du uppfattar mig som nån slags martyr, jag vet att bli förvägrad att skaka hand är en relativt mild särbehandling jämför med vad andra, och särskilt kvinnor, får utså).
För det andra är det en praktik som går i motsatt riktning mot målet om jämställdhet. Vi ska aktivt försöka motverka föreställningar om att män och kvinnor i grunden är olika, och särskilt viktigt när sådana föreställningar negativt drabbar andra.

För övrigt anser jag att du är osaklig när du börjar prata om vit kränkt man

Till saken hör också att detta är inte vad gemene muslim sysslar med. Det är en relativt omtvistad fråga. Detta rör en grupp troende med en tolkning som innebär att islam ska diktera villkoren för väldigt många aspekter av deras liv.
Citera
2018-08-17, 11:27
Medlem
[quote=hängballen|64968792]
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Varför säger dom inte upp sig allihop? Det finns väl andra sjukhus till dessa människor.
Lite ryggrad behövs i dagens Sverige.

Jag är väl lite på din linje. MEN, att säga upp sig när man passerat 50 är inte alltid idealt, plus att bli uthängd som rasist är inte heller optimalt för en ev ny anställning. Vi får se hur det går i valet, om attityd och öppenhet vad gäller religionens grepp över svenska arbetsplatser ändras. Man kan ju inte påstå att DO's senaste med 40,000 kr till muslimtjejen som vägrade ta i hand är ett steg i rätt riktning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in