Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-14, 17:37
  #8533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej jag ringde ett 040-nummer som gick till hennes lägenhet.

Det var det telefonnummer som jag fick fram 2013.

Ja, jag antog det.
Citera
2018-08-14, 20:40
  #8534
Medlem
Skaraborg2s avatar
Studier och yrke.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Ja, jag antog det.

Ytterligare en sak om Elizabeth.

Hon arbetar 2018 inom det yrke som hon studerade till i Lund 1982.
Citera
2018-08-15, 09:23
  #8535
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ytterligare en sak om Elizabeth.
Hon arbetar 2018 inom det yrke som hon studerade till i Lund 1982.

Precis, det var det jag också la märke till. Det måste vara rätt person.
Det går ju att skicka meddelande via Facebook Messenger utan att vara "vän"..?
Citera
2018-08-15, 16:35
  #8536
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erog
Precis, det var det jag också la märke till. Det måste vara rätt person.
Det går ju att skicka meddelande via Facebook Messenger utan att vara "vän"..?

Jag har i vart fall inte sett någon email-adress.
Citera
2018-08-15, 16:50
  #8537
Medlem
Skaraborg2s avatar
Meddelande på Facebook?

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Precis, det var det jag också la märke till. Det måste vara rätt person.
Det går ju att skicka meddelande via Facebook Messenger utan att vara "vän"..?

Ja det måste vara rätt person helt enkelt för att det inte finns någon annan.

Det finns en annan person som stavar sitt förnamn Elisabeth. Hennes efternamn stavas då istället bara med ett t. Dessutom är hon 20 år yngre än kvinnan i Malmö.

Kanske du kunde skicka henne ett meddelande via Facebook? Själv har jag inte Facebook.
Citera
2018-08-15, 19:14
  #8538
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen mailadress.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag har i vart fall inte sett någon email-adress.

Har heller inte sett någon mailadress till henne.
Citera
2018-08-16, 18:29
  #8539
Medlem
När jag nu efter ett par veckors bortavaro gick in på den här tråden häpnade jag. Vilken mängd inlägg! Jag har ägnat ett par timmar åt att läsa och visst är ni flera som gräver duktigt. Sen kastas det paj lika duktigt, men det är jag van vid från Facebook där vissa nätverk är besatta av onda gnomer. (En eloge till Dubbelbottnad för det briljanta uttrycket att hans inställning till Facebook är som djävulens till vigvattnet! )
Nej, jag hade lite frågor från olika håll- Jag tror också att Bosse besökte Albanien normalt en gång om året. Han var ju researrangör för Svensk-albanska föreningen men han behövde inte själv vara reseledare, dock var han det vid ett antal tillfällen. Men hans dokumenterade resor till andra länder tyder på att han inte rimligen kunde besökt Albanien särskilt frekvent.
Att kunna komma till Albanien från Sverige var inte så enkelt. Du måste vara medlem i Svensk-albanska föreningen, det gällde redan ett par år efter att resorna börjat 1969. De första åren kunde man resa antingen med Spies eller Svensk albturist som var en privat firma ledd av Bengt Fyledahl med kontrakt med Albanien. Snart bestämdes det att bara etniska svenskar skulle få resa med Svensk-albanska föreningen, detta för att förhindra albaner från Kosovo att resa.
Det fanns dock en annan kategori som kunde få individuella visum. Det var folk som antingen hade positioner i det svenska samhället och som var intresserade att resa. Sympatisörer eller "nyttiga narrar." Ambassaden var ute och fiskade efter sådana lämpliga personligheter. Också grupper av t.ex författare kunde bli inbjudna. Sen var det folk inom ekonomi/näringsliv och till och med inom försvaret! Sådana resor förekom faktiskt. Men rent allmänt var Albanien mycket slutet och möjligheten att få individuellt visum var mycket begränsad- Det gick knappast att resa runt i Albanien på egen hand - man var mer eller mindre övervakad.

Några specifika observationer och observanda har jag:
PH gjorde ju en stor mängd utredningar förutom fallet Bosse Jansson. Tydligen vittnade dessa andra utredningar om professionellt handlag. Kan inte hans brist på engagemang och bristerna i hans behandling av Bosses ärende (som de flesta är ense om) tyda på att han visste att Bosse aldrig skulle komma tillbaka? Men vad visste han då, hur kunde han veta det i så fall? Order från högre ort om "locket på"? Och om "högre ort" visste, vad tyder det på?
Vad har föranlett diplomaten Cipuri och Albaniens betalda agent i Sverige NA att undvika eller vägra diskutera fallet Bosse?
Post till Bosse, brev stämplat 2/4 som borde varit framme lördagen den 3/4. Bosse åkte till Svensk-albanskas lokal i Kristineberg redan på förmiddagen. Sannolikt att brevet kom fram sedan han begett sig hemifrån. Men om han kom tillbaka på eftermiddagen borde han ju öppnat brevet då.

Jag har nyligen läst en massa material, för att skriva en artikel om radiohistoria, kring terroristattentatet mot Radio Free Europe i München 1981. Det genomfördes av den kände terroristen "Carlos the Jackal." Han utförde eller ledde ett antal mord och terrordåd från 1970-talet och framåt. Ingenting tyder på någon aktivitet i Nordeuropa från Carlos sida. Men hans grupp omfattade också tyska terrorister. Det intressanta är 1) att de betalades av Ceaucescus regim i Rumänien 2) att de inte angrep rumäner eller rumänska intressen, de som blev skadade i München var tjecker. 3) att terroristerna sökte skydd i Öststaterna, helst Ungern, men även i Syrien eller Irak och 4) deras motiv var lika mycket pengar som ideologi.
Att Albanien skulle kunnat på samma sätt utnyttja utländska terrorister för ett dåd i Sverige, där de själva inte skulle kunna spåras, och även mot icke-albaner, är således inte helt otänkbart. Det fanns en tysk terrorist som rörde sig i vänsterkretsarna i Stockholm före Bosses försvinnande. Jag har tappat detaljerna men jag tror S2 vet.
Jag ska försöka hänga med bättre i fortsättningen!
Citera
2018-08-16, 19:44
  #8540
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veriori
När jag nu efter ett par veckors bortavaro gick in på den här tråden häpnade jag. Vilken mängd inlägg! Jag har ägnat ett par timmar åt att läsa och visst är ni flera som gräver duktigt. Sen kastas det paj lika duktigt, men det är jag van vid från Facebook där vissa nätverk är besatta av onda gnomer. (En eloge till Dubbelbottnad för det briljanta uttrycket att hans inställning till Facebook är som djävulens till vigvattnet! )
Nej, jag hade lite frågor från olika håll- Jag tror också att Bosse besökte Albanien normalt en gång om året. Han var ju researrangör för Svensk-albanska föreningen men han behövde inte själv vara reseledare, dock var han det vid ett antal tillfällen. Men hans dokumenterade resor till andra länder tyder på att han inte rimligen kunde besökt Albanien särskilt frekvent.
Att kunna komma till Albanien från Sverige var inte så enkelt. Du måste vara medlem i Svensk-albanska föreningen, det gällde redan ett par år efter att resorna börjat 1969. De första åren kunde man resa antingen med Spies eller Svensk albturist som var en privat firma ledd av Bengt Fyledahl med kontrakt med Albanien. Snart bestämdes det att bara etniska svenskar skulle få resa med Svensk-albanska föreningen, detta för att förhindra albaner från Kosovo att resa.
Det fanns dock en annan kategori som kunde få individuella visum. Det var folk som antingen hade positioner i det svenska samhället och som var intresserade att resa. Sympatisörer eller "nyttiga narrar." Ambassaden var ute och fiskade efter sådana lämpliga personligheter. Också grupper av t.ex författare kunde bli inbjudna. Sen var det folk inom ekonomi/näringsliv och till och med inom försvaret! Sådana resor förekom faktiskt. Men rent allmänt var Albanien mycket slutet och möjligheten att få individuellt visum var mycket begränsad- Det gick knappast att resa runt i Albanien på egen hand - man var mer eller mindre övervakad.

Några specifika observationer och observanda har jag:
PH gjorde ju en stor mängd utredningar förutom fallet Bosse Jansson. Tydligen vittnade dessa andra utredningar om professionellt handlag. Kan inte hans brist på engagemang och bristerna i hans behandling av Bosses ärende (som de flesta är ense om) tyda på att han visste att Bosse aldrig skulle komma tillbaka? Men vad visste han då, hur kunde han veta det i så fall? Order från högre ort om "locket på"? Och om "högre ort" visste, vad tyder det på?
Vad har föranlett diplomaten Cipuri och Albaniens betalda agent i Sverige NA att undvika eller vägra diskutera fallet Bosse?
Post till Bosse, brev stämplat 2/4 som borde varit framme lördagen den 3/4. Bosse åkte till Svensk-albanskas lokal i Kristineberg redan på förmiddagen. Sannolikt att brevet kom fram sedan han begett sig hemifrån. Men om han kom tillbaka på eftermiddagen borde han ju öppnat brevet då.

Jag har nyligen läst en massa material, för att skriva en artikel om radiohistoria, kring terroristattentatet mot Radio Free Europe i München 1981. Det genomfördes av den kände terroristen "Carlos the Jackal." Han utförde eller ledde ett antal mord och terrordåd från 1970-talet och framåt. Ingenting tyder på någon aktivitet i Nordeuropa från Carlos sida. Men hans grupp omfattade också tyska terrorister. Det intressanta är 1) att de betalades av Ceaucescus regim i Rumänien 2) att de inte angrep rumäner eller rumänska intressen, de som blev skadade i München var tjecker. 3) att terroristerna sökte skydd i Öststaterna, helst Ungern, men även i Syrien eller Irak och 4) deras motiv var lika mycket pengar som ideologi.
Att Albanien skulle kunnat på samma sätt utnyttja utländska terrorister för ett dåd i Sverige, där de själva inte skulle kunna spåras, och även mot icke-albaner, är således inte helt otänkbart. Det fanns en tysk terrorist som rörde sig i vänsterkretsarna i Stockholm före Bosses försvinnande. Jag har tappat detaljerna men jag tror S2 vet.
Jag ska försöka hänga med bättre i fortsättningen!

Jag vet inte, om jag ska tacka dig för elogen? Vill du med whocon markera ironi? Det står naturligtvis envar fritt att nyttja Facebook, men jag har aldrig förstått faiblessen för att skylta med sina åsikter inför kreti och pleti. "Sigurimi 2.0" kan knacka på dörren, ifall du avviker från "värdegrunden".

Beträffande Bosses Albanienresor vågar jag mig på en gissning: Han reste ca vartannat år. Start 1969/70, därefter -72 och -74. Det kan ha varit ytterligare någon gång, men knappast fler än en gång per år. 1975 tror jag han inte reste dit, m.a.a. hans dokumenterat omfattande resor till andra länder. Kan han någon gång ha fått individuellt visum? Säg -73 eller -74? Med tanke på hans omtalade ambassadbesök i Stockholm? Men i så fall kanske man kan ha förväntat ett mer frekvent resande dit? "Nyttig narr"(!) Om det var den albanska regimens epitet för resande med individuella visa, måste man verkligen säga att den totalitära regimens cynism avspeglades i dess terminologi!

Gällande polisutredaren PH, är jag övertygad om att hans mångåriga erfarenhet av försvinnandeutredningar i ett tidigt skede sade honom att det handlade om ett självmord. Dessutom hade han ju, som vi konstaterat, redan 12/4 informationen, att Bosses lägenhet undersökts av polis 6/4. Absolut ingenting tydde på att Bosse fallit offer för ett brott.

De albanska f.d. tjänstemännes förtegenhet torde bottna i deras långa tjänst i ett totalitärt system. Sådant sitter säkert i, kanske ett helt liv.

Om posten kom fram 3/4, kommer vi aldrig att få veta med säkerhet. OM den gjorde det, är det inte för den skull säkert att han öppnade den. Var han på väg att avsluta sitt liv, var intresset för inkommen post antagligen närmast obefintligt.

Din tänkta mordkomplott är ganska fantasifull, men dessvärre utan konkreta indikationer. Den tyske terroristen du åsyftar, måste vara Norbert Kröcher. Att han skulle ha haft något med Bosses försvinnande att göra, utesluter jag helt. Kröcher var s.k. anarkist, och revolutionsromantiker på vänsterkanten. Han greps senare under slutet av -77, för förberedelse till kidnappning av dåvarande statsrådet Anna-Greta Leijon, samt för en rad bankrån sedan -75. Att han skulle kunnat mörda eller delta i ett mord på en svensk kommunist, verkar osannolikt. Han var inte en kallblodig mördartyp. Kröcher drabbades för några år sedan av obotlig cancer, och begick därför självmord, i Berlin 2016.

https://en.wikipedia.org/wiki/Norbert_Kr%C3%B6cher
Citera
2018-08-16, 19:50
  #8541
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur gjorde Bosse lördagen den 3 april 1976?

Citat:
Ursprungligen postat av Veriori
När jag nu efter ett par veckors bortavaro gick in på den här tråden häpnade jag. Vilken mängd inlägg! Jag har ägnat ett par timmar åt att läsa och visst är ni flera som gräver duktigt. Sen kastas det paj lika duktigt, men det är jag van vid från Facebook där vissa nätverk är besatta av onda gnomer. (En eloge till Dubbelbottnad för det briljanta uttrycket att hans inställning till Facebook är som djävulens till vigvattnet! )
Nej, jag hade lite frågor från olika håll- Jag tror också att Bosse besökte Albanien normalt en gång om året. Han var ju researrangör för Svensk-albanska föreningen men han behövde inte själv vara reseledare, dock var han det vid ett antal tillfällen. Men hans dokumenterade resor till andra länder tyder på att han inte rimligen kunde besökt Albanien särskilt frekvent.
Att kunna komma till Albanien från Sverige var inte så enkelt. Du måste vara medlem i Svensk-albanska föreningen, det gällde redan ett par år efter att resorna börjat 1969. De första åren kunde man resa antingen med Spies eller Svensk albturist som var en privat firma ledd av Bengt Fyledahl med kontrakt med Albanien. Snart bestämdes det att bara etniska svenskar skulle få resa med Svensk-albanska föreningen, detta för att förhindra albaner från Kosovo att resa.
Det fanns dock en annan kategori som kunde få individuella visum. Det var folk som antingen hade positioner i det svenska samhället och som var intresserade att resa. Sympatisörer eller "nyttiga narrar." Ambassaden var ute och fiskade efter sådana lämpliga personligheter. Också grupper av t.ex författare kunde bli inbjudna. Sen var det folk inom ekonomi/näringsliv och till och med inom försvaret! Sådana resor förekom faktiskt. Men rent allmänt var Albanien mycket slutet och möjligheten att få individuellt visum var mycket begränsad- Det gick knappast att resa runt i Albanien på egen hand - man var mer eller mindre övervakad.

Några specifika observationer och observanda har jag:
PH gjorde ju en stor mängd utredningar förutom fallet Bosse Jansson. Tydligen vittnade dessa andra utredningar om professionellt handlag. Kan inte hans brist på engagemang och bristerna i hans behandling av Bosses ärende (som de flesta är ense om) tyda på att han visste att Bosse aldrig skulle komma tillbaka? Men vad visste han då, hur kunde han veta det i så fall? Order från högre ort om "locket på"? Och om "högre ort" visste, vad tyder det på?
Vad har föranlett diplomaten Cipuri och Albaniens betalda agent i Sverige NA att undvika eller vägra diskutera fallet Bosse?
Post till Bosse, brev stämplat 2/4 som borde varit framme lördagen den 3/4. Bosse åkte till Svensk-albanskas lokal i Kristineberg redan på förmiddagen. Sannolikt att brevet kom fram sedan han begett sig hemifrån. Men om han kom tillbaka på eftermiddagen borde han ju öppnat brevet då.

Jag har nyligen läst en massa material, för att skriva en artikel om radiohistoria, kring terroristattentatet mot Radio Free Europe i München 1981. Det genomfördes av den kände terroristen "Carlos the Jackal." Han utförde eller ledde ett antal mord och terrordåd från 1970-talet och framåt. Ingenting tyder på någon aktivitet i Nordeuropa från Carlos sida. Men hans grupp omfattade också tyska terrorister. Det intressanta är 1) att de betalades av Ceaucescus regim i Rumänien 2) att de inte angrep rumäner eller rumänska intressen, de som blev skadade i München var tjecker. 3) att terroristerna sökte skydd i Öststaterna, helst Ungern, men även i Syrien eller Irak och 4) deras motiv var lika mycket pengar som ideologi.
Att Albanien skulle kunnat på samma sätt utnyttja utländska terrorister för ett dåd i Sverige, där de själva inte skulle kunna spåras, och även mot icke-albaner, är således inte helt otänkbart. Det fanns en tysk terrorist som rörde sig i vänsterkretsarna i Stockholm före Bosses försvinnande. Jag har tappat detaljerna men jag tror S2 vet.
Jag ska försöka hänga med bättre i fortsättningen!

Den tyske terrorist du tänker på var Norbert Kröcher i Operation Leo. Han greps i Stockholm 1977-03-31. Han och hans grupp höll till under ett par års tid på Katarina Bangata 55 på Södermalm.

Åtminstone de utredningar som jag har sett att PH skötte så finns det inget att klanka på. Som har tagits upp tidigare så kan PH mycket väl ha känt till att Bosse aldrig mera skulle komma tillbaka. Detta med tanke på hur han agerade i fallet Bosse Jansson och som han inte gjorde i andra utredningar vad känt är.

Som bl. a. hoxha har omnämnt så bör detta ha varit Säpo som kom att omnämna detta för PH. Han skulle låta tiden gå. Ju längre tiden gick desto svårare blev det att lösa försvinnandet. Detta med "högre ort" säger oss att hans försvinnande och död var politiskt. Tyvärr lär vi inte få tillgång till Säpos handlingar om honom.

Jag tror att det mycket väl kan ha gått till på följande sätt lördagen den 3 april.

Post till honom som var stämplade den 2 april bör ha varit framme under lördag eftermiddag. Tyvärr vet vi inte om det ev. kan ha ankommit först måndagen den 5 april.

Bosse lämnade tidigt sin bostad och för att gå till sitt arbete. Efter arbetets slut så tog han t-banan och åkte till Svensk-albanskas lokal i Kristineberg utan att gå hem. T-baneuppgången på Folkungagatan ligger närmare f. d. Stockholm 4 än var hans f. d. bostad ligger. Det tar ungefär 2-3 minuter att promenera i normalt tempo till t-banan från posten. Gick han hem först så hade behövt att gå i motsatt riktning och på väg till t-baneuppgången från bostaden hade han fått passerat sin arbetsplats.

Jag har trott, och tror fortfarande, att vad som kom att hända Bosse kom att hända i lokalen i Kristineberg efter att PL hade lämnat den. Ett betydligt säkrare ställe att "hälsa på" Bosse där än hemma i bostaden.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-08-16 kl. 19:55.
Citera
2018-08-16, 20:47
  #8542
Medlem
Tack till både Dubbelbottnad och S2 för information om Kröcher.
Sen till Dubbelbottnad: Nej jag gillade ditt uttryck om Facebook. En anhörig kallar den Fasans bok, också briljant
Tyvärr har jag så dålig koll på Bosses resor till Albanien. Men som reseledare och föreningens representant hade han individuellt visum. Jag lade märke till hur bra han hittade i Tirana, då vi var där samtidigt 1970.
Nyttiga narrar eller nyttiga idioter tror jag Lenin först använde om medlöpare. Jag vet att uttrycket användes i Titos Jugoslavien. Troligen i alla öststaterna..
Historien om Carlos drog jag fram för att visa att terroristerna agerade ganska fritt men de hade uppdragsgivare som finansierade aktiviteterna. Säkert riktigt att Kröcher inte hade med Bosse att göra Dock vet jag genom DN att de var bekantas bekanta.

.
Citera
2018-08-16, 23:57
  #8543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veriori
Tack till både Dubbelbottnad och S2 för information om Kröcher.
Sen till Dubbelbottnad: Nej jag gillade ditt uttryck om Facebook. En anhörig kallar den Fasans bok, också briljant
Tyvärr har jag så dålig koll på Bosses resor till Albanien. Men som reseledare och föreningens representant hade han individuellt visum. Jag lade märke till hur bra han hittade i Tirana, då vi var där samtidigt 1970.
Nyttiga narrar eller nyttiga idioter tror jag Lenin först använde om medlöpare. Jag vet att uttrycket användes i Titos Jugoslavien. Troligen i alla öststaterna..
Historien om Carlos drog jag fram för att visa att terroristerna agerade ganska fritt men de hade uppdragsgivare som finansierade aktiviteterna. Säkert riktigt att Kröcher inte hade med Bosse att göra Dock vet jag genom DN att de var bekantas bekanta.

.

Tack för de orden. Jaså, Bosse och Kröcher var bekantas bekanta!? Det behöver ju dock inte påverka bilden av Bosse alls. Jag har svårt att se honom som en "fritidsrevolutionär". Inget tyder på att Bosse varit fascinerad av den väpnade kampen, på något sätt - sin kommunistiska övertygelse till trots. Eller? Kröcher hade ju tillgång till en lägenhet på Katarina Bangata på söder. Kröcher kom till Sverige faktiskt redan -73, när han var på flykt från Västtyskland. Men hade Bosse haft liknande kontakter hade han nog gripits av polis.

En liten kuriositet: Kröcher hade tidigare ingått ett proforma-äktenskap med Gabriele Kröcher-Tiedemann. Denna kvinna skulle senare bli beryktad för terrordåd hom förövat tillsammans med - Carlos "Schakalen". Är du något på spåret här, Veriori?
Citera
2018-08-17, 13:44
  #8544
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bekantas bekanta.

Citat:
Ursprungligen postat av Veriori
Tack till både Dubbelbottnad och S2 för information om Kröcher.
Sen till Dubbelbottnad: Nej jag gillade ditt uttryck om Facebook. En anhörig kallar den Fasans bok, också briljant
Tyvärr har jag så dålig koll på Bosses resor till Albanien. Men som reseledare och föreningens representant hade han individuellt visum. Jag lade märke till hur bra han hittade i Tirana, då vi var där samtidigt 1970.
Nyttiga narrar eller nyttiga idioter tror jag Lenin först använde om medlöpare. Jag vet att uttrycket användes i Titos Jugoslavien. Troligen i alla öststaterna..
Historien om Carlos drog jag fram för att visa att terroristerna agerade ganska fritt men de hade uppdragsgivare som finansierade aktiviteterna. Säkert riktigt att Kröcher inte hade med Bosse att göra Dock vet jag genom DN att de var bekantas bekanta.

.

Det var en intressant uppgift.

Tror inte jag har hört den uppgiften tidigare om du inte menar personen som bodde på Katarina Bangata 55 åren 1970-71? Har ju diskuterats en del tidigare.

(FB) Brevbäraren som försvann, Bosse Jansson Stockholm 1976
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback