Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-17, 14:26
  #8545
Medlem
Skaraborg2s avatar
Behöver inte påverka bilden av Bosse.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Tack för de orden. Jaså, Bosse och Kröcher var bekantas bekanta!? Det behöver ju dock inte påverka bilden av Bosse alls. Jag har svårt att se honom som en "fritidsrevolutionär". Inget tyder på att Bosse varit fascinerad av den väpnade kampen, på något sätt - sin kommunistiska övertygelse till trots. Eller? Kröcher hade ju tillgång till en lägenhet på Katarina Bangata på söder. Kröcher kom till Sverige faktiskt redan -73, när han var på flykt från Västtyskland. Men hade Bosse haft liknande kontakter hade han nog gripits av polis.

En liten kuriositet: Kröcher hade tidigare ingått ett proforma-äktenskap med Gabriele Kröcher-Tiedemann. Denna kvinna skulle senare bli beryktad för terrordåd hom förövat tillsammans med - Carlos "Schakalen". Är du något på spåret här, Veriori?

Nej det behöver inte alls påverka bilden av Bosse.

Ingenstans har det framkommit att Bosse skulle ha varit fascinerad av den väpnade kampen. Tyvärr är det inte någon av de som "kände" honom som vet hur han innerst inne tänkte och tyckte. "Rätt och riktigt" var ledord som han levde efter. Vad exakt ansåg han som "rätt och riktigt"? Verkligen mycket synd att Bosse var så tystlåten av sig.

Den här damen kom att bli ännu mera ökänd internationellt sett än sin make. Norbert Kröcher kom jag att se vid ett par tillfällen. Som jag kommer ihåg honom idag så var han skäggig och såg ovårdad ut.

Som jag kommer ihåg det så hade Kröcher och hans gäng inte tillgång till en lägenhet på K55 utan till två källarförråd. Man kunde inte gå direkt från ett källarförråd till det andra utan man var tvungen av att använda sig av källargången. Utåt sett skall det ha varit någon slags filmklubb.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-08-17 kl. 14:29.
Citera
2018-08-18, 02:08
  #8546
Medlem
PlanBoksBoks avatar
När man läser https://www.google.se/url?sa=t&sourc...9tRYsS0GKitI73 förstår man att B.J måste varit kartlagd och övervakad av Säpo i många år.

När det för dom flesta som registrerades räckte med att man stämde in på ett kriterium, uppfyllde B.J 7-8 av dom ca 10 kriterier som Säpo hade för att registreras och övervakas. Han var medlem av ett kommunistiskt parti, han var medlem av ett vänskapsförbund, han delade ut flygblad, han var reseledare/organisatör för resor till Albanien, han studerade i Albanien, han deltog i demonstrationer, tom arresterad, han sålde tidskrifter, han åkte som en jojo in och ut i ett antal östländer, han träffade anställda på Albaniens ambassad med mera.B.J borde varit en av dom mer intressanta för Säpo.

Som många tidigare sagt, att få ut en akt om B.J vore verkligen intressant.
Citera
2018-08-18, 11:07
  #8547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
När man läser https://www.google.se/url?sa=t&sourc...9tRYsS0GKitI73 förstår man att B.J måste varit kartlagd och övervakad av Säpo i många år.

När det för dom flesta som registrerades räckte med att man stämde in på ett kriterium, uppfyllde B.J 7-8 av dom ca 10 kriterier som Säpo hade för att registreras och övervakas. Han var medlem av ett kommunistiskt parti, han var medlem av ett vänskapsförbund, han delade ut flygblad, han var reseledare/organisatör för resor till Albanien, han studerade i Albanien, han deltog i demonstrationer, tom arresterad, han sålde tidskrifter, han åkte som en jojo in och ut i ett antal östländer, han träffade anställda på Albaniens ambassad med mera.B.J borde varit en av dom mer intressanta för Säpo.

Som många tidigare sagt, att få ut en akt om B.J vore verkligen intressant.

Jag har läst den omaskade delen av Säpo-akten. Visst var han övervakad, men exakt hur omfattande övervakningen var, kan man inte veta. Men speciellt stort intresse kan han knappast ha tilldragit sig, utan det handlade mer om en rutinmässig kontroll av en medlem i en vänsterextrem organisation.
Citera
2018-08-18, 13:44
  #8548
Medlem
Inget tyder på något intresse från Bosses sida för våldsamma terroristaktioner.
Gabriele Kröcher - Tiedemann var mycket mer militant än maken. Hon deltog 1975 i aktioner med Carlos Schakalen men inte senare eftersom hon fick ett långt fängelsestraff i Schweiz.
Vad som intresserar mig är ev samröre mellan Hoxhas man i Sverige, NA, och terrorister i Schweiz. NA hade utvisas från Scweiz, han hade relationer med Algeriet liksom Carlos och hans grupp och efter jobb på Radio Tirana hamnade han i Sverige.
Kopplingar till Bosse är långsökta men av NA kunde man vänta sig vad som helst.
Citera
2018-08-18, 13:51
  #8549
Medlem
Säpo har absolut en dossier på NA. De hade all anledning till det.
Citera
2018-08-18, 15:05
  #8550
Medlem
Skaraborg2s avatar
Övervakad och kartlagd av Säpo.

Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
När man läser https://www.google.se/url?sa=t&sourc...9tRYsS0GKitI73 förstår man att B.J måste varit kartlagd och övervakad av Säpo i många år.

När det för dom flesta som registrerades räckte med att man stämde in på ett kriterium, uppfyllde B.J 7-8 av dom ca 10 kriterier som Säpo hade för att registreras och övervakas. Han var medlem av ett kommunistiskt parti, han var medlem av ett vänskapsförbund, han delade ut flygblad, han var reseledare/organisatör för resor till Albanien, han studerade i Albanien, han deltog i demonstrationer, tom arresterad, han sålde tidskrifter, han åkte som en jojo in och ut i ett antal östländer, han träffade anställda på Albaniens ambassad med mera.B.J borde varit en av dom mer intressanta för Säpo.

Som många tidigare sagt, att få ut en akt om B.J vore verkligen intressant.

Visst kom Bosse att bli övervakad och kartlagd av Säpo.

När dessa fick s. a. s. upp ögonen för honom kan ha varit då han blev omhändertagen 1967-04-01 utanför US Trade Center. Sedan fortsatte de att ha ögonen på honom under de nio åren fram tills han försvann och dog.

Intresset lär också ha blivit större för hans person f. o. m. då han gjorde sin första resa till Albanien 1969. Under åren 1970-76 ökades intresset ytterligare från Säpos sida. Bosse kom att bli mer och mer aktiv under dessa år och han kom att vara på resande fot väldigt mycket t. o. m. 1975.

Ja, det skulle vara otroligt intressant att få ta del av Säpos akt om Bosse Jansson. Senaste gången detta gjordes, som jag känner till, var 2015. Trots överklaganden så kom det bara att bli några kopior på tidningsartiklar. Trots att han nu under drygt fyra årtionden har varit försvunnen så är tydligen uppgifterna i hans akt hos Säpo fortfarande mycket känsliga.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-08-18 kl. 15:08.
Citera
2018-08-18, 16:28
  #8551
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget har framkommit att Bosse skulle ha haft intresse för terrorhandlingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Veriori
Inget tyder på något intresse från Bosses sida för våldsamma terroristaktioner.
Gabriele Kröcher - Tiedemann var mycket mer militant än maken. Hon deltog 1975 i aktioner med Carlos Schakalen men inte senare eftersom hon fick ett långt fängelsestraff i Schweiz.
Vad som intresserar mig är ev samröre mellan Hoxhas man i Sverige, NA, och terrorister i Schweiz. NA hade utvisas från Scweiz, han hade relationer med Algeriet liksom Carlos och hans grupp och efter jobb på Radio Tirana hamnade han i Sverige.
Kopplingar till Bosse är långsökta men av NA kunde man vänta sig vad som helst.

Nej det har inte framkommit något som visar på att Bosse skulle ha haft intresse för terrorhandlingar.

Denne NA är helt klart en intressant person som tyvärr än idag vägrar att uttala sig om Bosse. Att NA kom att hamna i just Sverige antar jag berodde på att han var svensk medborgare.

Återigen: Verkligen synd att Bosse inte kom att vara mer öppen med dig när ni träffades.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-08-18 kl. 16:31.
Citera
2018-08-18, 20:16
  #8552
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veriori
Säpo har absolut en dossier på NA. De hade all anledning till det.

Är NA i livet? Varför inte skriva till Säpo angående akten?
Citera
2018-08-18, 20:24
  #8553
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Visst kom Bosse att bli övervakad och kartlagd av Säpo.

När dessa fick s. a. s. upp ögonen för honom kan ha varit då han blev omhändertagen 1967-04-01 utanför US Trade Center. Sedan fortsatte de att ha ögonen på honom under de nio åren fram tills han försvann och dog.

Intresset lär också ha blivit större för hans person f. o. m. då han gjorde sin första resa till Albanien 1969. Under åren 1970-76 ökades intresset ytterligare från Säpos sida. Bosse kom att bli mer och mer aktiv under dessa år och han kom att vara på resande fot väldigt mycket t. o. m. 1975.

Ja, det skulle vara otroligt intressant att få ta del av Säpos akt om Bosse Jansson. Senaste gången detta gjordes, som jag känner till, var 2015. Trots överklaganden så kom det bara att bli några kopior på tidningsartiklar. Trots att han nu under drygt fyra årtionden har varit försvunnen så är tydligen uppgifterna i hans akt hos Säpo fortfarande mycket känsliga.

Säpo:s intresse upphörde inte -76, utan fortsatte till -82 eller -83, om jag inte missminner mig - av noteringar/kopierade tidningsartiklar i akten att döma. Säpo:s intresse för Bosse bottnade troligen huvudsakligen i hans kommunistpartimedlemskap och engagemang.

Inget tyder på att uppgifterna i akten skulle vara speciellt känsliga. Visst är en del maskat - men vilken Säpo-akt är helt fri från sekretessmarkeringar? Jag tror inte en sådan akt existerar, av den enkla anledningen att vissa saker såsom informatörers namn och Säpo:s spaningsmetoder inte får röjas, oavsett om så 40+ år förflutit.
Citera
2018-08-18, 20:53
  #8554
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bosses akt hos Säpo.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Säpo:s intresse upphörde inte -76, utan fortsatte till -82 eller -83, om jag inte missminner mig - av noteringar/kopierade tidningsartiklar i akten att döma. Säpo:s intresse för Bosse bottnade troligen huvudsakligen i hans kommunistpartimedlemskap och engagemang.

Inget tyder på att uppgifterna i akten skulle vara speciellt känsliga. Visst är en del maskat - men vilken Säpo-akt är helt fri från sekretessmarkeringar? Jag tror inte en sådan akt existerar, av den enkla anledningen att vissa saker såsom informatörers namn och Säpo:s spaningsmetoder inte får röjas, oavsett om så 40+ år förflutit.

Jag vet det men vad jag menar är att SÄPO hade intresse för Bosse ända fram tills hans försvinnande och död i april 1976. Därefter kom han att bli fallet Bosse Jansson.

Första gången som en begäran gjordes så lämnades icke sekretessbelagda uppgifter ut. Andra gången som detta gjordes så lämnades enbart kopior ut på några tidningsartiklar. Kan i o f s ha funnits fler som har velat ta del av hans Säpoakt men det är dessa jag känner till.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-08-18 kl. 20:56.
Citera
2018-08-18, 21:00
  #8555
Medlem
Skaraborg2s avatar
Boende i Paris.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Är NA i livet? Varför inte skriva till Säpo angående akten?

Jag kan svara på din fråga.

NA levde i a f för inte alls länge sedan. Han är nu i 80-årsåldern och boende i Paris.

Ett bra förslag att skriva till Säpo igen med en begäran om att få ta del av akten.
Citera
2018-08-18, 22:02
  #8556
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Är NA i livet? Varför inte skriva till Säpo angående akten?
Han lever och kom nyligen ut med sina memoarer. De finns (än så länge) bara på franska. jag känner en person som läst dem. Det står inget om BJ där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback