2018-08-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Vid ett försvinnande är väl det viktiga att hitta personen så fort som möjligt och ju fler som vet om försvinnandet desto fler ögon hålls extra öppna..

Det är ett övervägande (balansgång). Jag vet inte hur dom tänkte där och då...
Citera
2018-08-16, 22:11
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Slump att just LW's cache vid Klosstjärn idag har dykt upp i två olika sammanhang?

Modestyblaiser informerade oss om en Murder mystery cache som fanns i Örebro varpå jag undrade om någon med koll på geocaching, kanske Glorious, kunde kolla vem denne Mag*bok var. Därav den posten. Sedan så har ju JG varit uppe mer på sistone, delvis så ju jag efterfrågat mer info om hans och HDs cachande runt tiden för mordet. Tolkar som att posten berodde på den efterfrågan och fokus på JG.
Citera
2018-08-16, 22:26
Medlem
Philomenas avatar
Det här är kanske en lite dum fråga men hur ser den absolut mest nära kronologin kring 14 maj ut i relation till polisens ageranden om det möjliga yppandeförbud, JGs beklagan över sorgen, JGs uppmaning till vänner att inte prata samt vännen EFs densamma uppmaning att inte prata, som vi nu diskuterar i tråden? Hur ser sammanfattningen över det tidiga förloppet med dessa uttalanden inkluderade?

Klistrar in tidsförloppet som vi vet enligt Honan6s utmärkta sammanfattning:

Ps. ursäkta igen för lång post men vill få med hela tidssammanfattningen för de mest intensiva dagarna i början. Ds

Citat:
FRÅN MÄNNISKOROV TILL MORD

14 maj kl 23.00
Någon har sista kända kontakt med LW – vem var det?

15 maj
Tisdag morgon. LW anmäls som försvunnen av anhöriga. En son fyllde 12 år denna dag.
Polisen spärrar av bostaden och anser att fynd (?) och fakta talar för att LW troligen inte försvunnit frivilligt.

15 eller 16:e maj
Polisen har inlett en förundersökning om misstänkt människorov och Grova brottsgruppen involveras. (Talar detta för anmärkningsvärda spår och misstanke om begånget brott i LW:s hem?)
SD anhålls misstänkt för inblandning i försvinnandet, men släpps snabbt efter förhör.
Bostad spärras av och undersöks (SD:s?), ytterligare en bostad spärras av och undersöks (vems?).
SD:s bostad http://www.bilddump.se/bilder/201805...208.48.231.PNG
Förhör, dörrknackningar och sök

16? maj
SD (och HD?) åker utomlands. Ingen av deras föräldrar uppgav sig veta var paret befann sig när de tillfrågades av massmedia. En moderator i tråden fick PM om att de åkt till USA, att de inte kom in där och istället tog sig till England.

17 maj
Förhör, dörrknackningar och sök

18 maj
Polisen går ut i media med namn och bild på LW - de vädjar om tips.
Hennes telefon har pejlats i området.

Datum?
Fynd (mobil?) i skogsparti som kopplas till den försvunna. Området spärras av.

19 maj
Privatpersoner hittar en död kvinnokropp bakom ett bullerplank ca 100 meter från den förvunnas bostad.

20 maj
Polisen bekräftar att en mordutredning inleds och att den preliminära undersökningen visar att det troligen är LW som hittats. Ingen person är frihetsberövad.
Polisen berättar att husrannsakan gjorts i en bil flera mil från Örebro. Bilen ska tillhöra den man som tidigare suttit anhållen och man har funnit flera intressanta fynd. Det bekräftades senare att bilen hade beslagtagits på Arlanda.

22 maj
Polisen meddelar att RMV har bekräftat att det är Lena Wesström som hittades i död den 19:e och kroppen är skickad till NFC för obduktion.
Under eftermiddagen dokumenteras Hjärsta-området ovanifrån med helikopter.
Material samlas till utredningen.
Ingen misstänkt var gripen polisen ville inte uttala sig om någon var anhållen i sin frånvaro.
"Vi har förståelse för att man vill veta vad som händer i utredningen och vad polisen gör för att hitta en eller flera förövare", skriver polisen i ett pressmeddelande. Det pågår för närvarande en mordutredning och det råder förundersökningssekretess. Polisens mål är att göra en så bra utredning att man i slutänden kan komma att ställa en eller flera förövare till svars i en rättegång."

23 maj
Inget nytt har rapporterats från Polisen

Datum?
En trådskrivare berättar att SD och HD är åter i Sverige, att deras vän JG har hyrt en bil och skjutsat dem till sin sommarstuga.

29 maj
SD hämtades och anhölls
Citera
2018-08-16, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Men i det läget visste man ju inte ens att hon var död

Nej, alla tips följdes dock upp allt eftersom. Som sagt jag vet inte vilka överväganden som gjordes.
Citera
2018-08-16, 22:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Du skriver långt och det tog tid för mig att ta mig genom texten. Många intressanta infallsvinklar även om jag inte ser det du ser men jag ser förvisso inte SD som självklar gärningsman heller. Jag har kanske fel på ögonen. Hur det än är med den saken så kan jag krasst konstatera att kvinnor tycks ha förkärlek för att "skriva av sig". En snabb googling om skilsmässa och separation gav mig tex detta:

"Du har krossat mig med dina handlingar. Krossat mig sönder och samman genom att lura mig att tro att du älskade mig mer än någonsin, genom att cementera vår relation så djupt i grunden som jag aldrig trodde var möjligt, genom att måla upp vår framtid i detalj och säga att du längtade dit, för att sen på några dagar kasta bort mig som en bit betydelselöst skräp. Som något som aldrig betytt något alls för dig. Du har stampat på mig, förnedrat mig och puttat mig så djupt ner i ett hål att jag inte lyckas ta mig upp igen."

Det är från en annan blogg, en annan människas livskris men om samma ämne som MHs. Den kvinnan tycks må bra idag och har ny familj av vad jag kan se. Kanske är du något på spåren eller så analyserar du sönder en blogg. Jag ska försöka ta reda på mer om faktiska omständigheter utan att röja mig själv.

Somliga skriver i stället för att ha ihjäl någon...
Citera
2018-08-16, 22:34
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har svårt att se tidsmässigt när saker och ting händer här. Hur hänger kronologin ihop? När åkte de, när förhördes SD på dagen, vid vilken tidpunkt förstod man att det inte var ett frivilligt försvinnande och när spärrades det av?

Men i detta läge som du säger, när man flaggar för ofrivilligt försvinnande då skulle man som vän höja på ögonbrynen åtminstone.

Men hade de redan åkt då eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Vad var det de uppmanades hålla tyst Om?

Notknapparen: känner likadant. Har kopierat och klistrat in Honan6s sammanfattning i tråden nu för dagarna kring mordet och hoppas att någon med huvudet på skaft kan hjälpa oss att sätta in allting kring yppandeförbud på rätt datum i relation till övriga skeenden dessa dagar.

Osamaj: Vill jag också gärna veta? Ni som har JG eller EF på er facebook, vad menade de att man inte skulle prata om? I det läget vad visste ens folk?

F ö, jag drar mig också bestämt till minnes att någon i tråden öppet postade om JGs uttalande på sin stängda fb om först beklaga sorgen och sedan att vänner skulle vara tysta, om han verkligen gjorde det eller inte vet jag ej men att det kom upp i tråden är iaf sant.
Citera
2018-08-16, 22:35
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, alla tips följdes dock upp allt eftersom. Som sagt jag vet inte vilka överväganden som gjordes.
Men i det läget visste de ju inte ens att hon var död även om de hade starka aningar. Ponera att hon tex legat allvarligt misshandlad någonstans utan möjlighet att förflytta och förmedla sig?
Citera
2018-08-16, 22:40
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Men i det läget visste de ju inte ens att hon var död även om de hade starka aningar. Ponera att hon tex legat allvarligt misshandlad någonstans utan möjlighet att förflytta och förmedla sig?

Ja, det är just sådana saker som gör att jag vill förstå hur eventuellt yppandeförbud ska placeras in på en tidslinje (se tidigare post föregående sida). Ponera att LW legat svårt skadad och i akut behov av hjälp, då hjälper ju inte vännernas tystnad. Eller ponera att det skulle härja en psykopatisk seriemördare i Örebro som hoppar på och attackerar första bästa kvinna hen ser ute på gatan, då borde ju en varning till allmänheten gått ut och polisen efterlyst alla iakttagelser och tips överhuvudtaget. Jag får känslan av det som sagt i tråden att yppandeförbudet kom mycket tidigt innan man ens hittat henne, men visste man då om att hon var mördad ändå eller? Är kanske trög men om jag kunde förstå kronologin i det hela skulle det gå enklare att förstå hur allt hänger samman och varför man prioriterat si eller så från polis. Att folk skulle vara tysta om det de visste, när meddelas det i relation till att LW dör, saknas, anmäls saknad, är försvunnen, hittas, SD tas in osv?
Citera
2018-08-16, 22:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag finner det inte märkligt alls. Det är ett sätt att behålla opåverkade vittnen. Är dom påverkade av andras uppgifter försämras trovärdigheten. Värdelöst i en rättegång.
Ja, här ser man ju ett problem med läckorna från polisutredningen. Skulle det nu träda fram ett vittne som anser sig ha sett någon springa utefter den hypotetiska flyktvägen under mordkvällen så är ju ett sådant vittnesmål exakt noll värt.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-16 kl. 22:57.
Citera
2018-08-16, 22:58
Medlem
Citat:

Sök medelst hundar påbörjade direkt samtidigt som 400 förhör genomfördes i bostadsområdet. Kartläggning av brottsoffret, kriminaltekniska undersökningar av bostaden, förhör av närstående, bekantskapskrets mm

Helt i enlighet med sk Mordbibeln.
Citera
2018-08-16, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, här ser man ju ett problem med läckorna från polisutredningen. Skulle det nu träda fram ett vittne som anser sig ha sett någon springa utefter den hypotetiska flyktvägen under mordkvällen så är ju ett sådant vittnesmål exakt noll värt.

Samtliga i bostadsområdet förhördes direkt.
Ett vittnesmål Nu, 2 månader senare bedöms därefter. Eller hur menar du?
Citera
2018-08-16, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, det är just sådana saker som gör att jag vill förstå hur eventuellt yppandeförbud ska placeras in på en tidslinje (se tidigare post föregående sida). Ponera att LW legat svårt skadad och i akut behov av hjälp, då hjälper ju inte vännernas tystnad. Eller ponera att det skulle härja en psykopatisk seriemördare i Örebro som hoppar på och attackerar första bästa kvinna hen ser ute på gatan, då borde ju en varning till allmänheten gått ut och polisen efterlyst alla iakttagelser och tips överhuvudtaget. Jag får känslan av det som sagt i tråden att yppandeförbudet kom mycket tidigt innan man ens hittat henne, men visste man då om att hon var mördad ändå eller? Är kanske trög men om jag kunde förstå kronologin i det hela skulle det gå enklare att förstå hur allt hänger samman och varför man prioriterat si eller så från polis. Att folk skulle vara tysta om det de visste, när meddelas det i relation till att LW dör, saknas, anmäls saknad, är försvunnen, hittas, SD tas in osv?
(det fetade)
Näppeligen.
Men Polisens "arbetshypotes", den som gälllde 15-18 maj, den om att LW möjligen/sannolikt var utsatt för ett människorov, är ju ett väldigt tungt ärende! Dessutom hade Örebropolisen av olika skäl valt att ha SD som 'prime suspect'. Polisen ville kanske inte att deras sökstrategier utifrån den misstanken skulle bli allmängods? Eller att folk skulle prata ihop sig?
Som framgår, så vet jag inte hur Örebropolisen tänkte. Ibland undrar jag om de själva vet det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in